Lammekølle og tilbehør

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 846

Lammekølle og tilbehør

Indlægaf Daphne » 14. aug 2015, 12:25

Jeg får gæster i morgen (lørdag), og jeg har taget en lammekølle ud til optøning. Vi bliver 4. Jeg tænker lidt på at langtidsstege den - jeg vil hellere have smør-mørt kød end rosa. Og så skal der naturligvis noget tilbehør til. Jeg har lidt idéer, men det kunne være spændende at høre hvad I har af idéer - gerne med opskrifter - også på lækker lammekølle :D
Det eneste jeg på forhånd siger nej til, er mynte-sauce. Og så skal tingene helst kunne laves samtidig med at lammekøllen er i ovnen = ikke så meget ovnplads :gruble:

Til dessert overvejer jeg at kaste mig ud i blødende chokoladehjerte med vanilje-is og lidt bær. Har aldrig prøvet det før, men så kagerne i tv den anden dag og tænkte, det var en idé :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 6737

Re: Lammekølle og tilbehør

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2015, 13:15

Klassisk tilbehør til Lammekølle er flødekartofler, men en god kold kartoffelsalat med masser af løg/purløg eller Pommes Anna er også fint, og alle 3 vil du med fordel kunne lave idag, og så bare varme imorgen (selvfølgelig ikke kartoffelsalaten ;) ).
Melonsalat med feta og mynte er også godt tilbehør til lam.

Selve lamme køllen ville jeg lave helt klassisk med salt og peber og så små lommer med et fed hvidløg presset ind.
0
Do as I say! :whip:
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 14. aug 2015, 13:53

Jeg laver ofte lammekøllen i en stegeso med grøntsager (løg, tomat, æble, rodfrugter, hvad jeg nu har), friske krydderurter (rosmarin!), hvidløg og øl eller rødvin.

Dertil oftest:
En salat med f.eks. spinat, grønne bønner, asparges, forårsløg og fetaost
eller grønkål, granatæblekerner, æbler og stegte mandler
eller rucola, fennikel, pære og parmesan
eller squashspaghetti med feta og ovnbagte tomater
eller agurkesalat med feta og f.eks. melon eller granatæblekerner

Ovnkartofler evt. som hasselback
eller ovnbagte hele tomater eller grønne bønner eller løg eller rosenkål med parmesan eller karamelliserede
eller en linsesalat

Og f.eks. tzatziki
eller en puré af hvide bønner
eller brocoolipuré
eller pesto
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 21:56

Den her risotto med jordskok er virkelig god til lam: http://www.food.com/recipe/gordon-ramsa ... ops-354420

Bare uden kammuslingerne, selvfølgelig :-D
0

Tilbage til "Mad og drikke"