Køb af andel

No1
Kort karma: 145
Likede indlæg: 2070

Køb af andel

Indlægaf No1 » 12. jul 2018, 14:55

Okay, nu var I super flinke til at hjælpe mig tidligere, da jeg havde spørgsmål til ejerboliger. Måske I kan hjælpe med at gøre mig klogere ift køb af andel?

Hvilke dokumenter skal man indhente til køb af andel?
Kan nogen anbefale rådgiver(advokat eller lign)?
Er det alt for risikabelt at købe en andel kontra ejerlejlighed?
Hvad er den tekniske pris, og hvad har den af betydning? :genert:

Håber, I vil hjælpe. Er lidt på bar bund. :)
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2846
Likede indlæg: 18130

Re: Køb af andel

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2018, 15:16

No1 skrev:Okay, nu var I super flinke til at hjælpe mig tidligere, da jeg havde spørgsmål til ejerboliger. Måske I kan hjælpe med at gøre mig klogere ift køb af andel?

Hvilke dokumenter skal man indhente til køb af andel?
Kan nogen anbefale rådgiver(advokat eller lign)?
Er det alt for risikabelt at købe en andel kontra ejerlejlighed?
Hvad er den tekniske pris, og hvad har den af betydning? :genert:

Håber, I vil hjælpe. Er lidt på bar bund. :)

Du skal have foreningens regnskaber og budgetter, gerne et par år tilbage, så du kan se udvikling.
Så skal du have vedtægter og husorden, samt referater af de sidste par generalforsamlinger. Så du kan se regler og om det er noget du kan leve med, f.eks. hvad angår husdyr eller udleje/fremleje. Og referaterne skal gennemgåes for evt. konfilkter, og hvad der er planlagt, som kan koste penge.
Har foreningen lån, så ville jeg gerne vide mere om løbetider og hæftelser, og hvis de baserer ejendomsværdien på en valuarvurdering så ville jeg også gerne se den.
Så skal du spørge til en energirapport og i den forbindelse også gerne et varmeregnskab, så du kan se om det bliver en dyr lejlighed at sidde i, mht. vand og varme.
Spørg også til omforeningen har lavet en vedligeholdelsesplan, for de næste 3-5-10år, skal der snart nyt tag på ejendommen, eller skiftes vinduer, er der sparet op til dette, eller skal andelshaverne til lommerne, for det?
Tjek også tingbogen, og se om ejendommen har særlige behæftninger eller hjemfaldspligt :tie:

Om andel er for risikabel, er svært at svare på, for der er så stor forskel. Gå generelt efter andelsforeninger der er stiftet før 2000, og tjek at der ikke er optaget en masse gæld. Men det er så også typisk de foreninger som koster meget at købe sig ind i.
1
Do as I say! :whip:
No1
Kort karma: 145
Likede indlæg: 2070

Indlægaf No1 » 12. jul 2018, 18:45

Tusind tak. Wizzze :banan: det er en kæmpe hjælp, og især et par ting, jeg ikke havde tænkt på.
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1584

Indlægaf Frøken Himmelblå » 13. jul 2018, 08:31

Jeg vil helt klart anbefale, at du hyrer en advokat til at gennemgå det hele med dig.
Vi har lige købt andelslejlighed og det var virkelig en ekstra tryghed at få en advokat til at kigge det hele igennem.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
deliciouscookie
Kort karma: -22
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 75

Indlægaf deliciouscookie » 15. jul 2018, 20:36

Hvad er den tekniske pris, og hvad har den af betydning?

Den tekniske pris består af købsprisen tillagt den forholdsmæssige andel af foreningens samlede gæld, og belv indført for at lave en pris hvor andele kan sammenlignes på tværs af købspris.
1
IrmaPigen
Kort karma: 376
Likede indlæg: 4580

Indlægaf IrmaPigen » 17. jul 2018, 15:09

deliciouscookie skrev:Hvad er den tekniske pris, og hvad har den af betydning?

Den tekniske pris består af købsprisen tillagt den forholdsmæssige andel af foreningens samlede gæld, og belv indført for at lave en pris hvor andele kan sammenlignes på tværs af købspris.

Det er andelens købspris tillagt den forholdsmæssige andel af andelsboligforeningens samlede gæld fratrukket omsætningningsaktiver.

Det er nu mere for at man kan sammenligne prisen med en ejerbolig.

Når du køber en andel, vil foreningen typisk have noget gæld, som du som andelshaver er med til at hæfte for og afdrage på via dine medlemsforpligtelse i foreningen. Og det er for at synliggøre over for en køber, at du kva dit medlemskab også indtræder i disse gældsforpligtelser (ud over dit evt eget boliglån)
0
Brugeravatar
deliciouscookie

Indlægaf deliciouscookie » 17. jul 2018, 15:19

IrmaPigen skrev:

Det er andelens købspris tillagt den forholdsmæssige andel af andelsboligforeningens samlede gæld fratrukket omsætningningsaktiver.

Når du køber en andel, vil foreningen typisk have noget gæld, som du som andelshaver er med til at hæfte for og afdrage på via dine medlemsforpligtelse i foreningen. Og det er for at synliggøre over for en køber, at du kva dit medlemskab også indtræder i disse gældsforpligtelser (ud over dit evt eget boliglån)

Den tekniske pris blev oprindeligt indførte for at det skulle være lettere for købere af andelsboliger at sammenligne de enkelte andelsboliger på tværs.

Da de nye regler blev indført var det med lovning på at de var en håndsrækning til købere af andelsboliger, da en køber også ville få muligheden for at sammenligne andelsboligens anslåede tekniske pris med kontantprisen på en ejerbolig.

kilde:
https://www.andelsportal.dk/nyheder/ans ... ejledning/
0
IrmaPigen
Kort karma: 376
Likede indlæg: 4580

Indlægaf IrmaPigen » 17. jul 2018, 15:34

deliciouscookie skrev:
IrmaPigen skrev:

Den tekniske pris blev oprindeligt indførte for at det skulle være lettere for købere af andelsboliger at sammenligne de enkelte andelsboliger på tværs.

Da de nye regler blev indført var det med lovning på at de var en håndsrækning til købere af andelsboliger, da en køber også ville få muligheden for at sammenligne andelsboligens anslåede tekniske pris med kontantprisen på en ejerbolig.

kilde:
https://www.andelsportal.dk/nyheder/ans ... ejledning/

DEs tidligere anslåede tekniske pris er ikke helt det samme som den "Tekniske pris", der nu har hjemmel i lov.

Den anslåede tekniske pris var noget kun et normkrav for DE-medlemmer. Den nu tekniske pris har hjemmel i lovgivningen.
0
Brugeravatar
deliciouscookie

Indlægaf deliciouscookie » 17. jul 2018, 15:37

Hvilket er årsagen til sætningen "Da de nye regler blev indført var det med lovning..."

Vi er ikke uenige, jeg redegøre for hvorfor jeg sagde det jeg sagde og som jeg antager du synes var forkert siden du skræv næsten det samme med få undtagelser.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"