Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 455

Re: Upassendetråden - første udgav

Indlægaf Aspargsen » 22. aug 2016, 09:03

ShuruQ skrev:
Aspargsen skrev:
hvz74 skrev:
lillebjoern skrev:Men det havde vel ikke noget at gøre med, at shuruq er muslimsk eller havde muslimsk udseende? Han gik vel bare op i at de talte engelsk og ikke dansk? Det vil jeg i hvert fald ikke kalde racistisk. Men det kan være jeg har misforstået.

Men jo, mærkeligt at han går op i det.

Jeg tror at manden linkede Shuruq's hijab + hendes vens engelske = vennen må være en herboende muslim der ikke gider lære dansk. Ret fjollet og utilbørligt under alle omstændigheder, I admit. Som om muslimer aldrig kunne finde på at snakke med turister :forvirret2:

Nu ser man rimeligt ofte personer i muslimsk påklædning gå og tale et Arabisk lydende sprog, så det er da ikke en hel ulogisk tanke at have

Uanset om du mener "folk" har fået nok eller whatever. Så gør det det da stadig ikke rigtigt at "overfalde" folk man ikke kender ud af den blå luft. Desuden er det ikke en udklædning men en påklædning.

Hvorfor behovet for at retfærdiggøre andre folks dårlige opførsel?

Hvor har jeg sagt noget om af jeg retfærdiggør hans "overfald" jeg siger bare af det er en logisk tankegang der får han til af konkluderer af det nok er endnu en af de der ikke gider af lære Dansk
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 22. aug 2016, 09:06

Allmost_Famous skrev:
Aspargsen skrev:Nu ser man rimeligt ofte personer i muslimsk påklædning gå og tale et Arabisk lydende sprog, så det er da ikke en hel ulogisk tanke at have

Det er upassende, og temmelig primitivt, at referere til andre menneskers tøj som værende "udklædning" (medmindre det er fastelavn eller Halloween, forstås), og deres sprog som værende "hulla bulla".

:badr:

Det ligner udklædning og det kan jo være af de har taget fejl af datoen og tror af det er fastelavn, Halloween eller en eller helt 4. muslimsk udklædningsdag som jeg ikke kender til

Hvis man ikke må kalde det for "hulla bulla" hvad skal man så kalde et ukendt sprog for ?
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3486

Indlægaf FruDulle » 22. aug 2016, 09:07

Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:
Aspargsen skrev:Nu ser man rimeligt ofte personer i muslimsk påklædning gå og tale et Arabisk lydende sprog, så det er da ikke en hel ulogisk tanke at have

Det er upassende, og temmelig primitivt, at referere til andre menneskers tøj som værende "udklædning" (medmindre det er fastelavn eller Halloween, forstås), og deres sprog som værende "hulla bulla".

Det ligner udklædning og det kan jo være af de har taget fejl af datoen og tror af det er fastelavn, Halloween eller en eller helt 4. muslimsk udklædningsdag som jeg ikke kender til

Hvis man ikke må kalde det for "hulla bulla" hvad skal man så kalde et ukendt sprog for ?

Er du seriøs? Hvis, så er du godt nok nedladende og unødigt provokerende. Og det er min mening om din retorik sagt meget meget pænt og sobert. Jeg tænker noget helt andet.
23
Whatever
Brugeravatar
Aspargsen

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aspargsen » 22. aug 2016, 09:08

Ennovy skrev:
Aspargsen skrev:
Ennovy skrev:
ShuruQ skrev:
Ennovy skrev:
ShuruQ skrev:Sidder i bussen sammen med min kammerat der er på besøg fra England.

Vi taler selvfølgelig engelsk, man kan ikke rigtig kræve at folk der kommer på ferie i landet lærer flydende dansk inden.

Så er der en mand der henvender sig til min kammerat, nok også begge "det er lige meget for mig, men jeg forstår ikke hvis i vil bo i Danmark at i ikke lærer dansk, det irriterer mig bare lidt bla bla". Jeg svarer ham på dansk og vil udrede den. Men helt ærligt, hvis det var lige meget for ham, havde han vel ikke henvendt sig.

Måske det havde klædt ham at beklage hans fejltagelse i stedet for igen og igen at forsøge at retfærdiggøre sit synspunkt :rulle:.

(Givet der findes udlændinge der ikke vil lære dansk, men man kan ikke bare antage at folk der taler et andet sprog bor her, vi har heldigvis stadig turisme).

Hver eneste gang du skriver sådan nogle indlæg her - om fremmede, om din familie eller om din arbejdsplads, så sidder jeg med et lille håb om at du er lystløgner. Det er simpelthen så voldsomt det du oplever, og jeg kan kun forestille mig at når man oplever sådan noget igen og igen, så bliver det pludseligt almindeligt, og det er i sig selv helt helt frygteligt.

Jeg er ked af at du igen og igen oplever de her ting - du må aldrig nogensinde tvivle på om dine tanker og følelser er de rigtige eller er valide - det er de. Det er folk omkring dig der opfører sig fuldstændigt uacceptabelt.

Tro mig, jeg ville ønske jeg var patologisk løgner, men så vel er det ikke. Min kammerat sad også og krummede tæer. Det værste efterfølgende var at hver gang ham manden stoppede, gik der lidt, så skulle han lige vide hvor længe min kammerat skulle blive, høre hvad han kendte til DK osv osv. Og min kammerat prøvede virkelig at ryste ham af. Jeg er efterhånden begyndt at ignorere de mennesker der så efter den ene sendte drejede jeg hovedet for at vise jeg ikke havde nogen interesse i at høre på ham. Min kammerat er mere høflig anlagt.

Jeg er oprigtig ked af at du tilfældigvis er muslim i en tid hvor tonen og holdningen til muslimer er som den er. Det må være så svært.

Jeg tror holdningen nok skal blive værre
Jeg tror af folk er trætte af det er den eneste religion man ikke må udtale sig negativt om

Og igen er virkeligheden en helt anden end det du giver udtryk for - ingen anden religion er udsat for det som islam er udsat for. Og ingen ville snakke om andre religioner som der bliver snakket om islam.

Jamen det lyder da dejligt hvis det forholder sig sådan der hvor du er :)
jeg kan desværre kun udtale mig om hvordan jeg oplever tingene
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 09:12

Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:

:nerve: :nerve: :skeptisk:

I ShuruQ's og hendes vens tilfælde kunne man jo kalde det.. Engelsk?
21
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5788

Indlægaf Animi » 22. aug 2016, 09:16

Og i andre tilfælde kunne man jo i stedet for "hulla bulla" jo bare bruge betegnelse "ukendt sprog," "sprog jeg ikke lige kender" osv....
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4292

Indlægaf Flora » 22. aug 2016, 09:16

LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:

Og hvis det ikke er engelsk kunne man jo overveje at kalde det fremmedsprog.
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 22. aug 2016, 09:18

Hvis jeg tager en ternet skjorte og jeans på, er jeg så udklædt som cowboy, men har tager fejl af datoen for fastelavn? Og hvis jeg siger howdy, er jeg så fra Hulla Bulla land? Det er jo engelsk
5
Whatever
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 22. aug 2016, 09:18

LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:

Hvad kalder man det så hvis ShuruQ's og hendes vens havde talt et sprog som du ikke kunne genkende ?
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5788

Indlægaf Animi » 22. aug 2016, 09:20

Flora skrev:

Og hvis det ikke er engelsk kunne man jo overveje at kalde det fremmedsprog.

Ah ja, det var lige det ord jeg ikke lige kunne huske :genert: :D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 22. aug 2016, 09:22

Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:

Jeg ville egentligt ignorere den udgydelse dér, men så gik det op for mig, at det nok lige præcis er det, at så mange ignorerer din retorik her, der gør, at polariseringen opstår. Hvis jeg, som muslim eller anden polariseret, stødte på hadefuld retorik igen og igen uden at se den modsagt, ville jeg få indtrykket, at retorikken blev accepteret og anerkendt af den brede befolkning - især efter DF blev det 2.-største parti. Samtidig ville jeg måske som letpåvirkelig (evt. DF'er) få indtrykket, at man godt kan tale sådan dér til og om andre mennesker, og så ville din retorik blive en slags acceptabel adfærd, simpelthen fordi ingen vil adressere retorik, der helt åbenlyst er komplet uacceptabel.

Så nu siger jeg alligevel, hvad jeg synes burde være helt tydeligt for alle: Jeg synes, din retorik går over enhver grænse for, hvad der er acceptabelt at sige til og om andre, og jeg synes du skal genoverveje hvordan du gebærder dig i offentligt rum.

Når det er sagt, vil jeg heller ikke forplumre tråden med retorik-diskussioner, så jeg siger ikke mere om sagen. Hvis du har interesse i en reel diskussion om, hvad der er acceptabelt at sige til andre, er du velkommen til at oprette en tråd eller kontakte mig i PB. Så tager jeg den gerne med dig dér.
Senest rettet af Smiling_Goat 22. aug 2016, 09:23, rettet i alt 1 gang.
38
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 22. aug 2016, 09:22

Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
Allmost_Famous skrev:

Hvad kalder man det så hvis ShuruQ's og hendes vens havde talt et sprog som du ikke kunne genkende ?

Altså det som det er. Et fremmedsprog.
1
Whatever
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 09:23

Aspargsen skrev: (citat redigeret af mod.)

"Jeg sad i bussen med to mennesker der talte på et sprog jeg ikke kunne forstå", kunne man f.eks. sige.

Hvorfor er det overhovedet så vigtigt om du kan forstå samtaler andre, fremmede mennesker har? :wacko:
3
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 22. aug 2016, 09:24

FruDulle skrev:Hvis jeg tager en ternet skjorte og jeans på, er jeg så udklædt som cowboy, men har tager fejl af datoen for fastelavn? Og hvis jeg siger howdy, er jeg så fra Hulla Bulla land? Det er jo engelsk

Nej, jeg kan garanterer dig for af

"Nu ser man rimeligt ofte personer i muslimsk påklædning gå og tale et Arabisk lydende sprog, så det er da ikke en hel ulogisk tanke at have"

ikke taler engelsk

Hvis du også tager et Cowboyhat og et Revolverbælte på, ja så vil jeg nok undrer mig om du har taget fejl af datoen ...
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4160

MODERATION

Indlægaf decibell » 22. aug 2016, 09:33

Lad os finde tilbage til en ordentlig tone. Vi er i gang med de anmeldelser, der er kommet ind.
5
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."

Tilbage til "Generelt"