Hvad har påvirket din dag positivt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 211
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 3401

Re: Hvad har påvirket din dag positivt?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 12. jan 2019, 18:04

At jeg fik lavet taget på hønsehuset færdigt og fik motorsaven til at køre. Havde ellers opgivet den fanden.
6
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 493
Likede indlæg: 4200

Indlægaf Sophies-mor » 12. jan 2019, 18:14

Tur til København, rundvisning på Christiansborg ved Mai Mercado (også nogle steder, offentligheden ikke kommer) og lækker frokost på Rio Bravo.
Fantastisk tur :lun:
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 12. jan 2019, 18:33

Og så blev jeg lige skudt til at være langt under, den alder, jeg faktuelt har - hvem er ked af det?
:banan: :banan: :banan:
1
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 161
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3382

Indlægaf landsbytossen » 12. jan 2019, 22:06

Familieforøgelse - med nogen forsinkelse :D

I 40 år har først min far og siden jeg brugt mange timer på at finde forældre til en af vores aner. Indtil for ca. 2 år siden har der ikke været viden om hans færden før han blev gift. Heller ikke på det lokalhistoriske arkiv i byen, hvor han blev gift og bosatte sig, kender man til hans ophav.
Det første lille spor kom, da jeg ved et tilfælde fandt ham i et skifte efter hans første kone, som vi ikke kendte til. Ved hans andet ægteskab står der intet om, han var enkemand. Uden at være sikker på det var den rigtige person, gik jagten videre i flere skifteprotokoller efter den afdøde hustrus familie. Den blev hurtigt fundet og så havde jeg hendes forældre og søskende. Desværre er kirkebøgerne for det sogn gået tabt, så det er ikke muligt at følge familier ad den vej. I stedet måtte jeg ty til bl.a. fæstebreve for at se, hvem der boede på gårdene og hvem der fæstede huse i byen. Det gav så meget, at jeg var sikker på, jeg havde fat i min ane. Der blev fundet meget om den afdøde hustrus slægt, men intet om min ane. Bortset fra jeg nu vidste, hvilken by han boede i med sin første hustru.

Efter nogen tid fandt jeg et ægtepar, som kunne være forældre til min ane. Men igen i et sogn uden kirkebøger i perioden for hans fødsel. I lægdsrullen (militærets lister over mænd) fandt jeg en, der kunne være min ane og hvor faders navn passede med ægteparret, jeg havde udset som forældre. Da det er helt normale navne er det ikke en rygende pistol. Det viser kun, at der stadig er grund til at arbejde videre.
Dengang var en stor børnefolk almindelig, så der måtte være nogle søskende. Der er ikke fundet noget skifte efter de mulige forældre, derfor søgte jeg i kirkebøger - som er bevarede - efter afdøde. Nogle gange står der, hvem forældre er. Det gav et par mulige søskende. Med hjælp af de oplysninger, et par brødres lægdsruller og en folketælling fik jeg et overblik over familien. Stadig uden det kunne bevises 100 % følte jeg mig sikker på, min ane hører til den familie.

Nu har jeg i de sidste 24 timer sammenlignet DNA og arbejdet videre på andres slægtstræer. Ofte er det nemt at se, hvilke personer der skal arbejdes med for at finde vor fælles aner. Det var det også denne gang. Men i dette tilfælde gav det grå hår. Der var nogle som jeg iflg. DNA helt sikkert var beslægtet med, men de var også indbyrdes beslægtet. Noget der ikke passede ind i billedet af de forskellige slægter. De måtte have fælles aner et for mig ukendt sted. Efter en del arbejde fandt jeg ud af, hvordan de var beslægtet.

Takket være DNA kan jeg uden tvivl knytte min ane til forældre. Det har i mange år irriteret mig at have det hul i stamtavlen. Jeg havde faktisk opgivet at finde svaret. Nogle gange er stædighed en god ting.
9
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 138
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 2433

Indlægaf Ladysparrow » 14. jan 2019, 08:02

Tanken om at mit syn stadig er det samme som for 3 år siden og jeg ikke skal smide penge efter et par nye briller!
3
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 407
Likede indlæg: 4740

Indlægaf lillebjoern » 14. jan 2019, 10:03

Et godt arbejdsmøde - det er sjældent at jeg har en god følelse efter dem.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2043
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 21403

Indlægaf Daine » 14. jan 2019, 13:30

Hygge med min tidligere kollega, hvor hun lige fik mulighed for at vende hendes situation og hendes oplevelser med mig. Hun er 15-16 år yngre end jeg, men vi svinger bare godt sammen :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 14. jan 2019, 13:34

Succesoplevelse med træningen.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 186
Likede indlæg: 3574

Indlægaf PaleSeptember » 14. jan 2019, 14:06

At sove længe til kl. 11:30 næsten, helt uden at skulle op og tisse i nat, fordi jeg sov så tungt.
0
Fynerfin82
Kort karma: 19
Likede indlæg: 368

Indlægaf Fynerfin82 » 14. jan 2019, 17:04

En virkelig sød håndværker, der sørgede for at lukke mig ind i myldertidstrafikken. Det er røvsvært at komme ud i den rigtige bane, når man kommer ud fra vores parkeringsplads fordi vi ligger lige på hjørnet i et stort kryds, men den flinke håndværker spottede mig hurtigt og fik mig ud. Lidt efter kunne jeg se i bakspejlet at han gjorde det igen, for nogen andre. Han fortjener helt klar en medalje for overskud i eftermiddagstrafikken.
8
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1371
Likede indlæg: 5170

Indlægaf Spjaerten » 14. jan 2019, 18:35

En god mavefornemmelse.
Nye søde kollegaer.
Blomster.

:lun:
10
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 542
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 3646

Indlægaf FrøkenM » 15. jan 2019, 22:38

Aflevering af gammel lejlighed

En spændende uddannelsesmesse på mit gamle praktiksted, hvor jeg fik lov at gå lidt til hånde i dag selvom min praktik er færdig

En hyggelig aften med to gode venner med god mad, gode drinks og en masse grin

Jeg er brugt nu og jeg ved jeg kommer til at betale prisen smertemæssigt i morgen men sådan må det være. I dag var en god dag hvor mine smerter ikke fik lov at styre min dagsform :love:
3
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 211
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 3401

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 16. jan 2019, 06:51

At have god tid her til morgen. Normalt står jeg op kl. 6.15 og kører kl. 6.40.
Men i dag skal jeg først kører hjemmefra kl. 8, så jeg har allerede nået at lave røræg og bønner til morgenmad og madpakke, drikke to kopper kaffe, snakke med kone og katte, planlægge de sidste ting der skal laves i vores nye køkken, været ude med affald og kompost og stene på Debatten og Fb.
Nu mangler jeg bare at lukke hønsene ud inden jeg skal til teammøde hele formiddagen. Sikkert med mere kaffe :D
3
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 63
Likede indlæg: 2096

Indlægaf Nicolait » 16. jan 2019, 08:00

Sophies-mor skrev:Og så blev jeg lige skudt til at være langt under, den alder, jeg faktuelt har - hvem er ked af det?
:banan: :banan: :banan:

Små børn plejer at være kede af at blive skudt til en lavere alder end de er. Sådan var det ihvertfald for mig. Jeg var ikke 5 år, jeg var 5,5 år - stor forskel. :-D
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 407
Likede indlæg: 4740

Indlægaf lillebjoern » 16. jan 2019, 09:20

At en god og sød kollega opfordrede mig til at søge en ph.d.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Generelt"