Fyret efter facebookdebat

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Re: Fyret efter facebookdebat

Indlægaf Hunkat » 29. dec 2015, 16:59

Jeg synes faktisk et af de største problemer ved hele denne her sag er at man åbenbart bare kan ringe til et firma som forholdsvis anonym og slynge om sig med anklager og så skal folk fyres. Nu ved vi jo ikke hvordan præcis hans opsigelse er gået men man burde som minimum høre hans side af sagen, evt. undersøge det selv og så tage stilling derfra.

I min optik så påtager man sig også som virksomhed et ansvar når man ansætter ungarbejdere for at se igennem fingre med mindre forseelser og irettesætte dem. De siger at de ikke ved om han kunne håndtere det hvis en af debattørene dukkede op i Bilka. Jamen så må I jo lære ham hvordan han skal reagere og håndtere sagen hvis det skete.
3
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 29. dec 2015, 17:21

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:Jeg finder din person uendelig uinteressant

Så det var kun din stråmand om, at min anfægtelse af din ret til at fælde dom over 17-åriges farlighed for den danske stat ud fra deres facebook-skriverier, skulle gøre mig til modstander af almindelig kildekritik, du finder interessant? :lol:

For nu at komme tilbage til emnet, spørger jeg så lige, hvis du ellers kan se et formål med at svare: Bliver du klogere af det? Gør han? Altså, bidrager det reelt til noget i samfundsdebatten? Afholder det nogen fra at sprænge noget i luften? Eller er det antallet af "likes", du kan generere ved at linke og sige "oh my gawd, get a load of this guy!", der skal afgøre om Muhammed på 17 har lov til at arbejde som flaskedreng OG være en idiot i sin fritid?

Jeg tænker, at det vil være way nemmere bare at leve med erkendelsen af, at idiotien er allestedsnærværende, og i alle kulturer - og Muhammeds opførelse er noget nær det sikreste tegn på, at han er blevet (alt for) godt integreret ind i det danske samfund. Han har mistet respekten for samfundets ældste, og deres ret til at gå all-in på :gammel: og knævre løs om dommedag og fremmed invasion. Han har i sin naivitet troet, at han ville blive dømt på hans arbejdsomhed eller hans meritter, fremfor at lade sig blive prügelknarbe for en flok gamle sure mænd på overførselsindkomst, og nu står han der og snyder næse af dem, vel vidende at de ikke kan løbe lige så stærkt som ham. Men sådan vil det altid være, tror jeg. Forskellen er bare den, at et samfund ikke kommer til at udvikle sig ret meget længere, når først gamle grå mænd ligefrem gør det til en hobby at få smidt unge brune mænd ud af landet. Men hey! Måske du ved noget, jeg ikke ved?

Stråmanden kom fra dig.

Et helt anonymt indlæg, hvor jeg ikke udtrykker sympati for nogen af parterne, bruger du til at pådutte mig en holdning og argumenterer mod den. Du fortsætter i dette indlæg, hvor du påstår, jeg har udtalt mig om hans farlighed.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 29. dec 2015, 18:28

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:Stråmanden kom fra dig.

Et helt anonymt indlæg, hvor jeg ikke udtrykker sympati for nogen af parterne, bruger du til at pådutte mig en holdning og argumenterer mod den. Du fortsætter i dette indlæg, hvor du påstår, jeg har udtalt mig om hans farlighed.

Hvis det var sådan du forstod mig indledningsvis, så må du rundstyk' ...

Jeg stillede mig undrende overfor, hvad det egentlig rager dig OG mig, hvad andre mennesker ytrer på facebook. Altså, jeg render jo heller ikke rundt og afleverer navne til efterretningstjenesterne, baseret på hvad en eller anden tilfældig teenager smider af halvhjernetheder i det offentlige rum - og jeg forstår bare ikke, hvordan man kan tro, det bidrager til noget som helst. Heller ikke efterforsksningsmæssigt. Hvad skulle de have undersøgt ham for? Svindel med pant?

... og ja, jeg forstår godt, at idioter findes alle steder. Jeg forstår også udmærket, at man gerne lige vil se, om lorten virkelig lugter og han virkelig er provokerende. Men så var det, jeg spurgte: Hvorfor skal vi overhovedet spille med på den præmis, at det er noget som angår os allesammen? At der er en masse, vi skal holde øje med (specielt når vi ikke engang gider holde øje med Muhammeds ret til at ytre sig), og at en 17-årigs holdning partout skal vejes og måles af os allesammen? Og lige præcis i det nævnte tilfælde er der jo ikke engang tale om en, som opfordrer til afbrænding af jøder eller diverse samfundsomvæltende aktiveter, men én som helt reelt - hvor meget man så end hader dét faktum - bare siger: "Jeg ER her - og der er ikke en skid, I kan gøre ved det!"

OK.

Det rager os alle, når det rykker fra et verbalt sammenstød på Facebook eller en debat blandt de implicerede til at blive en af dagens store historier i landsdækkende medier.

Med hensyn til PET er blevet tippet. I dette tilfælde forstår jeg det simpelthen ikke. Generelt har jeg ingen problemer med, at efterretningstjenesten underrettes, hvis borgere mener, det er nødvendigt. Jeg har selv gjort det på et andet forum, hvor en psykisk syg (iflg. personen selv) kort efter skyderiet på Krudttønden kom med trusler mod en navngiven dansk borger.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1640

Indlægaf dykkersild » 29. dec 2015, 21:45

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:
Jeg synes han stiller et rigtig godt spørgsmål på en ikke særlig konstruktiv måde, hvilket er kendetegnende for oprørske teenagere - danske og otherwize. Problemet er bare, at ham her ikke får lov til at være teenager først. Han skal være brun (og helst islamist) først, for at pengene ligesom passer for alle parter... og det er at spille med på de dér fremmedhaderes præmisser. Det er at forære dem hele butikken. Simpelthen.

Det fik du formuleret godt og præcist Gnu - det er præcis sådan jeg oplever det.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9730

Indlægaf kidkomb » 29. dec 2015, 22:32

Facebook ER altså stedet, hvor andre lurer. Det er nærmest hele præmissen ved facebook.
Just saying.
Senest rettet af kidkomb 30. dec 2015, 00:04, rettet i alt 1 gang.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3458

Indlægaf dgd2007 » 29. dec 2015, 23:21

Jeg synes, folk er lidt hurtige til at tage stilling ...
Vi kender jo tydeligvis ikke hele sagen, og om han fx tidligere har fået advarsler på arbejde eller noget.

Men generelt er det en uskik, at firmaer mener, at de "ejer" én også uden for arbejdstiden. Det er en totalitær maoistisk holdning, der har grebet om sig i erhvervslivet i de sidste 10-20 år. :gruble:
3
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 30. dec 2015, 09:23

ShuruQ skrev:Jeg fulgte debatten ret tæt og jeg synes ikke der var noget alarmerende og i såfald var det i hvert fald fra begge sider.

Det at man kan blive fyret pga ytringer har jeg egentligt teoretisk set heller ikke noget problem med, hvad jeg har et problem med i den her sag er dobbeltmoralen. Når man ser hvad medlemmerne af pågældende gruppe ytrer så er der mange af dem der burde få sparket også for det er godt nok ikke småting der ligges op.

Begge parter i den her "diskussion" er mega langt ude. Ham den gamle arbejder ikke i Bilka, ellers kunne han vel nemt også blive fyret. Så kan de slå pjalterne sammen og lave en fælles hadegruppe mod Næstved-Bilka. Det ville vel være et smart move hvis anti-højrefløjspersoner begyndte at trawle divers rabiate facebooksider igennem, og prøve at få de evt. Bilkaansatte deltagere fyret.

Jeg kan ikke se noget galt i at virksomheder fyrer efter den slags. Man gider ikke have medarbejdere hvor der er en masse hejs omkring dem pga. deres privatliv, også fordi det kan påvirke virksomhedens image. Nikilaj Sennels er et andet eksempel; hvis han var ansat privat var han formentlig blevet fyret for længst. Er ikke klar over om Københavns Kommune har sparket ham ud.

Det eneste nye er at facebook har givet alle en platform til at udbrede deres synspunkter, så det er "mindre" fisk der rammes af den slags ting. Før facebook var det vel kun noget der skete for højenergiske læserbrevsskrivere, og fyringerne blev ikke landsdækkende nyheder. (Fatter heller ikke hvorfor det her er blevet så stor en historie?). Jeg tror der er mange af typen Pens. agronom Erling Brokkendorf, hvæserbrevsskribent, (Politikens ATS navn for "sur gammel mand"-typen, der skriver læserbreve 24/7) der er blevet fyret i tidens løb.

Ytringsfrihed betyder ikke der ikke kan komme konsekvenser - kæresten kan forlade en, man kan blive fyret, og familien og vennerne kan støde en bort for ens udtalelser. Ytringsfrihed betyder at STATEN ikke blander sig, det private er en helt anden sag.

Hvis man ikke har ryggen fri privat mht. sine synspunkter må man gribe til anonymitet, som folk altid har gjort; mange bøger og andre skrifter er i tidens løb udgivet under pseudonym eller under andres navne.
2
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 30. dec 2015, 09:28

I en øvrigt æstetisk tilfredsstillende detalje er, at deres aldre er palindromer. 17 - 71. Det tyder på at der er en kosmisk forbindelse mellem de to protagonister.
3
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 30. dec 2015, 10:58

icelady skrev:Det er jo grotesk, hvis han er fyret på baggrund af den debat.

Han blev jo ikke fyret....Han valgte selv at sige op :gruble: :tie: :nerve:

Det synes jeg faktisk er endnu værre.....jeg finder det DYBT betænkeligt at man som arbejdsgiver kan finde på at presse en medarbejder til at lægge sin opsigelse på en baggrund som denne....

Jeg kan forstå hvis han har givet udtryk for dybt radikale holdninger som grænser til ekstremisme....Men det synes ikke at være tilfældet. At sige "Nu er vi her og I slipper aldrig af med os " kan vist næppe betragtes som en dybt radikal holdning som grænser til ekstremisme...Men nærmere om et konstatering sat på spidsen....For knægten har jo ret....De er her og der er ikke udsigt til at de rejser igen. For de betragter DK som deres fædreland....

Der sidder nok også en chef i en Bilka i næstved og tænker "Pizz ozz....."
4
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1163
Likede indlæg: 6824

Indlægaf Wizzze » 1. jan 2016, 13:36

http://www.bt.dk/danmark/historien-om-t ... visse-musl

Må indrømme at det bekræfter en masse af mine fordomme :genert:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 1. jan 2016, 14:06

Wizzze skrev:http://www.bt.dk/danmark/historien-om-thomas-der-fik-mohamad-fyret-derfor-bryder-han-sig-ikke-om-visse-musl

Må indrømme at det bekræfter en masse af mine fordomme :genert:

Hvilke?

Jeg må indrømme at det link mest at alt bekræfter mine fordomme om BTs journalistiske niveau.
5
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9254

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2016, 14:11

De link viser da at TT ikke har sat sig et klap ind i Islam, hvis det kan stå til troende, hvad de skriver i BT
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10350

Indlægaf icelady » 1. jan 2016, 14:21

Jeg synes han virker lige så dum og intolerant, som han beskylder muslimer for at være.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 2. jan 2016, 10:30

Knægten udfører på ingen måde hvad der kan betegnes som "debat". Det er ren og skær provokation, som jeg tror en væsentlig mængde af danskeres forældre og bedsteforældre ville falde for.

Dette udsagn bør kunne stå alene.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5781

Indlægaf Animi » 2. jan 2016, 11:40

Drengen var ikke særlig saglig i debatten, og skrev måske nogen provokerende/irriterende ting. Men, så er det altså ikke værre. Vi taler trods alt om en 17årig dreng, og måske burde dem inde på gruppen være voksne nok til så at lade debatten ligge. Hvis man som voksen mand bliver så provokeret af at en dreng skriver "hahahaha" flere gange, at man vælger at få ham fyret, så burde man nok kigge lidt indad og se om man måske ikke er en anelse nærtagende. Og hvis han rent faktisk har meldt drengen til PET, så håber jeg da at han får en bøde for spild af anmeldelser.

Og altså, ift hvilke gruppe der er tale om, og at de åbenbart skriver opslag der handler om at brænde "perkere" (så jeg et screenshot af), så har jeg altså ikke særlig meget sympati for dem. Så er et par "hahahaha" altså virkelig harmløst, omend irriterende.

Hvis Bilka virkelig har fyret/presset ham til opsigelse på det grundlag der bliver fremlagt, synes jeg virkelig at det er grotesk. Og hvis ham Thomas ikke ville have ham fyret, er det da virkelig dumt at opfordre andre til at få ham fyret.
Senest rettet af Animi 2. jan 2016, 23:47, rettet i alt 2 gange.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"