Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2015, 20:38

Lurende Peber skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes heller ikke, det er OK, at man slår sit barn.

Jeg kan så ikke lade være med at undre mig over
1: at moderen overhovedet tager et billede af numsen
2: det først bliver anmeldt efter bruddet.
Umiddelbart enig. Men hvor ser du, hvornår hun melder det? Det lover uanset hvad ikke godt for fremtidigt forældresamarbejde.

Det står der ikke direkte, men jeg gætter, fordi han angiveligt skulle have slået i august og sagen kom for retten i november.
Og i august var de sandsynligvis stadig sammen, eftersom moderen hørte barnet græde.

Så det er vel egentlig mest gisninger fra min side ud fra det skrevne.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9690

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 21:16

Jeg læste først artiklen nu og ser, at det faktisk ikke er en røvfuld, der er tale om. Der er tale om et "rap i numsen".
Det er helt sikkert forkert, men jeg ville tænke mere forkert om en decideret røvfuld, fordi man da skal have barnet op, sætte sig ned, lægge barnet over benene og gå i gang. Man kan nå at stoppe sig selv 100 gange inden da.
Et klap i numsen sker formentlig ikke på den måde ligeså "planlagt" og det synes jeg egentlig er en formildende omstændighed.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 21. dec 2015, 21:22

kidkomb skrev:Jeg læste først artiklen nu og ser, at det faktisk ikke er en røvfuld, der er tale om. Der er tale om et "rap i numsen".
Det er helt sikkert forkert, men jeg ville tænke mere forkert om en decideret røvfuld, fordi man da skal have barnet op, sætte sig ned, lægge barnet over benene og gå i gang. Man kan nå at stoppe sig selv 100 gange inden da.
Et klap i numsen sker formentlig ikke på den måde ligeså "planlagt" og det synes jeg egentlig er en formildende omstændighed.

Det synes jeg ikke.
Jeg synes, at en mand, der slår sin kæreste én gang i et ophedet skænderi, er voldelig. Jeg synes, hun skal gå fra ham og også gerne melde ham for det. Og jeg synes det samme, når det er børn, det går udover.
3
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10273

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 21:25

Det må også have været noget af et rap, hvis ét slag har givet mærker.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 21:47

DetSorteCirkus skrev:Det må også have været noget af et rap, hvis ét slag har givet mærker.

Det gav ikke "mærker", det gav røde balder. Det er i min verden ikke det samme. Et "klap" på en bar numse, der lige har været i bad giver røde balder.
Jeg synes heller ikke nødvendigvis, at man skal gå fra en kæreste, der een gang har skubbet eller givet en (blidere) lussing i afmagt.
Ikke at man ikke skal. Men ikke nødvendigvis. Det gælder for mænd såvel som kvinder.

Er det aldrig sket før og er der tegn på anger, så synes jeg det er at overreagere.
Det var, efter farens forklaring, sket i forbindelse med at barnet havde slået og drillet sin lillesøskende på bare 8 måneder.
Altså, der kan man nok godt føle afmagt. Man skal IKKE ty til vold. Jeg kan bare godt se, hvorfor det kan komme dertil.
Mange forældre ville have fået nok på et tidspunkt og fordi det er barnets vold mod den yngste, så er der de helt store følelser indblandet, går jeg ud fra.
Mange af disse forældre ville måske tilsidst have råbt, talt meget hårdt, hevet fat i armen (uden mærker til følge), slæbt barnet ind på værelset.
Det er også voldsomt.
Vi taler om en situation (formentlig) hvor ens yngste barn bliver slået kontinuerligt.
Jeg bebrejder IKKE ældste barnet. Under ingen omstændigheder.
Men for fa'en, tingene er ikke sort/hvide. Tingene er aldrig sort/hvide.
7
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 21:54

kidkomb skrev:Det gav ikke "mærker", det gav røde balder. Det er i min verden ikke det samme. Et "klap" på en bar numse, der lige har været i bad giver røde balder.
Jeg synes heller ikke nødvendigvis, at man skal gå fra en kæreste, der een gang har skubbet eller givet en (blidere) lussing i afmagt.
Ikke at man ikke skal. Men ikke nødvendigvis. Det gælder for mænd såvel som kvinder.

Er det aldrig sket før og er der tegn på anger, så synes jeg det er at overreagere.
Det var, efter farens forklaring, sket i forbindelse med at barnet havde slået og drillet sin lillesøskende på bare 8 måneder.
Altså, der kan man nok godt føle afmagt. Man skal IKKE ty til vold. Jeg kan bare godt se, hvorfor det kan komme dertil.
Mange forældre ville have fået nok på et tidspunkt og fordi det er barnets vold mod den yngste, så er der de helt store følelser indblandet, går jeg ud fra.
Mange af disse forældre ville måske tilsidst have råbt, talt meget hårdt, hevet fat i armen (uden mærker til følge), slæbt barnet ind på værelset.
Det er også voldsomt.
Vi taler om en situation (formentlig) hvor ens yngste barn bliver slået kontinuerligt.
Jeg bebrejder IKKE ældste barnet. Under ingen omstændigheder.
Men for fa'en, tingene er ikke sort/hvide. Tingene er aldrig sort/hvide.

Jeg forholdt mig ikke til faderens motiver, men til slagets kraft.
For mig er det i den forbindelse ligegyldigt, om vi kalder det et rap eller en røvfuld.

Såvidt jeg kan forstå ud fra et andet indlæg i tråden, har moderen kunne nå at fotografere balderne, mens der endnu var tegn på slaget, og hvis der kun er faldet et enkelt, tænker jeg så bare, at det må have haft en vis kraft.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 21:56

DetSorteCirkus skrev:
Jeg forhold mig ikke til faderens motiver, men til slagets kraft.
For mig er det i den forbindelse ligegyldigt, om vi kalder det et rap eller en røvfuld.

Såvidt jeg kan forstå ud fra et andet indlæg i tråden, har moderen kunne nå at fotografere balderne, mens der endnu var tegn på slaget, og hvis der kun er faldet et enkelt, tænker jeg så bare, at det må have haft en vis kraft.

Det tror jeg også det har haft. Men jeg tror det har været i affekt. Og jeg synes faktisk at faderens "motiver" er meget vigtige. Der er stor, stor forskel på at holde "afmagtsfølelsen" og nå hele rækken af bevægelser igennem inden man slår en endefuld og til at lange ud efter sit barn. Begge dele er helt forkert, men jeg synes absolut det kan gradbøjes.
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 21:59

kidkomb skrev:Det tror jeg også det har haft. Men jeg tror det har været i affekt. Og jeg synes faktisk at faderens "motiver" er meget vigtige. Der er stor, stor forskel på at holde "afmagtsfølelsen" og nå hele rækken af bevægelser igennem inden man slår en endefuld og til at lange ud efter sit barn. Begge dele er helt forkert, men jeg synes absolut det kan gradbøjes.

Ja, faderens motiver er vigtige, men det var stadig ikke det, jeg forholdt mig til i det indlæg, du citerede.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 22:04

DetSorteCirkus skrev:
kidkomb skrev:Det tror jeg også det har haft. Men jeg tror det har været i affekt. Og jeg synes faktisk at faderens "motiver" er meget vigtige. Der er stor, stor forskel på at holde "afmagtsfølelsen" og nå hele rækken af bevægelser igennem inden man slår en endefuld og til at lange ud efter sit barn. Begge dele er helt forkert, men jeg synes absolut det kan gradbøjes.

Ja, faderens motiver er vigtige, men det var stadig ikke det, jeg forholdt mig til i det indlæg, du citerede.

Og jeg forklarede tidligere, at en nøgen numse, der lige har været i bad, den bliver nemt rød og hvis det nu var mig, så ville jeg være rød i flere timer. (Been there done that, det skete i øvrigt ikke overlagt og var mit lår)
Jeg siger ikke, at han ikke slog hårdt. Jeg siger at ikke nødvendigvis gjorde.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 22:10

kidkomb skrev:Og jeg forklarede tidligere, at en nøgen numse, der lige har været i bad, den bliver nemt rød og hvis det nu var mig, så ville jeg være rød i flere timer. (Been there done that, det skete i øvrigt ikke overlagt og var mit lår)

Du beskriver, hvad der kunne tale for, at det ikke nødvendigvis var et hårdt slag.
Jeg hvad der kunne tale for, at det var.
Det er helt fint, da ingen af os kender sandheden.

Jeg forstod nok bare ikke, hvorfor du, som jeg læser det, deraf udleder, hvad jeg måtte mene om motiverne bag, når jeg ikke har udtalt mig om dem.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 22:13

DetSorteCirkus skrev:
kidkomb skrev:Og jeg forklarede tidligere, at en nøgen numse, der lige har været i bad, den bliver nemt rød og hvis det nu var mig, så ville jeg være rød i flere timer. (Been there done that, det skete i øvrigt ikke overlagt og var mit lår)

Du beskriver, hvad der kunne tale for, at det ikke nødvendigvis var et hårdt slag.
Jeg hvad der kunne tale for, at det var.
Det er helt fint, da ingen af os kender sandheden.

Jeg forstod nok bare ikke, hvorfor du, som jeg læser det, deraf udleder, hvad jeg måtte mene om motiverne bag, når jeg ikke har udtalt mig om dem.

Det ved jeg heller ikke. Men sådan læste jeg det. Beklager, hvis det ikke er tilfældet. (Og det er det så øjensynligt ikke)
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 22. dec 2015, 07:02

Man slår ikke børn. Aldrig.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 09:00

Jeg har slået min datter en gang. Jeg ville faktisk finde det himmelråbende, hvis det skulle give mig en plettet straffeattest.

Hun lå og kejtede rundt i sengen og havde mange, mange gange fået at vide, hun skulle være stille. I stedet rammer hun mig meget hårdt på næsen med sin fod. Instinktivt forsvarer jeg mig og "KLASK" sagde det på hendes lår. Som også blev rødt.

Jeg mener oprigtigt talt, vold kan gradbøjes. Og ikke al vold bør medføre en plettet straffeattest med alt det, det kan medføre i form af mistet job m.m.

Jeg betalte såmænd gerne en bøde for det klask. Men for filen hvor ville jeg finde det latterligt overkill og spild af tid og fremtid, hvis det skulle have givet mig en plettet straffeattest.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, det er den slags lignende tanker og historier, der får så mange til at svare, det er lidt ok at slå sit barn. Præcis som det er lidt ok, når barnet sparker en i hovedet.
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 22. dec 2015, 10:34

Jeg har også slået mine børn (én gang hver, tror jeg) - i ren afmagt og impuls. Det var i en periode, hvor jeg ikke havde overskud, og hvor de læste mig og derfor i usikkerhed prøvede ekstra til.

Det var forkert, og jeg har det meget skidt med det i dag, da jeg naturligvis tager skarpt afstand fra vold i opdragelsen; jeg tror ikke, det virker, og det er forkert overfor barnet.

Jeg ved dog, at det jeg havde brug for, var aflastning og rådgivning, og at en straf ikke ville have gjort noget bedre.
6
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 11:03

adagio skrev:
DetSorteCirkus skrev:
adagio skrev:Næh, men i mængden af elendighed som børn udsættes for, synes jeg at en endefuld er en bagatel, og en betinget fængselsdom lyder som en overreaktion.

Sådan synes jeg ikke, at man kan gøre det op.
Alle kategorier af lovovertrædelser findes i forskellige grader, og man kan ikke lade være med at straffe for de mildere, blot fordi der findes noget, der er værre.

Noget andet er så, at der i dette tilfælde øjensynlig eksisterer et betydeligt mørketal, som betyder, at man både skal give en røvfuld og være ret "uheldig" for at blive opdaget, men det er efter min mening heller ikke et argument for, at man i det tilfælde, hvor der kommer en sag ud af det, ikke skal straffe. Uden at sammenligne den ene forbrydelse med den anden er der sandsynligvis også mange flere lommetyve og bilister, der kører for stærkt, som aldrig bliver straffet, end det modsatte.

Det kan til gengæld diskuteres, om en betinget fængselsstraf vil have nogen gavnlig virkning for den dømtes forældreevner fremover og dermed også for barnets trivsel. Det vil jeg give Tanten ret i.

Ja, der er to ting i det. Dels ser jeg fængselsstraf som en nødløsning man kan bruge for at holde farlige folk væk fra gaden, jeg har ikke fidus til at det forhindrer kriminalitet eller gør nogen til bedre mennesker. Dels ser jeg isoleret en endefuld som ret harmløs, og jeg synes det ville være fint med bare en advarsel, men man kan selvfølgelig være bekymret for at det er en del af et større uhensigtsmæssigt billede så det kunne være værd fra offentlig side at holde øje med barnets trivsel i en periode.

Vold er ikke harmløst, heller ikke selv om man giver det kælenavne som fx endefuld for at få det til at lyde mindre slemt :badr: Det er skadeligt og dybt forkasteligt at slå på børn, ligegyldigt hvor man rammer henne!
0
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:

Tilbage til "Børn"