Hvordan var jeres juleaften?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
No1
Kort karma: 55
Likede indlæg: 460

Hvordan var jeres juleaften?

Indlægaf No1 » 25. dec 2015, 13:23

Del gerne på godt og ondt. :)

På plussiden så havde jeg fornøjelsen af min niece, som var spændt og glad, og som bare ville hygge. Hun er kommet i en alder nu, hvor hun forstår hvad der sker omkring hende.

På negativsiden, så udvandrede hendes far fordi vi havde fået en dårlig and - og ikke havde fået købt en ny. (vi havde flæskesteg) Han tog sine ting, og var væk i timevis. Hans datter spurgte jo selvfølgelig hvor far var taget hen - flere gange. Tror hun til sidst kom frem til at han var på arbejde. Han kom i øvrigt hjem ligesom vi skulle til at åbne gaver. Han havde købt noget and i et åbent supermarked, lavede det, spiste foran os andre og sagde ikke et ord. Da kæresten spurgte om han ikke ville åbne sine gaver og fik datteren til at give ham gaver, så tog ham dem, og stammede dem under sofabordet. Han sagde ikke et ord, men gav hende et ondt blik.

Der fik jeg nok og tog hjem.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2930

Re: Hvordan var jeres juleaften?

Indlægaf JoyNips » 25. dec 2015, 13:34

Det var ikke den bedste. Jeg blev ramt af et begyndende migræneanfald og kvalmen tog al lyst til mad, så jeg spiste et par kartofler og måtte så lægge mig nogle timer i mørke til medicinen satte ind. Lidt surt, når man kun er to personer, jeg havde ret dårlig samvittighed overfor min mor over at være hængemule. Og vi plejer at sidde og hygge over maden i timevis...
Men vi fik da åbnet gaver da jeg var kommet lidt til mig selv. Og spist lidt konfekt. Og jeg fik rester af and, kartofler og sovs med hjem, så kl 2 i nat smed jeg resterne i mikroovnen og så fik jeg julemad. :D

Vi har heldigvis som tradition at spise and den 25. også, så vi prøver igen i dag, uden migræne.
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 25. dec 2015, 13:35

Det var med svigerfamilien som ikke rigtig holder jul. Dvs ingen gaver, ingen mandelgave, ingen julestemning og de gik lige efter maden... Men maden var god.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8414
Kontakt:

Indlægaf Ado » 25. dec 2015, 13:42

Fantastisk. Så varm, så hyggelig og så kærlig. Og bare ved at skrive dette, får jeg tårer i øjnene igen. Min søn er startet i lære og tjener sine egne penge. Så han havde glædet sig så meget til at selv give gaver.
Og så gav han mig en Kenwood køkkenmaskine. Helt seriøst...jeg kunne slet ikke sige noget. Min mund begyndte at sitre og tårerne piblede frem. Den "bette" dreng altså. :whine: Jeg er så overvældet og har bare lyst til at kramme ham hele tiden.
39
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Ballademager » 25. dec 2015, 14:52

Vi havde en ganske fin aften.

Var til en dejlig julegudstjeneste med en rigtig god prædiken. Slap rigtig godt fra min første julemiddag, heldigvis :)

Resten var ærlig talt lidt et larmende kaos. Der var børn, så der var ikke rigtigt nogle tidspunkter, hvor vi alle sad ned. Men ungerne havde en fantastisk aften, og det er jo det vigtigste :)
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5904

Indlægaf Smiling_Goat » 25. dec 2015, 15:01

Katastrofal

Jeg har nævnt det andetsteds, men jeg kan stadig brokke mig over det.

Jeg skulle hjælpe min mor med slik osv. til juleaften, så jeg kom d. 22. og tænkte at jeg ville bo der julen over, fordi vi så ikke behøvede stresse over det. Vi blev så enige om at vente med opgaverne til dagen efter, og jeg vurderede, at det sagtens kunne lade sig gøre. MEN så gjorde min mor, hvad hun altid gør (og som jeg burde være klar over på nuværende tidspunkt,) hun lavede kaos. Midt i det hele havde hun lavet en aftale med en veninde d. 23. Veninden skulle komme at hente hende, og så skulle de handle mad sammen. Jeg tænkte, at det var en sær aftale, men min mor er doven, så det undrede mig ikke - for veninden har bil.
Tiden gik og jeg blev mere og mere bekymret for om vi ville nå det, men min mor blev ved med at sige, at veninden snart kom. Hun kom så kl. 14.. Så skulle de lige have boller og snakke. Endelig tog de ud at handle (og hente de ingredienser vi skulle bruge i køkkenet jo, det var derfor, jeg ikke bare gik i gang.) Men.. De skulle vist lidt mere end købe mandler, for klokken 17 var min mor tilbage. Så jeg lagde den første dej, mens min mor lavede aftensmad. Vi spiste og så knoklede jeg ellers i køkkenet mens min mor "holdt hundene rolige" inde i sofaen. Hun lavede ikke det store, men det afholdt hende ikke fra at brokke sig højlydt over, at det tog så lang tid, og hun var træt og bla bla. Omkring midnat gav hun op, og jeg måtte fortsætte alene. Klokken 3 kunne jeg også smide viskestykket og gå i seng. Alt det var jeg egentligt ikke irriteret over. Hun plejer ikke at hjælpe, og det er sådan præmisserne er, når vi "laver noget sammen."

MEN næste morgen da jeg kastede mig over det jeg ikke havde kunnet færdiggøre om natten, gik min mor nærmest rundt om sig selv, mens hun plaprede om, hvor forsinkede vi var. Hun endte på en stol i køkkenet, hvor hun fortalte mig at hun ALDRIG igen ville lade sig overtale til at udsætte opgaver. Det var min skyld, at vi var pressede juleaftensdag nemlig.
Og SÅ blev jeg irriteret.

Resten af morgenen og formiddagen med brokkede hun sig over travlhed (mens jeg arbejdede og hun bare brokkede sig) og over middag tog hun så på julevisit hos min mormor. Jeg ville egentligt også godt have sagt god jul til min mormor, men det var der simpelthen ikke tid til - nogen skulle jo passe køkkenet. Min bror kom og overtog den varme mad, jeg lagde sidste hånd på chokoladen, og så tog jeg hjem.

Jeg var helt afklaret med, at jeg ville tilbringe aftenen alene, men efter en lur på sofaen og en snak med min kæreste, besluttede jeg mig for, at jeg ville give det en chance, så jeg tog tilbage.
Hos min mor var min bror nu i fuld gang i køkkenet, mens min mor nærmest fulgte efter ham rundt uden egentligt at lave noget. Det var meget mærkeligt.
Maden kom på bordet og alt var hyggeligt og godt. Det jeg havde lavet i køkkenet blev dog ikke rigtigt serveret, og det undrede mig, men det var okay, for så fik jeg jo nok noget med hjem. Lige før jeg tog hjem tænkte jeg: "Så blev det da en helt god jul alligevel. Det var godt jeg kom tilbage." Jeg sagde så farvel til min mor, som var noget chokeret over, at jeg ville hjem. Jeg forventede jo egentligt, at hun ville tilbyde mig noget af det jeg havde slidt og slæbt for at fremstille, men nej, det tilbud udeblev. Jeg undrede mig, men det var da okay. Jeg kunne ikke spise mere alligevel, og hun havde vel glemt det.

Jeg gik ud til min cykel, og mens jeg låste den op, satte lys på osv. kunne jeg igennem ruden se min mor pakke rester ned til min bror (altså det jeg havde lavet.) Så helt glemt det, havde hun altså ikke..
'
Så.. Ja.. Da jeg kom hjem, var jeg ret ked af det, og meget i tvivl ift. om jeg endelig skulle bryde helt med hende. Jeg havde egentligt tænkt mig at bare glemme det hele og komme videre, fordi hun er umulig at snakke med, men jeg kunne mærke, da jeg vågnede i morges, at jeg havde behov for at fortælle hende, at hendes adfærd ikke var okay.

Så jeg skrev en besked til hende (man kan ikke snakke i telefon med hende, hun afbryder) hvori jeg fortalte hende, at jeg følte mig til grin over at have brugt så lang tid på at hjælpe hende for så at blive behandlet sådan. Jeg beskrev eksempler hvor hun havde gjort det tidligere, og afsluttede med at hun aldrig skal bede mig om hjælp igen. Til noget.
Det førte hende ud i en lang tirade, som hun afsluttede med: "Men tak for en hyggelig aften, selvom den var falsk."

Og så flegnede jeg igen. Jeg er flasket op med den slags passiv-aggressiv forsøg på at manipulere vha. dårlig samvittighed, og jeg får knopper i dag, så jeg fortalte hende, hvad jeg synes, om den slags manipulation og forsøg på at afspore samtalen. Det vidste hun ikke, hvad hun skulle sige til, skrev hun, og så har vi ikke snakket siden. Jeg ved ikke, om vi kommer til at snakke igen på nuværende tidspunkt.

Men jeg ved, at jeg vil prøve at finde noget pårørenderådgivning. Min mor er tydeligvis psykisk syg, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Jeg er sikker på, at hun har grædt det meste af dagen pga. vores kontrovers, og at det gør hende endnu mere ressourcesvag end hun plejer.. Det duer jo heller ikke.

Årh det blev langt. Men du spurgte selv :D
0
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 25. dec 2015, 15:36

Den var stille og rolig god, selv om min mor var et fjols!

Vi stod op og hyggede med børnene og friskbagte boller. Så tog min kone og tre af børnene på julevisit hos oldemor. Den mellemste blev hjemme hos mig, da han ikke var helt frisk. Vi gjorde anden klar, skrællede kartofler, kogte og pillede kartofler til brune kartofler og satte anden i ovenen. Om eftermiddagen kom mine forældre og vi fik kaffe før vi alle tog i kirke sammen.

Vi spiste en hyggelig og god middag, tændte juletræet og dansede og sang en mængde sange og salmer. Og så pakkede vi gaver op. Jeg fik de mest fantastiske gaver af mine børn og kone. Og mine børn blev så glade for alle deres gaver , så det var helt perfekt. Men så var der lige min mor...

Hun har spurgt os et utal af gange om vi ikke vil have nogle nye "lækre" håndklæder og vi har pænt takket nej hver gang. Vi er udemærket tilfredse med dem vi har. Ikke nok med hun så gav min kone håndklæder (de kan byttes), hun gave også hver af børnene to håndklæder. Og dem til børnene havde hun oven i købet haft den frækhed at vaske "så de kunne tage dem i brug med det samme". Ej, men hvad sker der for hende? Da børnene var gået i seng gav jeg hende besked på at den slags skal hun aldrig nogensinde gøre igen, hvis hun forsat vil inviteres. Havde vi ikke takket nej adskillige gange kunne hun være undskyldt, men i dette tilfælde er der bare ingen undskyldning. Hun blev naturligvis smækfornærmet over det, for hun ville jo bare have at vi og bærnene har det bedste. Og min far mente han skulle være mægler og sagde at nu skulle jeg tage mig sammen for hun mente jo ikke noget med det. Jeez altså!

Nå, men vi spiste en fordragelig morgenmad i morges og de tog afsted efter kirke. Og jeg tror ikke min mor giver os flere håndklæder foreløbigt!
1
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 71
Likede indlæg: 362

Indlægaf mariannaa » 25. dec 2015, 15:54

No1 skrev:
På negativsiden, så udvandrede hendes far fordi vi havde fået en dårlig and - og ikke havde fået købt en ny. (vi havde flæskesteg) Han tog sine ting, og var væk i timevis. Hans datter spurgte jo selvfølgelig hvor far var taget hen - flere gange. Tror hun til sidst kom frem til at han var på arbejde. Han kom i øvrigt hjem ligesom vi skulle til at åbne gaver. Han havde købt noget and i et åbent supermarked, lavede det, spiste foran os andre og sagde ikke et ord. Da kæresten spurgte om han ikke ville åbne sine gaver og fik datteren til at give ham gaver, så tog ham dem, og stammede dem under sofabordet. Han sagde ikke et ord, men gav hende et ondt blik.

Der fik jeg nok og tog hjem.

:8:

----------------------------------------------------

Min juleaften var rædselsfuld, men det vidste jeg godt at den ville blive. Min mor er døende ( af cancer som først blev opdaget for 3 mdr. siden) og hun er depressiv, ulykkelig og har dødsangst :trist: "Heldigvis" (i gåseøjne for ordet skal i denne forbindelse forstås i sin rette sammenhæng) kunne hun kun holde til et par timer, så jeg hurtigt kunne komme der fra igen. Det er nemlig meget hårdt at være i.

På positiv listen, så kom jeg hjem til en rigtig dejlig mail som min kæreste havde skrevet til mig :)
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 25. dec 2015, 16:20

Denne jul var godt nok ret almindelig, men det gjorde den også fed. Min far ville holde jul for mig og min lillebror så det var første gang han skulle lave flæskesteg. Al maden smagte virkelig ikke godt, og vi var så skuffede, men på den sjove måde hvor man kan gøre grin med det hele aftenen og have det sjovt over det. Så ingen sure miner. Min farmor havde godt nok sagt at vi ville komme til at fortryde det. Jeg tror aldrig min fa har savnet sin mors mad så meget som i går, hahaha.. S å hende fortæller vi intet til, men spiser bare der med velbehag næste år :D
Min far har også fødselsdag juleaftensdag, så formiddagen gik med at have gæster til rundstykker.

(Din historie får mig godt nok til at blive rasende!! Har en datter der er ved at forstå ting, og så tillader han sig at pisse på hendes barndomsjule på den måde! Håber godt nok ikke det gentager sig, for så burde han vidst bare "være på arbejde" alle jule fremover og blive voksen!)
5
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2930

Indlægaf JoyNips » 25. dec 2015, 16:56

Ado skrev:Fantastisk. Så varm, så hyggelig og så kærlig. Og bare ved at skrive dette, får jeg tårer i øjnene igen. Min søn er startet i lære og tjener sine egne penge. Så han havde glædet sig så meget til at selv give gaver.
Og så gav han mig en Kenwood køkkenmaskine. Helt seriøst...jeg kunne slet ikke sige noget. Min mund begyndte at sitre og tårerne piblede frem. Den "bette" dreng altså. :whine: Jeg er så overvældet og har bare lyst til at kramme ham hele tiden.

Nogenlunde samme reaktion havde min mor på sin bamix superbox. :lun: Hun har ønsket sig en bamix i årevis og jeg havde hele tiden planlagt, at første jul efter jeg var færdiguddannet, skulle hun have den.
7
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 25. dec 2015, 17:08

Jeg var oppe kl. 4.45 for at køre på arbejde - men kunne gå et par timer før planen. Skønt! - og derfor hjemme hos mine forældre kl 14 (og ikke 16.30-17 stykker). Modsat andre år en ukompliceret arbejdsdag og super ansvarlige kolleger - ren fornøjelse!

Vi kørte hjem til mine forældre den 23. efter julebrunch hos os med venner - tradition, når vi er i Danmark. Mand og børn hygger sig fint der, når jeg måtte på job.

Da ungerne var klædt om i det pæne tøjog jeg havde fået en kop the gik vi til min farbror og familie ved 15tiden for at ønske glædelig jul der inden de skulle afsted til julefejring. Min mor blev hjemme og fik maden i orden. Hun foretrækker det sådan.

Efter julefamiliebesøg fik jeg klædt om om og vi spillede vi spil inden aftensmaden alle syv. Billedlotteri! Så Lillesøster kunne være med.

Vi sad længe ved spisebordet og hyggede os. Efter maden fik vi kaffe/te i sofaen og det blev Lillesøsters sengetid (protest!).

Vi så en dansk film i tv (som vi har set ganske mange gange før) og hyggede os sammen. Vi dansede også og legede skjul og hule med Lillesøster lidt på skift.
Jeg gik i seng kl 22 og resten som det passede dem. De ældste børn klarer det jo selv.

6.30 stod Lillesøster op og proklamerede, at Santa Claus havde lagt gaver i sengene. Alle fik lidt pyjamas/tøj på og bar gaverne ned i stuen og stille og roligt fik dem pakket ud.

8.30 kørte jeg til bageren efter morgenbrød og vi spiste morgenmad. Ungerne legede (beskæftige sig er nok mest korrekt for de ældste to) videre med deres gaver og min mor og jeg hyggede os i køkkenet. Dem, der skulle under bruseren kom det.

Ved 11.30-tiden tog vi hundene og gik en tur på 5-6 km i vild landvind og sol! Lillesøster gik ca. 1 1/2 km og faldt derefter i søvn i klapvognen.

Da hun vågnede op til dåd efter at have stået lidt i haven at sove færdigt fik vi frokost. Vi fik en kop te/kaffe og pakkede bilen og kørte hjem og var hjemme ved 16.30 tiden. Jeg har pakket bilen ud, mens ungerne har leget videre og slappet af - der er lidt let aftensmad om lidt.

I morgen formiddag skal vi i kirke og dernæst til julefrokost.

Den 23-24-25 december her har været rigtig dejlige dage :)
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10268

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. dec 2015, 17:18

Den var, som den plejede. Stille og rolig og hyggelig.
Min mor var selvfølgelig lidt svækket i år, men jeg synes, at vi fik fundet en god balance mellem at aflaste hende lidt og lade hende have en juleaften, hvor det meste lignede sig selv. Det havde vi allesammen brug for.
7
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8507

Indlægaf 2SHY » 25. dec 2015, 19:15

Det var røv og nøgler. Jeg startede dagen med noget morgenmad, tænde op i brændeovnen og så tog jeg til træning. Jeg var bare slet ikke mentalt til stede og skulle nok nærmere bare have det overstået. Kom hjem og gik i bad, ordnede anden så den fik fjernet de sidste stubbe osv, fik lidt frokost og så en lur.

Jeg undgik bevidst Disneys Juleshow og det er efterhånden nogle år siden jeg sidst var i kirke til jul.

I år har generelt været et rigtig lorte år på mange planer og jeg har det rigtig skidt psykisk for tiden. Så det kombineret med et massivt savn og sorg over at min morfar ikke er her længere resulterede i at jeg brast i gråd lige da vi havde sat os til bord og hylede ellers bare "Jeg savner morfar". Og så græd min mor og bror ellers også. Det var begrænset hvad jeg fik af and og jeg gik ind til mig selv og græd videre i en times tid, før jeg kunne holde ud at deltage i mere juleri.

Alle sange på nær en hjemmelavet en fra en julefrokost for mange mange år siden blev droppet (jeg sang dog ikke med). Der blev delt gaver ud og pakket op. Jeg er glad for at jeg endte med at tage ud og vælge nogle film så jeg havde noget at pakke op, for alle kontanter jeg fik har jeg givet til min mor og bedt hende overføre til min konto så jeg kan betale regninger med i januar (jeg kommer dog stadig til at have røde tal). Jeg blev dog rigtig glad for at få en stor æske med lækre chokolader og marcipanbrød fra min mors kollega og hendes mand, for det var bare så uventet og sødt af dem. De har fået en masse halloween kage fra mig så det var for at sige tak for det.

Ellers fik jeg forhindret at der for alvor ville gå ild i juletræet. Hurra for en god lugtesans og et træ der har ligget meget fugtigt og derfor ikke så nemt kunne antændes.

Så fik vi risalamande og jeg vandt mandelgaven (en stor pose Twist) og så var det ca. det for vores juleaften. Min bror fortsatte videre ud til min far som jeg efter eget ønske ikke har kontakt med. Min mor og jeg så et par afsnit af Family Guy før vi gik i seng.

Så det har langt fra været den fedeste juleaften. I morgen har vi julefrokost og det magter jeg bare overhovedet ikke. Men det er heldigvis tilladt for mig at gå til og fra (det bliver også nødvendigt).

Fuck hvor jeg glæder mig til at komme på den anden side af julen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2713

Indlægaf Urtekussen » 25. dec 2015, 20:32

Den har været ok.

Som beskrevet andetsteds, har vi ændret planer fra en jul med min familie til en jul med svigerfamilien, pga svigermors sygdom.

Jeg har frygter julen, fordi min svigermor taler rigtig meget om sin sygdom og det fylder meget.

MEN, det blev næsten ikke nævnt juleaften!
Det var jeg rigtig lettet over.

Anden stegte vi 23/12 (da vi holdt jul med min familie - nu er min mormor så blevet indlagt, så vi kan snart ikke få mere ulykke!) og om aftenen 23/12, da børnene sov, skrællede vi kartofler, kogte dem til brune, kogte risengrød, lavede sovsen og kirsebærsaucen.
24/12 lavede jeg risalamande, skrællede de hvide kartofler og satte stegen i ovnen.

Så en tur til Zumba, og da jeg kom hjem spiste vi frokost, ryddede op og dækkede bord.

Så gik vi en kort tur med børnene og hilste på alle naboerne.

Så hjem og modtage gæsterne, se juleshow, lave det sidste mad (og give stegen sprød svær), og så spiste vi 17.30.

Bagefter fik børnene risalamande, vi dansede om træet, børnene fik og gav gaver og så blev de puttet.

Så spiste vi voksne risalamande (og mandlen dukkede aldrig op!). Vi opgav at gå om træet igen, så vi sad længe og sang. Så delte vi gaver ud og spillede et spil.

Og blev lidt tipsy.
3
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 25. dec 2015, 20:46

Meget traditionel, men selvfølgelig mere til den romantiske side, eftersom vi bare var os to.

Dagen gik med juletræspyntning, madlavning og borddækning. Hygge med lidt knas til Disney juleshow.

Så klædte vi om, gjorde det sidste klar, satte julemusik på, tændte stearinlys og spiste. Vi sad ved bordet nogle timer.

Så åbnede vi gaver, flettede fingre og spiste risalamande i sengen kl 2. :-D
12

Tilbage til "Livets forhold"