Hvor hænger jeres børn ud henne? (i huset)

Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 381
Likede indlæg: 3816

Hvor hænger jeres børn ud henne? (i huset)

Indlægaf Marioneta » 8. dec 2018, 21:22

Måske et lidt underligt spørgsmål, men jeg tænkte på om hvor jeres børn opholder sig, når de er hjemme. Er de på deres værelse meget eller er de i jeres stue sammen med jer?

Jeg har en 9-årig, som jeg har boet alene med siden han var 4 år. Dette gør at vi jo er tæt knyttede og det er jo dejligt, men nogle gange tænker jeg også, om det er for meget. Så derfor vil jeg gerne høre lidt om hvordan det er hos andre.

Da jeg gik fra min eks havde min søn behov for at sove inde ved mig og det fik han selvfølgelig lov til. Pædagogerne sagde at det var fint og han skulle nok selv sige fra, når han ikke ville mere. Men det skete ikke rigtigt og da han var 6-7 måtte jeg selv gøre det med noget besvær, men nu sover han fint inde på sit værelse.

Vi bor i et 5 værelses rækkehus i to etager, hvor der er stue/alrum/køkken og et lille værelse på omkring 8 m^2 nedenunder. Ovenpå er der tre værelser, to på 9 m^2 og et på 11,5 m^2. Min søn har legeværelse nedenunder, hvor alt hans lego er. Ovenpå har han soveværelse i det ene lille, jeg har i det andet og det store skulle være et hobby værelse, men endte som opbevaring, da mine forældre solgte deres hus og alt mit gamle stads kom retur.

Nu er det så endt med at min søn er noget af en skærmtrold og han bruger derfor meget tid i sofaen, foran TV'et, hvor han enten ser videoer via chromecast eller spiller xbox. Han leger ikke med så meget lego mere. Det med skærmen skal jeg have sat nogle grænser for, men selv når han leger, så slæber han tingene ind i stuen og sidder og leger ved sofabordet. Når han har venner på besøg, så sidder de altid i stuen. Dvs. han har to små værelser han ikke bruger og så er han mest i stuen. Jeg kan dog godt forstå han gerne vil sidde i sofaen, for på hans legeværelse er der ikke rigtigt plads til behagelige møbler og der er heller ikke på hans soveværelse.

Jeg har min pc til at stå ved et skrivebord i stuen og så er der et spisebord i den del, der er tættest på køkkenet. Så jeg hænger også ud i stuen. Nu kommer så det jeg ikke må sige som forælder, men jeg er ærlig talt lidt træt af, at han hele tiden er i stuen, især når han har venner på besøg. Jeg er ved at være træt af at skulle høre på RobinSamse og den mandlige elg hele tiden. Jeg tager mig selv i at fortrække ovenpå for at få lidt ro fra det og så ender jeg med at ligge i sengen, da jeg heller ikke rigtigt har et sted ovenpå, hvor jeg kan lave noget.

Jeg ved ikke om jeg skal smide hans xbox ind på hans værelse, for så ender det måske også med, at han bare sidder derinde hele tiden. Der er bare heller ikke helt plads på de små værelser, men måske skulle han have det store, så der er plads til en lille sofa, så han kan hænge ud med venner der.

Er jeg helt forfærdelig for at tænke de her tanker? Hvordan er det hjemme ved jer?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 484
Likede indlæg: 8875

Re: Hvor hænger jeres børn ud henne? (i huset)

Indlægaf HappyPaww » 8. dec 2018, 21:27

Hvad med at lave lægeværelset om til et tv/gaming rum med en god sofa?
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. dec 2018, 21:31

HappyPaww skrev:Hvad med at lave lægeværelset om til et tv/gaming rum med en god sofa?

Ja, det er en mulighed. Problemet er bare at det er ret lille og lige nu er der jo en del legetøj derinde, men hvis vi sorterer i det, så det kun er lego og så indretter det så optimalt som muligt, så kunne det måske godt lade sig gøre.
1
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 141
Likede indlæg: 4189

Indlægaf Tibbler » 8. dec 2018, 21:31

Her hænger sønnen på 13 mest ud på sit værelse.

Sønnen på 7 sidder mest i sofaen i stuen, eller på storebrors værelse; Hans computer står derinde ved siden af brormands, så de spiller sammen derinde. Ellers er han på eget værelse, eller ved spisebordet i køkkenet.
Når han har venner på besøg sender jeg dem ofte ind på værelset - nogle gange spiller de xbox i stuen,eller udnytter gulvpladsen i køkkenet.

For tiden er de begge glade for at spille Mejer (terningespillet); så der sidder de/vi ved køkkenbordet.

Sønnen på 7 kommer i øvrigt ind til os i løbet af natten de fleste nætter.
1
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1598

Indlægaf Lathyrus » 8. dec 2018, 21:39

Mine børn på 8 og 4 år, er både på værelserne (enten på hver deres, eller sammen på et værelse) og i køkken-alrummet og i stuen. Når de har kammerater med hjem er de primært på deres værelser.

Det er sjældent de slæber legetøj ind i stuen og når de er i køkkenet/alrummet er det mest for at sidde ved kogeøen (som er stor og har barstole rundt om) og lave perler, tegne eller lave lektier. Det synes jeg egentlig er hyggeligt at de gør.

Vores børn spiller ikke og TV er begrænset til om morgenen + Disney (og lige nu julekalender) Så den del af problematikken har vi ikke.

Jeg er heller ikke så god til at have legekammerater i stuen eller køkkenet hvor jeg gerne vil lave noget, så jeg opfordrer til at de leger på værelset eller i haven, når der er nogen med hjemme. Og det fungerer egentlig ret godt.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 484
Likede indlæg: 8875

Indlægaf HappyPaww » 8. dec 2018, 21:39

Marioneta skrev:
HappyPaww skrev:Hvad med at lave lægeværelset om til et tv/gaming rum med en god sofa?

Ja, det er en mulighed. Problemet er bare at det er ret lille og lige nu er der jo en del legetøj derinde, men hvis vi sorterer i det, så det kun er lego og så indretter det så optimalt som muligt, så kunne det måske godt lade sig gøre.

Ja, få sorteret i legetøjet og lav gode opbevaringsløsninger også på hans soveværelse eller i stuen.
2
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. dec 2018, 21:43

Lathyrus skrev:Mine børn på 8 og 4 år, er både på værelserne (enten på hver deres, eller sammen på et værelse) og i køkken-alrummet og i stuen. Når de har kammerater med hjem er de primært på deres værelser.

Det er sjældent de slæber legetøj ind i stuen og når de er i køkkenet/alrummet er det mest for at sidde ved kogeøen (som er stor og har barstole rundt om) og lave perler, tegne eller lave lektier. Det synes jeg egentlig er hyggeligt at de gør.

Vores børn spiller ikke og TV er begrænset til om morgenen + Disney (og lige nu julekalender) Så den del af problematikken har vi ikke.

Jeg er heller ikke så god til at have legekammerater i stuen eller køkkenet hvor jeg gerne vil lave noget, så jeg opfordrer til at de leger på værelset eller i haven, når der er nogen med hjemme. Og det fungerer egentlig ret godt.

Godt at høre jeg ikke er den eneste, som gerne vil have lidt ro fra legende venner :)
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 245
Likede indlæg: 6436

Indlægaf Santa » 8. dec 2018, 21:53

Ryd ud i det værelse, som du kun bruger til opbevaring (sælg, smid ud, tag i brug andre steder). Indret det så til hans værelse med plads til både seng og skærmtid/legested. Inddrag ham selv i projektet, så han glæder sig over det.
Og send ham så op på værelset, når du ikke gider at have ham i stuen. Han har kun godt af at lære at det er nødvendigt at tage hensyn til andre, når man deler bolig.

De to små værelser du nu får "til overs", kan du bruge til dit eget kontor/krea-rum og evt opbevaring. Eller du kan indrette en spillebule til ham, hvis hans nye værelse er for lille og du ikke selv har brug for det. Det ville have den fordel, at du bedre kan styre hans skærmtid.

Og så synes jeg bestemt ikke man skal have dårlig samvittighed over at ville have stuen i fred for børn!
Men ok, jeg har jo heller ikke selv børn, men sådan voksede jeg op - min mor smed os jævnligt ud af stuen og op på vores store værelser, så hun kunne få stuen i fred. Og det sagde hun direkte. Jeg forstod hende godt.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 767
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. dec 2018, 21:56

Jeg ville nok også vælge at benytte legeværelset nede som hygge/gaming rum til søn og venner - på den måde er i tæt på hinanden, men alligevel skærmet lidt, så du har lidt ro for streaming og gaming.
For ComKean og Den mandige elg ER altså trættende i længden :tie:

Mine de 2 store, 12 og 14, er mest på egne værelser, hvor de sidder og gamer, ser tv, streamer film og serier.
Men de kan også sagtens hænge ud i stue/køkken alrum, sætte en dagsorden for hvad tv'et bruges til osv. - men det er ikke så meget igen. Ofte skal de inviteres ud til socialt samvær, hvor vi så ser en film sammen f.x. Ellers spiller vi brædtspil og kortspil.

De 2 små, som er 8½ og snart 7 de hænger primært ud i stuen, og jeg har også xbox kørende, youtube eller streaming af børne film/serier.
Vi har en vinkelstue, og efter en ommøblering, så sofaen er kommet ind i en afskærmet krog så bliver jeg ikke nær så generet/distraheret af deres streaming, da det ikke sådan "flyder ud" i resten af stuen, det er rart! Og så har vi regler for volume osv.
De slæber meget ofte spil og legetøj frem, ved sofabord eller spisebord, fremfor at sidde med det på eget værelse.
Ham på 8½ begynder at bruge sit værelse oftere. Han har tv derinde, men skal ha en opgradering til noget smart tv regner jeg med.
Og så har han pc på værelset så han sidder derinde og gamer indimellem. Og indimellem lykkes det for ham at fordybe sig i noget LEGO.
Det er super fint at han begynder at bruge sit værelse mere til afslappende og hyggelige sysler, da han ofte kører i et rigtig højt gear, og ikke altid mestrer den sociale interaktion med os andre specielt godt.

Den mindste har ikke rigtig et reelt værelse p.t. - han delte med yngste storebror før, men det gik ikke specielt godt. Hvorfor han faktisk endte med at sove i min seng hver nat, så han kunne få lov til at sove i fred og ro. Det gør han sådan set stadig. Nu har nr. 2 storebror fået et af husets store værelser, på den betingelse af den mindste har en seng derinde, så han kan sove i stueetagen. Og så har han et mindre værelse på 1. salen. p.t. er det dog meget rod/opbevaring, - så det er ikke hans skyld at han ikke rigtig gider bruge det. Det er et 2019 projekt :D
Men indtil videre sover han i min seng, jeg gider sjældent flytte ham ind til storebror, da vi egentligt begge synes at det der samsovning er ret hyggeligt, og det fungerer super fint for os. Jeg nyder egentlig tanken om at han oplever nærvær i sin søvn, og tænker at det giver en mere tryg og glad dreng i hverdagen.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1321
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22294

Indlægaf LadyFox » 8. dec 2018, 22:05

Nu har jeg ikke børn, men da jeg selv var barn foretrak vi børn også at hænge i dagligstuen da vi hver især var i den alder.

Hos os var der dog klare regler omkring hvordan brugen af stuen var, især omkring fjernsynet, der var nogle programmer i fjernsynet der ikke kunne rykkes ved, så som 19 nyhederne, fodbold, tour de France, julekalender, Disney sjov og serien på DR om søndagen, men ellers kunne man se hvad man ville hvis man var alene, og var der flere måtte man finde noget alle kunne være med på, og der havde de voksne altså det sidste ord, og de gad altså ikke at se tegnefilm hele tiden.
Skulle der leges i stuen skulle lyden og omfanget af legen tilpasses til hvad der ellers skete i stuen.
Hvis man ville noget der ikke matchede at alle kunne holde ud at være på fællesarealerne kunne man fise ind til sig selv, eller i gården eller i parken.
Vi børn indordnede os for det meste, og var i stuen selvom det betød at vi ikke lige lavede det vi ville lave hvis selv bestemte. Jeg tror det er ret normalt at børn gerne vil være med resten af flokken.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. dec 2018, 22:20

Hans legeværelse er ca. 3,1 m lang og 2,5 m bredt og ser sådan her ud. Jeg burde godt kunne få en sofa ind, når jeg flytter rundt på tingene.

Så er han lidt væk fra stuen, men stadig ikke helt væk og ovenpå. Så kan jeg også styre hans skærmtid lidt.

Jeg forstår fint at han gerne vil være sammen med mig og jeg vil jo også gerne være med ham, men det har bare taget lidt overhånd kan jeg mærke og jeg har brug for at erobre min stue tilbage igen :lol:
Senest rettet af Marioneta 8. dec 2018, 23:46, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 141
Likede indlæg: 4189

Indlægaf Tibbler » 8. dec 2018, 22:57

Marioneta skrev:Hans legeværelse er ca. 3,1 m lang og 2,5 m bredt og ser sådan her ud.

room.jpg

Det er min gamle pc, som står der, men den skal bare væk og så kan skrivebordet fjernes og TV og xbox være, hvor det er. Så kan jeg fjerne opbevaringshylderne, så en sofa kan være der og så må vi sortere i legetøjet, så legoen kan være i det skab, som er bag døren.

Så er han lidt væk fra stuen, men stadig ikke helt væk og ovenpå. Så kan jeg også styre hans skærmtid lidt.

Jeg forstår fint at han gerne vil være sammen med mig og jeg vil jo også gerne være med ham, men det har bare taget lidt overhånd kan jeg mærke og jeg har brug for at erobre min stue tilbage igen :lol:

Jeg kan se, at når vi er opmærksomme på, at få sønnens værelse ryddet op; Hvilket vi ikke er gode til at være - Så er han mere tilbøjelig til at sætte sig derind, og lege med sit legetøj. Når det roder bruger han det ikke; og jeg kan godt sætte mig ind i, at det er mere indbydende, når der er ryddet op.
Bare en tanke jeg fik, da jeg så billedet; at jeg får heller ikke lyst til at gå derind - bliver næsten træt bare ved tanken; for man er jo nødt til at rydde op for at få plads til at lege noget nyt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1438
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12945

Indlægaf Fru Sunshine » 8. dec 2018, 22:59

Der er da masser af muligheder for at sætte en lille sofa ind og gøre det til et fint gamerrum.
Mit værelse var ikke større, og der var plads nok til en lænestol, en slå-ud-seng, skrivebord og mine boghylder.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5041

Indlægaf hotlips » 8. dec 2018, 23:13

I stuen, men hans værelse er ikke så stort og der er ikke rigtigt andet end hans seng, vi skal have lavet det med et par lænestole og så de kan sidde der og spille og hygge, men det er mest fordi han er ved at være stor og gerne selv vil være der når kæresten er her, jeg har ikke noget imod de er i stuen, jeg har en slags lænestol i køkkenet hvor jeg sidder og læser eller også går jeg i haven.. Og så kommer de som regel også derud på et tidspunkt.

Men han forventer heller ikke at jeg gør noget eller hvad man skal sige, vi kan sagtens sidde i 3 timer uden at sige andet end om vi skal tage noget med fra køkkenet eller lignende, jeg ved ikke om det måske gør en forskel.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. dec 2018, 23:38

Tibbler skrev:Jeg kan se, at når vi er opmærksomme på, at få sønnens værelse ryddet op; Hvilket vi ikke er gode til at være - Så er han mere tilbøjelig til at sætte sig derind, og lege med sit legetøj. Når det roder bruger han det ikke; og jeg kan godt sætte mig ind i, at det er mere indbydende, når der er ryddet op.
Bare en tanke jeg fik, da jeg så billedet; at jeg får heller ikke lyst til at gå derind - bliver næsten træt bare ved tanken; for man er jo nødt til at rydde op for at få plads til at lege noget nyt.

Så galt ser det nu heller ikke ud hele tiden. Det var bare for at vise lokalet :)
0

Tilbage til "Børn"