Dele eller ikke dele

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 11
Likede indlæg: 199

Re: Dele eller ikke dele

Indlægaf Lone » 7. dec 2015, 16:03

Jeg deler ofte :-)
Oftest fordi der er flere ting på menuen, jeg gerne vil smage.
Det kommer dog an på, hvem jeg er ude at spise med.
Min kæreste og jeg deler nogle gange, hvis vi kan blive enige om retterne, og med en god veninde er det ganske ofte, at vi laver "en deler" så vi kommer godt rundt om menukortet.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 7. dec 2015, 16:57

Jeg deler oftest med med min mor. Det er faktisk reglen nærmere end undtagelsen.
Og med en bestemt veninde sker det også tit.

Med alle andre.. ikke rigtigt. Min kæreste er ikke så meget til det, og det er også besværligt ift at han tager insulin før maden, og så skal han regne på to slags mad osv. Det er i hvert fald hans forklaring. Den rigtige er vist, at han bare ikke rigtigt er til at dele mad :lol:
Og med de fleste andre er der bare tit allergier, forskellige smagsløg osv der gør det svært.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2480

Indlægaf Pandesteg » 9. dec 2015, 08:37

Jeg er ikke rigtig til det. Jo, på den måde at man lige smager en bid eller lign., fint nok. Men det der med at sidde og dele retter halvt over og hælde over på hinandens tallerkner, det bryder jeg mig ikke om. Og synes faktisk ikke rigtig det hører sig til på en restaurant, hvor maden serveres portionsanrettet. Decideret delemad som tapas eller pizza, ja tak, men ellers bestiller hver mand det de gerne vil spise og så spiser man sin egen mad med forbehold for små smagsprøver.
1
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1062

Indlægaf KinderBueno » 9. dec 2015, 08:56

Vi skal altid lige smage hinandens mad, når vi er ude. Men jeg er relativt besidderisk omkring min mad, så man skal ikke sidde og nupse af den ret mange gange, før jeg kaster mig beskyttende over tallerknen og skulende hvæser "my precious...." :genert:

Til gengæld kan jeg stort set aldrig spise op, så min kæreste får altid efterladenskaberne alligevel, og så er alle glade.

Men stod det til min kæreste, så bestilte vi en lille portion af hver ting på menukortet, og så delte man alt med hinanden. Det magter jeg ikke. Jeg spiser meeeeega langsomt, og han spiser sygt hurtigt, så jeg ville ende med at sidde og skynde mig eller stresse over det. Hvis vi f.eks. skal have guacamole med nachos (hej, 90'ere), så deler jeg skålene op, for så kan jeg spise min del i ro og mag, og han kan sluge sin del som han vil. ;)

Engang var vi ude at spise burger, og jeg havde bestilt mayo til mine fritter (ellers fik man kun ketchup). Han blev ved med at sidde og smage af min mayo, og jeg bad ham flere gange om, om han ikke nok kunne bestille sin egen mayo. Men nej nej, vi kunne jo bare bestille en ny, når den var tom. Men jeg dypper ikke mine fritter ret meget, og han dypper HERREDYBT, så det resulterede i, at jeg sad og blev superpresset over at jeg lige om lidt ikke havde mere mayo, men jeg var jo også snart færdig med at spise, og så kunne det alligevel ikke betale sig at bestille en ny. Ej, det lyder sikkert tåbeligt, men det ødelagde hele måltidet for mig! Argh!

(wow, langt indlæg. Jeg havde åbenbart en del, jeg lige skulle af med omkring mad-deling...)
9
hej hest, hestehest
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4537

Indlægaf Akehurst2 » 9. dec 2015, 09:07

Det er også min største udfordring i forhold til mad-deling. Min mand sluger sin mad, så skal vi dele er det med opdeling på tallerkenen, så han ikke spiser min del (hvilket er sket nogen gange :sur:).

Ellers er en gaffel i hånden nødvendig.
3
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 9. dec 2015, 09:40

KinderBueno skrev:Vi skal altid lige smage hinandens mad, når vi er ude. Men jeg er relativt besidderisk omkring min mad, så man skal ikke sidde og nupse af den ret mange gange, før jeg kaster mig beskyttende over tallerknen og skulende hvæser "my precious...." :genert:

Til gengæld kan jeg stort set aldrig spise op, så min kæreste får altid efterladenskaberne alligevel, og så er alle glade.

Men stod det til min kæreste, så bestilte vi en lille portion af hver ting på menukortet, og så delte man alt med hinanden. Det magter jeg ikke. Jeg spiser meeeeega langsomt, og han spiser sygt hurtigt, så jeg ville ende med at sidde og skynde mig eller stresse over det. Hvis vi f.eks. skal have guacamole med nachos (hej, 90'ere), så deler jeg skålene op, for så kan jeg spise min del i ro og mag, og han kan sluge sin del som han vil. ;)

Engang var vi ude at spise burger, og jeg havde bestilt mayo til mine fritter (ellers fik man kun ketchup). Han blev ved med at sidde og smage af min mayo, og jeg bad ham flere gange om, om han ikke nok kunne bestille sin egen mayo. Men nej nej, vi kunne jo bare bestille en ny, når den var tom. Men jeg dypper ikke mine fritter ret meget, og han dypper HERREDYBT, så det resulterede i, at jeg sad og blev superpresset over at jeg lige om lidt ikke havde mere mayo, men jeg var jo også snart færdig med at spise, og så kunne det alligevel ikke betale sig at bestille en ny. Ej, det lyder sikkert tåbeligt, men det ødelagde hele måltidet for mig! Argh!

(wow, langt indlæg. Jeg havde åbenbart en del, jeg lige skulle af med omkring mad-deling...)

Det her er faktisk også lidt, årsagen til at min kærestes insulinhistorie passer mig fint.
Han spiser megahurtigt ift mig, og jeg gider ikke sidde der og enten skulle sluge maden eller ikke få noget. Vi har én gang på næsten 4 år delt slik, for jeg gider ikke kun Pollys (seriøst, manden blander 200 gram Polly og intet andet i bland-selv...) eller kun at få 10 stykker.
Vi smager næsten altid hos hinanden, men ellers - hver sin mad.

Med min mor er det fint. Det er nøje udviklet over 23 år, så vi kan spise helt intuitivt og begge får præcis det, de vil have :lol:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 80
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 649

Indlægaf Tricolette » 9. dec 2015, 11:09

Deler gerne, da jeg aldrig kan spise op alligevel.

Har jeg søn med ude, er det sikkert som amen i kirken, at han sidder og venter på en ekstra halv bøf :lol:
2
Siamo
Kort karma: 3
Likede indlæg: 84

Indlægaf Siamo » 25. dec 2015, 15:57

Min kæreste er amerikaner, og derfor har vi kun spist sammen derovre indtil videre.

Typisk er det noget med at han eksempelvis spiser mit bacon på en salat/morgenmad og så får jeg en af hans tacos eller lignende. Der er jo altid rigelig mad, og flere steder er der lagt op til man deler. Og så er ingen af os dessertmennesker, så den deler vi typisk også.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3014

Indlægaf vibbsen » 25. dec 2015, 16:22

Vibbsen doesn't share food....

Jeg HADER shared food....Og det mener jeg med hver eneste fiber i min krop....Det er svært for mig bare at dele med f.eks. min datter.....Og jeg var lige ved at bide hr.vibbsen i hånden på vores bryllupsdag da vi var ude og spise....Han spiste afMIN snack kurv..Som var til 1 person...Gentager 1 person....Ikke 2 personer...Bestil din egen snack kurv...Spade... :-D
7
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6015

Indlægaf LadyFox » 28. dec 2015, 11:19

Jeg forærer altid det jeg ikke kan lide væk - gælder det, hvis jeg siger jeg er kræsen?

Ellers så har jeg det okay med at andre smager min mad, og jeg smager gerne andres.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 28. dec 2015, 11:26

Jeg deler gerne, men kun steder hvor kotumen er til det.

At 'dele' er dog ikke at vennen spiser mine pomfrittes, og selv undlader at købe.
lipsrsealed.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2320

Indlægaf Studsgaard » 28. dec 2015, 12:05

Jeg kan generelt ikke spise det hele så jeg deler næsten altid ud af min mad o :) og både mand og sønner hjælper gerne.

Men jeg kan også godt finde på at smage mandens mad og han smager også ofte mit, selv hvis det er en lille portion jeg godt kan spise.
Jeg syntes også det er hyggeligt Eks at dele en Desert (for jeg kan alligevel ikke spise en selv)
0
Brugeravatar
Piskeriset
Kort karma: 1
Likede indlæg: 53

Indlægaf Piskeriset » 30. dec 2015, 13:36

Jeg deler ofte med min husbond, når vi spiser på restaurant i udlandet - dels fordi vi synes, det er sjovt at smage mange forskellige ting, dels fordi restauranter i udlandet er langt mere åbne over for, at man for eksempel deler to retter ligeligt. Herhjemme er det desværre ikke så udbredt.

Jeg kan se, at flere også har kommenteret på slik, og i det tilfælde plejer vi at lave hver vores portion, hvis vi vil have lidt slik eller chips, når vi ser film i weekenden - ellers bliver jeg stresset, for han spiser meget hurtigere end mig :D :D
1
Blogger om mad på www.piskeriset.dk
... og om bøger på www.denlillebogblog.dk
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 17
Likede indlæg: 333

Indlægaf PaleSeptember » 4. jan 2016, 15:40

MIN mad! Manden kan dog godt få lov at smage, ligesom jeg kan få lov at smage hans, men vi spørger pænt og gafler ikke bare selv ud efter det!
1
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 73
Likede indlæg: 795

Indlægaf Mangoness » 20. jan 2016, 21:13

Jeg deler ikke :/
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Tilbage til "Mad og drikke"