Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 21:25

FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
LadyFox skrev:Men det er jo ikke 600 kroner det handler om.

Det skulle det være, så. Det skal være effektivt adfærdsregulerende.


Flyet skal nu helst fyldes op, ellers begynder hver enkelt passager da for alvor at forurene for hver person km.

Det lader jeg trygt flyselskaberne om at tilpasse sig til.

Falstria skrev:Husk at det er et kollektivt transportmiddel vi taler om.

Er det?


Øhh, nå, tilpasse sig hvordan, når nu de ikke selv må bestemme biletprisen længere efter din overbevisning?

Ja et rutefly er et kollektivt transportmiddel.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14345

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 21:33

Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 21:39

paint skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?


Ikke for miljøet...

Og konceptet kaldes flextrafik der hvor turen støttes med skattekroner.

I min egen kommune lyder tilbuddet til borgerne således:



FLEXTUR
Alle må bruge Flextur. Hvor skal vi køre dig hen?

Med Flextur får du

Afhentning fra din adresse og afstigning på den adresse, du ønsker
Kørsel fra alle områder i kommunen
Kørsel på tværs af kommunegrænsen (til øvrige kommuner, der er med i flexturssamarbejdet)
Kørsel fra kl. 6 til kl. 23 alle ugens dage inklusiv søn- og helligdage
Betaling med Dankort på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Bestilling pr. telefonen eller på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Kørestolsbrugere hentes i liftvogn


Se priser via link nedenfor:
https://www.guldborgsund.dk/flextur
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 21:46

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
LadyFox skrev:Men det er jo ikke 600 kroner det handler om.

Det skulle det være, så. Det skal være effektivt adfærdsregulerende.


Flyet skal nu helst fyldes op, ellers begynder hver enkelt passager da for alvor at forurene for hver person km.

Det lader jeg trygt flyselskaberne om at tilpasse sig til.

Falstria skrev:Husk at det er et kollektivt transportmiddel vi taler om.

Er det?


Øhh, nå, tilpasse sig hvordan, når nu de ikke selv må bestemme biletprisen længere efter din overbevisning?

Det kan de da. Prisstigningen bør nok være på brændstoffet og div. afgifter. Så ordner markedets usynlige hånd resten :)

Falstria skrev:Ja et rutefly er et kollektivt transportmiddel.

Jeg tænker mere kollektiv trafik som noget staten er mere fedtet ind i.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2018, 21:46

paint skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?

... men ikke sviner så meget.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14345

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 21:52

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
Dane skrev:
Jeg har måske misforstået dig, men hvis en bus kun fragter en person i gennemsnit hver aften vil denne person jo være en langt større miljøbelastning end alle andre personer i tilsvarende transportformer.


Næh det har du da vist forstået rigtigt nok.

Den ene person pr. aften burde hellere sidde i en taxa.


Som jo koster det samme som en busbillet?


Ikke for miljøet...

Og konceptet kaldes flextrafik der hvor turen støttes med skattekroner.

I min egen kommune lyder tilbuddet til borgerne således:



FLEXTUR
Alle må bruge Flextur. Hvor skal vi køre dig hen?

Med Flextur får du

Afhentning fra din adresse og afstigning på den adresse, du ønsker
Kørsel fra alle områder i kommunen
Kørsel på tværs af kommunegrænsen (til øvrige kommuner, der er med i flexturssamarbejdet)
Kørsel fra kl. 6 til kl. 23 alle ugens dage inklusiv søn- og helligdage
Betaling med Dankort på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Bestilling pr. telefonen eller på Movias hjemmeside (se link nederst på siden)
Kørestolsbrugere hentes i liftvogn


Se priser via link nedenfor:
https://www.guldborgsund.dk/flextur


Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 21:52

FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
LadyFox skrev:Men det er jo ikke 600 kroner det handler om.

Det skulle det være, så. Det skal være effektivt adfærdsregulerende.


Flyet skal nu helst fyldes op, ellers begynder hver enkelt passager da for alvor at forurene for hver person km.

Det lader jeg trygt flyselskaberne om at tilpasse sig til.

Falstria skrev:Husk at det er et kollektivt transportmiddel vi taler om.

Er det?


Øhh, nå, tilpasse sig hvordan, når nu de ikke selv må bestemme biletprisen længere efter din overbevisning?

Det kan de da. Prisstigningen bør nok være på brændstoffet og div. afgifter. Så ordner markedets usynlige hånd resten :)

Falstria skrev:Ja et rutefly er et kollektivt transportmiddel.

Jeg tænker mere kollektiv trafik som noget staten er mere fedtet ind i.


Prisstigningen på brændstoffet bør hænge sammen med at det er et mere miljøvenligt brændstof der benyttes...

Er du klar over hvem der ejer SAS???
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 21:59

paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.
Senest rettet af Falstria 13. okt 2018, 22:00, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1543

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Artem » 13. okt 2018, 21:59

For mig at se vil der altid være problemer med nationale afgifter. For hvis vi kun ligger afgift på her i landet vil det få mange til at rejse fra Tyskland og Sverige i stedet.
Vi kan jo heller ikke ligger afgifter på flybrændstof da det vil være konkurrenceforvridende. (det har vi dog allerede gjort)

Men ellers er flybrændstof jo generelt noget giftig stads, hvor det til små fly feks stadig inderholder bly.
Mens jetbrændstof mere minder om diesel, bare renere og med nogle tilsætningsstoffer for at sikre at det virker ved alle temperaturer.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
paint
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14345

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 22:16

Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 22:30

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)


Dit tænkte tilfælde er slet ikke relevant for nogen eller noget.
Realiteterne er som jeg skrev.

Hvad med at du lod flyene forurene mindre (dyrere biobrændstof) og så lod tog passagere betale for at tog forurener mindre og lod bus passagere betale for at busser forurener mindre?
Hvis det bliver billigere at køre bus som følge af el-busser, så financiere det jo sig selv, så skal det da ikke gennemføres med penge fra flytrafik.
Det er jo himmelråbende dumt og administrativt tungt med det afgift/støtte helvede. Tage med den ene hånd og give med den anden.

Den person km der foregår ved fly, forurener i dag mange gange mere end noget som helst andet transportmiddel.
Få da den forurening bragt ned!
Brug et brændstof som ikke sviner!
Hvor svært kan det være!
Senest rettet af Falstria 13. okt 2018, 22:38, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14345

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 22:36

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)


Dit tænkte tilfælde er slet ikke relevant for nogen eller noget.
Realiteterne er som jeg skrev.

Hvad med at du lod flyene forurene mindre (dyrere biobrændstof) og så lod tog passagere betale for at tog forurener mindre og lod bus passagere betale for at busser forurener mindre?

Den person km der foregår ved fly, forurener i dag mange gange mere end noget som helst andet transportmiddel.
Få da den forurening bragt ned!
Brug et brændstof som ikke sviner!
Hvor svært kan det være!


Uha uha...
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 13. okt 2018, 23:11

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Det er da fint nok med flextrafik, men det er ikke noget udpræget godt tilbud. Ifølge den pristabel, du har linket til, koster det 24 kr i starttakst inkl. 10 km + 6 kr pr. km ud over det. Dvs. at en tur til f.eks Sakskøbibg, hvor der er 17.5 km til fra Nykøbing Falster, koster 24+ 6x7.5 kr= 24 kr + 45 kr= 69 kr. En billet med lokalbanen, koster (med Rejsekort) kr 20.80


Ikke et godt tilbud???

Det er jo ikke beregnet til at det skal benyttes på en rute hvor der allerede kører faste busser OG tog.


Det er point to point transport, uden at du skal skifte 3 gange og vente på den næste bus under skift osv.
Det er hurtigere end øvrig kollektiv trafik, uden for byerne.
Det er ikke nødvendigvis dyrere end med bus, uden for byerne.
Det udleder langt mindre pr person km end busserne gør, uden for byerne.


I det tænkte tilfælde, er det hverken hurtigere eller billigere. Men hvis man nu øremærkede afgifter på flytrafik til elektrificering af lokal og andre baner, samt brugte el-busser (flex og minibusser), på sene eller meget tidlige afgange, så er jeg lige ved at tro, det kunne give noget (og være billigere og mindre forurenende)


Dit tænkte tilfælde er slet ikke relevant for nogen eller noget.
Realiteterne er som jeg skrev.

Hvad med at du lod flyene forurene mindre (dyrere biobrændstof) og så lod tog passagere betale for at tog forurener mindre og lod bus passagere betale for at busser forurener mindre?

Den person km der foregår ved fly, forurener i dag mange gange mere end noget som helst andet transportmiddel.
Få da den forurening bragt ned!
Brug et brændstof som ikke sviner!
Hvor svært kan det være!


Uha uha...


Prøv f.eks. at kigge på en tur fra Bregninge til Torkilstrup.

Der er ingen direkte bus eller tog mellem de to steder, så der kommer flextrafik til sin ret.

Som studerende, der bor mere end 1,5 km fra et busstoppested og 5 km fra en togstation, bliver du hentet ved din bopæl og kørt hjem igen helt gratis.
En gymnasielev fra Bregninge skal altså ikke have en krone op ad lommen for at komme til/fra skole.
Det er billigere end bus
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf FruitFly » 14. okt 2018, 07:24

Falstria skrev:Er du klar over hvem der ejer SAS???

Egentlig ikke, men nu du siger det forestiller jeg mig at det (bl.a) kunne være den danske, svenske og norske stat (?).

Jeg argumenterer heller ikke - det er ikke rigtig relevant for mig at rutefly er en del af den kollektive trafik. Klimabelastningen er den samme.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 09:38

FruitFly skrev:
Falstria skrev:Er du klar over hvem der ejer SAS???

Egentlig ikke, men nu du siger det forestiller jeg mig at det (bl.a) kunne være den danske, svenske og norske stat (?).

Jeg argumenterer heller ikke - det er ikke rigtig relevant for mig at rutefly er en del af den kollektive trafik. Klimabelastningen er den samme.


Og den klimabelastning målt pr. person km skal nedbringes.
En afgift gør hverken fra eller til på det punkt, den hæmmer bare mobiliteten.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"