Hvornår er man fattig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1163
Likede indlæg: 6824

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Wizzze » 15. dec 2015, 22:28

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Nu har jeg læst artiklen på EB og de andre julehjælpshistorier derinde. De indeholder jo ikke ret meget fakta ud over en masse sygdomshistorik, men intet om hvad de enkelte familier har af indtægt, eller hvordan de bruger deres penge, så det er meget svært at udtale sig om fattigdom eller ej.
Det med hesten er vel ikke meget anderledes end dem som insisterer på at have bil, for f.eks. ikke at blive isoleret på landet. Det er en form for prioritering, rigtig eller forkert er det svært at udtale sig om uden at vide mere om den enkelte familie.

Med de ydelser som gives i DK, kan jeg ikke lide at tale om fattigdom, så ville mange studerende også skulle betegnes som fattige, og det mener jeg ikke de er. Men det er vel heller ikke så meget det artiklerne går på. Det de beskriver er oplevet fattigdom, ikke at kunne gøre / opleve som andre, og den slags "fattigdom" er der meget af i DK, og der kan jeg godt sympatisere med børnene, om det så er fordi deres forældre er umuliusser til at styre deres økonomi, har dårlige prioriteter eller dårlige vaner. Børnene kan jo ikke gøre for at de har tumpede forældre.
Men hvad gør man? sætter forældrene under administration, fratager dem retten/muligheden for at prioritere ?

Så efter din mening finder der ingen fattige i DK, som ikke samtidig er tumper?

Jeg mener ikke der er fattige, jeg mener der er mange som ikke har overskud eller ressourcer som andre, og derfor oplever at være fattige sammenlignet med mere ressourcestærke personer/familier. Og man er ikke tumpe fordi man mangler ressourcer, jeg under også bare de børn hvis forældre ER tumper en mulighed for at fejre jul / have en god oplevelse.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10283

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2015, 22:36

Wizzze skrev:
Jeg mener ikke der er fattige, jeg mener der er mange som ikke har overskud eller ressourcer som andre, og derfor oplever at være fattige sammenlignet med mere ressourcestærke personer/familier. Og man er ikke tumpe fordi man mangler ressourcer, jeg under også bare de børn hvis forældre ER tumper en mulighed for at fejre jul / have en god oplevelse.

Ok. Det er godt at vide, at du mener noget andet end det, du skrev.

Mht. til eksistensen af kroner-og-ører-fattige undrer det mig, at du ikke mener, at de findes, når der i dag eksisterer ydelser, der ikke engang kan dække en husleje, som vil kunne fremskaffes fra den ene dag til den anden, måske ikke engang indenfor de første mange måneder.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5926

Indlægaf Dikus » 16. dec 2015, 00:33

polavyk skrev:Jeg synes ikke, det er rigtigt at sammenligne andre med lave indtægter med studerende. Studerende kan tage et studielån, og de har mulighed for at tage et studiejob (i alt fald i teorien, selvom det måske kan være svært at få til at gå op logistisk osv) Folk på kontanthjælp kan ikke bedre deres situation medmindre de får job.

Samtidig ved man som studerende, at det er en midlertidig situation, som både er frivillig og forhåbentlig interessant. Det er en motivationsfaktor i forhold til at holde gejsten oppe.

Modsat er kontanthjælpsmodtagere, som ofte har andre problemer end ledighed, og derfor ikke ved, hvor længe de vil være i den situation. - Og for mange er det overhovedet ikke så lige til at gå ud og finde et job.

Oven i det er der andres syn på en, og det er sandelig noget mere velanset at være studerende. Jeg tror, den tone, der er kommet generelt omkring folk på overførselsindkomst, får mange til at føle sig fattigere end deres indtægt siger.

Med under 8.000 kr. udbetalt på kontanthjælp og medicin, psykologsamtaler og andet relevant, hvis man f.eks. er sygemeldt med psykiske problemer... så kan jeg altså godt forstå, man som enlig har svært ved at få det til at løbe rundt, hvis man som voksen har begået den brøde at indrette sig anderledes end en studerende, f.eks. bare med en helt almindelig husleje.

Og ja. Så kan man flytte på et værelse. Men ærligt. Så synes jeg faktisk, det er ok at kalde sig fattig, hvis man som voksen er nødt til at bo på et værelse hos andre for at betale sine udgifter.
6
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5926

Indlægaf Dikus » 16. dec 2015, 21:38

polavyk skrev:
Dikus skrev:
polavyk skrev:Jeg synes ikke, det er rigtigt at sammenligne andre med lave indtægter med studerende. Studerende kan tage et studielån, og de har mulighed for at tage et studiejob (i alt fald i teorien, selvom det måske kan være svært at få til at gå op logistisk osv) Folk på kontanthjælp kan ikke bedre deres situation medmindre de får job.

Samtidig ved man som studerende, at det er en midlertidig situation, som både er frivillig og forhåbentlig interessant. Det er en motivationsfaktor i forhold til at holde gejsten oppe.

Modsat er kontanthjælpsmodtagere, som ofte har andre problemer end ledighed, og derfor ikke ved, hvor længe de vil være i den situation. - Og for mange er det overhovedet ikke så lige til at gå ud og finde et job.

Oven i det er der andres syn på en, og det er sandelig noget mere velanset at være studerende. Jeg tror, den tone, der er kommet generelt omkring folk på overførselsindkomst, får mange til at føle sig fattigere end deres indtægt siger.

Med under 8.000 kr. udbetalt på kontanthjælp og medicin, psykologsamtaler og andet relevant, hvis man f.eks. er sygemeldt med psykiske problemer... så kan jeg altså godt forstå, man som enlig har svært ved at få det til at løbe rundt, hvis man som voksen har begået den brøde at indrette sig anderledes end en studerende, f.eks. bare med en helt almindelig husleje.

Og ja. Så kan man flytte på et værelse. Men ærligt. Så synes jeg faktisk, det er ok at kalde sig fattig, hvis man som voksen er nødt til at bo på et værelse hos andre for at betale sine udgifter.

Jeg ved ikke helt, hvorfor du har citeret mig?
Jeg er ikke uenig med dig.

Fordi jeg selv syntes, jeg uddybede dit indlæg, som jeg var enig i :blush:

Det er ikke første gang den strategi er gået galt for mig :fløjt:
1

Tilbage til "Livets forhold"