Må man hænge sine forældre ud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
FormerlyKnownAs
Kort karma: 458
Likede indlæg: 3360

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. nov 2018, 23:29

missme skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
missme skrev:....
Jeg syntes faktisk ikke at man må "hænge sine forældre ud". Altså bare råbe til verden hvor forfærdelige de var, uden at være bare lidt nuanceret eller uden andet formål end at få afløb for sin frustration. Jeg har set min del af forældre som har svigtet deres børn, men jeg har aldrig set andet, end at disse forældre elskede deres børn, og faktisk gerne ville være gode forældre. De magtede det simpelthen bare ikke, de havde ikke evnerne eller også var deres egen krise, deres eget svigt, så stort, at det overskyggede alt andet. De var ikke onde mennesker.

Det kan godt være at de har deres ift kriser, eget svigt, manglende evner osv. Men så er det deres forbandende pligt at være voksne nok til at tage hånd om det og ikke lade det gå udover de børn de har valgt at få. Alt er andet er uacceptabelt og undskyldninger et svigtet barn ikke kan bruge til noget som helst.

Holdt kæft hvor kunne min barndom, ungdom og voksenliv have set anderledes ud hvis mine forælde havde taget ansvar for sig selv og gjort noget ved det lort de havde i rygsækken, fremfor at lade det gå udover deres egne børn.

Det var ikke mit ærinde at friholde forældrene fra ansvar. Det var bare ikke mit indtryk at, de forældre jeg har set svigte, gjorde dette af ond vilje. Det var så også forældre med nogle seriøse problemer, vold, misbrug og lign. Det kan børnene ikke bruge til noget, det ved jeg. At samfundet så ikke samler disse børn godt nok op, er et lige så stort svigt. Det var ikke min mening at træde nogle over tæerne.

Hvordan skal samfundet samle børn op hvis børnene ikke må råbe op?

Hvis ingen må/kan/bør fortælle deres historie så lærer vi aldrig aldrig noget. Så slog vi stadig børn, lod dem græde sig i søvn osv.
7
/Dullen
Brugeravatar
paint
Kort karma: 337
Likede indlæg: 13923

Indlægaf paint » 9. nov 2018, 23:33

Jeg kan godt overraskes lidt over, at flere i tråden her, skriver at de godt kunne finde på at 'hænge nogen ud', når bare man ventede til de pågældende var døde og derfor ikke hørte det.

Personligt, har jeg det nok lige omvendt. Jeg ville ikke drømme om at ytre mig negativt om nogen, som ikke kunne forsvare sig - dvs. enten var døde eller ikke var til stede og kunne tage til genmæle.

Men sådan, er vi nok lidt forskellige. :gruble:
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 349

Indlægaf missme » 9. nov 2018, 23:34

LadyFox skrev:
missme skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jeg syntes faktisk ikke at man må "hænge sine forældre ud". Altså bare råbe til verden hvor forfærdelige de var, uden at være bare lidt nuanceret eller uden andet formål end at få afløb for sin frustration. Jeg har set min del af forældre som har svigtet deres børn, men jeg har aldrig set andet, end at disse forældre elskede deres børn, og faktisk gerne ville være gode forældre. De magtede det simpelthen bare ikke, de havde ikke evnerne eller også var deres egen krise, deres eget svigt, så stort, at det overskyggede alt andet. De var ikke onde mennesker.

Det kan godt være at de har deres ift kriser, eget svigt, manglende evner osv. Men så er det deres forbandende pligt at være voksne nok til at tage hånd om det og ikke lade det gå udover de børn de har valgt at få. Alt er andet er uacceptabelt og undskyldninger et svigtet barn ikke kan bruge til noget som helst.

Holdt kæft hvor kunne min barndom, ungdom og voksenliv have set anderledes ud hvis mine forælde havde taget ansvar for sig selv og gjort noget ved det lort de havde i rygsækken, fremfor at lade det gå udover deres egne børn.

Det var ikke mit ærinde at friholde forældrene fra ansvar. Det var bare ikke mit indtryk at, de forældre jeg har set svigte, gjorde dette af ond vilje. Det var så også forældre med nogle seriøse problemer, vold, misbrug og lign. Det kan børnene ikke bruge til noget, det ved jeg. At samfundet så ikke samler disse børn godt nok op, er et lige så stort svigt. Det var ikke min mening at træde nogle over tæerne.

Men hvis noget skal ændre sig, så kræver det vel at vi snakker om det.
Det er enormt vigtigt at vide af man ikke er alene, at andre har lignende oplevelser osv. Det kan være enormt terapeutisk. Også selvom forældrene ikke har været skod af onde motiver.
Derudover hvis man gerne vil have samfundet gør mere, handler det jo igen også om om der er focus på emnerne - og igen, så bliver vi jo nødt til at tale om det, og vi bliver da nødt til at lytte på dem der har personlige erfaringer.

Det er jeg enig i. Det har jeg også skrevet i et indlæg. Mener også at charlotte i udsendelserne behandler det på en måde, hvor hun både tager det alvorligt, men samtidig prøver at have forståelse for og kærlighed til sine forældre. Men hendes barndom var jo tydeligvis også andet end vold.
0
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. nov 2018, 23:40

paint skrev:Jeg kan godt overraskes lidt over, at flere i tråden her, skriver at de godt kunne finde på at 'hænge nogen ud', når bare man ventede til de pågældende var døde og derfor ikke hørte det.

Personligt, har jeg det nok lige omvendt. Jeg ville ikke drømme om at ytre mig negativt om nogen, som ikke kunne forsvare sig - dvs. enten var døde eller ikke var til stede og kunne tage til genmæle.

Men sådan, er vi nok lidt forskellige. :gruble:

Fordi de her forældre kan være nogle som har fortalt deres historie til deres omverden uden at tage børnenes historie til indtægt. Børnene har ikke kunnet forsvare sig.

Jeg har har haft en dårlig barndom f.eks., men det er MIG som er blevet udstødt af familie og omgangskreds fordi at DE har fortalt deres version og folk har taget til takke med den. Ikke en eneste har spurgt mig. Ingen. Det hverken kan eller vil jeg kæmpe med og imod.

For slet ikke at tale om skam. Den skam et menneske kan føle skal man ikke underkende.
4
/Dullen
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1292
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21544

Indlægaf LadyFox » 9. nov 2018, 23:53

missme skrev:
LadyFox skrev:
missme skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Det er enormt vigtigt at vide af man ikke er alene, at andre har lignende oplevelser osv. Det kan være enormt terapeutisk. Også selvom forældrene ikke har været skod af onde motiver.
Derudover hvis man gerne vil have samfundet gør mere, handler det jo igen også om om der er focus på emnerne - og igen, så bliver vi jo nødt til at tale om det, og vi bliver da nødt til at lytte på dem der har personlige erfaringer.

Det er jeg enig i. Det har jeg også skrevet i et indlæg. Mener også at charlotte i udsendelserne behandler det på en måde, hvor hun både tager det alvorligt, men samtidig prøver at have forståelse for og kærlighed til sine forældre. Men hendes barndom var jo tydeligvis også andet end vold.

Men, vi kan vel også lære noget af dem der råber op om en skod barndom fordi de er rasende, frustrerede og egentlig barr har et behov for at råbe røv. Altså, at de ikke har et mål om at ville lære noget fra sig, være nuancerede, og tilgivende, men bare gerne vil fortælle hvordan de føler også selvom de måske ikke som Charlotte føler deres barndom og så var fyldt med alt muligt andet.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 349

Indlægaf missme » 10. nov 2018, 00:04

LadyFox skrev:
missme skrev:
LadyFox skrev:
missme skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Men, vi kan vel også lære noget af dem der råber op om en skod barndom fordi de er rasende, frustrerede og egentlig barr har et behov for at råbe røv. Altså, at de ikke har et mål om at ville lære noget fra sig, være nuancerede, og tilgivende, men bare gerne vil fortælle hvordan de føler også selvom de måske ikke som Charlotte føler deres barndom og så var fyldt med alt muligt andet.

Hvis man er rasende, frustret og egentlig bare har brug for at råbe røv, så lytter folk som regel ikke til hvad man siger. Men derfor forstår jeg godt at man ikke kan være forstående overfor de forældre som har svigtet, og tale om tilgivelse.
Jeg har haft inde på livet, at der var en som offentligt råbte op om dårlig barndom, svigt og vold. Jeg ved så også at det ikke passede, og at pågældende er psykisk ustabil. Derfor er jeg lidt påpasselig med bare at tage den slags opråb for gode varer. Fordi der ofte er nuancer...ikke altid det ved jeg godt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1292
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21544

Indlægaf LadyFox » 10. nov 2018, 00:12

missme skrev:
LadyFox skrev:
missme skrev:
LadyFox skrev:
missme skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Hvis man er rasende, frustret og egentlig bare har brug for at råbe røv, så lytter folk som regel ikke til hvad man siger. Men derfor forstår jeg godt at man ikke kan være forstående overfor de forældre som har svigtet, og tale om tilgivelse.
Jeg har haft inde på livet, at der var en som offentligt råbte op om dårlig barndom, svigt og vold. Jeg ved så også at det ikke passede, og at pågældende er psykisk ustabil. Derfor er jeg lidt påpasselig med bare at tage den slags opråb for gode varer. Fordi der ofte er nuancer...ikke altid det ved jeg godt.

Jeg synes det siger mere om dem der ikke lytter til folk der mest bare er vrede over at de har haft et liv fyldt med uretfærdige traumatiske oplevelser i den tid de var mest forsvarsløse, stemmeløse og den tid hvor de former sig aller mest, blot fordi de ikke er nuancerede, og forsonende. Især, hvis dem der ikke lytter ikke er dem der skældes ud, og altså ikke har grund til at gå i forsvarsposition.
Måske, fordi jeg kender til en del situationer hvor jeg godt kan forstå dem det et gået ud over mest af alt bare er bitre og sure, og hvor jeg udmærket godt kan forstå at de ikke engang har lyst til at forsøge at minde sig selv om at deres forældre også har haft det svært, og det måske også var meget hyggeligt engang i mellem til jul.
4
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Goozilla
Kort karma: 6
Likede indlæg: 255

Indlægaf Goozilla » 10. nov 2018, 09:04

Jeg er af princip lodret uenig med Sørine G i alt, hvad hun siger. Vi skal bevæge os fremad i forhold til middelalderen og ikke tilbage imod den.

Jeg synes der er en hårfin grænse i forhold til at hænge forældre ud og den har intet at gøre med, hvem der "har givet en livet", som det så dramatisk formuleres. En forpulet orgasme skal fandme da ikke ophøjes til et helligt krav om, at man ikke må stilles til ansvar for at have været en skidt forælder. Jeg har da sjældent hørt noget så åndssvagt!
Egentlig er jeg helt enig med Paint i, at man bør holde sig for god til at udstille døde personer, der ikke er i stand til at tage til genmæle. Omvendt har jeg ikke noget problem med det, hvis deres handlinger har været fuldkommen blottet for medfølelse og empati, hvilket forældrerollen jo i stor grad handler om. Har man i den grad misforstået opgaven som forælder, så er man altså ikke selv herre over, hvornår ens børn er klar til at tage opgøret i deres liv. Opgøret kan bestå af mange ting, men hvis motivet med at offentliggøre en forælders psykopatiske tendenser er at hjælpe andre med at undgå samme situation, så ser jeg virkelig ikke noget problem med det. Handler det kun om at kreere en posthum folkedomstol omkring en stodder, man ikke kan lide, så synes jeg i den, at det er problematisk.
6
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1438
Likede indlæg: 25501

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. nov 2018, 13:19

Jeg synes først, man må definere, hvad det overhovedet er at hænge nogen ud.
For mig betyder det at videregive oplysninger om en anden mod dennes vilje, og at oplysningerne er af en type, som ændrer karakter i mødet med tredjeparten, som kan være alt fra en arbejdsplads til den brede offentlighed.
Deling af nøgenbilleder er derfor i mine øjne et førsteklasses eksempel på at hænge nogen ud, fordi det netop er i delingen, at billederne får en anden og negativ betydning. Når jeg netop trækker nøgenbilleder frem, skyldes det også, at de i sig selv ikke bidrager til noget i offentligheden. På den måde bliver intentionen bag delingen præcis at hænge nogen ud.

At tyrannisere hustru og børn er forkert og frastødende fra start. Den type opførsel behøver ikke at blive delt for at kaste et negativt skær over udøveren. Derfor synes jeg heller ikke, at det er at hænge sin far ud at fortælle sin historie, hvori hans fysiske og psykiske vold indgår. Manden har selv skabt sig et image som utiltalende, om ikke andet så fordi han ikke søgte behandling for sin væremåde eller, som et minimum, fjernede sig fra sin familie.

Det er klart, at meget subjektive skildringer altid skal mødes med kildekritik af modtageren, men i det her tilfælde virker det veldokumenteret, at i hvert fald de konkrete voldshandlinger har fundet sted, og da de i sig selv er nok til at give et usympatisk indtryk af faderen, er det efter min mening ikke i datterens offentliggørelse, at han bliver utiltalende.
3
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4810

Indlægaf hotlips » 10. nov 2018, 15:11

Jeg synes det er enhvers ret at fortælle sin egen historie og hvordan man ser tingene som de er sket og hvis nogen føler sig udleveret urimeligt så må de jo hive folk i retten.

Jeg kan huske da der var ballade fordi helle virkner skrev om kraghs utroskab og hun blev beskyldt for at hænge ham ud og så videre, jeg har læst bogen og jeg synes hun var ualmindeligt hensynsfuld og behersket og også mere end jeg formentlig selv havde været, hun beskrev ret kort at det var hende der ville skilles fordi han ikke engang gad prøve at holde der væk fra hende så han lod breve og så videre ligge frit fremme, jeg er ikke sikker på det overhovedet bliver nævnt udover det, men det er ihvertfald på ingen måde noget der bliver gjort til et tema.. Og hvis ikke man vil have ens ex skriver sådan så må man sq holde sig på måtten, længere er den bare ikke.
2
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9700

Indlægaf fisken80 » 10. nov 2018, 20:53

Men problemet er jo, at man kan skrive alle mulige halve sandheder, så længe man gør det under dække af, at der er tale om fiktion.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Jedi
Kort karma: 14
Likede indlæg: 590

Indlægaf Jedi » 11. nov 2018, 00:58

Jeg har svært ved at se formålet med at hænge nogen ud offentligt med en pseudodiagnose, som vedkommende ikke kan forsvare sig imod, fordi han er død. Jeg forstår simpelthen ikke behovet for offentliggørelse af eget privatliv på den måde.
0
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. nov 2018, 03:09

Jeg synes godt nok også at der er markant forskel på ordvalget man bruger. Hvornår hænger man ud og hvornår fortæller man sin histore?

Hængte Lisbeth Zornig sin stedfar ud da hun fortalte om overgreb, vold, alkohol osv?
Gør Tønderpigerne når de fortæller deres historie?
Gør Charlotte Bøving?

Gør jeg hvis nogen spørger om min version af hvordan min barndom var- hvilket ingen har gjort men istedet bare valgt at ignorere mig, eller jeg uopfordret skriver om det her eller hvis folk spørger mig, uden at vide at jeg har kappet båndet, om hvordan mine forældre har det og jeg svarer at jeg ved det ikke for de er ikke mit liv fordi x y z ?
3
/Dullen
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4810

Indlægaf hotlips » 11. nov 2018, 11:29

Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.

Jeg tror ikke der er ret mange der ikke ville gøre nogen sure hvis de bare skrev ting som man ser dem, jeg vil fks skulle skrive at min mor kun holder sine aftaler hvis de er med mænd, det vil hun jo aldrig gå med til kan være rigtigt selvom historien viser noget andet, og selv folk der har præmie forældre vil have et eller andet de enten ikke vil være ved eller noget de ikke vil have bliver fortalt offentligt.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 1158
Likede indlæg: 8942

Indlægaf Viskelæder » 11. nov 2018, 11:41

Psykologisk kan der jo være en enorm heling i at fortælle sin historie. Hvis man har haft en smertefuld opvækst og er blevet behandlet dårligt, så vil de fleste have en eller anden grad af "jeg er ikke god nok, som jeg er"-sandhed om sig selv, hvilket kan skabe store problemer for en igennem livet. Det at tage ejerskab over og dele sin historie og sandhed, kan være en måde at stå ved sig selv og opbygge/bevare selvrespekt.
Så ja, man må så absolut fortælle sin historie eller "hænge nogen ud".

Men som med alt andet så skal man selvfølgelig overveje, hvad ens intention med det er, hvad konsekvenserne kan blive, og hvordan man er mest sandfærdig og hensigtsmæssig i det.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"