Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3658
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 37425

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 17. jul 2018, 08:30

hotlips skrev:
kidkomb skrev:Vi sidder og ser et program om arkæologer der leder efter tegn på at vikingerne var længere inde i USA end man hidtil har fundet beviser på.
De er så på Island og interviewer en islandsk arkæolog der siger at de har undersøgt arvemassen og 3/4 af mændene har norske aner, mens 2/3 af kvinderne har engelske aner.
Til det siger han så "det virker som om unge, norske mænd tog afsted til England og tog kvinder med inden de drog til Island. Sidst jeg var i England tænkte jeg at de havde taget alle de kønne".
Wtf? Sad han lige og sagde at der kun er grimme kvinder i England? :shock:
Han kunne have sagt at sidst han kiggede sig om i Island så det ud som om de kun havde taget kønne kvinder med, i stedet fik han lige fornærmet englænderne på det groveste. Han må flove sig temmelig meget tænker jeg. Det var nok en brainfart. Stakkels mand.

Det forstår jeg overhovedet ikke. Medmindre der har været markant forskel på hvad køn de børn har været siden dengang, hvordan skulle man så kunne spore en kønsopdelt forskel på anerne idag?

Jeg spørger ikke for at være irriterende men fordi jeg ikke fatter det?

Hvor kom det program? Det lyder som noget fra det projekt hvor de har kortlagt islændingenes samlede arvemasse, det har min farfar bidraget til, han er slægtsforsker.

Det var på DR sent i går. Det handlede om en kvindelig arkæolog der studerede satellitbilleder for at finde nye steder at finde arkæologiske beviser på vikingernes færden. Hvordan de fandt ud af det kan jeg desværre ikke huske. Jeg var en smule træt da jeg så det :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
#notallfeminists
For det segment er det vigtigste nok ikke korrekthed, men cpezjelllhedd (Citat Lathyrus)
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 383
Likede indlæg: 8256

Indlægaf hotlips » 17. jul 2018, 08:41

kidkomb skrev:
hotlips skrev:
kidkomb skrev:Vi sidder og ser et program om arkæologer der leder efter tegn på at vikingerne var længere inde i USA end man hidtil har fundet beviser på.
De er så på Island og interviewer en islandsk arkæolog der siger at de har undersøgt arvemassen og 3/4 af mændene har norske aner, mens 2/3 af kvinderne har engelske aner.
Til det siger han så "det virker som om unge, norske mænd tog afsted til England og tog kvinder med inden de drog til Island. Sidst jeg var i England tænkte jeg at de havde taget alle de kønne".
Wtf? Sad han lige og sagde at der kun er grimme kvinder i England? :shock:
Han kunne have sagt at sidst han kiggede sig om i Island så det ud som om de kun havde taget kønne kvinder med, i stedet fik han lige fornærmet englænderne på det groveste. Han må flove sig temmelig meget tænker jeg. Det var nok en brainfart. Stakkels mand.

Det forstår jeg overhovedet ikke. Medmindre der har været markant forskel på hvad køn de børn har været siden dengang, hvordan skulle man så kunne spore en kønsopdelt forskel på anerne idag?

Jeg spørger ikke for at være irriterende men fordi jeg ikke fatter det?

Hvor kom det program? Det lyder som noget fra det projekt hvor de har kortlagt islændingenes samlede arvemasse, det har min farfar bidraget til, han er slægtsforsker.

Det var på DR sent i går. Det handlede om en kvindelig arkæolog der studerede satellitbilleder for at finde nye steder at finde arkæologiske beviser på vikingernes færden. Hvordan de fandt ud af det kan jeg desværre ikke huske. Jeg var en smule træt da jeg så det :D

Okay det må jeg lige finde så, er det på engelsk?

Englændere og amerikanere der siger "hettebuh" og "skraevling", det er sq rent guld.
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 17. jul 2018, 08:53

hotlips skrev:

Englændere og amerikanere der siger "hettebuh" og "skraevling", det er sq rent guld.

Hehe.
Ja, på engelsk. Jeg tjekkede lige og det blev sendt på DR K kl 00.15
"Nøglen til Vikingernes verden" Dokumentar fra BBC fra 2016. Originaltitel: The Vikings Uncovered :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
#notallfeminists
For det segment er det vigtigste nok ikke korrekthed, men cpezjelllhedd (Citat Lathyrus)
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 383
Likede indlæg: 8256

Indlægaf hotlips » 17. jul 2018, 10:39

kidkomb skrev:
hotlips skrev:

Hehe.
"Nøglen til Vikingernes verden" Dokumentar fra BBC fra 2016. Originaltitel: The Vikings Uncovered :D

Hm. Jeg får måske først set den i weekenden, men det er værd at notere sig at det ser ud til at være definitivt afvist at der er spor efter mennesker i det der så vidt jeg kan forstå bliver solgt som værende en stensikker ny vikinge boplads.. Og at hende der Sarah rumarkæolog tidligere er blevet kritiseret for at konkludere for meget og for tidligt ud fra satellit billeder, blandt andet af hawass, den meget berømte ægyptolog der altid har en blød hat på.

Det er en teknik der er så ny at der er for få udgravninger der er lavet på basis af dem så man ved ikke nok om svaghederne, kun at de er der, man anslår der er en fejlprocent på omkring 25% der dels er fra forstyrrelser i billedet, og dels fra fejltolkning.
Men helt sikkert interessant og der kommer jo stadig en masse interessante ting ud af det fra steder man ikke ville have gravet på ellers.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 17. jul 2018, 10:40

hotlips skrev:
kidkomb skrev:
hotlips skrev:

Hehe.

Hm. Jeg får måske først set den i weekenden, men det er værd at notere sig at det ser ud til at være definitivt afvist at der er spor efter mennesker i det der så vidt jeg kan forstå bliver solgt som værende en stensikker ny vikinge boplads.. Og at hende der Sarah rumarkæolog tidligere er blevet kritiseret for at konkludere for meget og for tidligt ud fra satellit billeder, blandt andet af hawass, den meget berømte ægyptolog der altid har en blød hat på.

Det er en teknik der er så ny at der er for få udgravninger der er lavet på basis af dem så man ved ikke nok om svaghederne, kun at de er der, man anslår der er en fejlprocent på omkring 25% der dels er fra forstyrrelser i billedet, og dels fra fejltolkning.
Men helt sikkert interessant og der kommer jo stadig en masse interessante ting ud af det fra steder man ikke ville have gravet på ellers.

Det lyder spændende, det synes jeg egentlig er kritisabelt at de ikke fortæller fra DR's side i forbindelse med at de viser sådan et program.
0
#notallfeminists
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1479
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 21221
Kontakt:

Indlægaf Dmitra » 18. jul 2018, 13:36

Ved ikke om den hører til her som sådan, men blev lidt småirriteret.

Jeg har været til middelaldermarked på Voergård Slot, rundt om slottet er en voldgrav og grusstier omkring voldgraven. Der står så en lille dreng, måske en 3 til 4 år gammel, i 10 minutter i hvert fald stod han og tog alt det grus han kunne have i sine hænder af gangen og smed i voldgraven. Som sådan sker det intet ved det. Han var ikke ældre end han ikke vidste bedre, men der hvor jeg så er så gammeldags jeg bliver småknotten, det er fordi faderen bare stod og gloede dumt, sagde intet og så kommer drengen da slet ikke til at vide bedre, efter de første mange minutter gik faderen så hen og plantede røven på en bænk og gloede videre mens knægten fortsatte.

Faderens ligegyldighed er nok den primære grund til det overhovedet blev mig et irritationsmoment.
7
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.
Modesty Blame
Kort karma: 337
Likede indlæg: 5117

Indlægaf Modesty Blame » 18. jul 2018, 16:27

Jeg har valgt ferie i Edinburgh fordi det plejer at være koldt og regnfuldt.

Jeg kan se på vejrudsigten, at de også har hedebølge. Sådan noget fuck.
7
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 595
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 10725

Indlægaf Purple Haze » 20. jul 2018, 07:17

Der er en mor i vores bygning som valgte at tage sin ca. 2 årige med ned i sandkassen i gården for at lege mens hun ordnede vasketøj, og den lille pige larmede, ikke voldsomt, men som sådan nogle børn nu gør.
Det er sådan set fint nok.

Men synes det er noget upassende at gøre kl. 7.30 om morgenen, især nu det er ferie periode og så varmt at folk sover med åbne vinduer.

Jeg var oppe fordi jeg skulle på arbejde, og blev ikke overrasket over at se hvem det var (de er en del børnefamilier i bygningen) - hun er generelt spejlblank på at andre mennesker findes og at man skal tage hensyn til dem også.

Så hende spise vandmelon i gården en dag, og så smide skralden i et af bedene.
Cigaret skodder ryger bare ud af vinduerne.
Tror generelt det er meget ude af øje ude af sind med hende.

Hun havde lånt min oplader til tlf. en dag, hun skulle bare låne den en time.
Vi fik den så igen dagen efter da kæresten (som var den der havde lån den ud) måtte op og banke på for at få den igen.

Nå men jeg var jo oppe og skulle på arbejde, så jeg kunne jo være ligeglad med at hun vækker hele huset.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 831
Likede indlæg: 8137

Indlægaf Urtekussen » 20. jul 2018, 10:49

Jeg er glad for vi bor på landet, hvor børn, som vågner tidligt, hverken generer naboer indenfor eller udenfor.
4
2011
2015
2018
2020
Allmost_Famous
Kort karma: 572
Likede indlæg: 12550

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 15:12

Jeg gik i dag sammen med en veninde og sønnike ved en parkeringsplads, da en dame bankede sin dør ind i bilen ved siden af deres. Hun råbte til manden (som var fører af bilen), at der ikke skete noget. Manden gik ind i en butik, og damen stod lidt og kiggede på den tydelige skade, og så sig lidt omkring, inden hun også gik væk fra bilen - indtil hun opdagede, at jeg stod og så direkte på hende og bilerne. Så gik hun lidt frem og tilbage, og vidste tilsyneladende ikke helt hvad hun skulle stille op.
Min veninde og jeg besluttede, at vi da lige blev hængende ved vores biler lidt, både for at snakke, og for at se om der blev sat en seddel i forruden af den bil, der havde fået en skade.
Efter noget tid, hvor damen havde rendt lidt nervøst rundt, råbte hun til os, at vi altså ikke behøvede stå der og vente, og at de nok skulle prøve at finde ejeren til bilen. Derefter gik hun ind i den butik, hvor manden også var gået ind. Jeg tog derfor lige et billede af nummerpladen, når nu hun også var smuttet (der var mange butikker i området, så at finde ejeren den vej, ville have været som at lede efter en nål i en høstak). Så kom hun ellers farende ud og skreg, at jeg i hvert fald ikke skulle gå og tage billeder af hendes bil, og at jeg skulle bare køre min vej, skulle jeg.
Jeg konstaterede bare, at nu ville jeg lige blive hængende lidt, sådan i tilfælde af at ejeren til bilen kom tilbage mens hun og manden var inde i den butik. Så fandt hun et stykke papir frem og satte i forruden, og skrev så igen af både mig og min veninde, at vi altså ikke skulle blande os, og at det ikke ragede os hvad der stod. Hun kom helt hen til os, og var meget truende. Hun var helt rød i hovedet af raseri, og manden kom så luntende ud til os. Han var mere rolig end hende, men var noget sur over at vi stod der. Så fik de begge tilbage til den butik, de havde været i.

Da ejerne til den anden bil kom ud fra en anden butik, fik jeg lige gjort dem opmærksom på skaden osv.

Jeg var sikkert også upassende, men når hun først satte den seddel EFTER jeg havde taget hendes nummerplade OG demonstrativt blev stående, så skriger det sgu til himlen, at det havde de tænkt sig at smutte fra.
37
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 595
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 10725

Indlægaf Purple Haze » 20. jul 2018, 15:40

Der er også nogen der sætter et blankt stykke papir, hvis de opdager at de er blevet opdaget.
Så det er godt i blev hængende.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Allmost_Famous
Kort karma: 572
Likede indlæg: 12550

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 15:43

Purple Haze skrev:Der er også nogen der sætter et blankt stykke papir, hvis de opdager at de er blevet opdaget.
Så det er godt i blev hængende.

Det var nemlig det, jeg mistænkte hende for. Netop fordi hun jo først satte den da jeg havde taget nummerplade og tydeligt indikeret, at jeg ville stå der til ejeren kom.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 438
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 13703

Indlægaf Hunkat » 21. jul 2018, 16:56

Folk som insisterer på at det er deres ret at té sig som de vil (inkl råben) på dørtærsklen til et tydeligt markeret stille/hvile-område er en helt særligt form for uopdragne.
4
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 21. jul 2018, 17:04

Mor og far med to små børn i Bauhaus.
Børnene har kørt i en sådan en indkøbsvogn specielt til børn, så den lille sad i barnesædet og den større pige i den plastikbil der er monteret foran på indkøbsvognen. Da de når frem til kassen tager moderen den lille op af vognen, skubber den demonstrativt hen mod kassen, så den står direkte lige der hvor folk skal gå ud af pågældende kasse og spærrer for halvdelen af udgangen og siger "den kan de sgu selv få lov at stille på plads".
At man vil være bekendt at lære sine børn at være sådan! Jeg kunne nærmest ikke være i mig selv at forargelse.
Jeg sagde ikke noget, men jeg kørte vognen ud af kasseområdet og til siden, før jeg tog mine ting og gik.
Faderen sagde i det mindste "tak for hjælpen" kunne jeg høre, skønt jeg ikke værdigede nogen af dem et blik da jeg gjorde det. For ikke at virke demonstrativ.
Jeg håber at faderen i det mindste synes at det er vildt pinligt at moderen til hans børn er en dum so, så er der da lidt håb for at børnene ikke blive uudholdelige mennesker når de bliver voksne.
26
#notallfeminists
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 104
Likede indlæg: 4697

Indlægaf Ghattner » 22. jul 2018, 07:51

kidkomb skrev:Mor og far med to små børn i Bauhaus.
Børnene har kørt i en sådan en indkøbsvogn specielt til børn, så den lille sad i barnesædet og den større pige i den plastikbil der er monteret foran på indkøbsvognen. Da de når frem til kassen tager moderen den lille op af vognen, skubber den demonstrativt hen mod kassen, så den står direkte lige der hvor folk skal gå ud af pågældende kasse og spærrer for halvdelen af udgangen og siger "den kan de sgu selv få lov at stille på plads".
At man vil være bekendt at lære sine børn at være sådan! Jeg kunne nærmest ikke være i mig selv at forargelse.
Jeg sagde ikke noget, men jeg kørte vognen ud af kasseområdet og til siden, før jeg tog mine ting og gik.
Faderen sagde i det mindste "tak for hjælpen" kunne jeg høre, skønt jeg ikke værdigede nogen af dem et blik da jeg gjorde det. For ikke at virke demonstrativ.
Jeg håber at faderen i det mindste synes at det er vildt pinligt at moderen til hans børn er en dum so, så er der da lidt håb for at børnene ikke blive uudholdelige mennesker når de bliver voksne.

Det er sådan en underlig mentalitet hun viser. Kan godt være at hun mener hun er i sin ret til det fordi hun er kunden hos Bauhaus, som hun mener har ansvaret for at rydde op. Men det er jo stadig til gene for andre kunder. Lidt samme fænomen man fx ser på McDonald's hvor folk ikke føler de skal rydde op for der kommer jo personale efter dem. Men indtil de har tid til at rydde af, vil bordene jo stadig stå klamme for de andre kunder
8

Tilbage til "Generelt"