Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1532

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf landsbytossen » 26. dec 2015, 15:49

Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:
Næh. Men hvis vold ikke kan gradbøjes, så kan vold jo ikke gradbøjes.

Arh. Er vold ikke defineret som noget der sker forsætligt? Altså, hvis jeg taber en tung bog og den rammer nogens fod, så er det jo heller ikke vold.

Hvor meget fortsæt finder du i en endefuld (=et klask), givet i afmagt?

Hvilken forskel er der fra den og det klask, jeg instinktivt gav min datter, da hun sparkede mig i hovedet?

Og hvad tror du har været værst for min datter: Det klask eller det kogende vand, hun fik over sig, fordi vi var trætte og underskudsagtige og handlede forkert?

For... Det var da pga barnet, vi ville straffe forældre, der gav en enkeltstående endefuld med en plettet straffeattest?

Jeg mener oprigtigt talt, jeg finder det betænkeligt, at en endefuld kan give en plettet straffeattest. Bøde. Fint. Men... Hvor let bliver det nu for familiehusene og socialrådgiverne at hjælpe de underskudsramte forældre? Hvor meget skade kan den dom gøre? Ud over de enkelttilfælde, hvor en persons plettede straffeattest har konsekvenser.

Jeg betalte med glæde en bøde for at have slået mit barn. Så kunne jeg vise hende at nej. Det må man ikke. Jeg meldte gerne mig selv. Men ikke på vilkår, om jeg ville finde det rimeligt med en plettet straffeattest.

Det samme ville gøre sig gældende for det skub jeg engang fik, der gav mig hul i hovedet. Ja. Drengen var sur, fordi jeg drillede. Og ja. Det var hidsighed og vold, der gav mig hul i hovedet. Men det var sådan set ikke forsætligt. Det var afmagt - og stoppede jo netop med EN uoverlagt handling.

Jamen, jeg er helt enig med dig i, at et klask i enden (eller andre steder for den sags skyld) givet i afmagt ikke bør give fængselsstraf og pletter på straffeattesten. Det er ude af proportioner. En bøde er helt sikkert mere passende. Det ændrer nu ikke på at hændelige uheld ikke er vold uagtet at konsekvensen er den samme for den det går ud over. Jeg synes der er stor forskel på om man hælder kogende vand ud over nogen med fuldt overlæg og om man gør det ved et uheld. Også selv om uheldet kunne have været undgået hvis man ikke havde været træt. Det synes straffeloven i øvrigt også.

Så mangler vi bare, at straffeloven liiiige bliver lige så fornuftig i forhold til det der enkle klask mod barnet :D

Jeg er så gammel, så jeg kan huske diskussionerne, der gik forud for lovvedtagelsen. Og... Selvfølgelig var det ikke denne her situation, man tænkte på...

Det er ret beset dårligt lovarbejde, i min bog. Særligt, fordi det kan have så store samfundsmæssige konsekvenser, hvis folk ikke tør bede om hjælp, de har brug for, fordi de en gang har mistet grebet og er blevet forskrækket over sig selv.

Men når du nu gør dig den ulejlighed at være enig med mig, selvom jeg er på tværs. Så vil jeg gøre dig tjenesten efter: Nej. Det er ikke på nogen måde ok at give børn en endefuld.

Jeg kan også huske, da revselsesretten blev afskaffet i kongeriget Danmark. Det er mindre end to måneder siden. (Den påstand kan I tænke lidt over ) :wink3:
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Dikus » 26. dec 2015, 16:41

:lol: Nåh ja... Jeg bor i Grønland. Men der har børnene nu markant større problemer end en røvfuld i ny og næ, desværre.
0

Tilbage til "Børn"