Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 11:05

Dikus skrev:Jeg har slået min datter en gang. Jeg ville faktisk finde det himmelråbende, hvis det skulle give mig en plettet straffeattest.

Hun lå og kejtede rundt i sengen og havde mange, mange gange fået at vide, hun skulle være stille. I stedet rammer hun mig meget hårdt på næsen med sin fod. Instinktivt forsvarer jeg mig og "KLASK" sagde det på hendes lår. Som også blev rødt.

Jeg mener oprigtigt talt, vold kan gradbøjes. Og ikke al vold bør medføre en plettet straffeattest med alt det, det kan medføre i form af mistet job m.m.

Jeg betalte såmænd gerne en bøde for det klask. Men for filen hvor ville jeg finde det latterligt overkill og spild af tid og fremtid, hvis det skulle have givet mig en plettet straffeattest.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, det er den slags lignende tanker og historier, der får så mange til at svare, det er lidt ok at slå sit barn. Præcis som det er lidt ok, når barnet sparker en i hovedet.

Det er da ikke lidt ok, selv om barnet sparker dig i hovedet. Seriøst? Det tror jeg næsten ikke på, at du mener...
0
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 11:09

Tanten skrev:Jeg har også slået mine børn (én gang hver, tror jeg) - i ren afmagt og impuls. Det var i en periode, hvor jeg ikke havde overskud, og hvor de læste mig og derfor i usikkerhed prøvede ekstra til.

Det var forkert, og jeg har det meget skidt med det i dag, da jeg naturligvis tager skarpt afstand fra vold i opdragelsen; jeg tror ikke, det virker, og det er forkert overfor barnet.

Jeg ved dog, at det jeg havde brug for, var aflastning og rådgivning, og at en straf ikke ville have gjort noget bedre.

Jeg er enig i hele dit indlæg. Jeg tror heller ikke, at straf virker, helt generelt. Men vores retssystem er jo skruet sådan sammen, at man kan blive straffet, når man overtræder loven. Derfor synes jeg, det er helt rigtigt at straffe faderen i denne sag.
Hvis vi ikke vil have, man skal straffes for at slå på børn, kan vi ikke have en lov, der forbyder det imo.
1
I gave birth to mine
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 11:48

adagio skrev:
Zinde skrev:Vold er ikke harmløst, heller ikke selv om man giver det kælenavne som fx endefuld for at få det til at lyde mindre slemt :badr: Det er skadeligt og dybt forkasteligt at slå på børn, ligegyldigt hvor man rammer henne!

Jeg giver ikke noget kælenavne for at få det til at lyde mindre slemt, det er også forkasteligt at skyde folk den slags synspunkter i skoene.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=endef ... t=endefuld: Slag i enden med håndfladen, brugt som afstraffelse

Men vel trods alt mindre forkasteligt end at slå på børn?
0
I gave birth to mine
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 22. dec 2015, 12:05

Zinde skrev:
Tanten skrev:Jeg har også slået mine børn (én gang hver, tror jeg) - i ren afmagt og impuls. Det var i en periode, hvor jeg ikke havde overskud, og hvor de læste mig og derfor i usikkerhed prøvede ekstra til.

Det var forkert, og jeg har det meget skidt med det i dag, da jeg naturligvis tager skarpt afstand fra vold i opdragelsen; jeg tror ikke, det virker, og det er forkert overfor barnet.

Jeg ved dog, at det jeg havde brug for, var aflastning og rådgivning, og at en straf ikke ville have gjort noget bedre.

Jeg er enig i hele dit indlæg. Jeg tror heller ikke, at straf virker, helt generelt. Men vores retssystem er jo skruet sådan sammen, at man kan blive straffet, når man overtræder loven. Derfor synes jeg, det er helt rigtigt at straffe faderen i denne sag.
Hvis vi ikke vil have, man skal straffes for at slå på børn, kan vi ikke have en lov, der forbyder det imo.

Det er egentlig også det, jeg skriver i mit første indlæg - at det ikke kan være anderledes; når endefulden er anmeldt og dokumenteret, så går retssystemet i gang, og sådan må og skal det være. Om det så er hensigtsmæssigt i det konkrete tilfælde, og om det er i "lovens ånd" er en anden sag.
1
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 12:35

adagio skrev:
Zinde skrev:
adagio skrev:
Zinde skrev:Vold er ikke harmløst, heller ikke selv om man giver det kælenavne som fx endefuld for at få det til at lyde mindre slemt :badr: Det er skadeligt og dybt forkasteligt at slå på børn, ligegyldigt hvor man rammer henne!

Jeg giver ikke noget kælenavne for at få det til at lyde mindre slemt, det er også forkasteligt at skyde folk den slags synspunkter i skoene.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=endef ... t=endefuld: Slag i enden med håndfladen, brugt som afstraffelse

Hvad har det med mig at gøre? Jeg har aldrig slået på børn.

Du skriver, at du synes en endefuld er ret harmløs. Det er dét, jeg prøver at debattere med dig...
0
I gave birth to mine
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 22. dec 2015, 12:42

adagio skrev:
Tanten skrev:Det er egentlig også det, jeg skriver i mit første indlæg - at det ikke kan være anderledes; når endefulden er anmeldt og dokumenteret, så går retssystemet i gang, og sådan må og skal det være. Om det så er hensigtsmæssigt i det konkrete tilfælde, og om det er i "lovens ånd" er en anden sag.

Sådan må og skal det være selv om det ikke er hensigtsmæssigt? Hvorfor kan det ikke håndteres smartere hvis det ikke er hensigtsmæssigt?

Jura er jura og vil altid være "firkantet". Hvis noget er strafbart, er det strafbart, og så falder der jo en dom, hvis der sker en anmeldelse og der er dokumentation.

Vi to er sådan set ret enige om, at vold mod børn kan gradbøjes, og at den konkrete sag, såfremt den er enkeltstående og genfortalt korrekt, ligger i den letter ende. Men det tager lovgivningen jo ikke højde for - udover naturligvis gennem selve strafudmålingen, der jo så også er gjort betinget. Sagen skal jo behandles uanset.

Min overbevisning er, at det der hjælper et barn, hvis forældre, i afmagt er rådgivning til forældrene - så det ikke sker igen.

Jeg siger ikke, at manden ikke skulle have været dømt - det skal han jo, fordi der er foregået noget strafbart, der er anmeldt og dokumenteret.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3019

Indlægaf vibbsen » 22. dec 2015, 13:11

Nej. Det er ikke OK.
Revselsesretten blev afskaffet i 1997. Hvilket i en meget simplificeret udgave betyder at hvor man måske tidligere havde retten til at gøre, det selvom det var ildeset. Jamen så var det nu forbudt ved lov at slå sine børn. Og dermed på ingen mulige måder OK.
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 13:23

adagio skrev:
Zinde skrev:
adagio skrev:
Zinde skrev:
adagio skrev:

Hvad har det med mig at gøre? Jeg har aldrig slået på børn.

Du skriver, at du synes en endefuld er ret harmløs. Det er dét, jeg prøver at debattere med dig...

Ja, som isoleret hændelse tvivler jeg stærkt på at det har nogen betydning for et barns videre liv at det får en endefuld. Er det noget der sker hyppigt, er det noget andet. En knytnæve i ansigtet ville også være noget andet. Men et enkelt slag med flad hånd på bagdelen synes jeg er i den meget milde voldsafdeling. Vold er selvfølgelig aldrig i orden, men der er grader af alting.

Jeg synes ikke, der findes en "mild voldsafdeling".
Jeg tror, det betyder noget for et barn at vokse op med forældre, der kan finde på at slå. Derudover synes jeg, det er fesent succeskriterium at have for et barneliv, at voldsomme ting kan accepteres, hvis de ikke gør varig skade på barnet.
1
I gave birth to mine
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2015, 14:14

Zinde skrev:Jeg synes ikke, der findes en "mild voldsafdeling".
Jeg tror, det betyder noget for et barn at vokse op med forældre, der kan finde på at slå. Derudover synes jeg, det er fesent succeskriterium at have for et barneliv, at voldsomme ting kan accepteres, hvis de ikke gør varig skade på barnet.

Men det gør der jo. Der er forskel på simpel og grov vold og meget grov vold, når man kigger på det strafferetligt - og lige som der er forskel på at stikke en lussing og nikke en skalle når det kommer til voksne, så er der også forskel på en enkelt endefuld og regulære bank, når det kommer til børn.

Betyder det, at en endefuld er okay? Næh. Kan den tilgives? Ja, i min verden.

Og jeg giver sådan set ikke meget for "det tog vi da ikke skade af" som en generel ansvarsfraskrivelse i forhold til hvordan man agerer som forælder. Men jeg har som flere andre fået den der enkeltstående endefuld, og nej, jeg tog ikke skade af at min far en eneste gang i min barndom mistede besindelsen, og det ville i min verden være en overdrivelse af det skulle have ført til en plettet straffeattest.
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9235

Indlægaf Fru Sunshine » 22. dec 2015, 15:08

Altså: som en, der engang fik en bag i af min far, vil jeg nu stadig påstå, at jeg ikke har taget skade.
Det ville jeg måske have gjort, hvis det var sket mere end den ene gang, men det gjorde det altså ikke.
Det ville da have været helt i skoven, hvis han var blevet fængslet for det.

Men det er ikke ensbetydende med, at jeg synes, det er i orden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8427
Kontakt:

Indlægaf Ado » 22. dec 2015, 15:37

Der er mange fra den lidt ældre generation, der er vokset op med en røvfuld. Er det okay? Nej, sgu da. Det er da en falliterklæring som forælder.
Men tiderne ændrer sig. Sådan var det dengang og jeg har store tvivl, om der sidder et overtal af nogle generationer 60'ere, 70'ere og +- som har traumer over det.
Jeg kan ikke huske om jeg fik en endefuld, da jeg var barn. Det kan ikke udelukkes. Men jeg har kun respekt og stor kærlighed tilovers for mine forældre.

Jeg tvivler også meget på, at man kan finde nogen i dag af "vores" generation, som er fortaler for den form for opdragelse anno 2015. Men en enkelt endefuld er ikke fængselværdig. Ikke i mine øjne.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 15:43

Akehurst2 skrev:
Zinde skrev:Jeg synes ikke, der findes en "mild voldsafdeling".

Men det gør der jo. Der er forskel på simpel og grov vold og meget grov vold, når man kigger på det strafferetligt - og lige som der er forskel på at stikke en lussing og nikke en skalle når det kommer til voksne, så er der også forskel på en enkelt endefuld og regulære bank, når det kommer til børn.

Betyder det, at en endefuld er okay? Næh. Kan den tilgives? Ja, i min verden.

Og jeg giver sådan set ikke meget for "det tog vi da ikke skade af" som en generel ansvarsfraskrivelse i forhold til hvordan man agerer som forælder. Men jeg har som flere andre fået den der enkeltstående endefuld, og nej, jeg tog ikke skade af at min far en eneste gang i min barndom mistede besindelsen, og det ville i min verden være en overdrivelse af det skulle have ført til en plettet straffeattest.

Men det er jo nødt til at føre til en plettet straffeattest, når det er ulovligt at slå på børn?

Jeg ved godt, at vold gradbøjes. Jeg skrev, at der ikke findes mild vold.
0
I gave birth to mine
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 15:44

Det der med, om man har taget skade af ting, det er svært at afgøre, synes jeg. Jeg kan jo ikke vide, om jeg ville være anderledes, hvis mine forældre havde gjort eller undladt at gøre bestemte ting, da jeg var barn.
0
I gave birth to mine
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8427
Kontakt:

Indlægaf Ado » 22. dec 2015, 15:50

Zinde skrev:Det der med, om man har taget skade af ting, det er svært at afgøre, synes jeg. Jeg kan jo ikke vide, om jeg ville være anderledes, hvis mine forældre havde gjort eller undladt at gøre bestemte ting, da jeg var barn.

Nej, det er rigtigt, men omvendt, så kan man jo blive ved. Tager børn skade af at vokse op i et spelthjem? Tager børn skade af frigjorte forældre? Tager børn skade af forældre af den gamle pdagigiske skole, hvor alle problemer blev løst ved timelange "forhør" "hvorfor gjorde du det? Hvordan tror du Mette følte indeni? hvordan har du det med det hele nu?"

Og disclaimer; nej, jeg sammenligner ikke vold med en bestemt livsstil. Men altså, hvadenten vi vil det eller ej, så var barndommen og forældrene anderledes i gamle dage. Ingen sikkerhedsseler på bagsæderne, røg under graviditeten og under køreturen, endefuld, skammekrog og røde pølser.
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2015, 15:52

Zinde skrev:
Men det er jo nødt til at føre til en plettet straffeattest, når det er ulovligt at slå på børn?

Der er jo stadig overladt et skøn til domstolene - det er det, de er der for. Og de kan jo vælge ikke at dømme i en konkret sag.

Jeg siger ikke, at de skulle have undladt det i denne sag, men mere som en generel betragtning. En plettet straffeattest er jo en alvorlig ting, og jeg synes bestemt godt, det kan overvejes om det altid er i barnets interesse, at en endefuld eller tilsvarende enkeltstående vold, skal have den konsekvens. Hvis det fx medfører, at forælderen mister sit job, så kan det jo få alvorlige konsekvenser.

Og ja, don't do the crime, if you can't do the time. Men jeg synes alligevel, det godt kan overvejes at lade nåde gå for ret.
1

Tilbage til "Børn"