Nedlægge kirkegård eller ej.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10262

Nedlægge kirkegård eller ej.

Indlægaf icelady » 18. dec 2015, 10:50

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/vrede-over-planer-om-bygge-paa-oestjysk-kirkegaard

Ja, det er sagen om psykiatrisk kirkegård i Århus, som byrådet har planer om at sælge. Investorer vil gerne bygge et lejlighedskompleks.

Jeg er splittet.

På den ene side skal man give plads til nyt.

Omvendt, så er det jo et gravsted. Den blev nedlagt i 1965: dvs ingen nye gravsteder i næsten 50 år.

Læste et sted, at der ville blive opført en mindelund på området, som en form for "kompensation". (Det kan man vel godt kalde det.)

Hvad synes I? Skal kirkegården bevares, eller skal der gives plads til nyt?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Re: Nedlægge kirkegård eller ej.

Indlægaf thomassneum » 18. dec 2015, 10:57

Uden større gennemtanke, så vil jeg mene at man godt kan overveje et salg her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1057

Indlægaf KinderBueno » 18. dec 2015, 10:57

Billede
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4109

Indlægaf Persnikedy » 18. dec 2015, 12:14

KinderBueno skrev:Billede

Poltergeist
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4109

Indlægaf Persnikedy » 18. dec 2015, 12:17

Jeg kan ikke helt bestemme mig. På den ene side så vil det være et skønt område til boligere og stedet er ikke blevet brugt længe

På den anden side så tror jeg ikke jeg selv ville kunne bo ovenpå en kirkegård, det er lidt for meget som i Poltergeist.
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 18. dec 2015, 12:43

Det kan være ok at slette gamle kirkegårde, hvor ingen er begravet i mange år og som ikke har nogen historisk værdi.

Denne kirkegård, mener jeg, har en historisk værdi, fordi den er tilknyttet et psykiatrisk hospital, hvor patienter og medarbejdere blev begravet. Det er en del af fortællingen om psykiatri og sindssygeanstalter fra den tid, hvor psykisk syge blev gemt væk - og ofte afskrevet af familien. En mindelund som erstatning kan ikke på samme måde formidle den fortælling for eftertiden. Ingen kan vel forestille sig, at H. C. Andersens hus rives ned og der i stedet opsættes en mindeplade om huset et par hundrede meter væk.

Jeg kommer af og til på en gammel kirkegård, som tilhører en selvejende institution/børnehjem, hvor børnehjemsbørn, deres plejemødre og andre med tilknytning til stedet blev begravet. På et areal af kirkegården kan tidligere medarbejdere og deres familie stadig blive begravet. På den kirkegård har man bevaret en del grave med børnehjemsbørn, mange af gravene er fra 1800-tallet.

Jeg frygter ikke, at børnehjemsbørnenes grave slettes, men tanken om de skulle blive det og stenene samles i et hjørne er frygtelig. En tur på kirkegården og et stop ved et gravsted tilhørende en pige på 5 år og lidt efter et stop ved en 8-årig piges grav er en helt anden oplevelse end at stå ved en samling sten med navne. Jeg kender dem ikke, jeg ved ikke, hvem de var. Jeg ser et navn, et årstal og en alder. Imens kan jeg spekulere på, hvorfor de var på børnehjem. Var forældrene døde, var de uægte og derfor sendt væk fra familien, eller var forældrene fattige ? Det eneste jeg ved med sikkerhed er, at pigerne var sunde og raske, når de ankom til børnehjemmet. Det var en betingelse fra børnehjemmets side.

Ved at bevare kirkegården ved psykiatrisk hospital har eftertiden stadig mulighed for med egne øjne at se og fornemme en lille del af, hvordan det var at leve på en institution
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 19. dec 2015, 21:56

Uha...jeg har set poltergeist for mange år siden, og jeg skal dæleme dulme ikke bo oven på en kirkegård. Men fakta er at der er tale om en af de mest attraktive..og formodentlig..dyreste byggegrunde i hele Aarhus. Jeg mener i øvrigt at den ER solgt, men der er mange indvendelser i forhold til den gamle kirkegård. De økonomiske interesser er kæmpestore, så jeg tror desværre den ender med at blive nedlagt. Men jeg skal helt sikkert ikke bo der.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 22:24

Jeg ville være totalt ligeglad med at bo ovenpå en kirkegård (jeg bor i forvejen i en historisk set lident flatterende lejlighed), og hvis grunden alternativt bare skal bruges til private luksusboliger, kan jorden for min skyld lige så vel beholde sin nuværende funktion, men jeg stejler altså over tanken om, at kirkegården skal bevares som en slags skamstøtte over den første psykiatri i Danmark og en hyldest til dens ofre.

Der er ingen tvivl om, at meget af det, der er foregået sådan er sted, har været famlende pionerarbejde, men samtidig skal man være opmærksom, at historien om den første rigtige psykiatri i høj grad er farvet af 60'erne og 70'ernes antipsykiatri, der bl.a. mente, at psykisk syge er raske mennesker, der reagerer sundt på et sygt samfund.
At mange sindslidende før i tiden tilbragte (næsten) hele og halve liv på en institution var ikke et firkantet spørgsmål om, at de skulle gemmes væk; det skete også, fordi lægerne vidste, hvad alternativet var. At blive gemt væk derhjemme, fx. på loftet eller i et hjørne af stalden, og ofte misrøgtet af pårørende, der skammede sig på familiens vegne og ikke havde adgang til medicin og relevant viden om pleje. Idag, hvor mottoet er "længst muligt i eget hjem", kan det helt sikkert virke som en indespærring, hvilket det også i en del tilfælde var, men omvendt er der også ofre for vor tids tankegang. Psykisk syge, der har en kummerlig tilværelse hjemme, ryger ind og ud af lukket afdeling, medicinerer sig selv forkert og/eller med rusmidler, begår kriminalitet og dør tidligt.

Patientsynet var generelt et andet i gamle dage, og grænsen mellem menneske og forsøgsdyr kunne desværre være hårfin, fordi lægernes autoritet var enorm og lysten til at eksperimentere stor, men det var ikke særligt for psykisk syge.

Jeg kan godt se rimeligheden i at sætte et mindesmærke over en udsat befolkningsgruppe og de mennesker, der mere eller mindre kvalificeret prøvede at hjælpe dem, men ellers mener jeg, at de samme regler for gravfred bør gælde.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 20. dec 2015, 03:45

At fjerne en kirkegård fordi den ligger attraktivt og nogle mennesker kan tjene penge på dette, det stejler jeg over.
Det der med at rykke stenene, det er så fesent. Jeg synes det er så usselt at gå oppe ved musikhuset og rådhuset, hvor alle de jødiske gravsten er samlet i en bunke. Selvom gravene er gamle og formentlig ingen sørger over de afdøde længere, så synes jeg det er en ubehagelig tanke, at man bare skrotter gamle kirkegårde, så nogle kan få en bolig et fedt sted, der kan bygges en vej eller whatever.

Jeg sætter virkelig pris på sådan nogle gamle steder, i mine øjne er de historiske.. specielt den ude på psyk. Det ville ærge mig, at de byggede oven på den kirkegård.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 20. dec 2015, 06:29

Pixie88 skrev:At fjerne en kirkegård fordi den ligger attraktivt og nogle mennesker kan tjene penge på dette, det stejler jeg over.
Det der med at rykke stenene, det er så fesent. Jeg synes det er så usselt at gå oppe ved musikhuset og rådhuset, hvor alle de jødiske gravsten er samlet i en bunke. Selvom gravene er gamle og formentlig ingen sørger over de afdøde længere, så synes jeg det er en ubehagelig tanke, at man bare skrotter gamle kirkegårde, så nogle kan få en bolig et fedt sted, der kan bygges en vej eller whatever.

Jeg sætter virkelig pris på sådan nogle gamle steder, i mine øjne er de historiske.. specielt den ude på psyk. Det ville ærge mig, at de byggede oven på den kirkegård.

Samlet i en bunke? De står da på række præcis som de blev sat? Ikke alle 62 grave er markerede. Der ligger i øvrigt jøder, der døde på psykiatrihospitalet.

Det, der er samlet, er sten fra fremtrædende borgere i Århus fra den daværende Søndre Kirkegård.

Århus ligger flere steder allerede på gammel kirkegårdsjord.

http://www.aarhusportalen.dk/nyheder-om ... mntId=6068
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"