Gaslighting

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 571
Likede indlæg: 5086

Re: Gaslighting

Indlægaf ManicNinja » 5. jan 2016, 16:02

Fru Sunshine skrev:Jeg er faktisk ikke helt sikker.
Jeg ved, at hans opfattelse af virkeligheden var en ganske anden end min, men det var jo sådan han så det.
Jeg tror efterhånden ikke et klap på ret meget af det, han påstår, han var udsat for i barndommen, og som angiveligt skulle ligge til grund for mange underlige reaktioner, men jeg tror faktisk, at han selv tror, det er sådan.

Uanset hvor lortet éns barndom så måtte have været, og uanset hvor meget indflydelse den så måtte have på éns følelser og tanker og opfattelser i voksenlivet, så er man stadig ansvarlig for sine valg og handlinger.

Det ved jeg godt, at du godt ved. :) Jeg får bare trang til at sige/skrive det, hver gang nogle af de dér typer fralægger sig ansvaret for deres opførsel og tørrer den af i deres rådne barndom. Den går bare ikke. At håndtere voksent! Blev der sagt.
5
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2188

Indlægaf Moxy-lady » 5. jan 2016, 16:25

In_your_eyes skrev::s Åh ja, reglerne :s som de, i hvert fald ex, ikke behøvede overholde eller, hvis konfronteret, hårdnakket påstod at det SLET ikke var det samme eller så slemt som det DU havde gjort. :rulle:

Min eks var mig utro med min lillebrors (næsten) kæreste. Under et skænderi om det, helt til sidst, sagde jeg at jeg vidste at det havde været svært for os begge i den seneste tid (for at imødekomme at han faldt i :rulle: ) og at jeg også havde været fristet. Gæt hvad fokus blev for skænderiet blev? det er så langt ude.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2016, 16:36

ManicNinja skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg er faktisk ikke helt sikker.
Jeg ved, at hans opfattelse af virkeligheden var en ganske anden end min, men det var jo sådan han så det.
Jeg tror efterhånden ikke et klap på ret meget af det, han påstår, han var udsat for i barndommen, og som angiveligt skulle ligge til grund for mange underlige reaktioner, men jeg tror faktisk, at han selv tror, det er sådan.

Uanset hvor lortet éns barndom så måtte have været, og uanset hvor meget indflydelse den så måtte have på éns følelser og tanker og opfattelser i voksenlivet, så er man stadig ansvarlig for sine valg og handlinger.

Det ved jeg godt, at du godt ved. :) Jeg får bare trang til at sige/skrive det, hver gang nogle af de dér typer fralægger sig ansvaret for deres opførsel og tørrer den af i deres rådne barndom. Den går bare ikke. At håndtere voksent! Blev der sagt.

Lige præcis.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1972

Indlægaf Lurende Peber » 5. jan 2016, 17:23

In_your_eyes skrev::s Åh ja, reglerne :s som de, i hvert fald ex, ikke behøvede overholde eller, hvis konfronteret, hårdnakket påstod at det SLET ikke var det samme eller så slemt som det DU havde gjort. :rulle:
Som at spille Ludo med en uopdragen 5 årig? "Nai! Det er kun når JEG lander på globussen, at jeg hopper videre. Du skal rykke tilbage" :gruble:
1
Registreret Gammel Gris :genert:
GoGetter
Kort karma: 24
Likede indlæg: 142

Indlægaf GoGetter » 5. jan 2016, 20:50

Jeg har en ex, der var derhen ad. Jeg kan ikke huske særlig mange konkrete ting, det er længe siden og min hukommelse omkring forholdet (som altså varede i 7 år) nulstillede ret hurtigt efter at vi brød kontakten.
Det er først inden for de sidste par år, at det er gået op for mig, at han på nogen områder var lidt af et røvhul og at han fuckede med mit selvværd.

Konkrete eksempler:

Vi kom altid op at skændes, når vi havde været ude til middag og havde fået (lidt for meget) rødvin. Altid. Det startede på turen hjem, hvor han bebrejdede mig et eller andet, jeg havde sagt eller gjort i løbet af aftenen, og endte med at jeg lå og græd hjemme i sengen og undskyldte, mens han bad mig være stille, så han kunne sove. Engang cyklede han fra mig på vejen hjem, og da jeg vitterligt ikke har nogen stedsans og vi næsten lige var flyttet til Kbh, tog det mig halvanden time at finde fra Islands Brygge til Vesterbro. Da jeg så endelig fandt hjem, og i øvrigt var sur over hans stunt, blev den hurtigt vendt til, at jeg var for nærtagende og en tudeprinsesse, det var jo bare for sjov.

Det er sket en del gange, at han har beskyldt mig for at "fortælle historier", når jeg har fortalt venner og familie et eller andet som var sket. "Ej, du skal ikke høre på hende, Skat, nu fortæller du historier igen!". Selvom de ting, jeg fortalte, var rigtige nok.

Vi havde fælles madkonto med hver vores dankort knyttet til. Vi var så i sommerhus med et vennepar, hvor vi den sidste dag skulle gøre regnskab op mellem parrene for indkøb af mad. Jeg havde handlet fra den fælles madkonto, for jeg tænkte, at det var mad og det var fælles. Min ex derimod havde handlet fra sin egen konto, og han flejnede fuldstændig, da det gik op for ham, at jeg havde brugt den fælles konto. Hans ven forsøgte at få ham til at falde ned, uden held. Det endte med at jeg tudede, og betalte min fjerdedel fra min egen konto, men ikke uden først at have fået læst og påskrevet om at jeg brugte fælleskontien forkert. Og det kunne starte et skænderi flere uger efter.

Min fordel var, at jeg som regel godt kunne se, at det var ham, der var uretfærdig. Men det ramte mig jo alligevel at blive nedgjort. Og jeg forstår stadig ikke helt, hvordan jeg kunne tænke, at hans opførsel var så ok, at jeg blev med ham i så mange år.

Når ret skal være ret, så var han på mange måder en god guy, der var bare de her udfald. (Ja, ha, jeg kan godt høre, hvordan det lyder. Men han var ikke noget monster, han havde "bare" nogle issues, der blev kørt af på mig.)
0

Tilbage til "Forhold og sex"