Hvordan laver man kaffe?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3480

Hvordan laver man kaffe?

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 13:11

Jeg drikker ikke selv kaffe og kunne ikke drømme om det, men det gør mange andre jo.

Jeg har en elektrisk kaffemølle, kaffetragt, filtre og gode bønner. Ja og en kaffekande naturligvis. Hvor mange bønner til hvor meget vand? Sådan et mål ala spiseske, dl eller lign.

Anyone?
0
Whatever
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Re: Hvordan laver man kaffe?

Indlægaf Panton » 29. nov 2015, 13:21

Jeg kan anbefale en elkedel og nescafe, det fylder intet og kedlen kan bruges til the og andet :) Der der på den gammeldags måde kender jeg ikke til og gad det heller ikke.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sophies-mor » 29. nov 2015, 13:30

Man kan købe en kaffe-ske.
Her i huset bruger vi 4 med top til en hel kande vand.

MEN: Det afhænger både af vandet, selve kaffen, hvor stærk/ svag man ønsker den og hvor hurtig din kaffemaskine er.
Fx - min mand har altid drukket det samme kaffemærke. På vores gamle kaffemaskine, som var 28 minutter om at brygge en kande kaffe, var den væsentlig mere besk end på vores nye kaffemaskine.

Prøv dig frem og lyt til, hvad gæsterne siger :D
1
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4299

Indlægaf Rapfisk » 29. nov 2015, 13:34

Panton skrev:Jeg kan anbefale en elkedel og nescafe, det fylder intet og kedlen kan bruges til the og andet :) Der der på den gammeldags måde kender jeg ikke til og gad det heller ikke.

Lyt ikke til hende :shock:

Du er allerede rigtig langt, og herfra er der nærmest ikke noget, der kan gå rigtig galt.

Du skal male bønnerne fint, når det er til filterkaffe. Jeg kan godt lide stærk kaffe, så jeg ville bruge ét kaffemål pr kop. Jeg er ikke sikker på, hvor meget der er i sådan ét, vel en spiseske +/-. Du kan også bare fylde filteret, så der er måske tre fingre fri i toppen.

Vandet, du hælder på, må ikke være spilkogende, så lad det stå i 4-5 minutter, når det har kogt i kedlen.

Pas på, at filteret ikke krøller sig sammen, når du hælder det første vand på. Det gør det, hvis du kommer for tæt på filteret med vandstrålen, så hæld i midten til at starte med.

Årh, filterkaffe brygget med kærlighed :love2:
6
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Puffi
Kort karma: 309
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2233

Indlægaf Puffi » 29. nov 2015, 13:38

Skal du lave det på gammeldags facon? Jeg ville prøve mig frem, men min huskeregel i min kaffemaskine er "en til hveranden og en til kanden" (af en kaffemåleske, så brug måske store teskefulde).

På gammeldags facon skal man helst ikke bare hælde vandet hen over tragten med bønner, men ligesom lade det sive ned, fx ved at hælde (næsten) kogende vand over en ske og lade vandet "falde" forsigtigt ned i tragten.
0
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 29. nov 2015, 14:12

Rapfisk skrev:
Panton skrev:Jeg kan anbefale en elkedel og nescafe, det fylder intet og kedlen kan bruges til the og andet :) Der der på den gammeldags måde kender jeg ikke til og gad det heller ikke.

Lyt ikke til hende :shock:

:

Nå nå :whip:
1
Brugeravatar
Vaginetta
Kort karma: 4
Likede indlæg: 165

Indlægaf Vaginetta » 29. nov 2015, 14:38

7 gram per kop er et godt udgangspunkt, men det kommer an på hvor mørkristede bønnerne er og hvor fint de er kværnet. Vandet bør være et sted mellem 90-95 grader, så jeg plejer at hælde det bulderkogende vand fra kedlen over i en anden beholder og så videre over til kaffen, men man kan også bare lade det stå lidt hvis man ikke gider det.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 15:46

Hvor er i gode. Kan godt høre at jeg lyder totalt kaffe retarderet. Og slap af Wizzze- maiden lavede ikke kaffe for os :D (han mobbede i et grønt kort)

Jeg vil netop gerne undgå nescafé o.lign. Nu har jeg jo netop de andre ting til at lave ordenlig kaffe.

Men jeg mangler lidt mere pejling. Måske det i virkeligheden er nemmere ikke at købe bønner og male dem først? Tænkte bare at det var lidt mere lækkert. Jeg har lavet kaffe på den måde før, men der har vedkommende vist mig hvordan og mål og det var lidt sjusset frem til. Synes det er lidt federe at kunne have kaffe klar, istedet for at lade som om at jeg ikke nåede det og de aå selv lige må ordne det ;)

Jeg huske mine forældre på en alm kaffemaskine vist drak 1 mål pr kop mål. Men hvad er det i liter? Skal have fundet et kaffemål, eller ved i hvad det svarer til i tsk/spsk?
0
Whatever
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4279

Indlægaf Flora » 29. nov 2015, 16:01

FruDulle skrev:Hvor er i gode. Kan godt høre at jeg lyder totalt kaffe retarderet. Og slap af Wizzze- maiden lavede ikke kaffe for os :D (han mobbede i et grønt kort)

Jeg vil netop gerne undgå nescafé o.lign. Nu har jeg jo netop de andre ting til at lave ordenlig kaffe.

Men jeg mangler lidt mere pejling. Måske det i virkeligheden er nemmere ikke at købe bønner og male dem først? Tænkte bare at det var lidt mere lækkert. Jeg har lavet kaffe på den måde før, men der har vedkommende vist mig hvordan og mål og det var lidt sjusset frem til. Synes det er lidt federe at kunne have kaffe klar, istedet for at lade som om at jeg ikke nåede det og de aå selv lige må ordne det ;)

Jeg huske mine forældre på en alm kaffemaskine vist drak 1 mål pr kop mål. Men hvad er det i liter? Skal have fundet et kaffemål, eller ved i hvad det svarer til i tsk/spsk?

Nu har jeg lige målt og vejet for dig :D

På min kaffemaskine svarer 1 liter vand til 8 kopper, så altså 0,8 dl pr. kop. Min kaffeske kan indeholde 10 g pulverkaffe. Det kan ligge på en spiseske med top. Jeg plejer at bruge ca. 1 skefuld kaffe pr. kop, men det afhænger jo af hvor stærk man vil have den :)
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 16:11

Flora skrev:
FruDulle skrev:Hvor er i gode. Kan godt høre at jeg lyder totalt kaffe retarderet. Og slap af Wizzze- maiden lavede ikke kaffe for os :D (han mobbede i et grønt kort)

På min kaffemaskine svarer 1 liter vand til 8 kopper, så altså 0,8 dl pr. kop. Min kaffeske kan indeholde 10 g pulverkaffe. Det kan ligge på en spiseske med top. Jeg plejer at bruge ca. 1 skefuld kaffe pr. kop, men det afhænger jo af hvor stærk man vil have den :)

Hvor er du god :gogo: tak for indsatsen! Så 8 spsk med top til 1 liter. Cool!

Men 1 liter = 8 kopper er vel = 1,25 dl :gruble:
0
Whatever
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4279

Indlægaf Flora » 29. nov 2015, 16:18

FruDulle skrev:
Flora skrev:

Hvor er du god :gogo: tak for indsatsen! Så 8 spsk med top til 1 liter. Cool!

Men 1 liter = 8 kopper er vel = 1,25 dl :gruble:

Så lidt :)

Og ja, 1,25 dl pr. kop selvfølgelig :lol:. Det gik vist lige lidt stærkt der :blush:
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. nov 2015, 16:25

:D

Der er vel de der gammeldags små kopper med underkop osv der er 1,25. I dag bruger de fleste vel krus. Det er vel nærmere 2,5 dl tænker jeg.
1
Whatever
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3453

Indlægaf HappyPaww » 29. nov 2015, 17:10

Jeg ville klart købe en stempelkande. Det giver god kaffe og kræver ikke så meget udstyr og mål osv...
2
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 1. dec 2015, 22:35

Når vi er på camping laver vi det også med tragt - dog køber vi formalede bønner.
Der mener jeg vi tager en tsk med så meget top som muligt, pr kop - mener kaffekanden kan have tolv kopper.
Det er det mål manden min har lært mig - jeg drikker det nemlig heller ikke.
Når vi er hjemme eller har en kaffeske plejer jeg at lave en kaffe til to vand (der er lidt top på målet med kaffe)
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Indlægaf Delfin » 1. dec 2015, 22:41

Det er derfor, jeg hader at lave kaffe. Der er altid 117 meninger om, hvordan man laver kaffe, og jeg kan ikke selv smage på den, da jeg hader kaffe. Og når man er ude hos nogen, som beder en om lige at sætte en kande over, fejler det ikke, at deres måleske har en anden størrelse, end den man lige har lært at bruge
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Mad og drikke"