Renovering af kælderloft - fritlagte bjælker

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Renovering af kælderloft - fritlagte bjælker

Indlægaf Krølle » 14. dec 2015, 18:20

Vi har lige overtaget hus med en fin, tør kælder. Der er dog ikke vildt højt til loftet, men økonomien er ikke lige til at grave ud, understøbe og lave nyt gulv.

Vi overvejer derfor at få lidt ekstra luft ved at fjerne pudsloft, forskalling mv. og opsætte isolering og gips mellem bjælkerne. Forhåbentlig vil det også gøre gulvene i stueetagen varmere.

Vi kommer nok til at få håndværkere til at opsætte nye lofter, men hvis det ikke er forfærdeligt avanceret, gør vi det selv.

Huset er fra 1925, så jeg forudser, at der undervejs vil komme en del strå og hønsenet til syne :D

Er der nogen af jer, der har erfaringer med den type projekt?
0
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Kort karma: 13
Geografisk sted: 4711, Tørre-Røvelse Overdrev
Likede indlæg: 275

Re: Renovering af kælderloft - fritlagte bjælker

Indlægaf Hønsekræmmeren » 14. dec 2015, 21:28

Hej Krølle -

Ja, vores gamle, herlige huse kan virkelig holde os beskæftigede - ik?

Jeg er ret sikker på at dit projekt bliver godt, du/I virker fulde af gåpå-mod, så det skal nok gå..!

- hvad sådan nogle lofter angår, så er det min erfaring at sådan en etageadskillelse i gamle dage blev lavet således:

Oppefra:

- først et lag gulvbrædder, som ligger på de bærende bjælker - som sagtens kan ligge med op til 90 cm. afstand..!

- under gulvbrædderne ligger så et lag indskuds-ler - dette lagde man dengang som støjdæmper og isolering..

- dette indskuds-ler er lagt ud på indskuds-brædder - brædder som ligger fastgjort midt på bjælkelaget..

- hvad der så er lavet som loft (i kælderen) kan være forskelligt - i dit tilfælde kan jeg forstå at man har sat forskalningsbrædder op, på en måde så bjælkerne er helt skjulte -
- disse brædder er formodentligt beklædt med gammeldaws stråvæv og derefter pudset med mørtel..

Billede

Du kan sagtens redde nogle gode centimeter ved at fjerne det pudsede loft - MEN...! - HVIS der er indskud med ler når du kommer dertil (2*) så VID at det er et helvedes svineri at fjerne det..!

Nå, men det gør du jo nok alligevel... :lol2:

Men herefter er det bare at isolere på ny og smide noget gips op... - HUSK at der kan ligge el-installationer gemt i det gamle bjælkelag - som måske skal bruges igen.. - gå ikke på akkord med skjult el hvis du ikke har 100% forstand på den slags! :ivrig:

Der er masser af god know-how at finde rundt om, eks. her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/161884

Jeg og Fruen er selv de lykkelige ejere af et 'brugt' hus der blev bygget samtidigt med at nogle tapre landsoldater kæmpede for at holde stand nede på Dybbøl Skanse..

Af samme grund forstår jeg både dine sorger og glæder ved at anskaffe sig sådan en 'gammel dame' :fløjt:

God arbejdslyst..!!
1
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Re: Renovering af kælderloft - fritlagte bjælker

Indlægaf Krølle » 14. dec 2015, 21:40

1.000 tak for input og illustrationer :love:

Vi har renset stuk i rå mængder, så jeg har en vis træning i at få snask og støv i hovedet, mens man står i akavede stillinger. Forhåbentlig er der ikke så meget pillearbejde i dette projekt, men det skal ikke forhindre mig i at gå til opgaven iført kæmpesolbriller og hue for at minimere ubehaget :lol:

El rører vi absolut ikke ved. Er der skjulte installationer, bliver de tjekket af autoriseret elektriker - i så fald ender vi nok "bare" med at få skiftet al el i kælderen, eftersom det alligevel skal ske på sigt. Jeg er nemlig sådan en sippe, der gerne vil kunne bruge vaskemaskine og tørretumbler på en gang, hvilket vist ikke fungerer med de nuværende installationer.
0

Tilbage til "Bolig"