Julesovsen - hvordan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Re: Julesovsen - hvordan?

Indlægaf HappyHippo » 23. dec 2015, 16:00

juleaften snyder jeg ikke med kulør, opbagning og bouillon. Det tager selvfølgelig også længere tid, men smager meget bedre
0
Brugeravatar
Goldie
Kort karma: 23
Likede indlæg: 201

Indlægaf Goldie » 23. dec 2015, 18:58

Pernille skrev:Jeg skal for første gang helt selv stå for mad juleaften.

Vi skal have and, brune/hvide/franske kartofler, rødkål.. og SOVS. Men hvordan? Hvis jeg endelig laver sovs til hverdag, er det bare en ret alm. opbagt brun sovs.

Hvordan laver DU den bedste sovs, med fløde und alles til juleaften?

Hvis jeg formoder at du lægger anden på en rist i ovnen, med en bradepande med lidt vand i nedenunder og sørger for løbende at sørge for at der er vand i bradepanden...
Så når anden er stegt, så tager du skyen (det i bradepanden = vand + fedt fra anden) og hælder i en skål. Lader det stå lidt. Så hvis man vil have en mindre fed sovs, så tager man forsigtigt med en ske og fjerner der øverste fedtlag, som lægger sig i toppen af væsken. Dernæst hælder du det igennem en fin si og ned i en gryde. Laver en melbolle og hælder vandet fra de kogte kartofler ned i, til der er den ønskede konsistens. Kulør i til ønskede farve. Og der smages til med salt og voila.
Hvis der ønskes mere fed sovs, undlades at fjerne fedtlaget fra skyen.
1
"Hello from the other side!..." :ninja:
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 24. dec 2015, 12:12

0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 24. dec 2015, 12:14

Goldie skrev:
Pernille skrev:Jeg skal for første gang helt selv stå for mad juleaften.

Vi skal have and, brune/hvide/franske kartofler, rødkål.. og SOVS. Men hvordan? Hvis jeg endelig laver sovs til hverdag, er det bare en ret alm. opbagt brun sovs.

Hvordan laver DU den bedste sovs, med fløde und alles til juleaften?

Hvis jeg formoder at du lægger anden på en rist i ovnen, med en bradepande med lidt vand i nedenunder og sørger for løbende at sørge for at der er vand i bradepanden...
Så når anden er stegt, så tager du skyen (det i bradepanden = vand + fedt fra anden) og hælder i en skål. Lader det stå lidt. Så hvis man vil have en mindre fed sovs, så tager man forsigtigt med en ske og fjerner der øverste fedtlag, som lægger sig i toppen af væsken. Dernæst hælder du det igennem en fin si og ned i en gryde. Laver en melbolle og hælder vandet fra de kogte kartofler ned i, til der er den ønskede konsistens. Kulør i til ønskede farve. Og der smages til med salt og voila.
Hvis der ønskes mere fed sovs, undlades at fjerne fedtlaget fra skyen.

Erstat kartoffelvand med andefond.

Kog den på indmad fra anden, et par lår (evt. skroget fra mortensaften) grønsager og urter. Der er ingen smag i kartoffelvand.
Derudover skal en god sovs have både sødme og syre. Det kan evt. komme fra æble/ribsgele og gastric (indkogt eddieke med sukker).
0

Tilbage til "Mad og drikke"