14 årig gravid for anden gang

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1154
Likede indlæg: 6757

14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Wizzze » 3. dec 2015, 14:59

Hvis I læste om at en 23-årig havde gjort 14 årig gravid for anden gang, de har allerede 18mdr gammel baby, hvad ville I så tænke? Seksuelt overgreb ?

Hvis nu så den 14 og 23årige er syriske flygtninge, er det så stadig seksuelt overgreb, eller "bare kultur" ? :gruble:

http://www.bt.dk/udland/politiet-gaar-i ... -aarig-fly

Hvad siger I hvordan burde vi håndtere sådan en sag i DK?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1154
Likede indlæg: 6757

Re: 14 årig gravid for anden gang

Indlægaf Wizzze » 3. dec 2015, 15:03

Personligt er jeg i vildrede, ingen tvivl om at der er sket et overgreb mod den 12-14årige, børn i den alder bør ikke blive forældre, de skal gå i skole og lege og læse og lære at blive voksne.
Men vil det være endnu et overgreb mod hende at skille familien / køre sag mod manden? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
missme
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Indlægaf missme » 3. dec 2015, 15:15

De har jo ikke gjort noget ulovligt eller kulturelt/socialt uacceptabelt da de giftede sig og fik børn i deres hjemland. Men vi kan ikke have at børn bosat i DK er gift. At de er kærester kan myndighederne jo ikke blande sig i, og jeg kender ikke den seksuelle lavalder i Norge. Men de bliver nødt til at følge reglerne i det land de kommer til. Hvilket betyder at de ikke må have sex, og det er jo rimeligt nemt at opdage at de har haft, når hun er blevet gravid.

Jeg mener ikke, at vi bare må indstille os på at se barnebrude leve i landet, fordi deres kultur er sådan. Ikke når det strider mod dansk lov. Lovgivning er jo ikke en buffet.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10238

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2015, 15:17

Lige mht. seksuelt overgreb er man da nødt til at have mere information om den konkrete sag for at kunne udtale sig.
Hvis der fx. er tale om et tvangsægteskab for begge parter, er det i mine øjne slet ikke retfærdigt at rejse tiltale mod ægtemanden.
Nu er det nok ikke tilfældet her, men det er set før, at krigstilstande fører til mærkelige samlivskonstellationer, hvor grænsen mellem beskyttelse og udnyttelse er flydende. Hvis det viser sig at dreje sig om en ung pige, der er i krigens virvar er blevet gift alt for ung, er situationen igen en anden.
"Syrisk kultur" er virkelig et bredt fænomen.

Generelt mener jeg, at myndighederne bør tage udgangspunkt i internationale konventioner på området, og på det praktiske plan er jeg ret enig med de personer, der udtaler sig i artiklen.
Først og fremmest handler det om at værne om den unge pige, og det er ikke sikkert, at man bedst gør det ved at sætte en indsats i gang, der 1:1 minder om den, en jævnaldrende nordmand ville være blevet mødt med.
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 3. dec 2015, 15:21

Den er svær.

Normalvis ville jeg stritte imod at der ikke blev grebet ind og jeg mener heller ikke bare man skal sige tak og amen til alt fordi det er kulturen de kommer frem. Så skal vi også acceptere fx kannibalisme hvis der folk der er vokset op i en kultur hvor kanibalisme er en del af kulturen.

Havde pigen været født i Norge og var blevet gift i så ung en alder, så skulle der gribes ind. Men parret ankommer til landet som ægtefolk og med barn i vente, de er blevet gift i en kultur hvor det ikke er unormalt, så jeg synes det ville være et overgreb og gribe ind i det nu, der er jeg mere fortaler til støtte til familien.
5
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 3. dec 2015, 15:24

Jeg synes sådan nogle sager helt utroligt vanskelige.

Hvordan skal man forholde sig til flygtninge, der kommer hertil med andre familiemønstre end vores? I sager om voksne er jeg mere kold - her i Danmark har man fx kun en ægtefælle af gangen, så det må man indstille sig på, hvis man vil bo her. Det er så heller ikke kun et moralsk spørgsmål, men et krav om at man også som flygtning/indvandrer respekterer, at i og med, ægteskabet i Danmark indebærer juridiske pligter og rettigheder, som man ike kan udøve med flere end en af gangen og derfor må man acceptere at vi ikke har flerkoneri (eller flermanderi, hvis der skulle komme nogen fra sådanne kulturer).

Men når det så indebærer noget, der i mine øjne kun kan ses som et overgreb? At gøre 12-årige piger gravide er i vores samfund en meget alvorlig forbrydelse, men her er den jo begået i Syrien. Det bliver ikke mindre til et overgreb i mine øjne, men er det strafbart, og skal det derfor have strafferetlige konsekvenser? Særligt hvis det som det fremgår af artiklen vil kunne få alvorlige konsekvenser for pigen, hvis der bliver gennemtrumfet en skilsmisse. Ægteskabet vil på den anden side indebære kontinuerlige overtrædelser af vores lovgivning, såfremt ægteparret dyrker sex (og det gør de jo nok).

Men vi ville jo ikke acceptere at en herboende syrer tog til Syrien og blev gift med en herboende 14-årig og så kom tilbage som ægtefolk og levede som ægtefolk, inklusive et seksuelt samliv. Er det så okay, fordi de indgik ægteskabet før de kom?
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 3. dec 2015, 15:33

Akehurst2 skrev:Men vi ville jo ikke acceptere at en herboende syrer tog til Syrien og blev gift med en herboende 14-årig og så kom tilbage som ægtefolk og levede som ægtefolk, inklusive et seksuelt samliv. Er det så okay, fordi de indgik ægteskabet før de kom?

Endnu flere nuancer.

Kort ville forskellen for mig være at de kender ikke andet, de kommer sammen og har været der begge hele tiden indtil nu. Det ville for mig være noget andet at en 20-årig syrisk mand der havde boet i fx Danmark i 5 år rejser hjem og gifter sig med en 12-årig og tager hende med til Danmark. Han har haft andre input og henter en hjem, men her kommer de begge sammen uden andre input og jeg synes selv om begge dele er overgreb stadig ikke helt det kan sammenlignes.
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Indlægaf Dikus » 3. dec 2015, 15:45

"Hvis pigen har det godt i ægteskabet, bør man ikke bryde ind".

Det er jo nok derfor, politiet har ændret holdning og alligevel overvejer at gøre noget... Måske. Bare måske er det ikke helt arbitrært, når vi ikke accepterer barnebrude i Danmark. Eller at 12-årige bliver forældre.

Måske. Bare måske... Kunne man få sådan en 14-årig pige ud på en helt anden side som et helt andet menneske, hvis man ikke stillede kulturrettigheder over et piges ret til egen krop, liv og børn.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 3. dec 2015, 15:47

Jeg synes ikke, man skal gribe ind overfor forholdet, fordi det er indgået i et land, hvor det ikke er ulovligt - og fordi det vil være endnu et overgreb at fjerne barnet eller skille parret ad.

Derimod synes jeg, man bør sætte ind med en massiv social indsats, der sikrer, at den unge mor får en skolegang, så hun har en chance for at få en uddannelse og et job i det norske samfund, og information om og adgang til prævention, så de næste børn først kommer på et tidspunkt, hvor det er kompatibelt med samfundsstrukturen i det land, familien nu opholder sig i.
Senest rettet af Tanten 3. dec 2015, 15:54, rettet i alt 1 gang.
4
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 3. dec 2015, 15:47

Dikus skrev:"Hvis pigen har det godt i ægteskabet, bør man ikke bryde ind".

Det er jo nok derfor, politiet har ændret holdning og alligevel overvejer at gøre noget... Måske. Bare måske er det ikke helt arbitrært, når vi ikke accepterer barnebrude i Danmark. Eller at 12-årige bliver forældre.

Måske. Bare måske... Kunne man få sådan en 14-årig pige ud på en helt anden side som et helt andet menneske, hvis man ikke stillede kulturrettigheder over et piges ret til egen krop, liv og børn.

Det er jo også sådan helt principielt: Kan en pige have det som mindreårig hustru til en meget ældre mand? Det accepterer vi jo hverken lovgivningsmæssigt eller moralsk i vores kultur.
2
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 3. dec 2015, 15:56

Der er så mange nuancer i det her jeg er glad for det ikke er mig der skal træffe beslutninger om det ene eller andet.
Senest rettet af ShuruQ 3. dec 2015, 16:08, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 3. dec 2015, 15:58

Den unge mor skal naturligvis også vide, at hun kan komme ud af forholdet, hvis det skulle være indgået mod hendes vilje - at man i Norge kan blive skilt, og at hun kan få støtte til at tage sig af sine børn trods et spinkelt socialt netværk.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10238

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2015, 16:17

Denne her sag får mig i øvrigt til at tænke på en elev, jeg havde sidste år i en modtagerklasse.
Hun var 15-16 år og havde aldrig gået i skole, hvilket helt klart fik mine advarselslamper til at blinke. Interessant var det derfor at observere, hvordan det sørme ikke betød, at hun ikke var trænet i at lære, virkede kuet eller manglede ressourcer.
Det var tydeligt, at hun havde haft en tryg og givende opvækst, men i helt andre rammer, end vi kender til i DK, og derfor også med et anderledes mål for hendes hidtidige "skolegang".

Hendes verden var hjemmet, dvs. børn, mad og husholdning (selvom hun altså endnu ikke var gift eller havde børn), og hun var virkelig også anderledes på de punkter end andre teenagepiger, jeg har mødt. Når hun trøstede mindre børn, både i klassen og ude i frikvarteret og på gangene, hvilket hun hele tiden impulsivt gjorde, var det ikke som at se en sød storesøster eller barnepige, men hvad vi vil forstå som en voksen kvinde og potentiel mor. Det kunne man også mærke på børnene.
Hvis jeg havde mødt denne unge pige i en anden sammenhæng, hvor jeg ikke ville have kendt til hendes alder, og hun havde haft mand og et par små børn, ville min første (eller anden eller tredie eller fjerde eller...) association bestemt hverken have været barnebrud eller seksuelt misbrug.

Dette er ikke ment som en blankocheck til "Jeg er ok, du er ok"-tankegangen, hvor alt er lige godt; det er bare et input, jeg lige kom i tanke om.
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 3. dec 2015, 16:57

DetSorteCirkus skrev:Denne her sag får mig i øvrigt til at tænke på en elev, jeg havde sidste år i en modtagerklasse.
Hun var 15-16 år og havde aldrig gået i skole, hvilket helt klart fik mine advarselslamper til at blinke. Interessant var det derfor at observere, hvordan det sørme ikke betød, at hun ikke var trænet i at lære, virkede kuet eller manglede ressourcer.
Det var tydeligt, at hun havde haft en tryg og givende opvækst, men i helt andre rammer, end vi kender til i DK, og derfor også med et anderledes mål for hendes hidtidige "skolegang".

Hendes verden var hjemmet, dvs. børn, mad og husholdning (selvom hun altså endnu ikke var gift eller havde børn), og hun var virkelig også anderledes på de punkter end andre teenagepiger, jeg har mødt. Når hun trøstede mindre børn, både i klassen og ude i frikvarteret og på gangene, hvilket hun hele tiden impulsivt gjorde, var det ikke som at se en sød storesøster eller barnepige, men hvad vi vil forstå som en voksen kvinde og potentiel mor. Det kunne man også mærke på børnene.
Hvis jeg havde mødt denne unge pige i en anden sammenhæng, hvor jeg ikke ville have kendt til hendes alder, og hun havde haft mand og et par små børn, ville min første (eller anden eller tredie eller fjerde eller...) association bestemt hverken have været barnebrud eller seksuelt misbrug.

Dette er ikke ment som en blankocheck til "Jeg er ok, du er ok"-tankegangen, hvor alt er lige godt; det er bare et input, jeg lige kom i tanke om.

Ja. Jeg tænker lige knap "Jeg er ok, du er ok"... Du kan også træne en ti-årig til at se glad ud, mens hun servicerer mænd seksuelt. Du kan træne hende i at mene, det er det rigtige og helt ok.

Det gør det bare ikke ok, at hun selv udtrykker, hun er glad og lykkelig. Uanset nationalitet.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 3. dec 2015, 17:21

polavyk skrev:
Dikus skrev:
DetSorteCirkus skrev:Denne her sag får mig i øvrigt til at tænke på en elev, jeg havde sidste år i en modtagerklasse.

Ja. Jeg tænker lige knap "Jeg er ok, du er ok"... Du kan også træne en ti-årig til at se glad ud, mens hun servicerer mænd seksuelt. Du kan træne hende i at mene, det er det rigtige og helt ok.

Det gør det bare ikke ok, at hun selv udtrykker, hun er glad og lykkelig. Uanset nationalitet.

Men hvad gør det så ok? Ingenting? Hvis vi ikke anerkender, at man har andre normer, mål eller succeskriterier, som er bundet op på den kultur, man er opvokset i, er vi pludselig ude i, at vi vil bestemme, hvad der er bedst for andre mennesker. Det ville vi nok selv have os frabedt.

Skal vi trække vores holdninger ned over hende og potentielt ødelægge hendes liv - set ud fra hendes synsvinkel, - fordi vi har andre normer i vores samfund.

Hvis jeg må vende tilbage til den 15 årige fra mit eksempel ovenfor. Hun er lykkelig. Hun elsker sin kæreste. De er soulmates. (alt fra facebook)Så hjælper det ikke noget, at vi andre tænker, at der er noget i vejen med en 27 årig, der er kæreste med en på 15. De ER kærester, og de HAR et barn. Så må der støtte på (og det er der også) så hun ikke bliver gravid igen foreløbig, så hun får passet sin skole, og så der er opmærksomhed på barnets trivsel. At forsøge at bryde forholdet op og fjerne barnet løser i alt fald ikke noget, og det giver hende heller ikke en lysere fremtid. - Og jeg kan egentlig ikke se, at der er den store forskel på de to.

Først og fremmest er der stor forskel på, hvad jeg vil gøre med en 15-årig og en 12-årig i forhold til de her problematikker.

Men jeg ville hverken overlade det til en pædagog, en lærer, mig, politiet eller andre tilfældige at vurdere, hvorvidt en 15-årig, der fik sit første barn som 12-årig var reelt lykkelig. Det ville jeg behandle som en alvorlig socialsag, der kræver mere end "det ser fint ud, alle lyder glade"-vurderinger. Først og fremmest ville jeg sikre psykologsamtaler og uddannelse til den unge pige.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"