Snart 10-årig gå tur alene i skoven?

Ata
Kort karma: 34
Likede indlæg: 496

Re: Snart 10-årig gå tur alene i skoven?

Indlægaf Ata » 14. jan 2019, 08:03

Misantropen skrev:Jeg har mødt børn der fx er væltet på cykel eller faret vild, men ikke har turde spørge om hjælp fordi de har lært de ikke må tale med fremmede og derfor er bange for at få skæld ud hvis de gør det.

Det er det jeg mener når jeg skriver om klare instruktioner i hvad datteren skal gøre hvis hun skulle komme i problemer eller til skade. I stedet for at lære sine børn de ikke må tale med fremmede, fordi det kan være farligt, kunne det generelt være smart hvis børn lærte at fremmede mennesker og uvante situationer ikke konsekvent er lig med fare, men derimod hvordan de kan "navigere" i rigtigt og forkert. Og selvfølgelig klæder dem på til at turde og kunne gøre ting på egen hånd, mobil eller ej.

Tit virker det som om det er snarere er forældre der spænder ben for deres børn pga. manglende tiltro til at de nok skal klare sig.

Helt enig. Det prøver jeg også at lære mine børn. Men det kan jo være svært at give helt præcise retningslinjer for den slags. I hvert fald hvis man skal undgå at de bliver alt for ængstelige over, hvilke mennesker der findes derude i verden...
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 274
Likede indlæg: 5339

Indlægaf hotlips » 14. jan 2019, 08:38

Ata skrev:
hotlips skrev:
En af min drengs venner får selv lov til at cykle fra jyllingevej og i skole, det er vel 1,5-2 km, og selvom han er en meget ansvarsfuld dreng så er det det glade vanvid, jeg har selv gået med ham flere gange og han tror at hvis han har set sig for en gang så behøver man ikke gøre det igen og han har svært ved at vurdere hvad der er fortorv, cykelsti og vej, han er ikke helt klar over hvor de skiller og så er der de sædvanlige problemer med at huske at koncentrere sig om trafikken hvis der kommer en lækker bil forbi og så videre.

Jeg har ikke nerver til det, det er helt fast at det er børnene der skal finde vej og de skal se om vi må gå over vejen når jeg henter dem men han er faktisk nærmest dårligere end de andre fordi han tror han har styr på det.

Jeg spørger de andre forældre om børnene må bruge værktøj og så videre, øksen har jeg sagt jeg ikke vil tage ansvar for at de andre bruger, de er slet ikke vant til at håndtere det i det omfang min er, og jeg har nu ikke fået nej endnu, jeg har indtryk af de fleste tænker at de andre er ordentlige og ansvarsfulde forældre og det gør jeg også selv om dem, men jeg kan sq alligevel godt få lidt dårligere nerver når man så slipper en dreng løs på cykel der kan finde på at prøve at storme ud på tårnvej uden at se noget som helst.

Burde du så ikke tale med drengens forældre om det, så de kan klæde ham på til at færdes i trafikken?

Jeg har sagt det, men de lader ham stadig køre og så kan jeg jo ikke gøre så meget ved det, men jeg har nu heller ikke indtryk af de er helt enige om det, de er skilt og det er faren der bor længst fra skolen og ved de største veje der lader ham køre selv, moren bor tættere på og følger ham altid eller også hjælper vi andre, bortset fra en der bor lige bag skolen på den anden side af en parcelvej er der mig bekendt ikke nogen der går alene endnu, så det er stadig det almindelige at vi hjælper hinanden med den slags.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2630

Indlægaf Misantropen » 14. jan 2019, 17:35

Ata skrev:
Misantropen skrev:Jeg har mødt børn der fx er væltet på cykel eller faret vild, men ikke har turde spørge om hjælp fordi de har lært de ikke må tale med fremmede og derfor er bange for at få skæld ud hvis de gør det.

Det er det jeg mener når jeg skriver om klare instruktioner i hvad datteren skal gøre hvis hun skulle komme i problemer eller til skade. I stedet for at lære sine børn de ikke må tale med fremmede, fordi det kan være farligt, kunne det generelt være smart hvis børn lærte at fremmede mennesker og uvante situationer ikke konsekvent er lig med fare, men derimod hvordan de kan "navigere" i rigtigt og forkert. Og selvfølgelig klæder dem på til at turde og kunne gøre ting på egen hånd, mobil eller ej.

Tit virker det som om det er snarere er forældre der spænder ben for deres børn pga. manglende tiltro til at de nok skal klare sig.

Helt enig. Det prøver jeg også at lære mine børn. Men det kan jo være svært at give helt præcise retningslinjer for den slags. I hvert fald hvis man skal undgå at de bliver alt for ængstelige over, hvilke mennesker der findes derude i verden...

Det forstår jeg godt.

Det var heller ikke en hentydning til at du ikke gør det, men for at uddybe mit tidligere indlæg og hvad jeg mente med klare instruktioner.

Jeg mener ikke man skal sige "hvis det og det sker skal du lade være med at sætte dig ind i en fremmeds bil fordi der kan ske ubehagelige ting", men i stedet "hvis det og det sker skal du opsøge hjælp og få dem til at ringe efter dine forældre" fx.
0
Fræksak
Kort karma: 152
Likede indlæg: 1349

Indlægaf Fræksak » 14. jan 2019, 19:31

Jeg er uforholdsmæssigt bange for, at mine piger bliver hevet ind i en varevogn eller lignende, når de færdes på egen hånd, så jeg ville skulle tale med store bogstaver over for mig selv for at give lov til det, du beskriver. Og det uagtet at jeg er helt med på alle pointerne om, hvad vi selv drønede rundt og lavede uden opsyn i 80'erne (for mit eget vedkommende).

Mine piger (13 og knap 9) får lov til helt alderssvarende ting, men det koster mig virkelig noget. Den ældste har mobiltelefon, og hende sporer jeg engang imellem, når jeg ikke kan styre tankerne om hun nu også er nået sikkert frem ( :blush:).

Hvis din knap 10-årige er fornuftig (og det lyder det til), og når hun nu selv er ivrig efter det, ville jeg give lov. Men jeg ville kun gøre det, hvis hun havde en mobil på sig, må jeg sige.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 658
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 10111

Indlægaf Delfin » 14. jan 2019, 20:46

Fræksak skrev:Jeg er uforholdsmæssigt bange for, at mine piger bliver hevet ind i en varevogn eller lignende, når de færdes på egen hånd, så jeg ville skulle tale med store bogstaver over for mig selv for at give lov til det, du beskriver. Og det uagtet at jeg er helt med på alle pointerne om, hvad vi selv drønede rundt og lavede uden opsyn i 80'erne (for mit eget vedkommende).

Mine piger (13 og knap 9) får lov til helt alderssvarende ting, men det koster mig virkelig noget. Den ældste har mobiltelefon, og hende sporer jeg engang imellem, når jeg ikke kan styre tankerne om hun nu også er nået sikkert frem ( :blush:).

Hvis din knap 10-årige er fornuftig (og det lyder det til), og når hun nu selv er ivrig efter det, ville jeg give lov. Men jeg ville kun gøre det, hvis hun havde en mobil på sig, må jeg sige.

Det er virkelig også svært. Jeg kan desværre ikke love dig, at det bliver lettere, når de begynder at gå i byen :8:
0
14 11 14 :banan:
Fræksak
Kort karma: 152
Likede indlæg: 1349

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2019, 05:51

Delfin skrev:
Fræksak skrev:Jeg er uforholdsmæssigt bange for, at mine piger bliver hevet ind i en varevogn eller lignende, når de færdes på egen hånd, så jeg ville skulle tale med store bogstaver over for mig selv for at give lov til det, du beskriver. Og det uagtet at jeg er helt med på alle pointerne om, hvad vi selv drønede rundt og lavede uden opsyn i 80'erne (for mit eget vedkommende).

Det er virkelig også svært. Jeg kan desværre ikke love dig, at det bliver lettere, når de begynder at gå i byen :8:

I know :whine:
1

Tilbage til "Børn"