Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 874
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8539

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 08:42

cola skrev:
Venus222 skrev:Min søster har ansøgt om et job hos en chokolade-kæde, som butikschef. Hun når til 2 samtaler + en prøvevagt, og får jobbet.

Men så er det de ringer til hende, og siger de alligevel ikke vil ansætte hende. Hun får ikke anden forklaring end at de alligevel ikke synes hun passer ind i jobprofilen. :8: :nerve:

Jeg har simpelthen ikke ord for hvor upassende, uprofessionelt og luset jeg synes det er. :evil: :badr: Man kan sgu da ikke love folk ansættelse, og så ombestemme sig?! :ticks:

Jeg syntes det er SÅ upassende, at de ansætter en og så siger "nå du troede lige hva... men nej tak" især når folk måske har opsagt et andet job for det job de får.
Jeg har også prøvet det... der fik jeg dog forklaringen "den bogholder vi troede havde sagt op, blev alligevel"

Men det er jo det, man risikerer, hvis man ikke får fjernet prøvetiden ved jobskifte. Det er virkeligt ærgerligt, men en af de ting, man tager med.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1605
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 14591

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 08:51

cola skrev:
Venus222 skrev:Min søster har ansøgt om et job hos en chokolade-kæde, som butikschef. Hun når til 2 samtaler + en prøvevagt, og får jobbet.

Men så er det de ringer til hende, og siger de alligevel ikke vil ansætte hende. Hun får ikke anden forklaring end at de alligevel ikke synes hun passer ind i jobprofilen. :8: :nerve:

Jeg har simpelthen ikke ord for hvor upassende, uprofessionelt og luset jeg synes det er. :evil: :badr: Man kan sgu da ikke love folk ansættelse, og så ombestemme sig?! :ticks:

Jeg syntes det er SÅ upassende, at de ansætter en og så siger "nå du troede lige hva... men nej tak" især når folk måske har opsagt et andet job for det job de får.
Jeg har også prøvet det... der fik jeg dog forklaringen "den bogholder vi troede havde sagt op, blev alligevel"

Det ER upassende og simpelthen så nederen for hende, men hvis virksomheden leder efter en bestemt lederprofil, hvis de er blevet enige om, via erfaring måske, at lige den ledertype er den rigtige for deres virksomhed, så er det altså fair and square at ombestemme sig. Synes jeg.
Altså come on, det er en business de kører. Ikke et tilbud.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 383
Likede indlæg: 6282

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. nov 2016, 08:56

At sådan nogen som dem her går under betegnelsen "curvy". Ved godt at den betegnelse bruges fordi modebranchen følger nogle bestemme mål, men synes bare det er så underligt. I mine øjne er de, jeg vil ikke sige normale for det er sådan et underligt ord at bruge, men mere noget hen ad gennemsnittet.

Billede

Billede

Måske det også er fordi i mine øjne, så er curvy mere noget i stil med det her. Det er måske derfor at kæden lige springer af for mig, når jeg ser almindelige (forstå mig ret) kvinder hører ind under den katagori.

Billede

Billede
22
Jeg trænger til et slumretæppe
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 09:01

Rosa Espinosa skrev:At sådan nogen som dem her går under betegnelsen "curvy". Ved godt at den betegnelse bruges fordi modebranchen følger nogle bestemme mål, men synes bare det er så underligt. I mine øjne er de, jeg vil ikke sige normale for det er sådan et underligt ord at bruge, men mere noget hen ad gennemsnittet.

Billede

Billede

Måske det også er fordi i mine øjne, så er curvy mere noget i stil med det her. Det er måske derfor at kæden lige springer af for mig, når jeg ser almindelige (forstå mig ret) kvinder hører ind under den katagori.

Billede

Billede

Jeg undrer mig også, når jeg ser almindelige, normalvægtige, smukke kvinder omtalt som curvy. Men bærer over med det, så længe de ikke kalder dem pus size. Når det sker, bliver jeg gal.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9632

Indlægaf Animi » 6. nov 2016, 09:02

^ Jeg synes så de to første du poster også er curvy. Fordi i mine øjne har curvy ikke noget at gøre med hvor stor man er, men hvordan ens krop er proportioneret :)
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. nov 2016, 09:10

Nu skrev jeg godt nok, at jeg forstår det fordi at det er modebranchens mål, men ved I hvad, fuck det. Hvorfor er det at de bestemmer hvordan kvindekroppen skal se ud? Hvorfor siger vi ikke mere fra overfor det? Hvorfor har vi bare accepteret at sådan er det?

Denne model skulle iklædes en poncho, fordi designeren mente hun var for stor til alt andet af hans tøj. Som en undskyldning fik hun lov til at gå i en bikini til hans næste show. Bullshit.

Billede

Billede
3
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 175
Likede indlæg: 3244

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 09:23

Dikus skrev:
Rosa Espinosa skrev:At sådan nogen som dem her går under betegnelsen "curvy". Ved godt at den betegnelse bruges fordi modebranchen følger nogle bestemme mål, men synes bare det er så underligt. I mine øjne er de, jeg vil ikke sige normale for det er sådan et underligt ord at bruge, men mere noget hen ad gennemsnittet.

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg undrer mig også, når jeg ser almindelige, normalvægtige, smukke kvinder omtalt som curvy. Men bærer over med det, så længe de ikke kalder dem pus size. Når det sker, bliver jeg gal.

Nå, men jeg er omvendt træt af, at "curvy" er blevet synonym med "overvægtig." De første to kvinder falder ganske rigtigt ind under kategorien i klassisk forstand: slanke, men med store bryster, markerede taljer, og (formoder jeg) runde numser. Altså hvad ordet "kurvet" BURDE betyde.

De sidste to kvinder er begge overvægtige målt efter BMI-skalaen - kvinden på det nederste billede bonner endda formentlig ud som klinisk fed (omend det er lidt svært at afgøre, da hun sidder på en måde, så en stor del af hendes krop skjules). Og ja, jeg er udmærket klar over, at jeg træder mange over tæerne nu, men jeg er på ingen måde tilhænger af, at overvægt normaliseres. Det er nøjagtigt lige så usundt som den afpillede catwalk-model.
Senest rettet af DenSyngendeLussing 6. nov 2016, 19:59, rettet i alt 3 gange.
9
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 09:26

Jeg er ikke træt af store modeller overhovedet.
Og jeg synes virkelig ikke det er at idolisere overvægt :forvirret:
Men de to nederste er ikke curvy i mine øjne. De er plus-size.
For mig er curvy en fin mellemting mellem de to. Men hende den øverste kan godt snige sig ind i den kategoris periferi.
1
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 6. nov 2016, 09:31

Nå, men jeg er omvendt træt af, at "curvy" er blevet synonym med "overvægtig." De første to kvinder falder ganske rigtigt ind under kategorien i klassisk forstand: slanke, men med store bryster, markerede taljer, og (formoder jeg) runde numser. Altså hvad ordet "kurvet" BURDE betyde.

De sidste to kvinder er begge overvægtige målt efter BMI-skalaen - kvinden på det nederste billede bonner formentlig ud som klinisk fed. Og ja, jeg er udmærket klar over, at jeg træder mange over tæerne nu, men jeg er på ingen måde tilhænger af, at overvægt hyldes. Det er nøjagtigt lige så usundt som den afpillede catwalk-model. :)[/quote]

Det er da heller ikke fordi det skal hyldes, men lige som med den alt for tynde model, så skal det accepteres at sådan ser de ud. Jeg er til gengæld træt af, at der kun findes én rigtig kvindeform som bliver dikteret af en lille gruppe mennesker og derfor er det kollektivet indført at sådan er det bare. Sådan har det altid (næsten) været og sådan fortsætter det med at være.

Er med på at curve dækker over hofter og bryster, men for mig er curve mere noget med en krop som har til gaden og gården. Måske derfor jeg bliver så sur og skuffet over at noget som burde være almindeligt, er noget som hyldes som noget anderledes og specielt.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 745
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10804

Indlægaf LadyFox » 6. nov 2016, 09:38

Jeg opfatter også curvy som når kvinden har barm og numse og en smallere talje, så jeg mener ikke "curvy" har noget med vægt at gøre.
4
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 09:42

Men hvorfor skal den slanke kvinde kaldes andet end model? Vi kalder jo heller ikke de andre for streg-modeller.

Det er jo rent faktisk at pege på dem som nogen, der træder uden for normen.

At kalde overvægtige modeller for plus size finder jeg helt passende og i orden. Men det andet finder jeg bekymrende.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 09:47

Jeg synes, at modeller som f.eks. Tess Holliday (som er ekstremt fed) og andre stærkt overvægtige talspersoner for HAES-bevægelsen (Health At Every Size) er direkte skadelige. Der er ikke noget at rafle om, overvægt er igen og igen videnskabeligt bevist som meget skadeligt, og er blevet kædet direkte sammen med en lang række farlige følgesygdomme, stærkt forhøjet risiko for kræft, diabetes og andre alvorlige sundhedsproblemer.

Ashley Graham (modellen på det tredje billede) er en meget smuk og berømt plussize model. Hun er også så heldigt proportioneret, at hun bærer det meste af sine vægt på lårene og røven, som er mindre farligt end abdominal fedme, og hun er et bedre forbillede. Men hun er stadig med til at normalisere billedet af "den gennemsnitlige kvinde" som overvægtig med en BMI over 25. Det er noget skidt, for det bliver en sovepude, at vi alle sammen er "sunde," også selvom vi er klinisk fede.

Og nej, selvfølgelig skal vi ikke alle sammen ligne fitnessguruer med sixpack, og afpillede franske modeller har i årevis været et lige så usundt og skadeligt idealt. Der er imidlertid en gylden middelvej, som hedder "normalvægtig og moderat fysisk aktiv." Jeg siger i øvrigt heller ikke, at ovevægtige kvinder (eller mænd) er grimme eller frastødende, og skal gemmes væk. Enhver med øjne i hovedet kan jo se, at alle fire kvinder er meget smukke og attraktive. Men vi har efterhånden meget alvorlige problemer i den vestlige verden med følgevirkningerne af fedme, og det nytter simpelthen ikke noget at normalisere overvægt. Jeg kommer aldrig til at synes om det, og hele denne her forskydning af begreberne (hvor "kurvet" før betød slank med store kasser og brede hofter, men nu er blevet det, der før hed buttet eller småfed) er med til at sætte en meget beklagelig kurs.
10
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 09:57

DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes, at modeller som f.eks. Tess Holliday (som er ekstremt fed) og andre stærkt overvægtige talspersoner for HAES-bevægelsen (Health At Every Size) er direkte skadelige. Der er ikke noget at rafle om, overvægt er igen og igen videnskabeligt bevist som meget skadeligt, og er blevet kædet direkte sammen med en lang række farlige følgesygdomme, stærkt forhøjet risiko for kræft, diabetes og andre alvorlige sundhedsproblemer.

Ashley Graham (modellen på det tredje billede) er en meget smuk og berømt plussize model. Hun er også så heldigt proportioneret, at hun bærer det meste af sine vægt på lårene og røven, som er mindre farligt end abdominal fedme, og hun er et bedre forbillede. Men hun er stadig med til at normalisere billedet af "den gennemsnitlige kvinde" som overvægtig med en BMI over 25. Det er noget skidt, for det bliver en sovepude, at vi alle sammen er "sunde," også selvom vi er klinisk fede.

Og nej, selvfølgelig skal vi ikke alle sammen ligne fitnessguruer med sixpack, og afpillede franske modeller har i årevis været et lige så usundt og skadeligt idealt. Der er imidlertid en gylden middelvej, som hedder "normalvægtig og moderat fysisk aktiv." Jeg siger i øvrigt heller ikke, at ovevægtige kvinder (eller mænd) er grimme eller frastødende, og skal gemmes væk. Enhver med øjne i hovedet kan jo se, at alle fire kvinder er meget smukke og attraktive. Men vi har efterhånden meget alvorlige problemer i den vestlige verden med følgevirkningerne af fedme, og det nytter simpelthen ikke noget at normalisere overvægt. Jeg kommer aldrig til at synes om det, og hele denne her forskydning af begreberne (hvor "kurvet" før betød slank med store kasser og brede hofter, men nu er blevet det, der før hed buttet eller småfed) er med til at sætte en meget beklagelig kurs.

Men når man nu er tyk, så er det altså meget rart at se, hvordan tøjet falder på en, der også er tyk.

Det anser jeg ikke som særligt problematisk. Ej heller at der er folk, der støtter mig og andre i, vores kroppe ikke er klamme og ulækre.

Og altså.. underernærede, anorektikere har altså flere helbredsproblemer.

Så hvis de to curvy-modeller var normen, kunne jeg forstå din anke. Men det er de jo ikke.
6
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 09:58

Rosa Espinosa skrev:Det er da heller ikke fordi det skal hyldes, men lige som med den alt for tynde model, så skal det accepteres at sådan ser de ud. Jeg er til gengæld træt af, at der kun findes én rigtig kvindeform som bliver dikteret af en lille gruppe mennesker og derfor er det kollektivet indført at sådan er det bare. Sådan har det altid (næsten) været og sådan fortsætter det med at være.

Er med på at curve dækker over hofter og bryster, men for mig er curve mere noget med en krop som har til gaden og gården. Måske derfor jeg bliver så sur og skuffet over at noget som burde være almindeligt, er noget som hyldes som noget anderledes og specielt.

Jamen jeg synes ikke, vi skal acceptere, at flertallet ser sådan ud. Jeg synes ikke, at sundhedsskadelige tendenser skal accepteres, bare fordi de er hænger sammen med sårbarhed, følelser eller selvværd. Hvis flertallet af vestlige kvinder var undervægtige, så ville jeg også kæmpe mod dét. :)

Modeller har alle dage været (for de fleste) uopnåelige idealer. Vi kan også sagtens blive enige om, at modellen med minimale lår og ribben, der kan tælles er lige så problematisk og forkert. Men two wrongs don't make a right, og jeg synes, det er noget møg, at vi nu er på vej over i den anden grøft, hvor overvægt skal normaliseres. Alle fire kvinder på billederne er meget smukke, men kun de to første repræsenterer et klinisk sundt ideal.
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 10:01

Størstedelen af modeller hylder jo så også (åbenbart) underernæring. Det bør alt andet lige være et større problem end en "modbevægelse" mod samme.
EDIT: Mit indlæg kom lidt for sent.
1

Tilbage til "Generelt"