Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
StripesAddict
Kort karma: 89
Likede indlæg: 719

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf StripesAddict » 10. jan 2016, 14:00

Dikus skrev:
Fru Sunshine skrev:Dikus nu er du altså nødt til at forklare mig, hvad der så ligger i fællesøkonomi, når det er et begreb med skatteting og alt muligt.
Jeg har vist ikke forstået det, når jeg påstår at 100% fælles er at det hele ryger ind på en konto, og så fordeler man derfra.
Delvis fælles er dine, mine, vores-modellen.
Separat er når enhver dækker sine udgifter og fællesting som husleje deles midt over.

Men det er det ikke sådan juridisk set?

Fællesøkonomi erbåde det, du kalder 100 % fælles og delvis fælles :) Hvis du f.eks. gjorde sådan med mig og jeg så i praksis betalte 20.000 kr. mere om måneden end dig, så ville jeg jo dække dine udgifter - og dermed give dig en gave, som skulle beskattes. Det skal man ikke i et forhold.

Fælles og delvis fælles... har jo begge en del af "nasserøvs"-effekten :D Kan man sige, hvis man absolut vil :lol: Eller man kan kalde det fællesskabstingen :D

Jeg kan personligt ikke med 100 % fælles, fordi der er for store risici forbundet i tilfælde af dødsfald eller akut idioti ved den anden. Og ja... Jeg er sådan en, der tænker over det. Præcis som jeg er sådan en, der har instrueret min datter i, at man SKAL fortælle en lærer, når ens forældre går fra hinanden, selvom man synes, man har det fint - for så er der en voksen, der kan tale med en, hvis der alligevel er noget, man ikke kan lide at tale med forældrene om.

Livrem og seler... DET forstår jeg :cool:

Når man har det, du kalder delvis fælles, så bliver det jo lidt et spørgsmål om semantik. Præcis som det eksempel, der var med vinterjakke/lydkort. Altså... Man kan da godt insistere på at begge venter en måned med at købe sin dims, fordi man holder på at have sine egne lommepenge, punktum slut... men resultatet er det samme. Man har lige meget til rådighed til at købe sin dims, uanset om man har mulighed for at bede om den andens pulje eller ej.

Det er separat økonomi, jeg ikke forstår.

Men hvis man ikke er gift, hvordan holder det offentlige så styr på om man lever sammen som par eller som roomies? Man kan jo også sagtens være i et forhold uden at bo sammen, og så er det jo ikke dokumenteret nogen steder.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10260

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 14:00

Tak for forklaring. Så var der en del, der fes ind.

Den der med separat økonomi er et must, når man bor sammen med en, der gerne fyrer alt hvad der findes på kontoen af på smøger, cola og junkfood til sig selv. Ikke optimalt, men nødvendigt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 411
Likede indlæg: 6276

Indlægaf Lemonella » 10. jan 2016, 14:01

Dikus skrev:Altså... Det første stykke tid med min nuværende mand, der havde vi separat økonomi. Jeg havde det nemlig som Sunshine og Lemonella :fløjt: Der var filme ingen mand, der skulle tage røven på mig :sur:

Men det blev så besværligt at opretholde :D Og da vi blev "familie", gav jeg slip på de parader.

Måske jeg faktisk også synes, det er lidt synd, de opretholdes i et forhold? Og måske jeg personligt tænker mere over det af netop den grund... Fordi det at have den tillid til et andet menneske, som fællesøkonomi er, for mig er et meget tydeligt tegn på samhørighed og... ja... tillid.

Hmmmm :gruble: Måske folk, der ikke har prøvet at møde verden med SÅ stor mistillid som mig, slet ikke lægger så meget symbolik i at fortsætte med at holde tingene adskilt :gruble:

For jeg mener jo faktisk det der med, man er en "familie", når man står sammen om økonomien. Altså at det føles sådan for mig. Og måske det føles SÅ stærkt, fordi jeg har prøvet at være ca. der hvor Sunshine er - og så få tillid igen til et andet menneske. (Dog en anden forhistorie, men det er jo ligegyldigt.)

For mig handler det ikke om "parader". :)
Det handler om, at jeg gerne så vidt muligt vil kunne styre mine egne penge.

Kæresten tjener mest. Jeg er på Førtidspension og får mindre udbetalt fordi vi bor sammen som en lille familie. Boede jeg alene, ville jeg få i omegnen af 3000,00 kr mere om måneden. Derfor indbetaler jeg 40% af de fælles faste udgifter til kærestens konto. Han betaler så 60%. mine 40% udgør ikke ret meget af en stor husleje, samt el og andet fælles fast. Derfor betaler jeg mad og diverse. Det er så også en del af de 40%. Det er gennem-udregnet og jeg bliver ikke på nogen måde snydt. Han betaler så for billån, bilforsikring, grøn afgift, benzin og vedligehold af bilen.
Er der underskud på mad og diversekontoen, betaler vi hver halvdelen og er der overskud, bliver pengene stående og kan så bruges til gaver eller andet.

Nogen gange kan jeg se, at kæresten har sat penge ind på min konto. Spørger jeg så, hvad det er til, kan svaret være "det er "C-vitaminer", dit pandehår er så langt, at du ikke kan se noget". Altså er pengene til en frisørtur. C-vitamin-joken er forøvrigt min egen.

Én eller to gange om året gennemgår vi budgetskemaet og laver justeringer, hvis det er nødvendigt. Ellers kører det bare og det helt uden brok og diskussioner af nogen art. :)

Edit: måske jeg fik skrevet tingene lidt kringlet. For selvfølgelig indbetaler jeg ikke 40% på kærestens konto plus betaler mad og diverse.
De 40% jeg betaler er mad, diverse og så smider jeg et mindre beløb ind på kærestens konto. Så det passer med de 40%.
Jeg er vist en spade til forklaringer i dag. :lol:
Senest rettet af Lemonella 10. jan 2016, 14:22, rettet i alt 1 gang.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 43
Likede indlæg: 941

Indlægaf Stars » 10. jan 2016, 14:22

En ting er, hvordan man deles om økonomien i hverdagen.

Men hvordan med aktiv/passiv-balancen man bringer ind i forholdet?
Hvor længe beholder man sin gæld/opsparing som sin egen, og hvornår bliver den et fælles anliggende, så den deles, hvis man går fra hinanden?
1
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1316

Indlægaf FruKuk » 10. jan 2016, 14:25

Stars skrev:En ting er, hvordan man deles om økonomien i hverdagen.

Men hvordan med aktiv/passiv-balancen man bringer ind i forholdet?
Hvor længe beholder man sin gæld/opsparing som sin egen, og hvornår bliver den et fælles anliggende, så den deles, hvis man går fra hinanden?

Vores personlige opsparinger og afdrag på lån blev slået sammen, da vi blev gift. På det tidspunkt havde vi boet sammen i 4,5 år.
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 10. jan 2016, 14:28

Og inspireret af denne tråd, må jeg da hellere lige tjekke med banken, hvad der vil ske, hvis en af os stiller træskoene. Vi har nemlig kun 2 konti - en nemkonto/løn og en budget og de står begge i vores begges navne.

Kan man ikke ret hurtigt oprette en ny konto, hvor fremtidig løn går ind? Er det mest, hvis man har formue, det kan blive et issue, at en konto er frosset?
1
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 450
Likede indlæg: 5616

Indlægaf Zombie » 10. jan 2016, 14:30

FruKuk skrev:Og inspireret af denne tråd, må jeg da hellere lige tjekke med banken, hvad der vil ske, hvis en af os stiller træskoene. Vi har nemlig kun 2 konti - en nemkonto/løn og en budget og de står begge i vores begges navne.

Kan man ikke ret hurtigt oprette en ny konto, hvor fremtidig løn går ind? Er det mest, hvis man har formue, det kan blive et issue, at en konto er frosset?

Hvad med mad osv indtil næste lønudbetaling?
1
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 715
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 3439

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 14:35

Min mand og jeg talte om denne tråd og kom til at more os over følgende - indrømmet morbide - scenarie:

Fillie bliver erklæret død kl. 15.02.

Kl. 15.16 samme eftermiddag har Fillies mand hævet alt indestående på den fælles lønkonto i hæveautomaten på torvet. Han påstår, det skyldes, at banken ikke måtte nå at fryse kontoen.

En sag for Frost... :-D
3
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2144
Likede indlæg: 12628

Indlægaf Wizzze » 10. jan 2016, 14:36

Dikus skrev:
Lemonella skrev:Jeg har også brændt nallerne noget så grusomt efter min sidste skilsmisse.
Fælleskontoen blev tømt og der stod en mindre formue på den. Pengeskabets kode blev ændret og jeg orkede simpelthen ikke diskussionen om pengene da jeg sad i Statsamtet. (Min fejl, I know).

Jeg skred fra en totalrenoveret lejlighed der på papiret var 800.000 kr. værd og en bil der var over 200.000 kr. værd.
Den Andelsbolig jeg boede i, havde en regel der lød på, at kun den der stod på andelsbeviset havde ret til lejligheden. Lejligheden var min og i princippet kunne jeg smide ham ud. Jeg gav ham den frivilligt.

Jeg havde heldigvis ingen små børn, så havde jeg nok handlet anderledes.

Jeg oplevede, på den meget grimme måde, hvilket menneske jeg havde boet sammen med i 21 år og det tog simpelthen så meget på mig, at jeg bare tog nogen få private ting og mit tøj med mig og skred.

Den slags sidder i en meget længe.

Jeg er desuden så gammel, at jeg husker, hvordan mine forældre hver uge lavede regnskab. Min mor arbejde, men havde fælleskonto med min far.
Hun fik lommepenge og skulle hun til frisør, have nyt tøj eller sko, så måtte hun bede om ekstra, hvis ikke der var nok.
Min far drak som et hul i jorden med jævne mellemrum og det var der sjovt nok altid penge til.

For mig, betyder en egen konto, hvorfra jeg smider penge over til fællesudgifterne til kærestens konto, at jeg nu endelig har det økonomiske råderum, jeg føler jeg har behov for.

Jeg føler, at mit og kærestens forhold, er mindst lige så ligeværdigt og lige så meget en familie-enhed som dem med fælleskonto og fællesøkonomi. Vi har valgt en konto hver, men stadig fællesøkonomi.
Vores kærlighed og fællesskab, ligger et helt andet sted end på det økonomiske.
Vi har i 12 år aldrig haft en eneste diskussion om økonomi og selvom jeg får mindst udbetalt og betaler efter princippet 40/60, så føler jeg stadig et meget kærligt fællesskab med kæresten og det skal ingen komme og tage fra mig.

Vi to taler SÅ meget forbi hinanden.

For mig er "egen konto" ikke det samme som separat økonomi. Og "lommepenge" er ikke det samme som at have egen konto.

Det i fed... Det er det, jeg forbinder med at have separat økonomi... Hvis man er den, der har færrest penge og de ikke lige slår til.

I min optik har I fællesøkonomi, men kalder det noget andet, fordi det føles bedre. Det tror jeg i virkeligheden mange har.

I har i hvert fald økonomi helt som mig :) Altså, hvor man betaler efter evne til fællesskabet - og ikke ligeligt og så må klare sig selv, hvis man ikke lige tjener nok den måned.

Jeg har heller ikke en eneste fælleskonto med min mand. Netop fordi jeg er helt enig i dine betragtninger om risikoen ved det. Jeg har dog større forståelse for, man viser sin partner den tillid end at man lever som markeret med fed, hvis man f.eks. bliver arbejdsløs og ikke kan betale sin andel/den anden tjener meget mere. Det er jo det, jeg ikke forstår...

I jeres tilfælde kan jeg ud af fordelingen læse, at hvis du fik halveret dit rådighedsbeløb af en eller anden grund, så ville din kæreste nok bare betale mere til regningerne - og du ville stadig have "dit eget rådighedsbeløb". Og det er der, semantikken kommer ind. Så har man jo bare indrettet økonomien efter noget, der virker med de lønninger man har, men reelt er man fælles om at få det til at løbe rundt. Man har reelt fællesøkonomi...

Et parforhold er jo et fællesskab, et partnerskab hvor man snakker og forholder sig til en skiftende omverden? :gruble: Jeg kan ikke forestille mig en situation hvor en ændring i situation/indkomst ikke ville medføre at vi kiggede på vores økonomi igen. Men kan forstå at der er flere herinde som har oplevet mere eller mindre det i tidligere forhold :tie: Jeg kan slet ikke sætte mig ind i det med at det er mine penge, jeg har tjent dem, du må ikke få æv bæv, hvis den anden mistede jobbet, eller blev syg, eller noget. Men det opfatter jeg ikke som fælles økonomi, det opfatter jeg bare som god opdragelse, ordentlig pli, normal opførsel.
Når nogen siger fælles økonomi til mig, så er det noget med at løn/indkomst går ind på fælles konto, så går der fra til budget/faste udgifter, og så er man fælles om at bruge resten på kontoen.
I den situation har jeg hørt mange fortælle om at jeg har ikke samvittighed til at købe X til mig selv, for hvad så med den anden, og vi skal lige snakke sammen om der kan købes ...
Det er den slags jeg ikke oplever i vores hverdag, vi snakker virkelig sjældent om penge, når vi lige har afklaret hvor vi synes niveauet skal ligge på de fælles konti, resten er individuelt og vil man købe X så gør man det uden der skal snakkes eller koordineres. (ok, køber nogen en pink flamingo og vil stille den i stuen, bliver der nok snakket, men ikke økonomi! :D)
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 14:36

Vi har været gift i snart 1 1/2 år og har stadig ikke slået noget sammen. Han har formue og jeg har gæld. For den gæld har jeg fast ejendom og bil.
Han købte sin bil kontant for en del af de penge, han fik ind for at sælge sin lejlighed i Norge. En ret stor del af de penge blev også brugt til at betale hans gæld ud. Resten står på en konto i Norge, fordi den giver det største renteafkast.

Når vi skal bygge, skal lånene lægges om, og de nye optager vi sammen.
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 10. jan 2016, 14:36

Zombie skrev:
FruKuk skrev:Og inspireret af denne tråd, må jeg da hellere lige tjekke med banken, hvad der vil ske, hvis en af os stiller træskoene. Vi har nemlig kun 2 konti - en nemkonto/løn og en budget og de står begge i vores begges navne.

Hvad med mad osv indtil næste lønudbetaling?

Tænker, at I vores tilfælde vil vi kunne leve af mad fra fryseren, skabe og venner/familie. Men det er selvfølgelig ikke alle, der kan det. Og der er jo også noget med regninger, der trækkes fra budgetkontoen, som jo så ikke længere kan det :gruble:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 900
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9271

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 14:44

StripesAddict skrev:
Men hvis man ikke er gift, hvordan holder det offentlige så styr på om man lever sammen som par eller som roomies? Man kan jo også sagtens være i et forhold uden at bo sammen, og så er det jo ikke dokumenteret nogen steder.

Jeg forstår slet ikke, hvad problemet er?

SKAT gennemgår folks selvangivelser. Hvis du kigger i "Skatteoplysninger", så vil du se, de har alle oplysninger om aktiver og gæld samt indtægter i året. Der kan de køre en beregning, der viser forskellen fra år til år - og dermed kan de se privatforbruget.

Har man f.eks. et større negativt privatforbrug, vil man kunne blive udtaget til nærmere kontrol. Typisk er hensigten at finde sorte penge. Eller afsløre sociale bedragere, der står som singler og modtager tilskud som sådan, selvom de har en ikke-samboende kæreste, der bidrager til økonomien.

Fællesøkonomi mellem ikke-par er nok ikke så udbredt? Men det ville da blive opdaget i sådan en kontrol, der dog snarere har til sigte at identificere fællesøkonomi, der "opfattes" som separat.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 14:45

Wizzze skrev:
Et parforhold er jo et fællesskab, et partnerskab hvor man snakker og forholder sig til en skiftende omverden? :gruble: Jeg kan ikke forestille mig en situation hvor en ændring i situation/indkomst ikke ville medføre at vi kiggede på vores økonomi igen. Men kan forstå at der er flere herinde som har oplevet mere eller mindre det i tidligere forhold :tie: Jeg kan slet ikke sætte mig ind i det med at det er mine penge, jeg har tjent dem, du må ikke få æv bæv, hvis den anden mistede jobbet, eller blev syg, eller noget. Men det opfatter jeg ikke som fælles økonomi, det opfatter jeg bare som god opdragelse, ordentlig pli, normal opførsel.
Når nogen siger fælles økonomi til mig, så er det noget med at løn/indkomst går ind på fælles konto, så går der fra til budget/faste udgifter, og så er man fælles om at bruge resten på kontoen.
I den situation har jeg hørt mange fortælle om at jeg har ikke samvittighed til at købe X til mig selv, for hvad så med den anden, og vi skal lige snakke sammen om der kan købes ...
Det er den slags jeg ikke oplever i vores hverdag, vi snakker virkelig sjældent om penge, når vi lige har afklaret hvor vi synes niveauet skal ligge på de fælles konti, resten er individuelt og vil man købe X så gør man det uden der skal snakkes eller koordineres. (ok, køber nogen en pink flamingo og vil stille den i stuen, bliver der nok snakket, men ikke økonomi! :D)

Men når man har oplevet, at fælleskontoen blev drænet, fordi den anden part lige mente, han havde brug for at bruge husholdningspengene på en computerdims og forresten uden at man vidste det, så man kom til at lave overtræk, fordi man brugte de samme penge på mad, eller når man er den, der knokler røven ud af bukserne, mens den anden part sidder og sumper foran en pc-skærm uden at lave dagens gerning, hvis det ikke lige drejer sig om at æde, drikke cola og ryge en masse smøger, og man knap nok har råd til at give sine børn nyt tøj, fordi man skal sørge for ALT andet (og desuden have skideballer, hvis man vover at købe lidt nyt til sig selv for sine egne penge), så er det altså så som så med fællesskabsfølelsen.

Jeg spurgte min mand, om jeg måtte købe en ny kjole, fordi jeg syntes, jeg brugte hans penge, når jeg nu kun har en understøttelse lige p.t. og da han ved, at det her jo kun er midlertidigt, var det OK. Han syntes vist, det var helt underligt, at jeg spurgte, for han tænker ligesom dig.
Jeg føler mig bare som jordens største nasserøv -eller værre endnu: som min eks.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 900
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9271

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 14:48

[quote="Wizzze] Et parforhold er jo et fællesskab, et partnerskab hvor man snakker og forholder sig til en skiftende omverden? :gruble: Jeg kan ikke forestille mig en situation hvor en ændring i situation/indkomst ikke ville medføre at vi kiggede på vores økonomi igen. Men kan forstå at der er flere herinde som har oplevet mere eller mindre det i tidligere forhold :tie: Jeg kan slet ikke sætte mig ind i det med at det er mine penge, jeg har tjent dem, du må ikke få æv bæv, hvis den anden mistede jobbet, eller blev syg, eller noget. Men det opfatter jeg ikke som fælles økonomi, det opfatter jeg bare som god opdragelse, ordentlig pli, normal opførsel.
Det er den slags jeg ikke oplever i vores hverdag, vi snakker virkelig sjældent om penge, når vi lige har afklaret hvor vi synes niveauet skal ligge på de fælles konti, resten er individuelt og vil man købe X så gør man det uden der skal snakkes eller koordineres. (ok, køber nogen en pink flamingo og vil stille den i stuen, bliver der nok snakket, men ikke økonomi! :D)[/quote]

Men det er jo fællesøkonomi :genert:

Det er jo bare et spørgsmål om, hvordan I har valgt at rådighedsbeløbet kan anvendes. Nogen har dem på en fælleskonto - andre på egne konti. Det er jo psykologi mere end noget andet.

Vi har det i øvrigt som jer. Altså hver vores konto. Af ren praktik. Eller... Lige nu har min mand mistet sin bank, fordi han er skiftet land, hvor banken ikke må drive bank, så nu har vi faktisk kun mine konti :gruble: Det er et skridt over fællesøkonomi :lol:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 411
Likede indlæg: 6276

Indlægaf Lemonella » 10. jan 2016, 15:05

Fillie skrev:Min mand og jeg talte om denne tråd og kom til at more os over følgende - indrømmet morbide - scenarie:

Fillie bliver erklæret død kl. 15.02.

Kl. 15.16 samme eftermiddag har Fillies mand hævet alt indestående på den fælles lønkonto i hæveautomaten på torvet. Han påstår, det skyldes, at banken ikke måtte nå at fryse kontoen.

En sag for Frost... :-D

Det gjorde min mor faktisk, men kun fordi jeg fortalte hende, at det skulle hun, for ellers fik hun ingen penge til termin, mad og andet.
Min far døde en søndag eftermiddag og mandag formiddag stod min mor i banken og hævede rup og stup på fælleskontoen. Næste formiddag ringede de fra banken og spurgte min mor om ikke der var noget hun havde glemt, at informerer dem om. Det mente hun så ikke var hendes problem. Det var jo Skifteretten der skulle meddele banken om min fars død.
Banken accepterede det, men de var vist ikke helt glade for min mors handling.

Der gik faktisk en rum tid, mener det var 4 måneder, før kontoen igen blev åbnet.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Forhold og sex"