Tilbygning til hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 4
Likede indlæg: 134

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 10. aug 2018, 12:36

Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Problemet for mig hvis jeg skulle sælge og så købe et andet hus, er at så runder jeg hurtigt 1.1 - 1.4m, og jeg har begrænset, hvis noget, friværdi i mit nuværende. Sydbank ville gerne låne mig 1.2m til et ældre murstenshus, men det er også 2 år siden, og der kunne jeg fremvise en lønopgørelse på ca. 410.000kr pga. meget overarbejde, hvilket jeg ikke har haft siden.

Spørgsmålet er så nu, om det kan svare sig for mig at betale noget af lånet af. Jeg har en god opsparing på ca. 160.000kr, og banklånet er på ca. 135.000kr, så jeg ville stadig have en god buffer til uforudsete udgifter. Det ville spare mig 2650kr/kvartalet, eller ca. 800kr/md, hvilket egentlig ikke er ret meget, men lidt har også ret, og det øger jo også friværdien i huset, hvis nu jeg skulle finde på at sælge.

Ville det være klogt?

Få lavet banklånet om til et prioritets lån, så har du hele beløbet som buffer.

Som jeg lige kan forstå, så mener jeg faktisk at banklånet er et prioritetslån. Altså noget af min opsparing står på den konto, så jeg betaler kun renter af differencen mellem min opsparing og det jeg skylder.

Men så vil det ikke være nogen særlig fordel for mig at betale banklånet af her og nu?
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 513
Likede indlæg: 2656

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Falstria » 10. aug 2018, 21:58

Lover-Moses skrev:
Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Problemet for mig hvis jeg skulle sælge og så købe et andet hus, er at så runder jeg hurtigt 1.1 - 1.4m, og jeg har begrænset, hvis noget, friværdi i mit nuværende. Sydbank ville gerne låne mig 1.2m til et ældre murstenshus, men det er også 2 år siden, og der kunne jeg fremvise en lønopgørelse på ca. 410.000kr pga. meget overarbejde, hvilket jeg ikke har haft siden.

Spørgsmålet er så nu, om det kan svare sig for mig at betale noget af lånet af. Jeg har en god opsparing på ca. 160.000kr, og banklånet er på ca. 135.000kr, så jeg ville stadig have en god buffer til uforudsete udgifter. Det ville spare mig 2650kr/kvartalet, eller ca. 800kr/md, hvilket egentlig ikke er ret meget, men lidt har også ret, og det øger jo også friværdien i huset, hvis nu jeg skulle finde på at sælge.

Ville det være klogt?

Få lavet banklånet om til et prioritets lån, så har du hele beløbet som buffer.

Som jeg lige kan forstå, så mener jeg faktisk at banklånet er et prioritetslån. Altså noget af min opsparing står på den konto, så jeg betaler kun renter af differencen mellem min opsparing og det jeg skylder.

Men så vil det ikke være nogen særlig fordel for mig at betale banklånet af her og nu?

Jo du sætter bare penge over på den prioritets konto, til det modsvarer størrelsen af prioriteten, og så lader pengene stå der.
Så skylder du jo i princippet 0 kr. betaler 0 kr i rente, men kan hæve på kontoen senere hvis der skulle opstå et behov for det.
Der er ingen grund til at afvikle lånet når det ikke koster noget at have det, det er en glimrende buffer at have.

Du skal så heller ikke sætte flere penge på den konto, end hvad der svarer til prioriteten, for du får ikke renter af dem der er i overskud.
0

Tilbage til "Bolig"