Shmartiesh skrev:Jeg har en veninde der gerne vil give hæklede ting til folk, bamser, rangler og sådan, hun kan bare ikke hækle selv og vil gerne have jeg gør det. Jeg kan fornemme på hende at hun forventer jeg gør det gratis og hun er sådan en der har svært ved at snakke om penge, hvilket gør at jeg får svært ved at snakke om penge med hende.
Så da hun i dag spurgte om jeg ville lave noget for hende, spurgte jeg hvad hun ville give. Hun spørger så hvad jeg vil have. 100 kr foreslår jeg. Hun siger så at gaven bare er ment som en lille gestus til en kollega. Okay? Så fordi du synes gaven er en lille gestus skal jeg ikke have betaling for det?
Hun tilbød at strikke noget for mig, jeg har bare ikke noget jeg mangler der skal strikkes og jeg vil nogen gange hellere have rede penge.
Jeg sagde at jeg ville være ked af at gøre det gratis og det forstod hun godt. Hun foreslog så at vi tog i svømmehallen med min datter en dag og det accepterede jeg.
Tidligere har jeg hæklet en lidt større ting for hende, som skulle gives til hendes svigerinde, og der kom det virkelig bag på hende at jeg spurgte efter penge kunne jeg mærke. Hvad jeg synes er værre er, at hun bagefter hæklede noget næsten magen til. Til samme svigerinde. Hvorfor skulle jeg så belemres?
Jeg kan ikke finde ud af om jeg er urimelig når jeg synes hun er upassende, at tro jeg bruger min fritid gratis på at lave ting, som hun kan give til andre.
Du er slet ikke urimelig. Hun kan da selv hækle eller strikke ting til folk, hvis det er sådan noget hun vil give. Ellers skal hun da selvfølgelig betale for tingene.