Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 911
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9533

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 10:03

DenSyngendeLussing skrev:
Rosa Espinosa skrev:Det er da heller ikke fordi det skal hyldes, men lige som med den alt for tynde model, så skal det accepteres at sådan ser de ud. Jeg er til gengæld træt af, at der kun findes én rigtig kvindeform som bliver dikteret af en lille gruppe mennesker og derfor er det kollektivet indført at sådan er det bare. Sådan har det altid (næsten) været og sådan fortsætter det med at være.

Er med på at curve dækker over hofter og bryster, men for mig er curve mere noget med en krop som har til gaden og gården. Måske derfor jeg bliver så sur og skuffet over at noget som burde være almindeligt, er noget som hyldes som noget anderledes og specielt.

Jamen jeg synes ikke, vi skal acceptere, at flertallet ser sådan ud. Jeg synes ikke, at sundhedsskadelige tendenser skal accepteres, bare fordi de er hænger sammen med sårbarhed, følelser eller selvværd. Hvis flertallet af vestlige kvinder var undervægtige, så ville jeg også kæmpe mod dét. :)

Modeller har alle dage været (for de fleste) uopnåelige idealer. Vi kan også sagtens blive enige om, at modellen med minimale lår og ribben, der kan tælles er lige så problematisk og forkert. Men two wrongs don't make a right, og jeg synes, det er noget møg, at vi nu er på vej over i den anden grøft, hvor overvægt skal normaliseres. Alle fire kvinder på billederne er meget smukke, men kun de to første repræsenterer et klinisk sundt ideal.

Og alligevel skal de peges på som havende "for meget". Det er virkeligt sygt. I modsætning til at man kalder de overvægtige for plus size og dermed netop peger på, man er med på, de er tykke

Men vi kalder jo ikke de undervægtige noget, der peger på deres usunde krop?
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 193
Likede indlæg: 3611

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 10:08

Dikus skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Men når man nu er tyk, så er det altså meget rart at se, hvordan tøjet falder på en, der også er tyk.

Det anser jeg ikke som særligt problematisk. Ej heller at der er folk, der støtter mig og andre i, vores kroppe ikke er klamme og ulækre.

Og altså.. underernærede, anorektikere har altså flere helbredsproblemer.

Så hvis de to curvy-modeller var normen, kunne jeg forstå din anke. Men det er de jo ikke.

Nej, som model er den overvægtige kvinde måske ikke normen, men ude i det normale samfund er hun godt på vej til at blive det. I USA er det nu flertallet af voksne, der er enten overvægtige eller klinisk fede. Vi har ikke samme situation herhjemme endnu, men ligesom den øvrige vestlige verden er på vi vej i samme retning.

Jeg har fuld forståelse for, at plus size kvinder også gerne vil se, hvordan tøjet ser ud på dem. Man er som sagt hverken grim eller klam, fordi man vejer for meget, og man skal ikke gemmes væk i et telt eller konetøj, fordi man er det. Det er sådan set heller ikke dét, der er problemet. Men Ashley Graham er for eksempel stærk fortaler for "Health At Every Size" og det passer simpelthen bare ikke, at en overvægtig person er lige så sund som en normalvægtig. Måske har den overvægtige ingen følgevirkninger i øjeblikket, men risikoen for, at de opstår er så meget større. Og jeg ser en klar tendens i det moderne samfund, hvor vi rykker længere og længere over mod overvægtig som normalen. Dét synes jeg, er et problem, og derfor bryder jeg mig ikke om, at Ashley Graham er blevet et hastigt voksende kropsideal, selvom hun er nok så smuk og attraktiv.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10261

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2016, 10:14

Der er da også de tyndfede, som er vildt usunde, men normalvægtige.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1735
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 16039

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 10:15

Fru Sunshine skrev:Der er da også de tyndfede, som er vildt usunde, men normalvægtige.

Det har du ret i. Dem skal vi ikke glemme.
2
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 10:16

Dikus skrev:
Rosa Espinosa skrev:Det er da heller ikke fordi det skal hyldes, men lige som med den alt for tynde model, så skal det accepteres at sådan ser de ud. Jeg er til gengæld træt af, at der kun findes én rigtig kvindeform som bliver dikteret af en lille gruppe mennesker og derfor er det kollektivet indført at sådan er det bare. Sådan har det altid (næsten) været og sådan fortsætter det med at være.

Er med på at curve dækker over hofter og bryster, men for mig er curve mere noget med en krop som har til gaden og gården. Måske derfor jeg bliver så sur og skuffet over at noget som burde være almindeligt, er noget som hyldes som noget anderledes og specielt.

Jamen jeg synes ikke, vi skal acceptere, at flertallet ser sådan ud. Jeg synes ikke, at sundhedsskadelige tendenser skal accepteres, bare fordi de er hænger sammen med sårbarhed, følelser eller selvværd. Hvis flertallet af vestlige kvinder var undervægtige, så ville jeg også kæmpe mod dét. :)

Modeller har alle dage været (for de fleste) uopnåelige idealer. Vi kan også sagtens blive enige om, at modellen med minimale lår og ribben, der kan tælles er lige så problematisk og forkert. Men two wrongs don't make a right, og jeg synes, det er noget møg, at vi nu er på vej over i den anden grøft, hvor overvægt skal normaliseres. Alle fire kvinder på billederne er meget smukke, men kun de to første repræsenterer et klinisk sundt ideal.

Og alligevel skal de peges på som havende "for meget". Det er virkeligt sygt. I modsætning til at man kalder de overvægtige for plus size og dermed netop peger på, man er med på, de er tykke

Men vi kalder jo ikke de undervægtige noget, der peger på deres usunde krop?

Der har ellers været stor kamp mod den ultratynde model i lang tid efterhånden. Hun er igen og igen blevet diskuteret, udskreget som anorektiker og udpeget som et stærkt problematisk ideal for kvinder og især unge piger (hvilket hun også er).

Mit problem med den anden grøft, som jeg sikkert meget kluntet og ubehjælpsomt har fået forklaret, er, at vi i mellemtiden langsomt er blevet federe og federe. Det bliver nu hjulpet endnu mere på vej af, at modeller som Ashley Graham udgør det "nye" kropsideal. Og jeg er lige så meget imod dette ideal, som jeg er imod den uopnåelige Victorias Secret-model.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 10:19

Fru Sunshine skrev:Der er da også de tyndfede, som er vildt usunde, men normalvægtige.

Absolut. Det er her, at "moderat fysisk aktiv" kommer ind i billedet. :)

Igen, jeg siger ikke, at vi allesammen skal være perfekte. Men IDEALET, det vil sige forbilledet, bør være klinisk sundt. Det er Ashley Graham lige så lidt, som Kate Moss var det i sin tid.
7
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 10:57

Men nu snakker vi jo altså ikke om at være attraktiv. Alle fire kvinder er uhyre attraktive og smukke, det er der ingen tvivl om. Men om man kan lide det eller ej, så er det ikke sundt at have for meget fedt om sine indre organer (om man så er tyndfed eller fed-fed).

Genetik kan i øvrigt ikke gøre dig overvægtig. Du kan være mere eller mindre disponeret for overvægt rent genetisk, men i sidste ende bliver du kun overvægtig, hvis du indtager mere energi end du forbrænder. Termodynamikkens love er ret klare på dét punkt, energi kan ikke opstå ud af ingenting. :)
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 11:04

vUlpeS skrev:Der må tages højde for den genetiske disposition tillige, men det behøver jeg sikkert ikke nævne...

Min eks kunne ikke finde ud af at tage på, på trods af en ganske sund og velvoksen, ja nærmest glubende appetit.

Ellers er jeg ikke til de helt tynde nær så meget som jeg er til den slags, der er disponerede for 20-25 BMI. Det er jo i dette leje, man bl.a. finder regelmæssig cyklus og den robusthed, som det kræver at bo sammen med mig :p

Den sidste i Rosa's første eksempel er - udover at være om-nom-nom - meget muligt lige over 25 BMI, men det er altså svært at afgøre præcist uden at måle hhv knoglemasse og -struktur, vil jeg påstå. - Hun kan i princippet være vældig fysisk aktiv.

Nå, det var sikkert lidt upassende at møve sig ind hér, midt i jeres snak, anyway. Vi ses på legepladsen.

Bestemt. Jeg har selv været en streg og min datter er en. Men som hun siger: Hun har MASSER af former, hvis formen er en streg. (Taget fra en TV-serie).

Hendes vægt har altid været et bekymringspunkt ved læge og sundhedsplejerske. Og hun kan ikke rigtigt tåle længere sygdom. Det ER et problem. Der er bare ikke noget at gøre ved det.

Men selv for hende er det da træls, når de tynde modeller, der anvendes, ikke bare er sådan fra naturens side. Men fordi de tilstræber det. For det får også hendes naturlige form til at virke usund og giver andre et dårligt syn på hendes krop.

Det er faktisk også træls at blive mødt med.

I min optik ville det være klart at foretrække, at den almindelige smukke, uopnåelige model lignede de to første. Velproportionerede, sunde, smukke og normalvægtige. Og så kunne vi andre være plus/minus i forhold til det.
6
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 11:08

Dikus skrev:
vUlpeS skrev:Der må tages højde for den genetiske disposition tillige, men det behøver jeg sikkert ikke nævne...

Min eks kunne ikke finde ud af at tage på, på trods af en ganske sund og velvoksen, ja nærmest glubende appetit.

Ellers er jeg ikke til de helt tynde nær så meget som jeg er til den slags, der er disponerede for 20-25 BMI. Det er jo i dette leje, man bl.a. finder regelmæssig cyklus og den robusthed, som det kræver at bo sammen med mig :p

Den sidste i Rosa's første eksempel er - udover at være om-nom-nom - meget muligt lige over 25 BMI, men det er altså svært at afgøre præcist uden at måle hhv knoglemasse og -struktur, vil jeg påstå. - Hun kan i princippet være vældig fysisk aktiv.

Nå, det var sikkert lidt upassende at møve sig ind hér, midt i jeres snak, anyway. Vi ses på legepladsen.

Bestemt. Jeg har selv været en streg og min datter er en. Men som hun siger: Hun har MASSER af former, hvis formen er en streg. (Taget fra en TV-serie).

Hendes vægt har altid været et bekymringspunkt ved læge og sundhedsplejerske. Og hun kan ikke rigtigt tåle længere sygdom. Det ER et problem. Der er bare ikke noget at gøre ved det.

Men selv for hende er det da træls, når de tynde modeller, der anvendes, ikke bare er sådan fra naturens side. Men fordi de tilstræber det. For det får også hendes naturlige form til at virke usund og giver andre et dårligt syn på hendes krop.

Det er faktisk også træls at blive mødt med.

I min optik ville det være klart at foretrække, at den almindelige smukke, uopnåelige model lignede de to første. Velproportionerede, sunde, smukke og normalvægtige. Og så kunne vi andre være plus/minus i forhold til det.

Jamen så er vi sådan set meget enige. :)
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10261

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2016, 11:08

De fleste overvægtige, jeg kender, lever temmeligt meget sundere end de fleste normalvægtige, jeg kender.

Man kan altså godt være sund og overvægtig.
10
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 11:17

Fru Sunshine skrev:De fleste overvægtige, jeg kender, lever temmeligt meget sundere end de fleste normalvægtige, jeg kender.

Man kan godt være overvægtig, dyrke moderat motion og spise en varieret kost (omend for meget af den i forhold sit daglige energiforbrug, for ellers var man ikke overvægtig), uden at have sundhedskomplikationer - eller for den sags skyld nogensinde få dem, det er jo ikke givet på forhånd. Men risikoen for at udvikle dem på sigt er markant højere for en overvægtig, end for en normalvægtig, der også spiser varieret og dyrker moderat motion. Derfor vil en overvægtig person med en moderat sund livsstil altid være mere "usund" end en normalvægtig person med en moderat sund livstil.

Selvfølgelig kan man være usund som normalvægtig. Normalvægtige kan have et elendigt kredsløb, ryge og drikke for meget, tage stoffer, hvad ved jeg. Men som udgangspunkt? Nej, overvægt vil altid være usundt. Det er videnskabeligt bevist. :)
Senest rettet af DenSyngendeLussing 6. nov 2016, 19:51, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 6. nov 2016, 11:39

vUlpeS skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Men nu snakker vi jo altså ikke om at være attraktiv. Alle fire kvinder er uhyre attraktive og smukke, det er der ingen tvivl om. Men om man kan lide det eller ej, så er det ikke sundt at have for meget fedt om sine indre organer (om man så er tyndfed eller fed-fed).

Genetik kan i øvrigt ikke gøre dig overvægtig. Du kan være mere eller mindre disponeret for overvægt rent genetisk, men i sidste ende bliver du kun overvægtig, hvis du indtager mere energi end du forbrænder. Termodynamikkens love er ret klare på dét punkt, energi kan ikke opstå ud af ingenting. :)

Jeg erkender skam blankt, at de har smukke ansigter, men lige idette tilfælde fokuserede jeg dog på materien: Lår, mave, culo og tetas.

Men deres lår, maver og andre yndigheder er også objektivt set seksuelt attraktive og smukke, uanset volumen. Jeg fokuserer kun på den kliniske sundhed, som sagt.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. nov 2016, 11:39

vUlpeS skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Men nu snakker vi jo altså ikke om at være attraktiv. Alle fire kvinder er uhyre attraktive og smukke, det er der ingen tvivl om. Men om man kan lide det eller ej, så er det ikke sundt at have for meget fedt om sine indre organer (om man så er tyndfed eller fed-fed).

Jeg erkender skam blankt, at de har smukke ansigter, men lige idette tilfælde fokuserede jeg dog på materien: Lår, mave, culo og tetas.

Jeg er lige så tyk som de to sidste, og mit BMI siger overvægtig.

Der kan for mig at se ikke være tvivl om, de to sidste er overvægtige?
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 186
Likede indlæg: 1976

Indlægaf Neenah » 6. nov 2016, 11:46

Jeg synes der er fesent at argumentere for at brugen af plus size modeller (i det ringe omgang som det nu er) skulle være med til at glorificere fedme. For jeg vil godt vædde med at der ikke er en eneste derude der sidder og tænker "Ih, hvor er Ashley Graham smuk - jeg må hellere spise noget mere junkfood". I yderste tilfælde er der vel nogle overvægtige mennesker, der sidder og tænker "ej, hvor er det nice at der også er nogen der ligner mig, der modellerer det tøj de gerne vil have mig til at købe."

Det er i forvejen nederen at være tyk, og det er så nemt at få et negativt selvbillede fordi det at være tyk er så skidestigmatiseret. For mig er store modeller bare en anerkendelse af at der også findes forskellige kropsformer, og at det også er okay at være stolt af sig selv når man er tyk. Det er ikke noget der er forbeholdt slanke og "normalvægtige" kvinder. Når der kun "må" være slanke/normalvægtige kvinder i reklamer og blade, så skaber det også en ide om at tykhed skal gemmes væk, skjules og skammes. Helt ærligt - det er ofte nederen at være tyk, og fordi der ikke er nogen som mig i reklamerne, så betyder det ikke at jeg får lyst til at "blive sundere", som det så fint hedder.
13
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 418
Likede indlæg: 6476

Indlægaf Lemonella » 6. nov 2016, 11:51

Fru Sunshine skrev:De fleste overvægtige, jeg kender, lever temmeligt meget sundere end de fleste normalvægtige, jeg kender.

Man kan godt være overvægtig, dyrke moderat motion og spise en varieret kost (omend for meget af den i forhold sit daglige energiforbrug, for ellers var man ikke overvægtig), uden at have sundhedskomplikationer - eller for den sags skyld nogensinde få dem, det er jo ikke givet på forhånd. Men risikoen for at udvikle dem på sigt er MARKANT højere for en overvægtig, end for en normalvægtig, der også spiser varieret og dyrker moderat motion. Derfor vil en overvægtig person med en moderat sund livsstil altid være mere "usund" end en normalvægtig person med en moderat sund livstil.

Selvfølgelig kan man være usund som normalvægtig. Normalvægtige kan have et elendigt kredsløb, ryge og drikke for meget, tage stoffer, hvad ved jeg. Men som udgangspunkt? Nej, overvægt vil altid være usundt. Det er videnskabeligt bevist. :)

http://videnskab.dk/krop-sundhed/forske ... lankekuren
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Generelt"