Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
HerErJeg
Indlæg: 1269
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 05:19

Helt kort, i 2030 er planen at der kun skal sælges hybridbiler og i 2035 er det kun elbiler.
Jeg synes det er fuldstændig vanvid, især delen omkring elbilerne.
I dag sælges der Toyota Aygo'er til en billig penge. De gør det godt som konebiler og har alligevel over 600 km rækkevidde på en tank.
I dag går snakken på elbiler omkring rækkevidden, intet problem, vi kan klare op til 500 km. er meldingen. Det er også rigtigt, hvis man køber største og dyreste Tesla... den har jeg ikke råd til, heller ikke uden afgifter.

Hvis jeg skulle købe elbil svarende til min Toyota Auris, så ville det blive en Nissan Leaf. Den er faktisk flot, men jeg kan ikke køre fra Herning til København uden at 'tanke', hvilket jo så kræver en endnu større elbil, skruen uden ende.
Hvis jeg så kigger på min kones Toyota Aygo og ser på en elbil i den størrelse, så er der næsten kun VW Up som eneste mulighed. Problemet er bare at så kan min kone ikke køre fra Herning til Århus på motorvej med 110 km/t, eller Herning/Silkeborg og retur uden strøm på.

Jamen, udviklingen redder alt, det plejer det at gøre. Det er også rigtigt at elbiler kan køre langt, men det er kun fordi der er mast et endnu større batteri ind, det er ikke fordi vi får mere strøm ud af mindre. Se bare på mobiltelefonen i dag, kæmpestor, men holder faktisk ikke længere på en opladning end de altid har gjort.
Med den efterspørgsel der bliver på batterier, så skal der produceredes i 100-vis millioner enheder. Fuldstændig ufattelige mængder, og hvis prisen skal holdes nede i denne masseproduktion, så bliver det ikke med spitzenklasse ypperste nyudviklede teknologi.

Og bid så mærke i at midt i elbils euforien, så er der ikke tale om flere tog, letbaner eller andet med meget hyppige afgange, som reelt er et alternativ til en elbil som skal oplades undervejs. Ej heller snakkes der om opladningsfaciliteter eller fælles europæiske standarder.
1
D.itsen
Indlæg: 1577
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 295
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3417

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf D.itsen » 14. okt 2018, 05:50

Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender
2
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 9420
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 2354
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22576

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf kidkomb » 14. okt 2018, 05:58

Hvis de får udbygget og effektiviseret de der veje som lader bilen mens den kører, så vil det nok gå.
Så vil det faktisk gå rigtig fint. Bortset hvis man bor på landet, hvor de veje nok ikke kommer. Så er man fucked. Ligesom med alt andet når man bor på landet.
Hvis vi ikke får den slags ting i Dk, så bør man nok overveje hvor al den strøm skal komme fra. Det er heller ikke miljøvenligt at lave strøm.
1
Min yndlingsstilling er søstjernen.
HerErJeg
Indlæg: 1269
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 06:21

kidkomb skrev:Hvis de får udbygget og effektiviseret de der veje som lader bilen mens den kører, så vil det nok gå.
Så vil det faktisk gå rigtig fint. Bortset hvis man bor på landet, hvor de veje nok ikke kommer. Så er man fucked. Ligesom med alt andet når man bor på landet.
Hvis vi ikke får den slags ting i Dk, så bør man nok overveje hvor al den strøm skal komme fra. Det er heller ikke miljøvenligt at lave strøm.

Når der ikke er snakket om de veje allerede nu, eller der er øremærket penge til dem, så kommer de heller ikke. I hvert ikke allerede om 17 år.
Med elbilerne spår jeg et gigantisk boost til flyrejserne. Camping bliver nærmest umulig, anhængertræk umulig, tagboks koster dyrt i strøm, så status er nok at bilferien kommer til at få et kæmpe slag i maven. Vi vil som mennesker bare ikke finde os i at blive begrænset, og så ligger flyrejsen lige for. Men så stiger den udledning af CO2 helt vildt, og hele den grønne drøm udvandes.

Sådan helt personligt:
Verden begraver sig selv i lort og plastic, jeg vil faktisk prioritere det højere end den totalt ensporede fokus på CO2. Det skal bare være på fuldt globalt plan, og ikke en eller anden grøn dansk drøm om at være verdens duks.
Og lur mig om en løsning på det ene problem ikke åbner for en løsning på det næste problem.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 305
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5460

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2018, 06:50

Det lyder godt synes jeg.
Rent personligt fordi jeg arbejder i en branche der laver strøm.
Klimamæssigt fordi det skaber forbedringer.
Og sådan generelt fordi det er et område med masser af udviklingspotentiale.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
IrmaPigen
Indlæg: 3774
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 403
Likede indlæg: 4725

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf IrmaPigen » 14. okt 2018, 07:41

kidkomb skrev:Hvis de får udbygget og effektiviseret de der veje som lader bilen mens den kører, så vil det nok gå.
Så vil det faktisk gå rigtig fint. Bortset hvis man bor på landet, hvor de veje nok ikke kommer. Så er man fucked. Ligesom med alt andet når man bor på landet.
Hvis vi ikke får den slags ting i Dk, så bør man nok overveje hvor al den strøm skal komme fra. Det er heller ikke miljøvenligt at lave strøm.


Helt enig. Det kræver vi har fuldstændig grøn strøm fra vindmøller osv.

Det kræver nok også bedre elbiler med mere langtrækkende batterier. Men mon ikke den udvikling nok skal komme i løbet af de næste 10 år.

Jeg gad i øvrigt godt have en elbil. Men det er helt klart for dyrt i anskaffelse og for besværligt da der i den by jeg har lejlighed i ikke er en eneste ladestander i byen, ikke engang på kommunens parkeringsplads.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1543

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Artem » 14. okt 2018, 07:54

Mit problem er det manglende anhængertræk.
Ud over en Tesla Model 3 som er pænt dyr er der ingen af de andre som endnu må slæbe noget.

Med rækkevidde er 200 km i det mindste, men den nye SUV Hyundai Kona ser bestemt interessant ud med en rækkevidde omkring 300 km og en pris på 300.000 kr. Den mangler bare anhængertræket.

Spørgsmålet er hvornår de biler kommer med anhængertræk? og hvis vi tager Hyundai Kona igen, så er den for lille til at må slæbe det jeg vil, hvor den nok ville kunne godkendes til 1200-1500 kg. Hvor jeg skal op over 2 tons.

Jeg venter altså på en el SUV på størrelse med en VW Tiguan der er til at betale. For når de kommer om måske 3 år, vil den jo nok mindst koste en halv mio. Hvorfor jeg igen skal vente 5 år før jeg kan købe en brugt der er inden for mit budget.
Senest rettet af Artem 14. okt 2018, 12:40, rettet i alt 1 gang.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 1471
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2422

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Tux » 14. okt 2018, 08:20

Jeg venter og ser hvad det sker de næste 10 år, mon ikke teknologien har udviklet sig i mellemtiden...
1
HerErJeg
Indlæg: 1269
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 08:26

Tux skrev:Jeg venter og ser hvad det sker de næste 10 år, mon ikke teknologien har udviklet sig i mellemtiden...

Det har den sikkert, spørgsmålet er om den er til at betale.
Vi vil fra nu af blive bombarderet med postulater og lovprisninger helt op til skyerne. Det bliver svært at navigere i hvad der har en reel fremtid og hvad der er varm luft.
0
HerErJeg
Indlæg: 1269
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 08:29

D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.
0
D.itsen
Indlæg: 1577
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 295
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3417

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf D.itsen » 14. okt 2018, 09:26

HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 10:02

Jeg kører i brugte biler som jeg ikke har givet mere end 25-30.000 kr. for.

Det bliver jeg ved med så længe der er brugte biler at købe.
Derefter går jeg nok på pension, lige inden 2050 hvor vi skal være CO2 neutrale.
0
HerErJeg
Indlæg: 1269
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 11:03

D.itsen skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?

Hvis man regner på det, så forbruger en elbil der kører 15-20.000 km årligt lige så meget strøm som 1 husstand. Hvis man så skal have 2 biler som mange har i dag, så er det 2 husstandes elforbrug, bare til transport. Samtidig skal grønne Danmark producere strøm via vind og sol, men eftersom opladeren trækker meget store mængder strøm ud, så skal der nok suppleres med noget knapt så grønt.
Spørgsmålet er om den overordnede elforsyning overhovedet er bygget til at levere dobbelt så meget strøm som i dag? Det er der sjovt nok heller ikke afsat penge til, man snakker kun om det sjove, nemlig elbiler, men hvis det virkelig bliver en kæmpe succes, så kan det blive et frygteligt besvær for alle, fordi man ikke tænker alle led igennem.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 11
Likede indlæg: 797

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. okt 2018, 11:24

HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?

Hvis man regner på det, så forbruger en elbil der kører 15-20.000 km årligt lige så meget strøm som 1 husstand. Hvis man så skal have 2 biler som mange har i dag, så er det 2 husstandes elforbrug, bare til transport. Samtidig skal grønne Danmark producere strøm via vind og sol, men eftersom opladeren trækker meget store mængder strøm ud, så skal der nok suppleres med noget knapt så grønt.
Spørgsmålet er om den overordnede elforsyning overhovedet er bygget til at levere dobbelt så meget strøm som i dag? Det er der sjovt nok heller ikke afsat penge til, man snakker kun om det sjove, nemlig elbiler, men hvis det virkelig bliver en kæmpe succes, så kan det blive et frygteligt besvær for alle, fordi man ikke tænker alle led igennem.

hvis man regner på det? Det kan du selvfølgelig bakke op med noget statistik på området, eller er du udvalgt eksperten her?

Hvorfor tror du at 2 biler i en husstand kører dobbelt så meget som en bil i en husstand? Der er masser gode eksempler i virkeligheden, hvor bilen til/fra arbejde , ikke bruges til andet, og er der en nr. 2, så er den ofte brugt til indkøb, børn, rejser osv.

Så næppe. Tror gerne på udvikling af opladning går hurtigt, det er allerede illustreret for flere år siden vi kunne lade telefoner op hurtigt, så kom hurtig ladere nogle år efter, så kom der videnskabelige beviser på youtube på opladning på minutter, og så mangler vi bare de kommer i butikkerne. Så er der nok nogen som kan bruge videnskab til at gøre det med andre batterier og metoder, hvorfor skulle det ikke kunne ske, og du behøver ikke uddybe, der skal nok en større videnskabelig begrundelse til og en præsentation på timer, det har vi ikke plads til, hvis det skal begrunde noget af det.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3136

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 11:49

HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?

Hvis man regner på det, så forbruger en elbil der kører 15-20.000 km årligt lige så meget strøm som 1 husstand. Hvis man så skal have 2 biler som mange har i dag, så er det 2 husstandes elforbrug, bare til transport. Samtidig skal grønne Danmark producere strøm via vind og sol, men eftersom opladeren trækker meget store mængder strøm ud, så skal der nok suppleres med noget knapt så grønt.
Spørgsmålet er om den overordnede elforsyning overhovedet er bygget til at levere dobbelt så meget strøm som i dag? Det er der sjovt nok heller ikke afsat penge til, man snakker kun om det sjove, nemlig elbiler, men hvis det virkelig bliver en kæmpe succes, så kan det blive et frygteligt besvær for alle, fordi man ikke tænker alle led igennem.


Transportsektoren består af meget andet end private personbiler.

Man skal regne med minimum at 4 doble den nuværende el-forsyning, og mere til hvis vi fortsætter med at køre længere og længere som tendensen har været hidtil, hvis al transport skal køre på el.
Skal det hele varetages af sol og vind, så skal der dimensioneres efter en 8 dobling af den nuværende el-forsyning og etableres energilagre (f.eks. brint).
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"