I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

FletpArkett
Kort karma: 29
Likede indlæg: 609

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf FletpArkett » 10. aug 2018, 10:48

Jeg boede i en landkommune dengang, så jeg kunne fange haletudser, jagte sommerfugle med et net og malke køer - eller det VILLE jeg gerne kunne ihvertfald for det kunne de andre børn. :D

Har sikkert kunne skrive mit navn ja....

Jeg kunne helt sikkert ikke læse, men det lærte jeg meget hurtigt efter skolestart, for var enormt sulten for at lære det, da alle læste meget i min familie dengang og jeg følte mig udenfor ved ikke at kunne læse. Husker intet pres på mig, til trods for, jeg kom fra en akademisk familie.
2
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 415
Likede indlæg: 4906

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Zinde » 10. aug 2018, 10:57

På vores lokale folkeskole forventes det ikke, at børnene kan skrive deres navn. Der ses i stedet på sociale kompetencer som at kunne stå i kø og vente på tur og sådan noget. Heldigvis da!
2
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 539
Likede indlæg: 9008

Indlægaf Lemonella » 10. aug 2018, 12:44

Jeg kunne både læse og skrive fra jeg var en 5-6 år gammel. Min storesøster lærte mig det. Jeg brokkede mig altid over at ingen gad læse for mig, så hun forbarmede sig og brugte lidt af sin sparsomme fritid på at undervise mig. Hun var 12 år ældre end mig og var ret ferm til at lære fra sig.
Begge mine unger, kunne også læse og skrive, inden de kom i skole. De var nysgerrige og ivrige efter at lære og jeg synes, det var sjovt at lære dem det.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1276
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21222

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2018, 12:53

Jeg kunne skrive mit fornavn da jeg begyndte i børnehaveklasse. Men ellers havde jeg ingen forståelse for bogstaver.
Jeg kan huske skolen var utilfreds med at jeg endnu ikke kunne alfabetet da jeg begyndte i første.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 762
Likede indlæg: 10122

Indlægaf vibbsen » 10. aug 2018, 18:24

Jeg kunne skrive mit navn da jeg i august 1979 startede i børnehaveklasse. Men jeg kunne ikke stave til det. Der er altså stor forskel. Hvad angik det der med at læse så knækkede jeg først læsekoden rigtig i 2.klasse. Men det gjorde ikke noget. Den gang var der slet slet ikke samme fokus på det som der er idag.

Børnehaveklassen på min skole var 4-sporet. A & C blev undervist fra 8-10.35 og B & D fra 11-13.35 eller noget i den stil. Altså ikke ligefrem noget med heldagsskole :-D. Vi brugte det meste af tiden på at fedte rundt med saltdej, male grimme tegninger, brænde i træ og lege klæd-ud og så selvfølgelig synge sanglege og den slags. Vi blev introduceret til alfabetet i slutningen af børnehaveklassen. Men jeg husker det ikke som noget der fyldte særlig meget. Tiden blev brugt rigtig meget til at introducerer os til det der med at gå i skole og hvad det betød, og meget lidt på egentlig læring.

På tirsdag skal min egen datter starte i børnehaveklasse....Og jeg kan forstå at rigtig mange af børnene faktisk allerede kan læse til jul...Det er godt nok vildt. Som min veninde - der har en pige som skal i 2.klasse - tørt sagde da hendes datter havde knækket læsekoden lige før jul det år hun startede i børnehaveklasse "Det er ihvertfald ikke noget hun har fra hverken mig eller sin far. Ingen af os kunne læse før vi kom i 2.klasse. Og min mor var ovenikøbet skolelærer. De må vel bare bruge nogen andre indlæringspricipper end de gjorde i da vi startede i skole" Og det har hun jo nok ret i. :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Kort karma: 276
Likede indlæg: 9277

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2018, 13:45

Ja, det kunne jeg. Det tror jeg allerede jeg kunne da jeg var omkring 4 år.

Jeg kunne ikke læse, og den slags lærte man ikke i børnehaven dengang, men der gik ikke meget mere end en måned i 1. Klasse så læste jeg stort set flydende. Og hurtigt. Min lærer lavede sådan en leg, hvor hun lagde en tekst på overheadprojekteren og pegede på et ord og så gjaldt det om at læse det hurtigst og så sige det højt. Den leg måtte jeg ikke være med til, for så fik ingen andre sagt noget, fordi jeg læste det omgående og sagde det højt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 65
Likede indlæg: 2135

Indlægaf Anne Droid » 11. aug 2018, 14:08

Jeg skal have 0. årgang i det kommende år og vi forventer bestemt ikke de kan skrive deres navn når de har første skoledag.
1
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 806
Likede indlæg: 11517

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 14:33

Sangius skrev:Der er da totalt ligegyldigt om man kan skrive sit navn ved skolestart.
Fuldstændig latterligt. Man burde bruge krudtet på at lære de små at begå sig socialt. Vente i kø, lytte når der tales, inkludere andre, osv.

Ja, jeg kender et par stykker der har undervist i de helt små klasser i mange år. Jeg har indtryk af at det generelt er gået tilbage mht. de sidste ting du nævner. :genert:

Om jeg kunne skrive mit eget inden jeg kom i skole, kan jeg simpelthen ikke huske. Jeg vil tro det, for det er ikke så svært ;)

Men det er meget sjovt hvis der er sket en ændring mht. stavning, for i 80'erne var mine pædagogbekendte nærmest forargede over at nogen kunne tænke på at undervise i sådan noget i børnehaveklassen. Og i første halvdel af 90'erne mente nogle af lærerne at det ikke var nødvendigt med staveundervisning i de mindre klasser, for børnene ville automatisk lære det via noget de kaldte "sproglig opmærksomhed". Det var sådan noget med at man sagde "mmmm" og så vidste man at ordet var med m. :lol:

Jeg kan ikke huske hvornår, men skolevæsnet fik et større chok, engang hvor en "Pisa"(?) undersøgelse viste at danske børns stavning l ret langt ned på ranglisten, hvis man sammenlignede internationalt.

Vi hvde selv en del staveord for i min tid. Og blev også hørt i det (men det var i begyndelsen af 60'erne).
1
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1012

Indlægaf Mavis » 11. aug 2018, 19:57

Jeg kunne mit fornavn og alfabetet. Læsekoden knækkede jeg først i 1. Jeg startede vist i 2009, og det var meget skole-agtigt med lette staveord og regnestykker, men selvfølgelig også klippe-klistre og højtlæsning. Og så havde vi lege-time hver dag.

Til gengæld husker jeg overhovedet ikke noget læring i børnehaven. Heller ikke ret mange fællesaktiviteter. Jeg opfattede det bare som en bemandet legeplads, tror jeg.
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 227
Likede indlæg: 1342

Indlægaf Panton » 12. aug 2018, 10:44

Jeg kan ikke huske hvad jeg kunne og hvornår jeg knækkede læsekoden. Men da min egen søn startede i 0 for 7 år siden, kunne og ville han knap skrive sit navn. Alt det skolenoget sagde ham ingenting overhovedet. Men han var alligevel den første i klassen der knækkede læsekoden og kunne læse begynder bøger omkring efterårsferien.
0
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
heysamaysa
Kort karma: 30
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 222

Indlægaf heysamaysa » 3. sep 2018, 08:17

jeg kunne skrive mit navn i børnehaven - men nu har jeg så også et super kort navn.

læse og skrive kunne jeg i hvert fald ikke - havde formentlig aldrig hørt om alfabetet inden skolestart. Det har jeg så nu :-D
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"

Tilbage til "Børn"