Nytårsmenuen 2018

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 175
Likede indlæg: 3212

Nytårsmenuen 2018

Indlægaf PaleSeptember » 31. okt 2018, 15:13

Er det for tidligt med sådan en tråd? Der er jo allerede gang i nytårstråde flere andre steder herinde, så jeg tænker, at flere allerede er begyndt at planlægge menuen måske?

Vi skal holde nytår med et vennepar, som vi har gjort de sidste 4-5 år, hvor vi har skiftedes til at være hos hinanden - i år skal vi være hos os. Vi plejer at deles nogenlunde om maden, så de andre måske tager forret eller dessert eller vin og snacks med. I år er intet dog aftalt endnu.

Jeg er ret vild med flapmeat og tænker, at nytår er en god anledning til at servere det. Men vi fik det også for 2 år siden. Sidste år fik vi fondue og det der, hvor man griller ved bordet (det er helt væk nu?).

Jeg overvejer lidt at lave et kæmpe tapasbord til hovedret i år. Noget man kan sidde og småspise af længe, men som ikke kræver den store forberedelse. Forret og dessert har jeg end ikke overvejet endnu.
1
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 119
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 1943

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Ladysparrow » 31. okt 2018, 15:26

Vi er ikke nået så langt endnu, vi er først lige begyndt at snakke om hvad vi skal. :)

En ting er dog sikkert: Prosecco og G&T's

Jeg tænker at vi ender ud i:

Snacks
Forret
Hovedret
Snacks til sen aften

Men længere er vi ikke nået.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1414
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 16693
Kontakt:

Indlægaf Ado » 31. okt 2018, 15:28

Vores menu er stadig kun på tegnebrættet. Men eftersom det er fransk haute cousine-tema er det i hvert fald indslag med foie gras, snegle? (jeg forsøger at nedlægge veto, veto, VETO!), svampe, creme ninon, confit de canard, oksekød og hvad der ellers kan sammensættes.
Jeg har sat mig på dessertdelen og har en plan om at lave en desserttallerken med portionsanrettede størrelser. Mini Tarte Tartin, mini creme brulee, noget is eller en mousse.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 169
Likede indlæg: 2630

Indlægaf Skorstenen » 31. okt 2018, 18:04

Åh jeg er bagud i år. Men. Jeg har slet ikke haft lyst endnu, jeg gider slet ikke at holde nytår. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor :undre:

Nå, men jeg har i hvert fald en rigtig lækker, hjemmedyrket højrebssteg af skotsk højland i fryseren. Og så har jeg Karl Johan, kantarel og pigsvamp i fryseren også.

Og så tror jeg måske jeg hugger Ados ide om desserttallerken med mini-lidt af hvert :)
0
Brugeravatar
PaleSeptember

Indlægaf PaleSeptember » 31. okt 2018, 18:30

Nå, men nu er det bestemt, at forretten bliver noget med røgede rejer, og hovedretten bliver det helt store tapas og ostebord med diverse tilbehør.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1990
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20497

Indlægaf Daine » 31. okt 2018, 21:35

Jeg gør lidt “som jeg plejer”. Dvs min forret bliver spist til frokost, hovedretten til aften og desserten til natmad :D Jeg er ikke god til begrænsningens kunst og får altid lavet for store portioner, så det er en god måde at gøre det på, for ikke at overspise fuldstændig.

Forret: Spinatroulade med laks, et godt hvidløgsbrød til.
Hovedret: Pommes Dauphinoise, baconsvøbte porrer og noget lækkert kød. Har fået lammefilet flere gange, det kunne jeg godt overveje igen. Eller måske lammemørbrad :gruble: Jeg spiser sjældent reelt oksekød mere, så gider ikke bøffer eller lign.
Dessert: Måske hjemmelavet gammeldags æblekage pænt arrangeret i et glas med knuste jødekager som erstatning for makroner. Flødeskum på toppen.

Jeg drikker cola eller nisseøl til maden. Med undtagelse af desserten, der bliver drukket asti :) Og hvis jeg ellers kan nære mig, så skal jeg ikke indkøbe en masse snacks, for jeg har sjældent lyst til at spise mere. Men det skulle jo nødigt hedde sig, ikke? :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 45
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 744

Indlægaf Anlewi » 31. okt 2018, 23:11

Vi skal være alene hjemme med vores yngste søn på 13 år.
Han har været med til at bestemme menuen

Dronningehapsere: 3 små lette snack
Fondue med salat ovnbagte rustikke gigangfritter og dressingen
Chokoladefontæne med frisk frugt
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 662
Likede indlæg: 6988

Indlægaf Pandesteg » 1. nov 2018, 06:50

PaleSeptember skrev:Nå, men nu er det bestemt, at forretten bliver noget med røgede rejer, og hovedretten bliver det helt store tapas og ostebord med diverse tilbehør.

Jeg regner også med vi skal have tapas, så håber du vil dele din menu når vi kommer lidt tættere på :) forret tror jeg ikke vi skal have, det bliver nok erstattet af nogle dronningehapsere. Desserten tænker jeg ar uddelegere til min far og hans kone, som vi skal fejre nytår med.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Mynxiie
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Indlægaf Mynxiie » 1. nov 2018, 14:46

Jeg holder nytår i sønderjylland hos mine forældre.

Vi får altid:
Kålpølser.
Hamburgerryg.
Kogte og brunede kartofler.
Grønlangkål.

Næstefter julemad er det mit højdepunkt i løbet af året :genert:
Der skal ikke så meget til at gøre mig glad :lol:
5
Brugeravatar
PaleSeptember

Indlægaf PaleSeptember » 1. nov 2018, 14:49

Pandesteg skrev:
PaleSeptember skrev:Nå, men nu er det bestemt, at forretten bliver noget med røgede rejer, og hovedretten bliver det helt store tapas og ostebord med diverse tilbehør.

Jeg regner også med vi skal have tapas, så håber du vil dele din menu når vi kommer lidt tættere på :) forret tror jeg ikke vi skal have, det bliver nok erstattet af nogle dronningehapsere. Desserten tænker jeg ar uddelegere til min far og hans kone, som vi skal fejre nytår med.

Jeg ved ikke, om der bliver så meget menu over tapasdelen. Tænker bare at købe en masse lækkert charcuterie og ost og hvad man nu ellers får til sådan et tapasbord.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 662
Likede indlæg: 6988

Indlægaf Pandesteg » 1. nov 2018, 17:39

PaleSeptember skrev:
Pandesteg skrev:

Jeg ved ikke, om der bliver så meget menu over tapasdelen. Tænker bare at købe en masse lækkert charcuterie og ost og hvad man nu ellers får til sådan et tapasbord.

Jeg mente også de forskellige elementer. Ost og pølse er jo klassisk, men der skal vel også andet til :)
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 373
Likede indlæg: 3418

Indlægaf Little_Woman » 1. nov 2018, 17:56

Måske sushi, måske et eller andet relativt simpelt jeg laver selv. Men sushi kunne det godt ske at blive, ligesom sidste år.
0
Nu med fugl
Brugeravatar
PaleSeptember

Indlægaf PaleSeptember » 7. dec 2018, 12:40

Jeg hiver lige tråden frem igen, da nytår jo nærmer sig med hastige skridt.

P.t. er følgende på min liste til tapasbordet, men jeg ved dog ikke, om det ender med det hele, men det er bare en huskeliste til mig selv.
Fetacreme (feta, græsk yoghurt, røget paprika, hvidløg, citronsaft, krydderurter)
Chorizo
Peberfrugt med flødeost
Oliven
Semidried tomater
Skinke
Artiskokhjerter
Hvidløg i krydderolie
Tomatpesto
Grøntsagsstænger
Flutes
Flæskesvær
Saltmandler
Grissini
Dadler med bacon
Brød med tomatsalsa
Figner
Laksemousse
Halve tomater med mozzarella og basilikum
1
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1345
Likede indlæg: 5009

Indlægaf Spjaerten » 7. dec 2018, 12:42

Skal lave lidt lækkert til mig og en veninde.

Laver noget hapser som også er forret.
Noget godt bøf værk. Med en sauce og noget lækkert tilbehør.
Og så må dessert være noget hvor is er en del. Må finde noget tilbehør så jeg selv er glad. Veninden er en sucker for is.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 484
Likede indlæg: 8875

Indlægaf HappyPaww » 7. dec 2018, 12:50

Vi skal være sammen med et vennepar, og bestiller nok nytårsmenu fra Meny - jeg synes det ser lækkert ud til en fornuftig pris (298 pr næse):

Appetizer: Tapas toast med peberfrugtcreme og grillede artiskok samt Tapas toast med røget laksesalat.

Forret: Hummersuppe med cognac, kammusling og salturt. Hertil pagnotellabrød og smør.

Hovedret: Oksemørbrad med kartoffelgratin m. emmentaler, rødvinssauce pisket med frisk smør,gulerodspuré, syltede Italienske borettane løg

Dessert: Chokolade/saltkaramelkage på krokantbund med blodappelsinculli, sprød cookiecrumble, marengs og friske bær.

De fire unger får burgere :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"