Problemer med sanseintegration

Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 432
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6412

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Studsgaard » 10. nov 2018, 10:52

Min ældste søn har nogle sanseintegrationsforstyrrelser (sammen med hans adhd)
Men sanseintegrationsforstyrrelserne fik vi dianostiseret allerede i børnehaven. Netop af en ergoterapeut.
Vi børstede ham og han fik en kugledyne der hjalp ham med at føle sig selv. Og det ham ham mere fysisk ro og kunne bedre slappe af. Han har vanskeligheder ved at mærke sin krops afgrænsning og derfor sad han altid og kørte benene op og ned af noget, trampede med fødderne, vippede med armene eller kørte dem frem og tilbage over bordet og lignende ting.

Jeg ser det bestemt ikke som noget udefinerbart (som Særlig sensitivt). Men noget helt konkret man kan gøre nogle tiltag der hjælpe dem.
2
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6218

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 13:26

Rosa Espinosa skrev:Min veninde arbejder som ergoterapeut og har også været brugt på institutioner, fordi professioner som hende har et andet syn på børn og deres ageren. Hun fortæller om en dreng som også var meget urolig og som kunne pludselig rejse sig fra sin plads og enten sætte sig et andet sted, eller gå op til kateteret uden rigtig at vide hvorfor. Hans hjerne talte simpelthen ikke sammen med hans ben. Noget af det der hjalp på at han kunne fungere bedre i klassen, var at han fik en stol hvor hans fødder rørte gulvet og så fik han en plads helt ind mod væggen så hans skuldre/arm var i kontant med den. Bare det at få den sansekontakt med noget fast, det gjorde at han blev mere rolig.
Det er jo vildt at sådan nogle små ændringer kan hjælpe et barn. Og det er der en ergoterapeut kan være en fordel.

Ja, jeg håber lidt, at han på den måde kan få nogle redskaber til at kontrollere sin krop bedre.

Vi har blandt andet prøvet sådan en gele-pude, han kan sidde på. Han synes, det var sjovt - men efter to minutter havde han puden i hænderne og brugte den som hat. :genert:

Mest af alt er det jo synd for ham. Og jeg kan også få lidt dårlig samvittighed over, at jeg virkelig har været strid ved ham og rettet meget på ham, fordi jeg har set det som et opdragelsesspørgsmål. Og det har bare overhovedet ikke hjulpet noget som helst, selvom jeg har irettesat ham 117 millioner gange - hvilket jo så giver god mening, hvis det er nogle helt andre ting, der skal til.

Så ja, redskaber til os alle sammen ville være værdsat. :) Nu har jeg bestilt en tid til det der sansemotorik, og så håber vi, der er hjælp at hente!
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 835
Likede indlæg: 5775

Indlægaf Bøtte » 10. nov 2018, 14:28

Var det ikke en ide også at bruge ergoterapeuten fra kommunen/PPR? De har formentlig set det før.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 14:56

Bøtte skrev:Var det ikke en ide også at bruge ergoterapeuten fra kommunen/PPR? De har formentlig set det før.

Der er lang ventetid. Men jo, vi er skrevet op, og så må vi se, om det er aktuelt til den tid.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 15:00

Studsgaard skrev:Min ældste søn har nogle sanseintegrationsforstyrrelser (sammen med hans adhd)
Men sanseintegrationsforstyrrelserne fik vi dianostiseret allerede i børnehaven. Netop af en ergoterapeut.
Vi børstede ham og han fik en kugledyne der hjalp ham med at føle sig selv. Og det ham ham mere fysisk ro og kunne bedre slappe af. Han har vanskeligheder ved at mærke sin krops afgrænsning og derfor sad han altid og kørte benene op og ned af noget, trampede med fødderne, vippede med armene eller kørte dem frem og tilbage over bordet og lignende ting.

Jeg ser det bestemt ikke som noget udefinerbart (som Særlig sensitivt). Men noget helt konkret man kan gøre nogle tiltag der hjælpe dem.

Det er jeg glad for at høre!

Jeg ved ikke, om det kan være arveligt, men han er bare en vild kombi af sine forældre, den dreng. Hans far har det på fuldkommen samme måde - han har så bare lært sig selv nogle måder at håndtere det på, så han kan have et normalt arbejde. Men hans blok er altid fuldkommen overtegnet, hans ene ben vipper altid, han har sådan en ting han gør med at svinge en kuglepen mellem fingrene, og han kan ikke sidde stille på stolen.

Det har nok også været en af årsagerne til, at vi ikke har gjort noget indtil nu - at min kæreste altid har sagt, at sådan havde han det også som lille. Så vi har begge bare tænkt, at det er normalt, og han nok finder en måde at håndtere det på hen ad vejen.

Men nu kan vi jo så se, at han er meget mere urolig end andre børn. Det er fuldstændig, som du beskriver det - som om han ikke mærker, hvad hans krop gør.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 377
Likede indlæg: 3769

Indlægaf Marioneta » 10. nov 2018, 16:19

Meget af det, som I skriver herinde, kan jeg genkende hos min dreng på 9, da han var yngre. Han har lav muskeltonus, men jeg har aldrig hørt om sanseintegration. Her står mere om lav muskeltonus:

http://www.sydvestjysksygehus.dk/wm423400

På den her side står at mange børn med sanseintegrationsproblemer også har lav muskeltonus:

http://www.sanse-integration.dk/motorik.htm

Min søn gik til fysioterapeut i nogle år, men er vokset sig fra de fleste problemer. Jeg synes dog stadig, at det mærker ham og jeg overvejer om vi skal have en snak med fysioterapeuten igen.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 655
Likede indlæg: 8788

Indlægaf Zombie » 10. nov 2018, 17:47

Jeg har en tidligere studiekammerat, der nu er pædagog i en 0. Klasse. De havde samme problem med en elev, og så tog hun sin yoga bold med og gav eleven til at sidde på. Så SKAL han være lidt i bevægelse for at holde balancen, han kan sidde og bounce lidt, vippe frem og tilbage osv.

Min medpædagogs vinkel var, at elevens bevægelser var okay, de skulle bare kanaliseres ud på en måde, der ikke forstyrrede.
Og som hun selv sagde, så alle vores mandlige medstuderende på Frøbel var sådan nogle, der var irriterende til alm klassetimer, men når de fik en guitar eller en tønde land med rafter og snor, så var de geniale. Så det gør ikke noget, nogle børn ikke kan sidde stille, de kan sagtens få et job senere, bare de ikke bliver forstyrrende for dem selv eller andre.

Og nej, de behøver ikke blive pædagoger. :lol: Men de kan jo lave alt mulig. En af de mest hyper mennesker jeg kender, arbejder som sygeplejerske.
1
Brugeravatar
cea
Kort karma: 15
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 120

Indlægaf cea » 12. nov 2018, 19:46

Min søn har lav muskeltunus og har lidt nogle af de samme udfordringer, men det der har givet ham ro i skolen er at sidde på en vippestol og en kasse under fødderne, så kan have gang i kroppen men samtidig sidde stille og lave hans ting
0
Manden 13.nov 2004 Gift 13.okt 2007

O. aug 2011

G. mar 2015

C. apr 2018

Tilbage til "Børn"