Forslag om borgerløn i Finland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Forslag om borgerløn i Finland

Indlægaf Akehurst2 » 7. dec 2015, 11:46

Ifølge denne artikel: http://m.bt.dk/udland/finland-vil-fjern ... e-loesning skal Finland i 2016 tage stilling til en art borgerløn, der skal erstatte alle andre sociale ydelser.

Er det så en god ide? Tjo, der er ingen tvivl om, at der til vores velfærdssystem med et utal af forskellige ydelser og tilskud genererer et vanvittigt bureaukrati. Men kan det løses ved at give en universel ydelse eller bliver det one size fits nobody?

Og giver det mening i en globaliseret verden og ikke mindst i EU? Hvordan skal man sikre, at alle mulige ikke valfarter til Finland for at få grundydelsen?

Jeg synes, det bliver virkelig interessant at følge, hvis det vedtages.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9611

Re: Forslag om borgerløn i Finland

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2015, 12:22

Jeg glæder mig meget til, at følge med i det, for jeg kan se kæmpe fordele og jeg kan se kæmpe ulemper.
Hvis det nu viser sig, at fungere godt, og det håber jeg, så vil jeg se frem til, at vi får den løsning herhjemme.
Det giver på een eller anden måde virkelig mening dét koncept, hvis man kan styre udenom faldgruberne.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Indlægaf DD_81 » 7. dec 2015, 12:47

Nu er denne grundydelse jo ikke voldsomt højt, den svarer jo ikke til meget mere end en SU eller den laveste kontanthjælp.
Så bureaukratiet tænker jeg at man ikke kommer udenom på den lange bane, da de der ufrivilligt står uden for arbejdsmarkedet vel har ret til en større indtægt, så man skal alligevel ind og lave nogle individuelle vurderinger.

Og ja vi har da mange parametre i vores system, men jeg synes de giver mening, og det er da forholdsvis overskueligt hvilke "kasser" folk hører til i, givent omstændighederne.
SU
Dagpenge, til arbejdsløse, syge, barslende og revalidering
Kontanthjælp, vurderet ud fra alder og forsøger / ikke forsørger
Førtidspension, givet ved manglende erhvervsevne
Flexjob

Jeg synes egentligt det Danske system grundlæggende tilgodeser alle de grupper der har behov, med hver sin etikette.

Der hvor det klincher i mine øjne, der er der hvor sparekniven pludselig fik indflydelse, og derfor bliver den og ikke mennesket der er dagsordnen på sagsbehandlernes bord.
Her tænker jeg bl.a. på mennesker der reelt ikke besidder en erhvervsevne, og aldrig vil komme til det, ikke tilkendes pension men parkeres på kontanthjælp. Det er der hvor folk ikke får lov til at være syge og komme ovenpå, men igen og igen udsættes for den kæmpe stressfaktor der er at skulle forsvare sin sygdom og de manglende ressourcer - stå skoleret.
Der er der hvor folk må sige nej tak til en vikarvagt fordi de pine død skal møde op på jobcenteret, det er der hvor f.x. løsarbejde spænder ben fremfor at løse problemer - at folk kan arbejde 15-18 timer ugentligt må jo være langt at foretrække end 0 timer.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Indlægaf Akehurst2 » 8. dec 2015, 13:38

DD_81 skrev:Nu er denne grundydelse jo ikke voldsomt højt, den svarer jo ikke til meget mere end en SU eller den laveste kontanthjælp.
Så bureaukratiet tænker jeg at man ikke kommer udenom på den lange bane, da de der ufrivilligt står uden for arbejdsmarkedet vel har ret til en større indtægt, så man skal alligevel ind og lave nogle individuelle vurderinger.

Og ja vi har da mange parametre i vores system, men jeg synes de giver mening, og det er da forholdsvis overskueligt hvilke "kasser" folk hører til i, givent omstændighederne.
SU
Dagpenge, til arbejdsløse, syge, barslende og revalidering
Kontanthjælp, vurderet ud fra alder og forsøger / ikke forsørger
Førtidspension, givet ved manglende erhvervsevne
Flexjob

Jeg synes egentligt det Danske system grundlæggende tilgodeser alle de grupper der har behov, med hver sin etikette.

Nej, en grundydelse som den foreslåede ville være en alvorlig nedgang for mange, i dag er på offentlig forsørgelse, så der ville være behov for, at man enten arbejde ved siden af eller at der var yderligere tilskud til dem, der ikke kan arbejde - og i forhold til de sidstnævnte, så er man jo så lige vidt. I forhold ti de første, der giver det rigtig god mening for dem, der ikke rigtig kan håndtere et fuldtidsjob, om det så er permanent eller midlertidigt, fordi det giver en mulighed for at prøve at få fodfæste på arbejdsmarkedet lidt af gangen i stedet for i dag, hvor det er 37 timer året rundt eller ingenting.

I forhold til kasserne, så omhandler de jo kun den egentlige forsørgelse (og så mangler du de forskellige nye arbejdsmarkedsydelser m.v., der har gjort det noget mere kompliceret). Der er jo også alle de andre ydelser ift. børn, bolig, tilskud til fx medicin, tandbehandling, varme, enkeltydelser m.v. Og så synes jeg egentlig også, der er mange kasser i sig selv.

Man kan jo også se, at der er et stort bureaukrati i dag. Uanset, at de grundlæggende kasser burde være logiske og ikke give anledning til for mange overvejelser, så gør de det jo alligevel. Og skal man så forsøge at lappe eller gentænke systemet fra bunden?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 23. dec 2015, 16:11

Størrelsen er slet ikke det jeg ville stire mig blind på. Finland har også sagt, at alt efter resultaterne vil der justeres og tilpasses til man finder et optimalt niveau.

Det principielle og folks modtagelse af ideen er langt mere interessant. Hele ideen med at man vil komme bureaukratiet til livs og introducere en større tillid til at folk beskæftiger sig som det er dem muligt er enormt tiltrængt. Der er alt for meget snak om hvad vi ikke vil betale for, og alt for lidt snak om hvordan vi forestiller os at de kommende generationer skal tjene deres penge, med den kommende digitalisering og automatisering.

Jo mere man taler for, at arbejde skal kunne betale sig, jo mere taler man for at springet imellem overførselsindkomst og lønindkomst skal udviddes. På mange måder vil man med denne argumentation statistisk set have et flertal af folk, der politisk og principielt undergraver deres egne børns og børnebørns levevej.

Medmindre man selvfølgelig tror, at vi kan konkurrere med maskinelt arbejde på længere sigt. Hvilket hverken Google, Tesla, NASA, osv. er enige i. Jobmængden vil være svindende og der er ikke meget andet for end at deles bedre om de stillinger der er, eller at skabe et udiskriminerende sikkerhedsnet under alle de vi ønsker skal have noget at leve for. Hvilket forhåbentligt er alle mennesker.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"