Fagforening - hvad skal jeg vælge?

Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Fagforening - hvad skal jeg vælge?

Indlægaf BlindfullyCool » 3. dec 2015, 09:56

Hej kloge folk.

Jeg står i den heldige situation, at jeg netop har landet mit første fuldtidsjob efter endt uddannelse. Da jeg er livrem og seler-typen, vil jeg gerne indmelde mig i en fagforening, som har erfaring med konsulentbranchen. Jeg er uddannet cand.it og skal fungere som konsulent inden for implementering. Jeg er medlem Akademikernes a-kasse, men såvidt vides tilbyder de ikke fagforening.

På forhånd tak.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6722

Re: Fagforening - hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Wizzze » 3. dec 2015, 10:56

BlindfullyCool skrev:Hej kloge folk.

Jeg står i den heldige situation, at jeg netop har landet mit første fuldtidsjob efter endt uddannelse. Da jeg er livrem og seler-typen, vil jeg gerne indmelde mig i en fagforening, som har erfaring med konsulentbranchen. Jeg er uddannet cand.it og skal fungere som konsulent inden for implementering. Jeg er medlem Akademikernes a-kasse, men såvidt vides tilbyder de ikke fagforening.

På forhånd tak.

Det oplagte valg ville være Prosa, men jeg ville nok også tjekke Djøf og IDA, og se hvad der tiltaler mest, hvad tilbydes fagligt og efteruddannelsesmæssigt og hvad koster de.
1
Do as I say! :whip:
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf hvz74 » 3. dec 2015, 17:46

Derudover ville det måske være en idé at undersøge om arbejdsområderne hører ind under HK IMI (IT, Medier og Industri). Ved du om hvem (hvis, om nogen) arbejdsgiveren har tegnet overenskomst med?
1
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 6. dec 2015, 10:58

Tak for jeres svar :)

Arbejdsgiver har ikke overenskomst og følger derfor funktionærloven. Desto mere grund til at have fagforening, skulle jeg mene.

Jeg har nu kigget på både Prosa, IDA og DM (fordi min cand.it. er humanistisk). Umiddelbart tiltaler Prosa mig nok mest, fordi jeg kan se en masse af mine interesseområder genspejlet i artiklerne i deres medlemsblad og fordi min uddannelsesretning fremgår af deres liste over uddannelser, som foreningen henvender sig til. IDA bliver for naturvidenskabelig ift. mine arbejdsopgaver og DM er lige lovlig bred. Djøf synes jeg slet ikke, jeg passer ind i. Så konklusionen er nok, at det bliver Prosa :gogo: Selvom de også har en meget teknisk/programmør-tilgang, så tror jeg, at de rammer mit behov meget godt.
0
Aquadorable
Kort karma: 22
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 6. dec 2015, 18:58

Min kæreste er meget begejstret for IDA - både serviceniveau og pris. Men jeg forstår godt, hvis du hælder til Prosa :-)
1
:love:

Tilbage til "Job"