Skattetryk

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1409

Re: Skattetryk

Indlægaf vUlpeS » 19. dec 2015, 01:04

Vil det sige, at han kun har 557.000 til rådighed årligt? Altså skaldede 46.400 månedligt?

Nej, jeg kan sørme godt forstå, at han hellere vil være på SU. Drinks er også billigere, hvis man har studiekort.
3
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 19. dec 2015, 11:54

Jeg er ikke den store fan af topskatten af idelogiske grunde, men rent økonomisk nægter jeg simpelthen at tro på den der med at folk vil arbejde mere hvis topskatten sænkes/fjernes. Eller jo; kan forestille mig at det vil være tilfældet for timelønnede topskattebetalere - men hvor mange har vi lige af dem?
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 20. dec 2015, 11:48

Altså, men kan jo godt arbejde mere eller mindre selv om man ikke er timelønnet. Nogle gange får jeg overarbejde udbetalt, mens jeg andre gange afholdr det som ekstra fridage. Hvis jeg betalte mindre i skat (betaler ikke topskat) ville jeg alt andet lige have større incitament til at få det udbetalt stedet for at holde fri.

Kommentaren omkring kontanthjælp tror jeg ikke man skal lægge andet i, end at han undret sig over hvad alle de penge han betaler i skat går til..

Når det er sagt, så har jeg ikke den store medlidenhed med ham, det kan godt være ham arbejder hårdt og bidrager meget til fælleskassen. Men med en indkomst i den klasse, har han vist fint råd til at hyre den maler hvis der er det han har lyst til..
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 20. dec 2015, 13:52

adagio skrev:
Tux skrev:Altså, men kan jo godt arbejde mere eller mindre selv om man ikke er timelønnet. Nogle gange får jeg overarbejde udbetalt, mens jeg andre gange afholdr det som ekstra fridage. Hvis jeg betalte mindre i skat (betaler ikke topskat) ville jeg alt andet lige have større incitament til at få det udbetalt stedet for at holde fri.

Det der menes, er nok at man hverken kan afspadsere eller få udbetalt ekstra timer, der er fast løn uanset arbejdstid.

Klart det har vi også i vores firma for de højere løntrin nu jeg tænker over det :)
0
avdotja

Indlægaf avdotja » 20. dec 2015, 14:45

Hvis jeg, efter første gennemlæsning af artiklen, var blevet bedt om at beskrive Henrik Larsen med et ord er det ikke utænkeligt at jeg ville have valgt "klynkende". Det er bl.a. sætninger som dem nedenfor der gør at det ord popper op (den første sætning er ikke et citat, men formuleret af journalisten):

Henrik Larsen føler sig som hofleverandør til det danske velfærdssamfund

»Jeg synes, jeg må betale for meget i skat som en del af det arbejdende folk. Det skal der ikke herske tvivl om.«

»Som én der bidrager mere end gennemsnittet til fællesskabet, kan jeg godt nogle gange undre mig over, hvor meget man egentlig får udbetalt på kontanthjælp og andre offentlige ydelser i Danmark. Der er grænser for, hvor meget man kan presse sådan nogle som mig, før vi ikke gider at yde mere.«

Især den sidste sætning er jeg ikke vild med. Jeg er, som tidligere nævnt, faktisk ikke den store fan af topskatten, men jeg synes ærlig talt at det er usympatisk at det næsten altid er de dårligst stillede der skal stå for skud.

I stedet kunne man overveje at se på de ydelser der ikke direkte er henvendt til folk der er dårlig stillet økonomisk, men udelukkende handler om omfordeling fra "folk der egentlig har penge nok" til "folk der egentlig har penge nok" (f.eks. håndværkerfradrag, samt diverse former for børnepenge/tilskud).
Det har også længe undret mig at rammerne for at få su, at være på dagpenge, at være på/få førtidspension/fleksydelser, er blevet strammet og diskuteret igen og igen gennem de sidste mange år – men om det giver mening at bibeholde de nuværende generøse barselsregler (både i forhold til længde og ydelser) når man tager de generelle stramninger i betragtning - er sjovt nok ikke blevet nævnt af en eneste.
Hvis det går rigtig vildt for sig, kunne man endda overveje at kigge på den offentlige støtte til private virksomheder (selv om jeg personligt har opgivet det håb for længe siden).
1
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 21. dec 2015, 07:28

adagio skrev:
avdotja skrev:»Som én der bidrager mere end gennemsnittet til fællesskabet, kan jeg godt nogle gange undre mig over, hvor meget man egentlig får udbetalt på kontanthjælp og andre offentlige ydelser i Danmark. Der er grænser for, hvor meget man kan presse sådan nogle som mig, før vi ikke gider at yde mere.«

Især den sidste sætning er jeg ikke vild med. Jeg er, som tidligere nævnt, faktisk ikke den store fan af topskatten, men jeg synes ærlig talt at det er usympatisk at det næsten altid er de dårligst stillede der skal stå for skud.

Derudover er marginalskatten i Danmark faktisk gået ret meget ned over de sidste 20 år. I 1993 var den højeste marginalskat næsten 69%, i dag er den godt 56%. Han kan glæde sig over at han i 1993 nok ikke tjente så meget at han nåede i nærheden af de skatteprocenter. Gad vide om de havde økonomichefer der gad arbejde, dengang.

Kilde: http://www.skm.dk/skattetal/statistik/t ... -1998-2016

At den HØJESTE marginalskat er faldet, er jo ikke det samme som at den typiske marginalskat for en økonomichef er det. I øvrigt er arbejdsløsheden faldet meget siden lige præcis starten af 1990'erne, så måske har det faktisk haft nogle positive effekter at sænke marginalskatterne.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 21. dec 2015, 09:52

Hvis han skal arbejde 3 timer, hvor mange timer skal en kassedame så arbejde?
Hvem er det der har det 'hårdt'?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 21. dec 2015, 10:08

adagio skrev:Problemet i det her tilfælde er at højtlønnede chefer sjældent får ekstrabetaling for overarbejde.

Nej, men man kan jo som højtlønnet være mere eller mindre tilbøjelig til at give den en ekstra skalle for fx at opnå bonus eller forfremmelse.

Man kan også være utilbøjelig til at søge et bedre job, videreuddanne sig eller starte egen virksomhed, hvis man ikke får nok ud af det. Det er i hvert fald de faktorer, økonomerne peger på, når de argumenterer for, at topskatten er problematisk.

Det man også skal huske er, at der faktisk er en del, der ikke er joblønnende chefer, der betaler topskat. Og så så er det jo direkte aflæseligt, om man skal påtage sig en ekstravagt, hvis man ikke får nok ud af det.
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 21. dec 2015, 13:41

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:
adagio skrev:Problemet i det her tilfælde er at højtlønnede chefer sjældent får ekstrabetaling for overarbejde.

Nej, men man kan jo som højtlønnet være mere eller mindre tilbøjelig til at give den en ekstra skalle for fx at opnå bonus eller forfremmelse.

Man kan også være utilbøjelig til at søge et bedre job, videreuddanne sig eller starte egen virksomhed, hvis man ikke får nok ud af det. Det er i hvert fald de faktorer, økonomerne peger på, når de argumenterer for, at topskatten er problematisk.

Det man også skal huske er, at der faktisk er en del, der ikke er joblønnende chefer, der betaler topskat. Og så så er det jo direkte aflæseligt, om man skal påtage sig en ekstravagt, hvis man ikke får nok ud af det.

Der er både folkeskolelærere og sygeplejersker der betaler topskat. De bliver helt sikkert betalt for deres overarbejde.

I Norge har de et langt smartere skattesystem, men det er fordi deres skattesystem skal være enkelt og effektivt og ikke i samme grad bliver brugt til at adfærdskorrigere eller udtrykke misundelse. Der er samme sats for alle slags indkomst. Kapitalindkomst, selskabsskat og personskat; satsen er den samme. Det betyder at skattereglerne dels er langt enklere, dels at man ikke laver så mange krumspring så pengene bevæger sig hen hvor de gør mindre nytte, men giver lavere skat.

Jeg vil nu holde på at vores omfordelingspolitik, drejer sig om ulighed.
2
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 21. dec 2015, 14:23

Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:
Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:

Der er både folkeskolelærere og sygeplejersker der betaler topskat. De bliver helt sikkert betalt for deres overarbejde.

I Norge har de et langt smartere skattesystem, men det er fordi deres skattesystem skal være enkelt og effektivt og ikke i samme grad bliver brugt til at adfærdskorrigere eller udtrykke misundelse. Der er samme sats for alle slags indkomst. Kapitalindkomst, selskabsskat og personskat; satsen er den samme. Det betyder at skattereglerne dels er langt enklere, dels at man ikke laver så mange krumspring så pengene bevæger sig hen hvor de gør mindre nytte, men giver lavere skat.

Ja, ud fra tanken om at det tjener et formål alene at tage noget fra "de rige". Provenuet er ligegyldigt. Det er det jeg mener med at skattesystemet i Danmark handler om meget mere end at få penge i kassen på en hensigtsmæssig og effektiv måde. Det er i høj grad også ideologiske valg.

Naturligvis..
Opfordelingspolitikken er absolut en ideologi, men også et fornuftigt tiltag for at modstå ulighed og sikre en stabilitet i samfundet. Det er ikke bare en ren Robin Hood forestilling, eller en misundelsesting.
1
avdotja

Indlægaf avdotja » 21. dec 2015, 21:42

@polavyk: Jeg tror grunden til at du ikke kan få artiklens tal til at stemme med de faktiske topskattesatser, er at den angiver hvor meget en gennemsnitlige topskatteyder hhv. tjener og betaler i skat - og den gennemsnitlige topskatteyder har formentlig forskellige former for fradrag, der gør at den gennemsnitlige skattebetaling procentvis, alligevel ikke ender specielt meget højere.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 22. dec 2015, 05:55

polavyk skrev:Men er er nogen af jer, der vil være søde at svare på, hvilke beløb vi ca taler om. Jeg taler ikke ideologi - men helt konkret hvor hårdt rammer topskatten. Er Henrik en "godt" eksempel. Er topskatten ikke "værre".

For hvis jeg bliver i mit hjemmelavede eksempel, så ville jeg, hvis jeg skulle betale 2,4% mere i skat, skulle betale 7200. Det kunne jeg da overleve.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der er det fokus på den sidste krone i stedet for at se på indtægt og skat på årsbasis.

Topskatten opgøres også på årsbasis, er man så "heldig" at være topskatte betaler, så har man på sin årsopgørelse et afsnit hvor ens personlige indkomst fratrækkes topskattegrænsen, og så betaler man 15% af forskellen, f.eks 940.000 - 449.000 = 491.000 x 15% = 73.650 i topskat.(2014-tal og bemærk at personlig indkomst er FØR fradrag)

Man taler om sidst tjente krone fordi hvis beskatningen bliver for høj, så dræber det incitatementet til at arbejde, hvem gider arbejde en time og blive betalt for et kvarter, så hellere holde fri, eller som ham i artiklen, male hus.
Senest rettet af Wizzze 22. dec 2015, 06:26, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 22. dec 2015, 06:20

thomassneum skrev:
Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:
Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:

Ja, ud fra tanken om at det tjener et formål alene at tage noget fra "de rige". Provenuet er ligegyldigt. Det er det jeg mener med at skattesystemet i Danmark handler om meget mere end at få penge i kassen på en hensigtsmæssig og effektiv måde. Det er i høj grad også ideologiske valg.

Naturligvis..
Opfordelingspolitikken er absolut en ideologi, men også et fornuftigt tiltag for at modstå ulighed og sikre en stabilitet i samfundet. Det er ikke bare en ren Robin Hood forestilling, eller en misundelsesting.

Men når nu vi betaler i procenter, i stedet for faste beløb, så opnår man stadig omfordeling og uligheds udjævning. 38% af 200.000 er stadig mindre end 38% af 500.000.
Hele denne diskussion kan koges ned til, vil en fjernelse af topskatten give mere dynamik og aktivitet i samfundet, som vokser samfundet og økonomien mere og dermed skattebasen mere, end de milliarder som skatten pt. indbringer. Og det kommer helt an på om Henrik gør som han siger han vil gøre, nemlig arbejde mere, og bruge pengene på at sætte andre i arbejde. Gør han og andre i samme situation det, så vil vi (samfundet) få en gevinst, men sætter Henrik bare de ekstra penge på opsparingen, så vil en topskatte fjernelse være en dum ide.
Og sandheden er at vi ved ikke hvordan folk vil opføre sig. I USA fik rep. i starten af årtusindet indført tax cuts, som var tænkt skulle give mere aktivitet og øge væksten. Men folk brugte de ekstra penge til at afbetale kreditkort gæld, og spare op, populært sagt så brugte de pengene på mere økonomisk tryghed, fremfor forbrug. Vil det være det samme her i dk, hvor vi har meget mere tryghed og mindre forbrug end USA, eller vil vi opføre os præcist som amerikanerne? Nobody knows, og derfor ser vi to lejre af økonomer og eksperter sige hvert sit, og råber op om at de har ret.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 22. dec 2015, 09:33

Wizzze skrev:Men når nu vi betaler i procenter, i stedet for faste beløb, så opnår man stadig omfordeling og uligheds udjævning. 38% af 200.000 er stadig mindre end 38% af 500.000.
Hele denne diskussion kan koges ned til, vil en fjernelse af topskatten give mere dynamik og aktivitet i samfundet, som vokser samfundet og økonomien mere og dermed skattebasen mere, end de milliarder som skatten pt. indbringer. Og det kommer helt an på om Henrik gør som han siger han vil gøre, nemlig arbejde mere, og bruge pengene på at sætte andre i arbejde. Gør han og andre i samme situation det, så vil vi (samfundet) få en gevinst, men sætter Henrik bare de ekstra penge på opsparingen, så vil en topskatte fjernelse være en dum ide.
Og sandheden er at vi ved ikke hvordan folk vil opføre sig. I USA fik rep. i starten af årtusindet indført tax cuts, som var tænkt skulle give mere aktivitet og øge væksten. Men folk brugte de ekstra penge til at afbetale kreditkort gæld, og spare op, populært sagt så brugte de pengene på mere økonomisk tryghed, fremfor forbrug. Vil det være det samme her i dk, hvor vi har meget mere tryghed og mindre forbrug end USA, eller vil vi opføre os præcist som amerikanerne? Nobody knows, og derfor ser vi to lejre af økonomer og eksperter sige hvert sit, og råber op om at de har ret.

Enig..

I min hverdag har jeg aldrig stødt på nogen som har sagt, 'hvis bare jeg ikke betalte topskat, så ville jeg arbejde endnu mere..' Dem jeg kender knokler for sine penge, og arbejdsindsatsen er stærkt dikteret af ledelsens forventning, og er bestemt ikke afgrænset af en topskat.

Jeg er på det hold som bestmt ikke tror på de positive dynamiske effekter, ved en fjernelse af topskatten. Jeg er dog stærk tilhænger af tiltag som modarbejder ulighed i samfundet- og går helt og holdent ind for en omfordelingspolitik som styrker samfundet som helhed.
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Indlægaf FruitFly » 22. dec 2015, 11:00

polavyk skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der er det fokus på den sidste krone i stedet for at se på indtægt og skat på årsbasis.

Det forstår jeg heller ikke. Jo, for timelønnede selvfølgelig. Men ikke for folk med fast månedlig løn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"