Hvordan var jeres juleaften?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 71
Likede indlæg: 361

Re: Hvordan var jeres juleaften?

Indlægaf mariannaa » 27. dec 2015, 16:09

mariannaa skrev:
No1 skrev:
På negativsiden, så udvandrede hendes far fordi vi havde fået en dårlig and - og ikke havde fået købt en ny. (vi havde flæskesteg) Han tog sine ting, og var væk i timevis. Hans datter spurgte jo selvfølgelig hvor far var taget hen - flere gange. Tror hun til sidst kom frem til at han var på arbejde. Han kom i øvrigt hjem ligesom vi skulle til at åbne gaver. Han havde købt noget and i et åbent supermarked, lavede det, spiste foran os andre og sagde ikke et ord. Da kæresten spurgte om han ikke ville åbne sine gaver og fik datteren til at give ham gaver, så tog ham dem, og stammede dem under sofabordet. Han sagde ikke et ord, men gav hende et ondt blik.

Der fik jeg nok og tog hjem.

:8:

----------------------------------------------------

Min juleaften var rædselsfuld, men det vidste jeg godt at den ville blive. Min mor er døende ( af cancer som først blev opdaget for 3 mdr. siden) og hun er depressiv, ulykkelig og har dødsangst :trist: "Heldigvis" (i gåseøjne for ordet skal i denne forbindelse forstås i sin rette sammenhæng) kunne hun kun holde til et par timer, så jeg hurtigt kunne komme der fra igen. Det er nemlig meget hårdt at være i.

På positiv listen, så kom jeg hjem til en rigtig dejlig mail som min kæreste havde skrevet til mig :)

Jeg har fået mange søde beskeder og grønne kort for mit indlæg her. Det vil jeg gerne sige mange tak for, det varmer :kys:
4
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3253

Indlægaf DD_81 » 27. dec 2015, 16:28

Vores juleaften var ganske glimrende :)
Vi var hjemme, og mine forældre kom som gæster, så alt var på børnenes præmisser.

Juleaften startede med nissegaver i strømperne, som var blevet gemt rundt omkring i stuen, det syntes ungerne var vildt hyggeligt. Og så lavede vi en lille brunch istedet for at skulle servere både morgenmad og frokost.
alle forberedelserne til aftenen klarede vi lige så stille og roligt over de næste 5-6 timer, fik kogt og pillet småkartofler til de brunede (kæft et lortearbejde) bordet blev dækket, vi kom alle i bad, der blev lige støvsuget og vasket gulv, stegen blev sat over ude på grillen, og det lykkedes mig at lave en stegesky alligevel, - og sovsen var lige i skabet :love:

Mine forældre kom kl.16, og de og børnene så disney juleshow imens manden og jeg fik styr på det sidste omkring maden.
Ungerne nød julemiddagen, da den var spist tog vi et par runder med gaver, og dans om træet - hvor hunden også stæsede med rundt. Det levnede både mentalt overskud og plads i maven til risalaanden.

Vi fik alle nogle fine og skønne gaver, og alt blev vel modtaget, det var skønt :) Der var på trods af massevis af gaver både plads og overskud til også at prøve og lege med de nye gaver, bygge lidt lego osv.
Mindstemanden måtte dog snøfte lidt over at hans nye sengetøj skulle vaskes førend det kunne tages i brug, men så tog han da bare sine nye sko og fyrtårn til briobanen med sig i seng i stedet ;)

Men eftersom der i denne tråd er plads til både det sure og det søde, så havde jeg næsten set i øjenen at det ville blive en jul uden min mand.
Han har nogle issues med stress/belastninger, og det går ud over os hjemme. Dertil er han bare generelt meget temperamentsfuld, selvretfærdig, hævngærrig og evner ikke at se ud over egen næse når han er vred.
D. 21 kom han op og skændes med den 11 årige, der ganske vist var ret provokerende, men det gik helt ud over proportioner, og han endte med at skrige af den 11 årige at han havde værsågod at skride hjemmefra og at han ej var velkommen mere.
NUIII jeg var gal, jeg mindes aldrig nogensinde at have været så gal på et andet menneske. Det endte med at jeg, med hans mors hjælp, stillede ham det ultimatum at han kun var velkommen i vores hjem og liv, såfremt han gav den 11 årige en uforbeholden undskyldning, uden at forvente noget tilbage.
Det tog 1½ døgn inden han evnede at bare tale om det, uden at give os andre skyld og ansvar for hans opførsel, og han påstod gentagende gange at han havde bedt om hjælp til at håndtere sit temperament vs. stress. Han er (desværre) den meget pligtopfyldende type overfor særligt jobbet, men han påtager sig mange andre ting rundt omkring, plus han er ved at træne ret intensivt til halvironman, dertil pendler han til job dagligt, 1 time hver vej, og vi har jo liiige de der børn, en hund der skal luftes osv.
Og han skal altid rode mit job ind i det - at jeg arbejder 8-16 timer hveranden weekend, og en 2-3 aftener i hverdage på månedsbasis, han mener typisk det er mig der svigter og at jeg prioriterer mig selv forud for familien :( - hvor billedet er i hverdage når vi alle er hjemme at jeg 8 ud af 10 gange er den der følger børn til svømning og gym, laver mad 5 af ugens 7 dage, ikke kan sidde i sofaen uden at børn kravler rundt på mig, ikke engang kan få lov at gå på toilettet uden nogle står på den anden side af døren og banker og piver.

Jeg er ikke vred mere, men jeg kan mærke at jeg heller ikke helt har tilgivet ham, problemer med stess eller ej, han skal aldrig nogensinde mere fortælle vores børn at de ikke er velkomne i deres eget hjem. I det tilfælde han gør det, så er det ham der ikke er velkommen mere, ultimativt.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
NinjaNina
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf NinjaNina » 30. dec 2015, 23:15

GnueN skrev:Den startede egentlig ret godt ud, men sluttede noget dramatisk, og med et meget voldsomt opgør med en person, jeg ellers mere eller mindre stolede blindt på Det var en øjenåbner og ikke spor julens ånd, men ikke desto mindre et wakeup call - og jeg slap egentlig ganske billigt. Nu skal der bare ryddes op efter festen.

Det lyder desværre som lidt af det samme jeg var igennem. Jeg er ked af, du havde en lignende oplevelse. Jeg er stadig ved at lande på benene efter det.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1288

Indlægaf hotlips » 31. dec 2015, 00:33

Vi havde en rigtig dejlig jul,ingen stress eller ballade overhovedet.

Vi sov længe,og min drengs far kom et par timer som han plejer,så bærer han juletræet ind fra haven og gir lillebanditten et par smågaver og han får sin der er lavet hemmeligt i børnehaven,iår boksede de så for sjov og kort efter han gik kom min mor så.

Jeg trissede rundt og satte stegen i ovnen så den kunne stå og passe sig selv,min mor vil enormt gerne hjælpe men jeg bliver gnaven når hun kommer og vil overtage mit køkken,så jeg havde sat hende til at klare de små kartofler hjemmefra og det passer mig fint at slippe for dem,og at koge almindelige kartofler,skære en steg og lave sovs på fløde og masser af sky er jo til at overleve.

Vi havde fin tid til at se juleshow og pynte træet lidt imens,bagefter gjorde min mor og jeg det færdig mens bloppe fik en halv time at stene Youtube i.

Alt i alt kunne jeg godt mærke det nu var 5 gang jeg holdt jul,og min dreng er blevet større,det hele kører så nemt nu.

Han bad ikke om gaver,han kæmpede også for sagen og havde svært ved at sidde stille men han klarede det så fint og da han stod for gaveuddelingen var han meget omhyggelig med at alle fik gaver jævnligt.han fik en stor truck af mig med en trækkæde og derefter blev alle gaver delt ud ved at blive trukket af den,det tog sin tid men han hyggede med det og vi skulle jo ikke nå noget.

Lidt i 12 nåede vi til dans om træet,han fik lov at vælge sange,så det blev 4 forskellige og 6 gange "far jeg ka ikke få hul på kokosnødden",som ikke ret mange kender,men han elsker den og det var også min yngling da jeg var barn.

Næste morgen kom vores onkel forbi og fik en kop kaffe,og vi dovnede og kom ikke ud af nattøjet.

Jeg kunne godt ønske mig vi var flere,jeg er vokset op med 15-20 mennesker hver jul men jeg er virkelig glad for at vidé der ikke er en eller flere stive tosser der ødelægger stemningen helt eller pletvis fordi de sidder og spyr ondskabsfuldheder og hvæser af hvem det nu falder dem ind og jeg føler mig helt lettet når jeg tænker på at min dreng aldrig har oplevet det og der ikke er nogen udsigt til at han kommer til det.
3
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 1. jan 2016, 16:18

Det har faktisk været den bedst jul for mig i virkelig mange år. Det handler om flere ting; først og fremmest, at mine sønner på 19 og 21, der pga. en konflikt ikke har ønsket hinandens selskab i 7 mdr. valgte at forsones.

Dernæst fordi jeg havde taget forholdsregler, der tog højde for, hvad jeg ville gøre, hvis aftenen ikke var hyggelig. Jeg havde lånt min kærestes bil, så jeg kunne komme ud i hans families sommerhus - og under alle omstændigheder ikke skulle overnatte ude hos min mor, der igen-igen troede, at hun kunne have min bror og svigerinde på besøg fra udlandet i 5 dage, uden at de ville gå hinanden på nerverne. Så da min mor begyndte at blive træls omkring kl. 24, fordi hun synes, rødvin er en god idé, når der ligger en masse uforløste konflikter og ulmer i kulisserne, trak jeg venligt og høfligt mig selv ud af ligningen og tog hjem.

Endelig betyder det utrolig meget, at jeg ikke længere er kærester med en alkoholiker, så jeg er fri for at have 4 forskellige scenarier på plads som forklaring på, hvorfor han ikke deltager, eller skal bekymre mig om, hvilken grad af fordrukken, han befinder sig i.
Senest rettet af Tanten 2. jan 2016, 19:45, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 239
Likede indlæg: 2499
Kontakt:

Indlægaf Annione » 2. jan 2016, 02:28

Den var dælme rolig. Vi var i autocamper i New Zealand, og havde booket os ind på et site i Wanaka, med en forrygende udsigt. Vi tog ud og spiste indisk, gik en tur langs søen og tog så tilbage til camperen og åd slik, chokolade og drak det nærmeste jeg kom glögg - en tysk udgave, der hed Witherwine. Det var solskin, 25 grader og solen gik ned kl. 21 ca.
Sådan en jul holder jeg gerne hvert år fra nu af. Også selvom vi havde droppet gaverne i år.
0
At rejse er at leve :love2:

Tilbage til "Livets forhold"