Jeg vil være sundere...

Modesty Blame
Kort karma: 217
Likede indlæg: 2788

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Modesty Blame » 16. sep 2018, 09:46

ajnaM skrev:
Maanii skrev:For mig har det med at aften snacks vist sig at være rigtig meget vane, og efter jeg har fået den brudt savner jeg det faktisk slet ikke.

Fuldstændig det samme her.

Og for mig fungerer det bedst ikke at forsøge at erstatte vanen med noget andet, men simpelthen se den direkte i øjnene og lade helt være. Men det virker først, når jeg reelt har lyst til at lave noget om.

I princippet snacker jeg ikke. Men jeg spiser aftenfrugt - det er der jo både kalorier og frugtsukker i, men jeg skæver altid til mit kalorieindtag, så det er okay. Så spiser jeg lidt piratos og nogle halls i løbet af dagen.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 381
Likede indlæg: 3814

Indlægaf Marioneta » 20. okt 2018, 21:35

Jeg går til noget samtaleterapi hos sygeplejersken ved psykiateren, fordi min psykolog er på barsel og jeg havde en del klip tilbage på henvisningen. Det er med fokus på vægttab, da jeg gerne vil tabe mig og blive sundere. Vi havde en god snak om hvorfor jeg ikke får gjort noget ved det, selvom jeg har mulighederne.

Vi fik snakket lidt om motivation, men jeg har slettet det, for folk misforstår åbenbart hvad jeg har skrevet.
Senest rettet af Marioneta 21. okt 2018, 07:46, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2844

Indlægaf englishchannel » 21. okt 2018, 05:18

Marioneta skrev:Jeg går til noget samtaleterapi hos sygeplejersken ved psykiateren, fordi min psykolog er på barsel og jeg havde en del klip tilbage på henvisningen. Det er med fokus på vægttab, da jeg gerne vil tabe mig og blive sundere. Vi havde en god snak om hvorfor jeg ikke får gjort noget ved det, selvom jeg har mulighederne.

Vi fik snakket lidt om motivation og hvorfor jeg ikke ønsker at tabe mig for at se godt ud. At jeg hele tiden fokuserer på at jeg skal tabe mig af fornuftige grunde. Hun spurgte hvad der skete, hvis jeg tabte mig og blev flot. Hun mente, at jeg ville blive smuk, hvis jeg tabte mig, for jeg havde et flot smil og smukke øjne. Men det virkede som om at jeg ikke ville det og det syntes hun, at jeg skulle tænke over. Jeg tror også, at det er rigtigt. Jeg kan ikke så godt lide opmærksomhed ang. udseende, så jeg har nok lidt et ønske om at gå i med væggen.

Jeg har også altid fået at vide, at jeg var overvægtig, selv da jeg kun var lidt buttet som ung teenager, så jeg har altid defineret mig som hende den tykke, som bare ikke er pæn og jeg har nok egentligt opgivet lidt, især nu hvor jeg er så stor, at der ender med at være ekstra hud, hvis jeg taber mig. Så er det lettere at opgive på forhånd og fokusere på, at udseende ikke er vigtigt og at folk skal lide mig for min personlighed og jeg skal i hvert fald ikke tabe mig for at blive pænere, men kun for sundhedens skyld og fordi jeg er begrænset mht bevægelse i Zumba.

Hun spurgte hvorfor jeg ikke fortjente at være lækker og det kunne jeg jo ikke svare på. Hun syntes jeg skulle gøre gode ting for min krop, så jeg kunne blive glad for min krop og hun har jo ret. Så nu har vi aftalt at når jeg har tid hos hende igen midt i november, at så skal jeg havde tabt mig tre kg og så skulle jeg tænke over hvorfor jeg modarbejdede mig selv i vægttab.

Jeg er ikke rigtigt kommet i gang endnu, men nu har jeg bestemt mig for at jeg starter med at gøre gode ting for mig. Så jeg er startet ud med at købe en træningsguide (BodyBoss) til hjemmebrug, da jeg simpelthen ikke kommer i træningscenter, selvom jeg har gratis medlemskab. Og så skal jeg til at spise sundere og behandle min krop bedre. Jeg har også bestilt tid ved frisøren, så jeg kan blive klippet og få farvet øjenvipper.

Overvejer at starte en ny tråd, da denne fik et lidt træls fokus.

Jeg har fulgt med i denne, og mange af dine tidligere tråde, og jeg synes at du bør overveje hvorfor du bruger så meget energi på vægttab. Og besværet med det skyldes, at du egentlig ikke rigtigt er motiveret?

Vi lever i et samfund, hvor man ikke rigtigt må have det godt med sine egne sundhedsmæssige svagheder. Hvis man ryger, forventes det at man lægger energi i at stoppe. Fair nok, hvis det er svært for en, men man skal i det mindste prøve. Er man for tyk, forventes det at man skal have det dårligt med det og arbejde på at tabe sig. Spiser man usundt, forventes det at man prøver at skære ned på sukkeret og spise mere grønt. Er man fysisk inaktiv, forventes det at man er motiveret for at finde en måde at få mere bevægelse ind i hverdagen.

Hvad der ikke er acceptabelt er at sige: Jeg er ryger/tyk/usund/inaktiv, og sådan bliver det ved med at være - på trods af de sundhedsmæssige konsekvenser - for jeg har ikke lyst (eller overskud) til at gøre noget seriøst ved det.

Men kan det ikke tænkes, at det måske er sådan, du egentlig har det? Jeg spørger fordi at jeg kom til samme erkendelse omkring motion efter at have tortureret mig selv med forskellige motionsformer igennem 25 år. Hvor jeg startede "motiveret", men hver gang droppede ud og følte mig som en fiasko, fordi det simpelthen var for træls at dyrke motion regelmæssigt. At skulle huske at løbe eller dyrke pilates eller i fitnesscenter regelmæssigt føltes som et stort indgreb i min frihed og livsglæde, og til sidst valgte jeg at droppe det og acceptere min inaktive krop. Og ja, jeg kan sagtens se, at motion er vigtigt sundhedsmæssigt og at min læge har været efter mig. Men jeg har nu indset, at motion aldrig bliver mig og at jeg ikke gider at blive ved med at forsøge - det får helt sikkert nogle sundhedsmæssige konsekvenser for mig på den lange bane, men det må jeg så tage med.

Har du overvejet, at du måske har det på samme måde med vægttab? At din "motivation" kommer af alle de gode ting, der utvivlsomt er ved et vægttab (bedre sundhed, bedre bevægelighed, længere liv sammen med din søn), men at processen omkring vægttab simpelthen er for hård til at det er det værd for dig? I så fald kunne du måske overveje, om det ikke er bedre at lægge vægttab på hylden og acceptere at overvægt er en del af dig. Det lader til at du er godt med på mange andre sundhedsfronter (ikke-ryger, motion, spiser varieret), så måske kan du fokusere på de områder, i stedet for at prøve at presse et vægttab igennem år efter år, tråd efter tråd?
6
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1006

Indlægaf Alphilia » 21. okt 2018, 06:43

Men fungerer det for dig at “skulle” nå at tabe 3 kg på en måned? Bliver det ikke hurtigt sur pligt, når motivationen ikke er i top?
Kunne du vende den rundt og anerkende at et tab er et tab, også hvis det kun er 1 kg, men så er du igang?
Jeg synes det lyder som en god ting, at blive gladere for sin krop og tror også at dét kan give noget motivation. Set i lyset af dine andre tråde tænker jeg bare, det måske ville give mere mening at fokusere på nogle få, realistiske ændringer end 3 kg på 4-6 uger.
Og er det ikke nok motivation, i første omgang, at du gerne vil være sundere?

Det kunne være 10.000 skridt om dagen, ikke købe Chips, implementere 1-2 mindre ændringer i dine daglige rutiner madmæssigt eller som du har gjort, bestille tid til frisør og andre selvforkælelses ting
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. okt 2018, 07:44

englishchannel skrev:Jeg har fulgt med i denne, og mange af dine tidligere tråde, og jeg synes at du bør overveje hvorfor du bruger så meget energi på vægttab. Og besværet med det skyldes, at du egentlig ikke rigtigt er motiveret?

Vi lever i et samfund, hvor man ikke rigtigt må have det godt med sine egne sundhedsmæssige svagheder. Hvis man ryger, forventes det at man lægger energi i at stoppe. Fair nok, hvis det er svært for en, men man skal i det mindste prøve. Er man for tyk, forventes det at man skal have det dårligt med det og arbejde på at tabe sig. Spiser man usundt, forventes det at man prøver at skære ned på sukkeret og spise mere grønt. Er man fysisk inaktiv, forventes det at man er motiveret for at finde en måde at få mere bevægelse ind i hverdagen.

Hvad der ikke er acceptabelt er at sige: Jeg er ryger/tyk/usund/inaktiv, og sådan bliver det ved med at være - på trods af de sundhedsmæssige konsekvenser - for jeg har ikke lyst (eller overskud) til at gøre noget seriøst ved det.

Men kan det ikke tænkes, at det måske er sådan, du egentlig har det? Jeg spørger fordi at jeg kom til samme erkendelse omkring motion efter at have tortureret mig selv med forskellige motionsformer igennem 25 år. Hvor jeg startede "motiveret", men hver gang droppede ud og følte mig som en fiasko, fordi det simpelthen var for træls at dyrke motion regelmæssigt. At skulle huske at løbe eller dyrke pilates eller i fitnesscenter regelmæssigt føltes som et stort indgreb i min frihed og livsglæde, og til sidst valgte jeg at droppe det og acceptere min inaktive krop. Og ja, jeg kan sagtens se, at motion er vigtigt sundhedsmæssigt og at min læge har været efter mig. Men jeg har nu indset, at motion aldrig bliver mig og at jeg ikke gider at blive ved med at forsøge - det får helt sikkert nogle sundhedsmæssige konsekvenser for mig på den lange bane, men det må jeg så tage med.

Har du overvejet, at du måske har det på samme måde med vægttab? At din "motivation" kommer af alle de gode ting, der utvivlsomt er ved et vægttab (bedre sundhed, bedre bevægelighed, længere liv sammen med din søn), men at processen omkring vægttab simpelthen er for hård til at det er det værd for dig? I så fald kunne du måske overveje, om det ikke er bedre at lægge vægttab på hylden og acceptere at overvægt er en del af dig. Det lader til at du er godt med på mange andre sundhedsfronter (ikke-ryger, motion, spiser varieret), så måske kan du fokusere på de områder, i stedet for at prøve at presse et vægttab igennem år efter år, tråd efter tråd?

Nej. Bare nej.

Fair nok, at du tænker sådan. Jeg ved faktisk ikke hvor meget inaktivitet betyder i længden, hvis du ellers spiser sundt og ikke ryger, så jeg ved ikke hvilke konsekvenser det ender med at få for dig, men det er nok ikke så galt som mine konsekvenser i min situation. Min mor gør i øvrigt det samme. Hun ryger og er ligeglad med at hun dør 10 år før. Det er enormt frustrerende at være vidne til, når man elsker hende. Jeg ender med at miste min mor alt for tidligt, fordi hun ikke passer på sig selv og det er måske den dimension, der gør en forskel for nogle. Jeg er mor og jeg har et barn, som jeg skal være for, så det nytter ikke noget, at jeg ikke passer på mig selv. For det første, så dør jeg tidligere, for det andet så lærer jeg ham, at man ikke bør passe på sig selv. Det er en meget dårlig lektie at give videre.

Jeg er dog for "body positivity" eller hvad det nu hedder, men jeg er også realist. Jeg er i en fedmeklasse, hvor man ikke bare kan sige, at det ikke gør en forskel. Det gør en forskel og vi snakker død mindst 10 år før forventet. Var det derimod et spørgsmål om at jeg bare var "curvy" og manglede de sidste 7 kg inden jeg blev normalvægtig, så ja, så ville jeg sige, lev med det, vær aktiv, spis sundt, så går det nok. Hvis mit BMI var under 30, så kunne jeg godt sige det, men mit BMI er over 40 og jeg kan ikke sige det, for det ville være en løgn. Konsekvenserne ved at være så stor er simpelthen for store til at jeg kan sige til mig selv, at det er i orden.

Det er så åbenbart ikke motivation nok for mig, for jeg døjer jo stadig. Jeg har tabt mig en del tidligere, men tog det på pga. psykisk sygdom i en periode. Så jeg behøver mere motivation end bare "jeg bør tabe mig". Det er jo så det, jeg skal arbejde med. Men at give op er ikke at arbejde med det. Hvis jeg lægger sunde vaner og motion på hylden, fordi det er for hårdt, så kan jeg ligeså godt grave min egen grav. Ligesom min mor er ved at grave sin egen grav med rygning. Det nægter jeg. Jeg vil ikke give op. Ting er ikke for hårdt for mig. Jeg kan godt gøre hårde ting! Hvis jeg en dag stopper med at tro det, så stopper jeg med at leve.

Ting skal dog være realistiske og dette er svar til Alphilia. 3 kg på 6 uger er ganske realistisk, når man vejer 113 kg og når jeg kun 2, fordi jeg kom senere i gang, så ser jeg det ikke som et nederlag. Ellers er det små realistiske ændringer, som jeg ønsker og har snakket om i denne tråd :)
Senest rettet af Marioneta 21. okt 2018, 08:30, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. okt 2018, 07:59

Derudover vil jeg aldrig sige aldrig. Det er så begrænsende et ord. For 10 år siden sagde jeg til mig selv, at jeg aldrig kom til at nyde motion. Jeg havde prøvet alt muligt og der var intet jeg nød. Noget kunne jeg acceptere, men nyde det, no way. Når jeg læste artikler om folk, som havde hadet motion og derefter fundet en motionsform, som passede til dem og de så sagde, at de kom til at savne motionen, hvis de ikke dyrkede den, så tænkte jeg "bullshit". Jeg troede simpelthen ikke på det. Jeg tænkte, at det aldrig kom til at ske for mig.

Indtil det så faktisk skete for mig. Jeg fandt min motionsform og nu elsker jeg det. Jeg savner det, når jeg ikke kommer afsted og jeg forstår nu, hvad folk snakkede om i de artikler.

Tænk, hvis jeg havde forsat med at sige aldrig til mig selv og forsaget at prøve nye ting, så ville jeg aldrig have opdaget Zumba og alt det gode det gør ved mig.
2
LaMariposa
Kort karma: 392
Likede indlæg: 6410

Indlægaf LaMariposa » 21. okt 2018, 08:11

Det er her er måske et long shot, men nu prøver jeg :genert:

Men kunne du bruge det med at være instruktør som motivation? Ikke i forhold til en eller anden zumbaevent om et år, men i forhold til de timer, du har lige nu (hvis du stadig underviser, det kan jeg ikke huske, men måske har jeg overset det?).

Du elsker zumba, og du elsker at undervise. Måske er det endda fedeste følelse ever? Måske kunne et vægttab bruges til at gøre dig til en endnu bedre instruktør, og give en endnu bedre oplevelse med at undervise? Måske endda blive et endnu bedre forbillede for dine holddeltagere?

Ved ikke, om du tænker sådan overhovedet? Men måske kan det bygge oven på noget, som i forvejen er rigtig fedt for dig?
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4630

Indlægaf Tilly » 21. okt 2018, 09:09

I stedet for at starte (endnu) en ny tråd, kunne det så måske være en mulighed for dig at deltage i fællestråden? :) Jeg synes i hvert fald det er rart at være en del af et fællesskab, selvom jeg dog pt er faldet lidt af på den.

Men fællestrådene er i hvert fald gode at deltage i, også selvom de deltagende i tråden har mange forskellige mål. Måske det kunne være godt for dig at være med i?
3
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 372
Likede indlæg: 3403

Indlægaf Little_Woman » 21. okt 2018, 17:33

Marioneta skrev:Derudover vil jeg aldrig sige aldrig. Det er så begrænsende et ord. For 10 år siden sagde jeg til mig selv, at jeg aldrig kom til at nyde motion. Jeg havde prøvet alt muligt og der var intet jeg nød. Noget kunne jeg acceptere, men nyde det, no way. Når jeg læste artikler om folk, som havde hadet motion og derefter fundet en motionsform, som passede til dem og de så sagde, at de kom til at savne motionen, hvis de ikke dyrkede den, så tænkte jeg "bullshit". Jeg troede simpelthen ikke på det. Jeg tænkte, at det aldrig kom til at ske for mig.

Indtil det så faktisk skete for mig. Jeg fandt min motionsform og nu elsker jeg det. Jeg savner det, når jeg ikke kommer afsted og jeg forstår nu, hvad folk snakkede om i de artikler.

Tænk, hvis jeg havde forsat med at sige aldrig til mig selv og forsaget at prøve nye ting, så ville jeg aldrig have opdaget Zumba og alt det gode det gør ved mig.

Men så kom da afsted til noget mere Zumba - hvis du ligefrem elsker det og føler det gør noget godt for dig?

Et eller andet skal der jo altså ske, hvis du skal tabe 3 kg på 3-4 uger.
7
Nu med fugl
Patience
Kort karma: 41
Likede indlæg: 1057

Indlægaf Patience » 21. okt 2018, 17:49

Jeg vil gerne anbefale dig Morten Elsøe og Anne Gaardmands fremragende podcast der hedder "detox din hjerne" og evt også Morten Elsøes anden podcast "slut med forbudt" - hvis du ikke allerede kender dem.
De er en sand guldgrube af ordentlig veldokumenteret information om kost, motion og alt det der gør at alle vores gode intentioner ikke altid er nok. Og hvordan man kan arbejde med de tanker og mønstre der forhindrer en i at lykkes. Det lyder som et dårligt selvhjælpskursus, men det er det på ingen måde. Det er simpelthen fremragende.
6
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 22. okt 2018, 20:02

LaMariposa skrev:Det er her er måske et long shot, men nu prøver jeg :genert:

Men kunne du bruge det med at være instruktør som motivation? Ikke i forhold til en eller anden zumbaevent om et år, men i forhold til de timer, du har lige nu (hvis du stadig underviser, det kan jeg ikke huske, men måske har jeg overset det?).

Du elsker zumba, og du elsker at undervise. Måske er det endda fedeste følelse ever? Måske kunne et vægttab bruges til at gøre dig til en endnu bedre instruktør, og give en endnu bedre oplevelse med at undervise? Måske endda blive et endnu bedre forbillede for dine holddeltagere?

Ved ikke, om du tænker sådan overhovedet? Men måske kan det bygge oven på noget, som i forvejen er rigtig fedt for dig?

Det er ikke et longshot. Det er allerede en del af min motivation. Jeg irriterer mig over at være begrænset som Zumba instruktør, men det har indtil nu ikke været helt nok, men det er bestemt noget, som rører noget i mig.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 22. okt 2018, 20:03

Tilly skrev:I stedet for at starte (endnu) en ny tråd, kunne det så måske være en mulighed for dig at deltage i fællestråden? :) Jeg synes i hvert fald det er rart at være en del af et fællesskab, selvom jeg dog pt er faldet lidt af på den.

Men fællestrådene er i hvert fald gode at deltage i, også selvom de deltagende i tråden har mange forskellige mål. Måske det kunne være godt for dig at være med i?

Jeg har overvejet at skrive, men jeg kan godt lide at have et sted at opdatere og holde styr på mine tiltag, hvilket kun giver mening, når der er fremskridt, men på den gamle debat havde jeg en tråd, hvor jeg også oplevede fremskridt og det kunne jeg godt lide.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 22. okt 2018, 20:05

Little_Woman skrev:
Marioneta skrev:Derudover vil jeg aldrig sige aldrig. Det er så begrænsende et ord. For 10 år siden sagde jeg til mig selv, at jeg aldrig kom til at nyde motion. Jeg havde prøvet alt muligt og der var intet jeg nød. Noget kunne jeg acceptere, men nyde det, no way. Når jeg læste artikler om folk, som havde hadet motion og derefter fundet en motionsform, som passede til dem og de så sagde, at de kom til at savne motionen, hvis de ikke dyrkede den, så tænkte jeg "bullshit". Jeg troede simpelthen ikke på det. Jeg tænkte, at det aldrig kom til at ske for mig.

Men så kom da afsted til noget mere Zumba - hvis du ligefrem elsker det og føler det gør noget godt for dig?

Jeg kan ikke rende til Zumba hele tiden som enlig mor. Jeg har mit hold en gang om ugen og om halvanden uge starter jeg forhåbentligt et nyt hold op, hvilket også bliver en gang om ugen. Så er jeg afsted til events i weekenden og jeg kører gerne flere timer for det. Der er sjældent noget lokalt, men jeg har så tidligere arrangeret events selv, men opbakningen er ikke så stor.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 372
Likede indlæg: 3403

Indlægaf Little_Woman » 22. okt 2018, 21:39

Marioneta skrev:
Little_Woman skrev:

Jeg kan ikke rende til Zumba hele tiden som enlig mor. Jeg har mit hold en gang om ugen og om halvanden uge starter jeg forhåbentligt et nyt hold op, hvilket også bliver en gang om ugen. Så er jeg afsted til events i weekenden og jeg kører gerne flere timer for det. Der er sjældent noget lokalt, men jeg har så tidligere arrangeret events selv, men opbakningen er ikke så stor.

"Hele tiden" er måske også i overkanten. Men hvis det var noget du virkelig ville, kunne du nok godt finde tid til en time mere om ugen. Din dreng kan tage med og spille iPad/whatever imens, være hos din mor eller en ven, eller alene hjemme. Eller du kunne gøre det i dagtimerne, hvor han er i skole/frit, den dag du ikke er i skole. Det kunne måske give noget andet også at være deltager, ikke instruktør, ifht motion.

Har du overvejet at søge sparring, måske herinde, ifht hvordan andre enlige mødre har et aktivt liv ved siden af moderskabet?

Men held og lykke med vægttabet :)
Senest rettet af Little_Woman 22. okt 2018, 21:49, rettet i alt 2 gange.
3
Nu med fugl
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 22. okt 2018, 21:48

Little_Woman skrev:
"Hele tiden" er måske også i overkanten. Men hvis det var noget du virkelig ville, kunne du nok godt finde tid til en time mere om ugen. Din dreng kan tage med og spille iPad/whatever imens, være hos din mor eller en ven, eller alene hjemme. Eller du kunne gøre det i dagtimerne, hvor han er i skole/frit, den dag du ikke er i skole. Det kunne måske give noget andet også at være deltager, ikke instruktør, ifht motion.

Har du overvejet at søge sparring, måske herinde, ifht hvordan andre enlige mødre har et aktivt liv ved siden af moderskabet?

Jeg underviser hver onsdag aften og nu kommer jeg også til at undervisen om torsdagen, hvor han så er ved sin far hver anden torsdag. Så det er rigeligt at jeg er afsted om aftenen. Lige nu sidder han bare hjemme, da min mor bor på den anden side af vejen. Nogle gange er han hos hende. Om torsdagen kommer han til at være ved hende, da der er lidt mere transport end om onsdagen.

Der er ikke så mange hold i Aalborg, så jeg kan ikke bare tage afsted som deltager, når det lige passer i min hverdag. Jeg kan dog tage afsted i weekenden som deltager og det tænker jeg, at jeg vil til at gøre. Jeg tror at det er godt også at komme afsted som deltager og ikke altid være den, som underviser :)
2

Tilbage til "Sund og/eller slank"