Dine børn er træls at være sammen med

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3401

Dine børn er træls at være sammen med

Indlægaf FruDulle » 27. dec 2015, 14:36

Meget dramatisk overskrift, men træls er et pænt ord i denne sammenhæng.

Min ældste og tætteste veninde har 2 drenge som mildt sagt larmer, har svært ved grænser og hører ikke efter. Når de er hos deres mor. Hos faderen er der meget mere ro på og de hverken råber, styrter rundt eller ignorerer (udover det børn nu engang skal)

Jeg holder selvsagt utroligt meget af min veninde, men de drenge der. Pyha. De var her for nylig og det var larm og råben fra start til slut og hvad der også endte med en blodnæse til min 2årige dreng. Det var ikke med vilje selvfølgelig, men en konsekvens af alt for meget larm og for højt et gear og ikke høren efter. Flere gang på de timer de var her trak min søn sig fordi at det var for meget for ham.

Da vi lavede mad hende og jeg sagde jeg sådan lidt hø hø "dine børn får mit barn til at larme". Tror ikke helt hun vidste hvordan hun skulle tage det og sagde ja ja de har det sjovt i hvert fald.

Men de er træls at være sammen med og jeg gør hvad jeg kan for st undgå at være sammen med dem må jeg indrømme. Det er så voldsomt.

Vi havde et vennepar og deres noget mere rolige, men stadig sjove og legende 2 drenge på besøg og de 3 plejer at lege rigtig godt sammen. Men jeg tror min havde nylige besøg i baghovedet og var tæt på at være lige så meget en pestilens som først omtalte drenge. Det er aldrig sket før og var virkelig ikke særlig fedt.

Hvad faen gør jeg? Undgår det så længe jeg kan og hvad så? Skal jeg tale med hende om i aå fald hvordan? Jeg er mega konfliktsky og synes at det er rigtig svært at være i den her situation. Men det show der var igang i 4 timer sidst med 2,5 larmende tornado uden respekt var bare for meget.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Re: Dine børn er træls at være sammen med

Indlægaf FruDulle » 27. dec 2015, 15:00

Hun ved godt at hendes børn fylder meget. Hun råber ad dem at de ikke skal råbe, at den ældste kører rundt med hende og få time out og trusler om det mange gang på få timer.

Jeg har ikke tænkt mig st komme med opdragelsestips, jeg kender dem ikke godt nok til det eller deres dagligdag. Men vi bor for tiden i Dk og jeg ved at hu meget gerne vil ses så alle 3 kan lege sammen. Så sceneriet kan være at jeg i de næste 6-18 mdr skal noget alle de weekender hingst drengene. Det virker bare heller ikke holdbart. Men at skulle "kritisere" en veninde på hendes børn, det er heller ikke rart.

Men det er jo virkelig synd, for jeg er ikke den eneste i hendes nærmeste familie/venner der har det stramt med dem og jeg prøver ofte st glatte ud, selvom at jeg har det på samme måde:
0
Whatever
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2307

Indlægaf Studsgaard » 27. dec 2015, 15:12

Det lyder som om de ikke har nogle klare grænser - måske søger de faktisk nogle faste udmeldinger fra deres mor?

Jeg tænker om du næste gang i skal være sammen, hjemme hos dig, kan fortælle hvordan reglerne er i dit hjem. Og hvis de bryder dine regler mener jeg godt du kan sige noget til drengene når i er i dit hjem.

Jeg kender flere der har det meget stramt med andre retter på deres børn. Men jeg selv, er af den overbevisning at den voksne der ser det ballade der evt bliver lavet af mine unger, gerne må påtale det (her mener jeg ikke de skal skælde ud - da jeg ikke tror på det gavner en dyt - men sige det på en ortenlig men bestemt måde at det da vist er forbudt/dumt/farligt/hvad som helst de har gang i) og jeg gør det samme hvis jeg ser mine venners unger lave noget de ikke må.
Mine unger ved også godt at der kan være andre regler i andres hjem, og så er det deres regler man følger.

Tænker om det er en mulighed for dig at gøre jeres samvær mere rart ved at du opsætter reglerne for hvordan man opfører sig hjemme hos dig.
10
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10268

Indlægaf icelady » 27. dec 2015, 15:18

Jeg vil mene, at hos dig gælder dine regler. Dvs du kan roligt sige til din veninde at du gerne vil have hun prøver at dæmpe sine drenge, bla fordi du kan se at din dreng bliver påvirket negativt af dem.

Omvendt, kan du hos hende ikke tillade dig at sige noget; hendes hjem, hendes regler.

Du kan selvfølgelig risikere at hun bliver fornærmet/såret/skuffet, hvilket er en risiko, du må tage med.

Jeg tror ihvertfald ikke at holde sin mund med det vil gøre noget godt, for nogen af jer.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 27. dec 2015, 15:23

Mit hjem - mine regler.
Jeg ville sige klart og tydeligt fra overfor drengene og kan veninden ikke med det, jamen, så må man ses uden børn. Også selvom det begrænser samværet.
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 27. dec 2015, 18:15

Er de altid sådan; altså opkørte og vilde?

For hvis det kun er en gang imellem, at det går sådan, så kan det jo ske for os alle sammen - du siger jo også, at din søn var "træls", da I var på besøg udenfor hjemmet hos et andet barn.

Kan det skyldes, at de kører mere op, når der er på udebane, end når de er hjemme i deres vante omgivelser? Sådan var det ofte med mine sønner - det var mere usikre og dermed også mere opkørte, når de var i andre settings.

Jeg ville nok snakke stille og roligt med veninden uden at få det til at lyde som en bebrejdelse - der er jo normalt at veninder snakker om opdragelse sammen, tænker jeg.

Måske er hun godt klar over, at der er et problem - hun har jo selv fortalt dig, at de er mere rolige hos faren (går udfra, det er fra hende, du ved det).
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 27. dec 2015, 18:15

Og så ville jeg i øvrigt gøre, som Rakel og Ice - forklare stille og roligt før leg, hvad man må og ikke må her i huset.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. dec 2015, 19:53

Tak for gode svar.

Tanten- hendes drenge er altid sådan. Når hun har dem. Hos far er der ikke den slags. (Nej vedd det af andre veje, ikke fra hende) Jeg har tilgengæld aldrig oplevet min søn i den version han var i og det var og er ikke godkendt opførsel. Og det var Giants selv da vi fik besøg et par dage efter. Han gjorde alt det de andre havde gjort dagene forinden. Monkey see monkey do. Det er helt sikkert noget han fik med fra da de var der. Hos dem selv/hende er det ligeså vildt. Det gear, lydniveau og mangel på respekt og grænser er uacceptabelt her. At kaste med sofapuder så min dreng får blodnæse, svinge tæpper så ting ryger ned og hive i gardinerne ikke ok. Og finder det tragikomisk at råbe at man ikke må råbe.

Har tænkt over de svar som går på mit hus mine regler. Det må jeg prøve mere håndfast end sidst. Vil give det en chance, kun en. Så må vi se. Jeg er nok bare måbende over at man ikke selv siger noget til sit barn. Da min søn opførte sig sådan kort efter, syntes jeg at det var så pinligt at han var sådan. Så forstår ikke andre ikke synes det samme hvis at det er deres.

AF- lyder også vildt. Min veninde går tilbage til 5.klasse og betyder meget for mig, så det er svært. Rigtig svært. Jeg tror at hun bare synes at hun har vilde drenge. Men i min optik synes jeg jo at der kunne gøres en del mere for at få energien ud af kroppen på dem. Der er stort set kun indetid og tv/iPad. Hun var/er overrasket over hvor striks jeg er med den slags, men jeg kan også se konsekvensen af for meget tv/iPad på min søn ret hurtigt. Jeg har prøvet st tale om det generelt og lignende ting generelt og det går jo fint nok. Vi er nok bare meget forskellige hvad det angår. Jeg sidder jo, hvor utroligt det end lyder, ikke med den endegyldige sandhed om opdragelse. Men det er definitivt ikke den model, ikke for mig eller min søn i hvert fald.

Jeg synes at det er svært at min veninde har to børn som flere i familen og venner ikke orker at være sammen med. De er iøvrigt 8 og 5 og det har været sådan altid egentlig.
1
Whatever
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Indlægaf JessicaD » 11. jan 2016, 16:18

Så må løsningen vel være at tage ud af hjemmet og lave nogen aktive ting sammen? Tage på stranden og kaste sten i vandet, tage i legeland/svømmehal/på legepladsen og brænde krudt af? Så er der heller ingen, der kaster med sofapuder eller lign. :D Det er næsten ikke til at holde ud at være "spærret inde" indenfor, hvis børnene er for vilde i deres opførsel.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 11. jan 2016, 16:55

Jeg prøvede at foreslå at vi tog i eksperimentariet en formiddag og det aftalte vi. Dagen inden skrev hun om det var meget vigtigt fordi at de om formiddagen altid slappede af og så lavede noget eftermiddag. Det er ikke en option her. Og så tænkte jeg videre at er det ikke normalt at man laver mwre formiddag/middag og så gearer ned om eftermiddagen/aften? I hvert fald giver det mening hvorfor de er så crazy vilde om eftermiddagen når der ikke er brændt krudt af.

Nå, men endte med at det blev aflyst. Så aftalte vi at vi kom til dem kl 15. Så ville hendes drenge gå tur på stranden og så hjem til os. Jeg aflyste med en dårlig undskyldning. Magtede det ikke.
0
Whatever
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Indlægaf JessicaD » 11. jan 2016, 17:09

Der er vel ikke andet for end at prøve igen med et forslag om noget aktivt. Evt. kan det jo bare være om eftermiddagen eller måske kompromis omkring middag. :D Hvis hun spørger, om I kan ses en dag, så kan du jo bare sige "ja, vi skal faktisk i xxxx den dag, så måske vi kan mødes der?". Så er det ikke en afvisning, men bare en måde at flytte problemet ud af huset på. Hvis hun så nægter det, så må man jo lade være med at ses.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 11. jan 2016, 17:18

Min søn sover til middag ved 12-13 tiden i 2,5 time, så det er enten eller. Men ja, prøver en anden dag. Hos dem ;) Vi har et legeland vi ofte er i selv men det gider hun ikke.
0
Whatever
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3010

Indlægaf vibbsen » 13. jan 2016, 22:32

Nu lyder jeg virkelig strid. Men vi har 2 par i vennekredsen hvis børn "stresser" Emma på den måde. Og et 3.par hvis store pige er virkelig dominerende og har en uheldig indvirken på hende. Disse børn bringer virkelig det værste frem i vores ellers utrolig omgængelige og udadvendte pige.
Hun bliver sur og tvært og hænge agtig. Og vil helst bare sidde på skødet.Dem undgår vi helst.

Jeg er med på at man skal være rummelig og alt det der. Men jeg vil altså hellere være sammen med nogen som mit barn trives med. Og jeg gider ærlig talt ikke belære andre om børneopdragelse. Eller mangel på samme. Vi kender masse af andre børn som Emma går godt i spænd med. Så er vi bare sammen med dem istedet.
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3859

Indlægaf Delfin » 14. jan 2016, 00:42

FruDulle skrev:Jeg prøvede at foreslå at vi tog i eksperimentariet en formiddag og det aftalte vi. Dagen inden skrev hun om det var meget vigtigt fordi at de om formiddagen altid slappede af og så lavede noget eftermiddag. Det er ikke en option her. Og så tænkte jeg videre at er det ikke normalt at man laver mwre formiddag/middag og så gearer ned om eftermiddagen/aften? I hvert fald giver det mening hvorfor de er så crazy vilde om eftermiddagen når der ikke er brændt krudt af.

Nå, men endte med at det blev aflyst. Så aftalte vi at vi kom til dem kl 15. Så ville hendes drenge gå tur på stranden og så hjem til os. Jeg aflyste med en dårlig undskyldning. Magtede det ikke.

Ikke nødvendigvis. Når drengene er 5 og 8 år, er de ikke længere bundet af middagslur, så for mig giver det fint mening med en rolig og langsom start på dagen, hvor man tuller rundt i nattøj og hygger sig, og så ud og bruge noget krudt om eftermiddagen, når de begynder at trænge til, at der skal ske lidt. På hverdage skal de op og ud af døren til skole/børnehave, så der har ikke den mulighed. Måske er det bare sådan, det fungerer bedst for dem. Måske er de endda stille og rolige der om formiddagen, når de bare er sig selv.
Noget andet er så, at hun burde forstå, at der må tages hensyn til, at en to-årig har behov for en lur.

Med hensyn til larmen hos dig, gælder dit hjem dine regler naturligvis, og du kan fint sige til dem, at her hos dig, hænger man ikke i gardinerne, eller hvad de nu er i gang med. Det gør ikke noget, du siger det sådan lidt bestemt, men selvfølgelig uden at skælde ud.
Keder de sig? Har de noget med, de kan lege med eller underholde sig med, som passer til deres alder?
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. jan 2016, 05:04

vibbsen skrev:Nu lyder jeg virkelig strid. Men vi har 2 par i vennekredsen hvis børn "stresser" Emma på den måde. Og et 3.par hvis store pige er virkelig dominerende og har en uheldig indvirken på hende. Disse børn bringer virkelig det værste frem i vores ellers utrolig omgængelige og udadvendte pige.
Hun bliver sur og tvært og hænge agtig. Og vil helst bare sidde på skødet.Dem undgår vi helst.

Jeg er med på at man skal være rummelig og alt det der. Men jeg vil altså hellere være sammen med nogen som mit barn trives med. Og jeg gider ærlig talt ikke belære andre om børneopdragelse. Eller mangel på samme. Vi kender masse af andre børn som Emma går godt i spænd med. Så er vi bare sammen med dem istedet.

Det er bare skide svært, for hvad siger man? Jeg har ikke været sammen med dem endnu, men hun spurgte i går til weekenden :(
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"