Jul, skilsmissebørn og ny familie

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf Fru Sunshine » 10. dec 2015, 15:35

Du skriver, at der er mere i det, end du stiller op i dit startindlæg.
Jeg tror, jeg har brug for at høre, hvad det er, inden jeg kan vurdere, hvad jeg mener, for som du stiller det op der, synes jeg det er en meget egoistisk tilgang du har til det.

Jeg synes faktisk ikke, du kan stille spørgsmålstegn ved din kærestes udsagn om, at hendes barn har behov for at holde jul med dig, og det signal du sender til barnet er, at det ikke er nær så meget værd som dine egne.
Og jeg ved godt, at enhver so synes bedst om sine egne grise. Det gør jeg skam også (jeg er faktisk ganske godt tilfreds med, at min mand ikke har børn, for jeg ved, at jeg ikke kunne elske dem, som mine egne. Holde meget af, ja, men elske på samme måde, nej. Eller: det tror jeg ikke.), men det behøver man jo ikke demonstrere.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 954

Indlægaf Evapeva » 10. dec 2015, 15:55

MissDitte skrev:
Evapeva skrev:Det ene år: Du er villig til at holde jul på dine børns præmisser.
Det andet år: Du er ikke villig til at holde jul på kærestens barns præmisser. Et barn som du endda bor sammen med til daglig..?!

Nej, jeg forstår det ikke.

Og når du stiller det sådan op, kan jeg godt se der er en vis diskrepans. Men i min krop er det bare stadig den følelse der er der...

Ja, og kudos for at indrømme dét, for det er ikke en - hvadskalmansige - "populær" følelse.

Og et spørgsmål, du nok bør stille dig selv, er: Tæller dine følelser eller bonusbarnets følelser højst på en juleaften?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 16:15

Hvis mine egne børn kan undvære mig hver anden jul, kan bonusbarnet vel også?

Ja, jeg ved egentlig ikke. Jeg tror jeg havde forestillet mig, at jeg kunne smutte hver anden jul og være med hjemløse eller ved en pool eller andet som jeg ville nyde. Men jeg har jo netop taget det op her, fordi jeg overvejer om der kunne være en anden model, som jeg også kunne have det fint med.

Hvad der mere er i det er en eks, der i høj grad viste mig, at mine børn var mindre værd end alle andre børn og dyr i denne verden, så jeg er alt for hurtigt "klar til kamp" for at vise, at de er lige så meget værd som andre børn. Og en følelse af, at jeg er den eneste de har og at de skal vide at jeg altid er med dem.

Og selvfølgelig har man ikke samme følelser for bonusbørn som egne børn. Måske nogen kan. Måske det kommer. Men lige nu føler jeg, at mine ikke skal tro jeg vælger andre børn frem for dem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. dec 2015, 16:29

MissDitte skrev:Hvis mine egne børn kan undvære mig hver anden jul, kan bonusbarnet vel også?

Ja, jeg ved egentlig ikke. Jeg tror jeg havde forestillet mig, at jeg kunne smutte hver anden jul og være med hjemløse eller ved en pool eller andet som jeg ville nyde. Men jeg har jo netop taget det op her, fordi jeg overvejer om der kunne være en anden model, som jeg også kunne have det fint med.

Hvad der mere er i det er en eks, der i høj grad viste mig, at mine børn var mindre værd end alle andre børn og dyr i denne verden, så jeg er alt for hurtigt "klar til kamp" for at vise, at de er lige så meget værd som andre børn. Og en følelse af, at jeg er den eneste de har og at de skal vide at jeg altid er med dem.

Og selvfølgelig har man ikke samme følelser for bonusbørn som egne børn. Måske nogen kan. Måske det kommer. Men lige nu føler jeg, at mine ikke skal tro jeg vælger andre børn frem for dem.

Men dit bonus barn behøver ikke undvære dig. Dine børn har en far. Det har dit bonusbarn, som jeg læser det, ikke. Det barn har sin mor og dig.

Dine børn ved godt, at du ikke vælger dem fra, men at de har to forældre, der begge gerne vil dem - også i julen. Du er nødt til at indse, at du ikke svigter dine børn ved at holde jul med din kærestes familie, når de skal være hos deres far.

Jeg kan godt huske dine tråde om din ekskæreste, og hvor strid hun var ved dine børn. Jeg gætter på, at du slås med skyldfølelse over at have "tilladt" det (og tro mig: sådan har jeg det også omkring min eks. At jeg kunne lade det komme dertil, skammer jeg mig stadig over), men du må bare ikke lade det ud over din kæreste og hendes barn.
De er uden skyld, og selv om det ikke er din hensigt, så kan det nemt komme til at se ud som om du straffer dem.
6
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10306

Indlægaf icelady » 10. dec 2015, 16:41

Når din eks har fået dig til at tro, dine børn er mindre værd end andre, så kan jeg endnu mere forstå, hvorfor du føler som du føler. :( Æv,hvor er det træls, han har gjort det.

Jeg har selv skullet kæmpe for mine børn, da deres far blev indlagt på psyk og i flere år slet ikke var oppe i gear til at kunne hjælpe med dem og give dem noget mere ballast, end jeg kunne. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i din følelse af, at du skal kæmpe for dem.

Meget logisk set, så skal du forsøge at overbevise dig selv om, at dine børn er lige så meget værd som andre. Det er dog en svær følelse at komme af med, for man kan hurtigt overfortolke nogle ting og så er man fluks tilbage ved de negative tanker.

Hvordan gør man så det? Man ser på dem, lytter til dem, observerer dem når man er sammen med dem.
Og hvis de har det godt, er glade og trygge, så kan du også tillade dig at "slappe af." (Jeg bruger det udtryk, for jeg kan ikke lige komme på et bedre.)
Men det tager tid at komme frem til og det er ikke nemt.
Hvordan du er overfor dine børn skulle gerne vise dem, at de ved, at du er der for dem. Og alene dét kan betyde meget for dem. :)

(og igen; jeg synes det er skammeligt af din eks og synd for dig og børnene, at han har forsøgt at bilde dig noget vås ind.) :ae:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 10. dec 2015, 16:49

Jeg har forståelse for de følelser, der lige nu får dig til at opføre dig som du gør. Din historie taget i betragtning.

Men altså... Det er ca. nu, hvor du skal gøre op med dig selv, om du vil leve i fortiden eller nutiden. For i nutiden... er du ved at vise din kærestes barn, at hun ikke er helt så god som andre børn. Du er ved at handle på en måde, der kan give pigen ar på sjælen.

Hvis du var min kæreste, boede vi ikke sammen, hvis du insisterede på at holde mit barn uden for din familie. Ikke på vilkår. Faktisk så meget "ikke på vilkår", så det er tvivlsomt, vores forhold ville overleve.

Eneste grund til, det måske ville overleve... er din forhistorie. Og jeg ville håbe på, du ville arbejde dig ud af den. Og blive klar til et rigtigt forhold og til at bo sammen med mig og mit barn.
8
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 10. dec 2015, 16:53

Og... Jeg forsøgte mig med et kort :genert: Men det blev jo langt...

Du tror ikke, du straffer dig selv en lille-bitte smule?

Nægter dig selv at se din kæreste og barnet som din familie? Holder dem på afstand, fordi du ikke har fortjent anden familie end dine egne børn... i angst for igen at miste dig selv?

Det mest naturlige i verden er vel at holde jul med sin familie. Også selvom enkelte dele af den holder jul med andre fra deres familie. Hvorfor må du ikke det?
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 10. dec 2015, 16:55

Jeg ville være ekstremt såret, hvis jeg var din kæreste. Både på mine egne vegne og på mit barns. Det er faktisk lige før, det kunne være årsag til et brud, i min optik.

Jeg forstår ikke, hvorfor du vælger at dyrke savnet af dine egne børn juleaften, fremfor at nyde samværet med andre, du også holder af. Det er arrested development - det er en realitet, at de er hos deres far hvert andet år, at I begge er i nye forhold; og ikke mindst, at du har sagt ja til at være der for et barn, der er der hele tiden.

Og ja, jeg har været der selv: holdt jul uden mine sønner hvert andet år, også af og til med andre børn end mine egne, når disse ikke var der.
10
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Moxy-lady » 10. dec 2015, 17:01

Enig med Dikus. Jeg tror godt at jeg kan huske dig fra den gamle debat, og husker også godt nogle af dine tråde med din eks (som var en kvinde, så vidt jeg husker?) Der er ingen tvivl om at hun var rigtig strid, og jeg kan godt forstå at du har det svært i dag.

Men du er i gang med at (potentielt!) gøre det samme ved din kærestes barn som din eks har gjort ved dine: Vise at de er mindre vigtige for dig end dine egne børn. Hvad nu hvis vi legede med tanken og opstillede et scenarie hvor din kæreste fravalgte at holde jul sammen med dine børn af egoistiske årsager? Ville du kunne leve med at hun så tydeligt viste dine børn at de var mindre vigtige - faktisk så lidt vigtige at hun hellere vil holde jul sammen med vidt fremmede end sammen med ham/hende? Ville du acceptere hvis det fik dine børn til at spørge dig om hvorfor X kun vil holde jul med dem hvis hendes (?) eget barn er der? Jeg kan godt forstå at det går din kæreste på. Det ville også gøre mig rigtig, rigtig ked af det - og på sigt måske også vred. Nej, du elsker altid dit eget barn på en anden måde end andres, men når du bor sammen med et barn 24/7 og stadig holder en distance til ham/hende, så vil jeg vove den påstand at du skader barnet rigtig meget.

Gør du det? Holder distance i hverdagen? For det lyder sådan.
12
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. dec 2015, 17:13

Jeg kan sagtens forstå, at det er hårdt at holde jul uden dine børn. Men dine børn får ikke en bedre jul af at du ikke er sammen med deres bonussøster/bror. (Jeg fik ikke lige fat i kønnet).
Men når I bor sammen - dig og kæresten - så synes jeg ikke du kan være bekendt at fravælge julen hvert andet år. Som kæreste ville jeg bliver såret og irriteret.

Men nej, det er ikke sjovt at holde jul uden sine børn. Det har jeg gjort hvert andet år siden 2002. Men det bliver nemmere. Og man må bare fokusere på andre gode ting så - de år børnene er hos deres anden forælder.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Undtagelsen
Kort karma: 26
Likede indlæg: 258

Indlægaf Undtagelsen » 10. dec 2015, 17:33

Udover de mange kloge ting, som er blevet sagt, så synes jeg også at det er et enormt stort ansvar du lægger på dine børns skuldre.
"Mor kan kun være glad, når vi er sammen."

Ens børn skal vide at de er elskede og at de gør os glade og lykkelige, men de må aldrig føle at de er ansvarlige for de følelser. Aldrig!
17
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2015, 17:44

MissDitte skrev:Hvis mine egne børn kan undvære mig hver anden jul, kan bonusbarnet vel også?

Tidsperspektivet er temmelig essentielt her, synes jeg. Det var derfor, jeg spurgte til dine planer på sigt.

Var det her første jul efter en voldsom oplevelse, der involverede noget parforhold, dine børn eller andet relateret, kunne jeg sådan set godt se det rimelige i din plan, men når der er tale om en model, som du ønsker skal blive permanent, bliver det - undskyld mig - forrykt. Du bor sammen med din kæreste og hans barn, men du vil ikke holde jul med dem, medmindre dine egne børn også er med.

Det bliver du simpelthen nød til at arbejde med, både fordi det helt sikkert er et symptom på, at du går og har det skidt, siden du mener, at du kan tillade dig en sådan opførsel, dels fordi jeg så tvivler på, at din kulde overfor din kæreste barn så kun er noget, der popper op i forbindelse med julen.
6
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 19:21

Jeg hører hvad I siger og skal nok vende tilbage på det hele, når jeg er ved en computer i morgen. Jeg kan mærke, at flere af jer rammer hovedet på sømmet og det må jeg jo tage til mig og finde ud af at komme videre.

To ting vil jeg dog fastslå. Jeg holder meget af min kærestes datter. Hun er en sød pige og jeg deltager i det daglige med alle tre børn. Og med et barn når vi kun har hende.

Og mine børn bærer ikke ansvaret for mit humør. Det har altid været mig magtpåliggende at holde mit eventuelle savn for mig selv. Jeg er meget opmærksom på ikke at lægge ansvaret for noget i forbindelse med skilsmisse over på børnene. Deres far og jeg samarbejder meget om blandt andet dette.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. dec 2015, 20:56

MissDitte skrev:Jeg hører hvad I siger og skal nok vende tilbage på det hele, når jeg er ved en computer i morgen. Jeg kan mærke, at flere af jer rammer hovedet på sømmet og det må jeg jo tage til mig og finde ud af at komme videre.

To ting vil jeg dog fastslå. Jeg holder meget af min kærestes datter. Hun er en sød pige og jeg deltager i det daglige med alle tre børn. Og med et barn når vi kun har hende.

Og mine børn bærer ikke ansvaret for mit humør. Det har altid været mig magtpåliggende at holde mit eventuelle savn for mig selv. Jeg er meget opmærksom på ikke at lægge ansvaret for noget i forbindelse med skilsmisse over på børnene. Deres far og jeg samarbejder meget om blandt andet dette.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er glad for din kærestes datter.
Du skal bare passe på, at du ikke ubevidst kommer til at sende signal om, at hun ikke er så vigtig, fordi du er så fokuseret på ikke at tage noget fra dine egne børn, når du nu så gerne vil kompensere for den rædsomme måde din eks opførte sig på.

(Var det ikke også hende, der aflyste jeres bryllup, fordi hun ikke kunne forholde sig til, at dine børn også skulle være i jeres hverdag?)
5
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 10. dec 2015, 22:46

Fru Sunshine skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er glad for din kærestes datter.
Du skal bare passe på, at du ikke ubevidst kommer til at sende signal om, at hun ikke er så vigtig, fordi du er så fokuseret på ikke at tage noget fra dine egne børn, når du nu så gerne vil kompensere for den rædsomme måde din eks opførte sig på.

(Var det ikke også hende, der aflyste jeres bryllup, fordi hun ikke kunne forholde sig til, at dine børn også skulle være i jeres hverdag?)

Jeg synes, det her siger det meste. Især det markerede. Lad ikke din eks ødelægge det for dig. Om du kan klare det hele med en seriøs gang selvransagelse, om du måske skal have lidt terapihjælp, om diverse tudeture og bekendelser overfor kæresten er nok, kan ingen sige udover dig. Men lige nu lyder det som om, din eks stadig fucker ting op for dig, og det må du altså ikke tillade. :kys:
5
Tally-ho

Tilbage til "Livets forhold"