Vigga vs morgentrafikanterne

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 143
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1458

Vigga vs morgentrafikanterne

Indlægaf vUlpeS » 17. dec 2015, 11:40

Jeg faldt lige over denne inde på Facebook, og da var det, jeg tænkte: "Det er da et lige så godt debatoplæg som et hvilket som helst andet emne".

Kære du på cyklen klokken 7.45 mandag morgen. Det her er Vigga. Hun er 6 år. Hun bor i København. Og hun går i 0. klasse. Hun cykler til skole. Fordi det siger hendes forældre, at hun skal. Hun har cyklet i mange år. Hun gør det godt. Og hun er meget stolt.

Vigga kan godt blive usikker. Eller forskrækket. Så kan hun komme til at slingre. Slinger er ikke godt. Det er farligt. Både for hende og for os andre. Derfor lærer jeg hende, at der skal være fuld fokus på vejen. Hele tiden. Ikke tale. Ikke pjatte. Fuld fokus!

Men det fulde fokus kan være svært at holde når man er lille. Og du så kommer fræsende. Sikkert med fuld fokus på aerodynamic, tidsoptimering og dagens arbejdsopgaver. For du ringer. Ofte meget aggressivt. På en ellers meget lille ringklokke. Men med en overraskende høj lyd. Helt oppe i bagskærmen af Vigga...

Og så kører du tæt. Især hvis hendes mor (jeg) kører på ydersiden af hende på de dele af strækningen, hvor der ikke er cykelsti. Men hvor der til gengæld er meget store biler. Og når du gør det, så begynder hun at tvivle. Og slingre. Slinger er ikke godt. Det er farligt. Både for hende og for os andre.

Jeg har længe gerne villet spørge dig. Men jeg kan aldrig indhente dig der på cyklen. Derfor prøver jeg her:

...hvorfor gør du det egentlig? Kan du ikke se hun er lille? Kan du ikke huske, hvordan det var at være lille? Er du ikke med på, at når klokken er kvart i otte mandag morgen, og folkeskolen ligger lige der fremme, så er der skolebørn på vejen?

Jeg forstår det ikke. Men jeg ville ønske, at du vil tænke lidt over det. For det gør os kede af det. Og giver os klamme håndflader. Hver eneste morgen.

Venlig hilsen Viggas mor.

Jeg vil undlade at kommentere på pigens navn og ethvert forsøg på at analysere på hvilken sindstilstand, forældrene må befinde sig i på baggrund af dette navnevalg.

Jeg hæfter mig dog ved at "Vigga er 6 år" og har cyklet på cykelsti "i mange år" i min analyse af niveauet af ansvarlighed, forældrene synes at mønstre.

Dernæst forholder jeg mig til den erkendelse, der synes at indfinde sig i de følgende afsnit: Vigga har svært ved at koncentrere sig, og må hyppigt mindes om, at der ikke er tid til fis på cykelstien. Og derfor skal vi andre vise hensyn. I myldretiden.
Det illustreres ved behovet for at anvende klokken: Hvis man behøver at benytte klokken, er det som regel fordi det er en trafikant foran een selv, der kører yderligt. Man taler i denne forbindelse ofte om "at køre råddent".

De lader også barnet cykle hvor der ikke er cykelsti. Her laver moderen tilsyneladende gerne andemor-manøvren, hvor hun flankerer poden. Derved skaber hun, efter min ringe mening, farlige situationer for passerende cyklister, der må se sig nødstedt til at bevæge sig ud mod midterstriben, hvis de vil forbi. Og det vil de sikkert gerne, for Vigga er 6 år gammel og hun snegler sig afsted imens hun slingrer derudad som var hun betalt for det. Det kan være ret ubehageligt at skulle passere trafikanter, der slingrer. Man ved aldrig rigtig hvornår de begår den næste fatale handling, den slags.

Jeg kan godt huske dengang, jeg var lille, Viggas mor. Dengang måtte vi ikke cykle i trafikken førend vi havde erhvervet os et cykelkort. Hvis jeg ikke husker helt galt, foregik køreprøven i 3. eller 4. klasse. Altså om tre-fire år i Viggas tilfælde...
For nu at opsummere mine erindringer, så tog de små børn simpelthen skolebussen, dengang jeg var dreng.

Den pression, det søges indledt, fungerer ikke. Dine hænder er klamme fordi DU er uansvarlig. Ikke de andre mennesker, der egentlig gerne bare vil frem til deres destination. I myldretiden. I hovedstadstrafikken. Nej, dig, sgu'! Uansvarlig.

Og ja, før du spørger, så bliver det utvivlsomt lettere for den person, du adresserer, at tage til genmæle, hvis du lukker op for kommentarerne på din fb-side. Det ville du sikkert forlængst have begrebet, hvis da ikke dit hovede sad så urokkeligt fast mellem dine baller.
Senest rettet af vUlpeS 17. dec 2015, 11:46, rettet i alt 1 gang.
6
Profesionales sin iguales, modestia aparte.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9716

Re: Vigga vs morgentrafikanterne

Indlægaf kidkomb » 17. dec 2015, 11:43

Jeg er mere eller mindre sikker på, at den stygge, slemme cyklist som moderen harcelererer over, er en agressiv bonghat.
Men det retfærdiggør ikke, at denne mor synes det er forsvarligt at lade Vigga være til fare for sig selv og andre. Hver dag. I myldretiden.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Indlægaf Guldfisk » 17. dec 2015, 11:56

Hellere ringklokke end folk, der pludselig sniger sig helt tæt forbi - det er meget mere overraskende.
Lær dit barn at ringeklokker er en venlig påmindelse om at køre helt ind til siden - og i enkeltrække.
2
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 17. dec 2015, 12:02

kidkomb skrev:Jeg er mere eller mindre sikker på, at den stygge, slemme cyklist som moderen harcelererer over, er en agressiv bonghat.
Men det retfærdiggør ikke, at denne mor synes det er forsvarligt at lade Vigga være til fare for sig selv og andre. Hver dag. I myldretiden.

Vi kan gisne om racercyklistens identitet i et væk. Jeg kan foreløbig garantere, at det ikke er mig, da jeg A ikke ejer en cykel, og B har et alibi nogle og 5.000 km fra gerningsstedet. Jeg ER dog rimelig bong til hverdag.

Det kommer til udtryk, at det er den samme person hver evig eneste dag. Det i sig selv finder jeg meget tankevækkende, især fordi scenen er sat i kbh, hvor ingen er hinandens fætter. Gad vide hvilket indlæg, vi får at se fra ham? Morgensurt, utvivlsomt, hahaha!
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 17. dec 2015, 12:16

Egoister findes i mange former.
Fælles for dem alle er at de ikke kan se ud over deres egen næse og give plads til andre.
Der findes forældre, både på cykelstier og fortove, som mener at trafikken og omverden generelt bør centreres omkring deres afkom. De har, som du påpeger, hovedet langt oppe i deres egen bip.
Men det har de aggressive trafikanter også. Der er virkelig mange der kører råddent og som er ligeglade med deres medtrafikanter. Og der er mange der har gang i en decideret form for afreagering, hvor deres indestængte frustrationer får luft når de bevæger sig ud i trafikken.

Jeg må tilstå at jeg kun cykler når jeg skal. Foretrækker at gå. Cykling i Kbh kan nemlig blive en stressende affære meget hurtigt.
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 17. dec 2015, 12:17

Oh, oh, oh, hvad tænkte jeg egentlig på? Nu tager Viggas Mor garanteret mit indlæg til efterretning. Og så pusler de ned i skateparken for at øve sig dér. Indenfor en overskuelig periode bliver Vigga assimileret i miljøet og bytter sin cykel for et løbehjul. Og lærer at ryge hash af de store drenge, som hun synes er seje.

Hvad HAR jeg dog gjort? Undskyld.
3
Brugeravatar
Kommodedyret

Indlægaf Kommodedyret » 17. dec 2015, 12:26

vUlpeS skrev:Oh, oh, oh, hvad tænkte jeg egentlig på? Nu tager Viggas Mor garanteret mit indlæg til efterretning. Og så pusler de ned i skateparken for at øve sig dér. Indenfor en overskuelig periode bliver Vigga assimileret i miljøet og bytter sin cykel for et løbehjul. Og lærer at ryge hash af de store drenge, som hun synes er seje.

Nå ja, måske fører det til at hun bliver lidt mindre nervøst anlagt :-D
2
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 17. dec 2015, 12:28

Kommodedyret skrev:Egoister findes i mange former.
Fælles for dem alle er at de ikke kan se ud over deres egen næse og give plads til andre.
Der findes forældre, både på cykelstier og fortove, som mener at trafikken og omverden generelt bør centreres omkring deres afkom. De har, som du påpeger, hovedet langt oppe i deres egen bip.
Men det har de aggressive trafikanter også. Der er virkelig mange der kører råddent og som er ligeglade med deres medtrafikanter. Og der er mange der har gang i en decideret form for afreagering, hvor deres indestængte frustrationer får luft når de bevæger sig ud i trafikken.

Jeg må tilstå at jeg kun cykler når jeg skal. Foretrækker at gå. Cykling i Kbh kan nemlig blive en stressende affære meget hurtigt.

100 procent enig. Der verserer en meget passivt-aggressiv form for road rage I københavnertrafikken I det hele taget. Hvilket i grunden understreger alvoren bag at lade et lille, slingrende barn bevæge sig ud i inferno'et i det hele taget.

Jeg forbinder enhver cykeltur i kbh med en slags nærdødsoplevelse. For jeg møder ham jo, det ved jeg.

Kampsvedende, storprustende. Et rigtigt vilddyr som han holder dér sammen med sine lidelsesfæller og venter spændt på at det skifter til grønt. Igen. Akkurat ligesom ved sidste og forrige lyskryds.

Jeg synes selv andet gear passer godt til 'hin grønne bølge'. Så kan man så'n slentre derudaf og nyde aromaen, byen tilbyder. Opmærksom på trafikken, mind you; om ikke andet, så ind i mellem :)
2
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 17. dec 2015, 12:33

Kommodedyret skrev:
vUlpeS skrev:Oh, oh, oh, hvad tænkte jeg egentlig på? Nu tager Viggas Mor garanteret mit indlæg til efterretning. Og så pusler de ned i skateparken for at øve sig dér. Indenfor en overskuelig periode bliver Vigga assimileret i miljøet og bytter sin cykel for et løbehjul. Og lærer at ryge hash af de store drenge, som hun synes er seje.

Åh nej, onde menneske, hvad er det dog for tanker, du påtvinger mig? En 6-åring helt skudt af på Johnnie Walker og crack cocaine, nu med anarkistisk tilgang til loven og fuldstændig uagtsom i myldretiden i hovedstadstrafikken. Fuuuuck mand, undskyld at jeg har ødelagt jeres barn, Viggas mor! :(
Senest rettet af vUlpeS 17. dec 2015, 12:37, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Kommodedyret

Indlægaf Kommodedyret » 17. dec 2015, 12:37

vUlpeS skrev:
Kommodedyret skrev:

Åh nej, onde menneske, hvad er det dog for tanker, du pådutter mig? En 6-åring helt skudt af på crack cocaine,nu med anarkistisk tilgang til loven og fuldstændig uagtsom i myldretiden i hovedstadstrafikken. Fuuuuck mand, undskyld at jeg har ødelagt jeres barn, Viggas mor! :(

Ja det er ikke til at sige om hun bliver noget ved musikken inden for finansverdenen når hun bliver stor. Det kan kun fremtiden vise.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 17. dec 2015, 13:36

Efter selv at have frekventeret de københavnske cykelstier i indre by i myldretiden de sidste par år er min vurdering, at der hører en 6årig ikke hjemme. Hvordan skal et lille barn, på højde med alle de andres numser, kunne overskue at køre 2-3-4 lag på cykelstien. Selv jeg gamle kone med 50 år på bagen som cyklist, kan blive overrasket over andres pludselige manøvrer.
Nå for fanden skulle du til højre? Det kunne du da godt lige have sagt - eller måske bare skiftet bane lidt før.

En 6årig skal selvfølgelig trænes i at køre i trafikken, ellers lærer barnet det jo aldrig, men det skal ikke foregå på de allermest trafikerede cykelstier i myldretiden. Om igen mor.
7
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 17. dec 2015, 13:55

Jeg synes som udgangspunkt at der skal være plads til alle, også børn - de skal lære det på en eller anden måde, og det må man gerne tage hensyn til.

Men...... Men men men. Det er jo farligt, det dér. Der ER altså ikke noget i vejen med at overhale andre - og at sætte farten ned for at overhale Vigga kan også være problematisk. Der kan komme andre bagfra som også vil overhale og som så skal hive i bremsen. Flowet på cykelstien skal helst ikke afbrydes uventet - dét skaber farlige situationer. Hun burde sørge for at de så vidt muligt ikke spærrer for andres passage.

Jeg forstår ikke hvorfor hun tager brug af ringklokke som en provokation heller. Det er en varsel om at man vil forbi. Selv bruger jeg den som regel især hvis jeg fornemmer at vedkommende foran evt. kan blive overrasket over en overhaling, eller hvis vedkommende slingrer. ISÆR hvis vedkommende slingrer. Det er rigtig farligt at overhale nogen som lige pludselig trækker ud. Det er hele pointen med at have en ringklokke.

Jeg kan godt forstå at det er træls hvis nogen giver sig til at ringe "aggressivt", men jeg gad godt vide hvad Viggas mor definerer som aggressivt - for jeg er blevet beskyldt for det samme, selvom jeg som regel giver et enkelt lille klimt med en meget almindelig klokke som siger ding - altså det er jo ikke et tågehorn man er udstyret med, vel. Men den SKAL jo kunne ringe rimelig højt så den kan overdøve anden trafik. Hvornår er det aggressivt? Måske moren bare er en lillebitte smule nærtagende hvis hun kan tage det personligt når folk bruger det udstyr, som cyklen er udstyret med, til det formål som det er tiltænkt...... :gruble:

Og jeg synes under ingen omstændigheder at hun kan tillade sig at kritisere at nogen "kører tæt" ved overhaling på vej uden cykelsti når hun insisterer på at køre ved siden af barnet. At cykle tre side om side er farligt på langt de fleste trafikerede københavnske veje, og her er det altså den overhalende part som det går ud over.

Jeg skulle på et tidspunkt gennem Frederiksberg hver morgen lidt i otte. Lige når alle ungerne skulle i skole. Det var et rent helvede af forældre, som smækkede bildøre op ind over cykelstien uden at kigge efter, eller som tømte bilerne ved at parkere unge + oppakning på cykelstien mens de selv stod med ryggen til trafikken og rodede. Når jeg nærmede mig og i god tid gav et lille klimt med klokken, så gloede børnene bare uden at gøre mine til at flytte sig. Mere end en enkelt gang vendte forælderen sig om, gloede op og ned af mig, og gav sig så til at råbe op om hvad fanden jeg bildte mig ind, og kunne jeg ikke se at de var BØRN.

Og jo, det kunne jeg godt.... deres børn. Midt på en cykelsti i myldretiden i København uden nogen som helst sans for at de burde opholde sig på fortovet. Det kan man heller ikke forvente at børn selv finder ud af, så det bebrejder jeg dem sgu ikke, men at forældrene ikke tager ansvar for situationen, det fatter jeg simpelthen ikke.

For slet ikke at snakke om den far med fire børn - én på sin egen cykel og tre på hver sin - som konsekvent nægtede at flytte hverken sig selv eller de meget slingrende børn selvom der lå 10-20 cyklister bagved og forsøgte at overhale. De havde jo RET til at være der.

Og sådan var der så mange situationer næsten hver dag.

Og ja, vel har de så også ret til at være der - men de har ikke ret til at skabe farlige situationer for andre.

Jeg kender ikke Viggas mor, men jeg får nogle rigtig kedelige Frederiksbergforælder-vibes når jeg læser hendes opdatering. Det slår mig at det langt hen ad vejen er hende selv som tager nogle ikke særlig gennemtænkte beslutninger, og det betyder altså at de har nogle trælse oplevelser i morgentrafikken. Øv for det.

(og nej, ikke alle forældre fra Frederiksberg er sådan. Det er bare et udtryk, ligesom speltmødre og så meget andet)
6
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 17. dec 2015, 13:58

polavyk skrev:
Delfin skrev:Efter selv at have frekventeret de københavnske cykelstier i indre by i myldretiden de sidste par år er min vurdering, at der hører en 6årig ikke hjemme. Hvordan skal et lille barn, på højde med alle de andres numser, kunne overskue at køre 2-3-4 lag på cykelstien. Selv jeg gamle kone med 50 år på bagen som cyklist, kan blive overrasket over andres pludselige manøvrer.
Nå for fanden skulle du til højre? Det kunne du da godt lige have sagt - eller måske bare skiftet bane lidt før.

En 6årig skal selvfølgelig trænes i at køre i trafikken, ellers lærer barnet det jo aldrig, men det skal ikke foregå på de allermest trafikerede cykelstier i myldretiden. Om igen mor.

Når det er sagt, vil jeg sige, at der er rigtig mange aggressive cyklister på cykelstierne. De værste er dem, der er klædt ud som cykelryttere eller er det. De tror simpelthen, folk skal opføre sig for dem som det røde hav for Moses.

Men generelt har folk bare travlt. Egentlig er der jo noget absurd i, at vi synes, det er ok, at folk ikke kan tage hensyn til et barn på en cykelsti. Tænk, at vi alle sammen synes, at vi er så vigtige, at folk skal vige for os.

Det er der nemlig, og det bestyrker sådan set bare min vurdering, at en 6årig har noget at gøre der. Det er som at kaste sit barn for løverne.

Skal jeg være ærlig, synes jeg ikke, at man kan forvente plads til det hensyn i myldretiderne. Der er tæller på Dr. Louises bro. I løbet af en enkelt hverdag passerer 17-19000 cyklister broen, og langt de fleste ryger nok over i myldretiderne. Der er virkelig mange på smal cykelsti, og samme billede ser du de fleste steder i indre by på de tidspunkter. Lige der synes jeg det er mor, der skal bruge sin sunde fornuft. Du kører heller ikke på scooter på motorvejen.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3446

Indlægaf HappyPaww » 17. dec 2015, 14:12

Jeg synes heller ikke det er særlig forsvarligt, at cykle med et lille barn i morgentrafikken. Ja, alle skal tage hensyn til hinanden, men vi ved også godt, at det bliver der ikke altid gjort. Og vi er desværre ikke herre over andre end os selv.

Der ER altså forskel på at bo i en stille provinsby end at cykle igennem København K på smalle stærkt befærdede veje.

Så for morens og Viggas skyld, ville jeg enten anskaffe en ladcykel, som Vigga kan sidde i indtil hun er øvet nok til at begå sig i trafikken på egen hånd (og ja, ladcykler er også udskældte, men hellere at skulle uden om en af dem, end risikere at meje et førskolebarn ned), eller finde offentlig transport i stedet for. Vel at mærke for Viggas skyld - ikke for at lade road rage cyklisten vinde.

I øvrigt at Vigga altså et ret kært navn ;)
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4568

Indlægaf Akehurst2 » 17. dec 2015, 14:41

Der er mange hensynsløse cyklister på de københavnske cykelstier.

Det lyder bare ikke rigtig som om, det er dem, Viggas mor er ude efter. For hun brokker sig over ringen med klokken og de værste hensynsløse cyklister, nemlig the mamils (middle-aged men in lycra) har slet ikke ringeklokker, for de er nemlig cykelryttere, og så behøver ens cykel ikke være lovlig.

Det er i øvrigt ikke hensynsløst i sig selv at overhale. Det er det, man gør, når dem foran kører langsommere. Og så er det bare hensynsfuldt at ringe på klokken, så dem man overhaler er opmærksomme på, at nu kommer man altså forbi.

To ting er Vigga ganske enkelt nødt til at lære:

Det ene er ikke at blive forskrækket over at der er nogen, der ringer på en klokke. Det er en del af det lydbillede, man skal forholde sig til som cyklist.

Det andet er at cykel uden sin mor på siden. For ifølge færdselsloven må man kun køre to ved siden af hinanden, når det ikke generer trafikken, og det gør det, hvis man ikke kan overhale dem.
Senest rettet af Akehurst2 18. dec 2015, 11:18, rettet i alt 1 gang.
6

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"