Hvornår er man fattig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8432
Kontakt:

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Ado » 15. dec 2015, 05:41

Der kan være så mange andre ting der spiller ind i nævnte situation. Og kald mig naiv, men jeg tror da på, at man virkelig kæmper, når man frivilligt fortæller medierne om sin økonomiske situation.
Ja, en hest er dyr i drift. Men det kunne jo stikke dybere end det. Det kunne jo være, at datteren har lidt under forældrenes skilsmisse og at moderen derfor ikke vil sælge hesten, fordi det er den tryghed og glæde datteren har?

Jeg er med på, at man skal skære ind til benet hvor man kan. Men jeg er samtidig også fortaler for at børn kan bevare noget livskvalitet. Og at sælge en hest er jo ikke det samme som at sælge en bil.

Hmm - jeg kan godt følge mange af jeres argumenter, men jeg er blødsøden på det punkt. Og det skulle bestemt ikke være hesten der afholdt mig fra at give julehjælp til sådan en familie.
5
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 15. dec 2015, 05:52

Ado skrev:Der kan være så mange andre ting der spiller ind i nævnte situation. Og kald mig naiv, men jeg tror da på, at man virkelig kæmper, når man frivilligt fortæller medierne om sin økonomiske situation.
Ja, en hest er dyr i drift. Men det kunne jo stikke dybere end det. Det kunne jo være, at datteren har lidt under forældrenes skilsmisse og at moderen derfor ikke vil sælge hesten, fordi det er den tryghed og glæde datteren har?

Jeg er med på, at man skal skære ind til benet hvor man kan. Men jeg er samtidig også fortaler for at børn kan bevare noget livskvalitet. Og at sælge en hest er jo ikke det samme som at sælge en bil.

Hmm - jeg kan godt følge mange af jeres argumenter, men jeg er blødsøden på det punkt. Og det skulle bestemt ikke være hesten der afholdt mig fra at give julehjælp til sådan en familie.

Som mor ville jeg ikke have hjerte til at fratage min 11-årige datter sin hest midt i først alvorlig sygdom og senere en konfliktfyldt skilsmisse.

Og ja. Måske kan den 17-årige få et arbejde og hjælpe til. Men måske skal hun arbejde relativt meget for at tjene relativt lidt, fordi moren får børnepenge, som bruger af pigens frikort - og måske vil det betyde, hun får en ringere skolegang.

Måske måske. Jeg kan forestille mig mange situationer, hvor jeg ville agere lige som moren. Bortset fra at min yngste søn ville "lide" under, at jeg ikke ville søge julehjælp, men få mit lave rådighedsbeløb til at række. Det har jeg gjort før - og det ville jeg gøre igen.

Jeg anser faktisk min stolthed for at være en svaghed i den henseende - i det sekund, min yngste blev det mindste påvirket af det valg og fik slået skår i sin juleglæde. Altså. Herregud, det er julehjælp. Måske jeg bare skulle hoppe ned fra min hest, hvis jeg var i lignende situation? Men jeg tror ikke, jeg kunne.

Den der stopklods - tror jeg - er grobunden for manges forargelse. Vi ville ikke selv gøre det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10282

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 07:17

Det er mit indtryk, at der, når vi taler julehjælp, i rigtig mange tilfælde vil kunne findes nuværende eller tidligere ufornuftige dispositioner i de familier, der får støtte. Det kan være forbrugsgæld, rygning, kæledyr, alkohol, for mange børn, osv., så hvis man ikke ønsker at støtte socialt udsatte over en bred kam og herunder altså også den gruppe, der ikke kan tage ansvar for sig selv, hvilket igen kan have mange årsager, er det en god ide at holde sig helt fra denne type velgørenhed.

For mig spiller det dog bl.a. ind, at jeg sandelig også ved flere lejligheder har set manglende evne til at tage vare på sig selv andre steder end i underklassen, fx. i form af unge mennesker, der med jævne mellemrum har været afhængige af, at deres forældre kunne bringe deres økonomi på højkant igen, når de sjuskede med den, alt for dyre boligkøb, enøjet forhippethed på at krasse penge til forbrug ind, uanset om konsekvensen så blev stress og et dårligt familieliv, osv. Her vil mange indvende, at det ikke er så slemt, når problemet klares internt i familien, og de offentlige kasser og velgørende puljer derfor ikke belastes, men hvis vi alene taler ufornuft og dårlige valg, kan jeg ikke se forskellen.
5
Je suis un tableau noir.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 15. dec 2015, 08:33

I forhold til det med hesten, der er det ikke det, at hun har den eller har prioriteret at beholde den, eller hvordan det indvirker på lillebroren, der kan få mig til at reagere.

Det er de, at hun kalder sig fattig. Man er fandme ikke fattig, hvis man har en hest.

Man kan have få penge til overs, fordi man bruger dem på hesten, men man er ikke fattig.
6
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3266

Indlægaf DD_81 » 15. dec 2015, 08:49

DetSorteCirkus skrev:
DD_81 skrev:Jeg er helt enig... Mange af dem jeg opleve give udtryk for at have få midler, er de der har svært ved at styre impulser og derved lever over evne. Det er ofte nogle der forventer at få, af samfundet, har den holdning at nogle da bør tage sig af dem, sørge for dem, rette op på det.
Men jeg synes nu også jeg har oplevet mennesker, der ufrivilligt og uheldigt, er havnet i en skidt situation, og hvor de efter bedste evne forsøger og også ofte formår at få pengene til at slå til, og for hvem f.x. julehjælpen vitterligt er en stor glæde og luksus i en stram hverdag.

Jeg indrømmer gerne at jeg har rynket på næsen af folk...
jeg har været i mødregruppe med en, flere gange købte hun kager af mig til 300 kr til børns fødselsdage, børnene fik fødselsdagsgaver til 1000 kr, den yngste har altid mærketøj, f.x. fuldt vinteroutfit i Hummel, købt nyt - til fuld pris. De har bil der har en 6-7 år på bagen, de har købt en stor dyr massagestol til 30.000 kr, de tager årligt på charter - i lavsæsonen hvor det self. er billigt, osv. osv osv.
Og så kan kan se hende skrive på div. opslag i f.x. facebookgrupper "gives væk til udsatte" - og poste billeder fra et juletræs arrangement for familier med få midler.
Så bliver man bare lidt træt i masken, jeg kan virkeligt ikke se at de er udsatte, jeg ved da godt at de ikke har verdens højeste indtægt, men fattige er de altså ikke.

Hvis familien ingen økonomisk sans har, og det virker ikke sådan, når de køber massagestol til 30.000 og render til juletræsfest for mindrebemidlede, tvivler jeg på, at de har sparet en disse op til alle de ting, du nævner her. Kunne det tænkes, at der er blevet optaget komplet hul-i-hovedet-forbrugslån, som nu har smadret familiens økonomi endegyldigt, ok indtægter eller ej?

Jeg kan i hvert fald godt undre mig over, at de vurderes så trængende, at de er kvalificerede til julehjælp, hvis forældrene er i arbejde, og sådan læser jeg dit indlæg, men jeg tror såmænd godt, at familien kan være endt som (selvforskyldt) fattige, hvilket egentlig åbner for en anden diskussion, nemlig om hvorvidt dem, der selv har smadret et egentlig ok udgangspunkt, er kvalificerede til hjælp.

Jeg er ikke af det indtryk af de er forbrugslånstyperne, overhoved, de kan godt finde ud af at spare sammen, men de kan også godt lide luksus :)
De virker faktisk udadtil meget fornuftige, og er virkeligt søde og rare, glade mennesker, og gavmilde.

Manden er periodisk i job, oftest uden! - han er forholdsvis gammel.
Hun er vist på kontanthjælp, har fået afslag på ansøgning om førtidspension, årsagen kender jeg ikke helt, vist noget psykisk og fysisk.
Inden da har hun mange år fået tabt arbejdsfortjeneste pga. ældre børn med diagnoser.

Jeg tror den lave indkomst hænger sammen med at hun tænker sig ind i "dem med få midler" - og følelsen er jo, som andre i tråden nævner, reel nok, følelsen af at være fattig, at have lidt til rådighed, og der er da mange der har mere end dem.
Men det står bare i så skarp kontrast til det liv hun også fremviser i form af tekst og billeder.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 09:28

DD_81 skrev:Jeg er ikke af det indtryk af de er forbrugslånstyperne, overhoved, de kan godt finde ud af at spare sammen, men de kan også godt lide luksus :)
De virker faktisk udadtil meget fornuftige, og er virkeligt søde og rare, glade mennesker, og gavmilde.

Manden er periodisk i job, oftest uden! - han er forholdsvis gammel.
Hun er vist på kontanthjælp, har fået afslag på ansøgning om førtidspension, årsagen kender jeg ikke helt, vist noget psykisk og fysisk.
Inden da har hun mange år fået tabt arbejdsfortjeneste pga. ældre børn med diagnoser.

Jeg tror den lave indkomst hænger sammen med at hun tænker sig ind i "dem med få midler" - og følelsen er jo, som andre i tråden nævner, reel nok, følelsen af at være fattig, at have lidt til rådighed, og der er da mange der har mere end dem.
Men det står bare i så skarp kontrast til det liv hun også fremviser i form af tekst og billeder.

Sådan noget virker umiddelbart usympatisk på mig, for de ville jo godt kunne klare julen selv, siden de er gode til at spare op, og lige nu optager de pladsen for værdigt trængende. Samtidig finder jeg det også umådeligt trist, at man opfatter sig selv som udsat uden at være det. Det siger noget om deres selvbillede og kunne også være en af grundene til moderens behov for at flashe dyre kager og dyrt børnetøj.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 09:34

Akehurst2 skrev:I forhold til det med hesten, der er det ikke det, at hun har den eller har prioriteret at beholde den, eller hvordan det indvirker på lillebroren, der kan få mig til at reagere.

Det er de, at hun kalder sig fattig. Man er fandme ikke fattig, hvis man har en hest.

Man kan have få penge til overs, fordi man bruger dem på hesten, men man er ikke fattig.

Det undrer mig af samme grund, at hun stiller op til interview.
Jeg ville have afslået med henvisning til, at min situation er for atypisk til formålet, og så fordi jeg ville kunne gennemskue, at journalisten ønskede at udstille mig pga. det med hesten, men det er jo nok lige præcis den indsigt, der ofte mangler, når de her artikler bliver skabt
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Indlægaf Hunkat » 15. dec 2015, 09:40

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:I forhold til det med hesten, der er det ikke det, at hun har den eller har prioriteret at beholde den, eller hvordan det indvirker på lillebroren, der kan få mig til at reagere.

Jeg ville have afslået med henvisning til, at min situation er for atypisk til formålet, og så fordi jeg ville kunne gennemskue, at journalisten ønskede at udstille mig pga. det med hesten, men det er jo nok lige præcis den indsigt, der ofte mangler, når de her artikler bliver skabt

Og den manglende evne til at uddybe hvorfor man har hest, som i eksemplet med privatskolen osv. Hvis svaret bare er "jamen det synes jeg altså, tihi" så bliver man også misforstået næsten helt automatisk
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 15. dec 2015, 09:50

DetSorteCirkus skrev:

Og så er det jo ok det med at hun har jo ikke ret mange penge, så hun føler sig fattig, og hun føler, det har været den rigtige prioritering at beholde hesten (hvilket også kan være rigtigt), så hun føler ikke, hun har gjort noget forkert ved at søge om julehjælp og fortælle om det.

En hel masse følelser og ikke så meget noget med et objektivt syn på udgifter, indtægter, valg og prioriteringer. Men sådan er det jo oftest i de artikler om julehjælp. Langt størstedelen kunne da have gjort tingene anderledes, men det gjorde de så ikke og det er jo svært at gøre tingene anderledes med tilbagevirkende kraft.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 10:08

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:

Og så er det jo ok det med at hun har jo ikke ret mange penge, så hun føler sig fattig, og hun føler, det har været den rigtige prioritering at beholde hesten (hvilket også kan være rigtigt), så hun føler ikke, hun har gjort noget forkert ved at søge om julehjælp og fortælle om det.

En hel masse følelser og ikke så meget noget med et objektivt syn på udgifter, indtægter, valg og prioriteringer. Men sådan er det jo oftest i de artikler om julehjælp. Langt størstedelen kunne da have gjort tingene anderledes, men det gjorde de så ikke og det er jo svært at gøre tingene anderledes med tilbagevirkende kraft.

Det, der efter min mening gør denne sag ekstra dum ift. fokus på julehjælp generelt, er, at moderen faktisk ville kunne gøre tingene anderledes og realisere en værdi (hesten) og straks opnå en markant bedre økonomi, hvorimod fx. en forbrugsgæld ikke kan tilbageføres.
2
Je suis un tableau noir.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 15. dec 2015, 20:44

polavyk skrev:Jeg så Mattias Thesfaye havde postet (på facebook) et svar fra nogle bekendte, der takkede nej til at deltage i et interview om at blive ramt af de nye indgreb. De følte sig for sårbare og orkede det ikke. Så var der et menneske, der spurgte, hvorfor journalister eller andre ikke bare satte sig ned og "lavede" nogle fiktive familier og viste konsekvensen af indgrebene nu, om ½ år osv.

Og det er jo i virkeligheden det aller ærgerligste i denne debat; vi får altid de "dumme" eksempler. For de andre melder sig ikke! Hvor ville det være skønt, hvis journalisterne trådte i karakter.

Men de "dumme sager" er jo også interessante, for det viser meget om, at fattigdom for nogen er meget mere en følelse end noget andet.

Lidt som sagen med Carina i sin tid, hvor hun jo også fastholdt, at hun var fattig, selvom hun beviseligt havde en indtægt, der kunne matche folk i lavtlønsarbejde, og hvor det viste noget om, at nogen også har et helt skævt billede af, hvad andre har og om man egentlig er så meget værre stillet.

Men når man ser, hvordan folk bliver oversvømmet af kritik, hvis de stiller sig frem og kalder sig fattige, så forstår jeg godt, lysten til at stå fem og beskeden. Man må jo forvente, at der så prompte er nogen, der finder din Facebook-profil og konstaterer at du har iPhone/tatoveringer/ryger/har hund eller hvad det nu måtte være og stiller dig til offentligt regnskab for dit liv og dine valg. Det gad jeg i hvert fald ikke.
2
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 15. dec 2015, 21:42

Var der tale om en hund, kat eller andet "fælles dyr", der var relativt billigt i drift, ville jeg sagtens kunne forstå prioriteringen. Kæden hopper for mig af, når der er tale om så dyrt et dyr, der (indirekte) går udover sønnen og alene kommer datteren til gode - navnlig når det ikke ville være modbydeligt at bede en 17-årig om selv at bidrage til udgifterne.

For de af jer, der måske ikke har en ide om, hvor store udgifter, vi taler om, kan jeg afsløre, at jeg bruger 2.000/mdr. på faste udgifter til en pony, der vel at mærke går ude 24/7 og ikke har nogen form for luksus (eller - det har hun, men det kommer udover de 2.000, som er den helt skrabede model). Til sammenligning kan du få halvpart på en hest for ca. 400-500/mdr., hvor du oftest kan ride mere end de fleste kan nå på en uge. Selvfølgelig er det ikke "barndomsponyen", men ønsker man at beholde den, må datteren selv på banen og bidrage. Yde og nyde og sådan noget. Det virker på mig helt vild at bruge halvdelen af familiens skrabede rådighedsbeløb på en hest, der kun tilgodeser et af børnene, når det har så grelle konsekvenser for deres hverdag.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 15. dec 2015, 21:46

For øvrigt er jeg fløjtende ligeglad med, om hun får julehjælp. Kan det give ungerne en bedre jul, er jeg all for it. Det jeg stejler over er, at hun ofrer en 11-årigs adgang til et "normalt" børneliv for en næsten-voksens hest. Jeg elsker min tykke pony og ville realisere min skosamling (hvilket ikke siger så lidt) og samle flasker, før jeg ville acceptere at måtte gå af med hende, så jeg kan sagtens forstå følelserne omkring det at have dyr - men netop derfor tror jeg også, en 17-årig kan bidrage, hvis det betyder så meget for hende.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1162
Likede indlæg: 6823

Indlægaf Wizzze » 15. dec 2015, 22:04

Nu har jeg læst artiklen på EB og de andre julehjælpshistorier derinde. De indeholder jo ikke ret meget fakta ud over en masse sygdomshistorik, men intet om hvad de enkelte familier har af indtægt, eller hvordan de bruger deres penge, så det er meget svært at udtale sig om fattigdom eller ej.
Det med hesten er vel ikke meget anderledes end dem som insisterer på at have bil, for f.eks. ikke at blive isoleret på landet. Det er en form for prioritering, rigtig eller forkert er det svært at udtale sig om uden at vide mere om den enkelte familie.

Med de ydelser som gives i DK, kan jeg ikke lide at tale om fattigdom, så ville mange studerende også skulle betegnes som fattige, og det mener jeg ikke de er. Men det er vel heller ikke så meget det artiklerne går på. Det de beskriver er oplevet fattigdom, ikke at kunne gøre / opleve som andre, og den slags "fattigdom" er der meget af i DK, og der kan jeg godt sympatisere med børnene, om det så er fordi deres forældre er umuliusser til at styre deres økonomi, har dårlige prioriteter eller dårlige vaner. Børnene kan jo ikke gøre for at de har tumpede forældre.
Men hvad gør man? sætter forældrene under administration, fratager dem retten/muligheden for at prioritere ?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 22:09

Wizzze skrev:Nu har jeg læst artiklen på EB og de andre julehjælpshistorier derinde. De indeholder jo ikke ret meget fakta ud over en masse sygdomshistorik, men intet om hvad de enkelte familier har af indtægt, eller hvordan de bruger deres penge, så det er meget svært at udtale sig om fattigdom eller ej.
Det med hesten er vel ikke meget anderledes end dem som insisterer på at have bil, for f.eks. ikke at blive isoleret på landet. Det er en form for prioritering, rigtig eller forkert er det svært at udtale sig om uden at vide mere om den enkelte familie.

Med de ydelser som gives i DK, kan jeg ikke lide at tale om fattigdom, så ville mange studerende også skulle betegnes som fattige, og det mener jeg ikke de er. Men det er vel heller ikke så meget det artiklerne går på. Det de beskriver er oplevet fattigdom, ikke at kunne gøre / opleve som andre, og den slags "fattigdom" er der meget af i DK, og der kan jeg godt sympatisere med børnene, om det så er fordi deres forældre er umuliusser til at styre deres økonomi, har dårlige prioriteter eller dårlige vaner. Børnene kan jo ikke gøre for at de har tumpede forældre.
Men hvad gør man? sætter forældrene under administration, fratager dem retten/muligheden for at prioritere ?

Så efter din mening finder der ingen fattige i DK, som ikke samtidig er tumper?
0
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Livets forhold"