Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9169

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. dec 2015, 15:52

Zinde skrev:Det der med, om man har taget skade af ting, det er svært at afgøre, synes jeg. Jeg kan jo ikke vide, om jeg ville være anderledes, hvis mine forældre havde gjort eller undladt at gøre bestemte ting, da jeg var barn.

Jeg vil tro, det ikke har ændret noget for mig. Jeg kan nemlig ikke selv huske det.
Men jeg har fået fortalt, at min mor ikke var hjemme, og da jeg hørte hende i køkkenet næste morgen, styrtede jeg gennem hele huset og hylede:"MOR MOR.... FAR HAR BANKET MIG!"

Jeg havde ikke fældet en tåre, da slaget faldt, siger min storesøster.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2015, 16:05

Zinde skrev:Det der med, om man har taget skade af ting, det er svært at afgøre, synes jeg. Jeg kan jo ikke vide, om jeg ville være anderledes, hvis mine forældre havde gjort eller undladt at gøre bestemte ting, da jeg var barn.

Nej - man er jo på godt og ondt et produkt af den opdragelse man har fået, og det kunne sikkert have været både bedre og værre på alle mulige punkter i de flestes barndom. Forældre kan jo heller ikke altid i situationen vide, hvornår man skal stå fast og hvornår man skal fire, hvornår man skal lytte og hvornår råde, hvornår det ene og hvornår det andet, og forældre er også bare mennesker, der kan være trætte og sure og underskudsagtige, hvilket selvfølgelig også betyder noget for børnene, uanset hvor gode viljer og hvor meget kærlighed, der i øvrigt er bag det hele.

Når jeg skriver "taget skade" så mener jeg at man er påvirket på en måde, så det ændrer ved ens måde at indgå i relationer, være velfungerende, selv være en god forælder og sådan noget, i et eller andet omfang, der relaterer sig til den konkrete endefuld.
2
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2015, 16:07

Ado skrev:
Og disclaimer; nej, jeg sammenligner ikke vold med en bestemt livsstil. Men altså, hvadenten vi vil det eller ej, så var barndommen og forældrene anderledes i gamle dage. Ingen sikkerhedsseler på bagsæderne, røg under graviditeten og under køreturen, endefuld, skammekrog og røde pølser.

Ja - og meget mere frihed uden hele tiden at blive kørt alle vegne og overvåget med mobiltelefoner, ingen konkurrencestat og bekymring for klimakatastroferne.

Tingene ændrer sig og nogen gange bliver vi forhåbentlig klogere undervejs. Undervejs tager man så de knubs livet giver en.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 22. dec 2015, 16:22

Mine børn er formentlig påvirket af den afmagt og manglende overskud, jeg følte - næppe af at blive slået én gang.
2
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 22. dec 2015, 16:49

Tanten skrev:Mine børn er formentlig påvirket af den afmagt og manglende overskud, jeg følte - næppe af at blive slået én gang.

Det er også dét, jeg tænker. At der jo er gået noget forud for, at man har fået den ene endefuld, og at det sandsynligvis kommer til at præge én, at forældrene har haft det så skidt, at de har slået.
Rolige, favnende overskudsforældre kommer ikke pludselig til at slå. Jeg tror, man skal være ret langt ude for at komme til det - medmindre man systematisk anvender vold i sin børneopdragelse, men det er ikke det, vi diskuterer i denne tråd.
0
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 21:12

Zinde skrev:Men det er jo nødt til at føre til en plettet straffeattest, når det er ulovligt at slå på børn?

Jeg ved godt, at vold gradbøjes. Jeg skrev, at der ikke findes mild vold.

Nøh. Man kunne jo gøre det til en bødeting. Ligesom så meget andet, der er imod lovgivningen, men ikke nok til, man vil ødelægge folks fremtidsmuligheder for. Hvor fedt er det måske for den dreng, der får en enkeltstående endefuld, at hans far mister sit job pga. den?
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 21:15

Zinde skrev:
Tanten skrev:Mine børn er formentlig påvirket af den afmagt og manglende overskud, jeg følte - næppe af at blive slået én gang.

Det er også dét, jeg tænker. At der jo er gået noget forud for, at man har fået den ene endefuld, og at det sandsynligvis kommer til at præge én, at forældrene har haft det så skidt, at de har slået.
Rolige, favnende overskudsforældre kommer ikke pludselig til at slå. Jeg tror, man skal være ret langt ude for at komme til det - medmindre man systematisk anvender vold i sin børneopdragelse, men det er ikke det, vi diskuterer i denne tråd.

Ikke nødvendigvis. Der gik absolut intet forud for det slag, jeg har givet til min datter. Ej heller, da min mand slog hende med døren eller hældte kogende vand over hende.

Og nej. Vi er sørme heller ikke blevet straffet for det.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5691

Indlægaf Animi » 22. dec 2015, 21:23

Dikus skrev:
Zinde skrev:

Ikke nødvendigvis. Der gik absolut intet forud for det slag, jeg har givet til min datter. Ej heller, da min mand slog hende med døren eller hældte kogende vand over hende.

Med vilje?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 21:31

Animi skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:

Med vilje?

Næh. Men hvis vold ikke kan gradbøjes, så kan vold jo ikke gradbøjes.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 22. dec 2015, 21:45

Dikus skrev:

Arh. Er vold ikke defineret som noget der sker forsætligt? Altså, hvis jeg taber en tung bog og den rammer nogens fod, så er det jo heller ikke vold.
3
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5691

Indlægaf Animi » 22. dec 2015, 21:52

Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:

Med vilje?

Jeg er nu rimelig sikker på at uheld ikke tæller som vold
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 21:58

Flora skrev:
Dikus skrev:

Arh. Er vold ikke defineret som noget der sker forsætligt? Altså, hvis jeg taber en tung bog og den rammer nogens fod, så er det jo heller ikke vold.

Hvor meget fortsæt finder du i en endefuld (=et klask), givet i afmagt?

Hvilken forskel er der fra den og det klask, jeg instinktivt gav min datter, da hun sparkede mig i hovedet?

Og hvad tror du har været værst for min datter: Det klask eller det kogende vand, hun fik over sig, fordi vi var trætte og underskudsagtige og handlede forkert?

For... Det var da pga barnet, vi ville straffe forældre, der gav en enkeltstående endefuld med en plettet straffeattest?

Jeg mener oprigtigt talt, jeg finder det betænkeligt, at en endefuld kan give en plettet straffeattest. Bøde. Fint. Men... Hvor let bliver det nu for familiehusene og socialrådgiverne at hjælpe de underskudsramte forældre? Hvor meget skade kan den dom gøre? Ud over de enkelttilfælde, hvor en persons plettede straffeattest har konsekvenser.

Jeg betalte med glæde en bøde for at have slået mit barn. Så kunne jeg vise hende at nej. Det må man ikke. Jeg meldte gerne mig selv. Men ikke på vilkår, om jeg ville finde det rimeligt med en plettet straffeattest.

Det samme ville gøre sig gældende for det skub jeg engang fik, der gav mig hul i hovedet. Ja. Drengen var sur, fordi jeg drillede. Og ja. Det var hidsighed og vold, der gav mig hul i hovedet. Men det var sådan set ikke forsætligt. Det var afmagt - og stoppede jo netop med EN uoverlagt handling.
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 22. dec 2015, 22:10

Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:

Hvilken forskel er der fra den og det klask, jeg instinktivt gav min datter, da hun sparkede mig i hovedet?

Og hvad tror du har været værst for min datter: Det klask eller det kogende vand, hun fik over sig, fordi vi var trætte og underskudsagtige og handlede forkert?

For... Det var da pga barnet, vi ville straffe forældre, der gav en enkeltstående endefuld med en plettet straffeattest?

Jeg mener oprigtigt talt, jeg finder det betænkeligt, at en endefuld kan give en plettet straffeattest. Bøde. Fint. Men... Hvor let bliver det nu for familiehusene og socialrådgiverne at hjælpe de underskudsramte forældre? Hvor meget skade kan den dom gøre? Ud over de enkelttilfælde, hvor en persons plettede straffeattest har konsekvenser.

Jeg betalte med glæde en bøde for at have slået mit barn. Så kunne jeg vise hende at nej. Det må man ikke. Jeg meldte gerne mig selv. Men ikke på vilkår, om jeg ville finde det rimeligt med en plettet straffeattest.

Det samme ville gøre sig gældende for det skub jeg engang fik, der gav mig hul i hovedet. Ja. Drengen var sur, fordi jeg drillede. Og ja. Det var hidsighed og vold, der gav mig hul i hovedet. Men det var sådan set ikke forsætligt. Det var afmagt - og stoppede jo netop med EN uoverlagt handling.

Jamen, jeg er helt enig med dig i, at et klask i enden (eller andre steder for den sags skyld) givet i afmagt ikke bør give fængselsstraf og pletter på straffeattesten. Det er ude af proportioner. En bøde er helt sikkert mere passende. Det ændrer nu ikke på at hændelige uheld ikke er vold uagtet at konsekvensen er den samme for den det går ud over. Jeg synes der er stor forskel på om man hælder kogende vand ud over nogen med fuldt overlæg og om man gør det ved et uheld. Også selv om uheldet kunne have været undgået hvis man ikke havde været træt. Det synes straffeloven i øvrigt også.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 22. dec 2015, 22:15

Flora skrev:
Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:

Jamen, jeg er helt enig med dig i, at et klask i enden (eller andre steder for den sags skyld) givet i afmagt ikke bør give fængselsstraf og pletter på straffeattesten. Det er ude af proportioner. En bøde er helt sikkert mere passende. Det ændrer nu ikke på at hændelige uheld ikke er vold uagtet at konsekvensen er den samme for den det går ud over. Jeg synes der er stor forskel på om man hælder kogende vand ud over nogen med fuldt overlæg og om man gør det ved et uheld. Også selv om uheldet kunne have været undgået hvis man ikke havde været træt. Det synes straffeloven i øvrigt også.

Så mangler vi bare, at straffeloven liiiige bliver lige så fornuftig i forhold til det der enkle klask mod barnet :D

Jeg er så gammel, så jeg kan huske diskussionerne, der gik forud for lovvedtagelsen. Og... Selvfølgelig var det ikke denne her situation, man tænkte på...

Det er ret beset dårligt lovarbejde, i min bog. Særligt, fordi det kan have så store samfundsmæssige konsekvenser, hvis folk ikke tør bede om hjælp, de har brug for, fordi de en gang har mistet grebet og er blevet forskrækket over sig selv.

Men når du nu gør dig den ulejlighed at være enig med mig, selvom jeg er på tværs. Så vil jeg gøre dig tjenesten efter: Nej. Det er ikke på nogen måde ok at give børn en endefuld.
3
Chloecat
Kort karma: 3
Likede indlæg: 66

Indlægaf Chloecat » 26. dec 2015, 15:05

Jeg syntes det er absolut og helt forkert at slå sit barn.

Jeg vil ALDRIG slå mit barn og jeg håber ved gud ingen nær mig gør det, så jeg skal sættes i et dilemma. Jeg ved ikke om jeg ville melde det til politiet, men jeg tror de vil forstå at det skal de aldrig overveje nogensinde og jeg ville gå decideret imellem, hvis jeg kunne nå det.

Så jeg ligeglad med hvad barnet gør, om det løber mod vejen konsekvent eller har malet med spritfarver på væggen og griner en lige op i fjæset, når man skælder ud - man slår ikke sit barn!

Jeg har selv fået nogle flade som barn, både lussinger og i bagen, men hvor er det usselt og nedværdigende - også selvom jeg i den forstand ikke har taget skade.
1

Tilbage til "Børn"