Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2016, 15:35

Dikus skrev:
Men det er jo fællesøkonomi. Det, jeg spørger ind til, er når man har separat økonomi. Hvor man ikke dækker hinandens udgifter.

Jeg er med på, det kan køre gnidningsløst, hvis man tjener ca. det samme. Udfordringen kommer jo, når man ikke gør det af den ene eller anden grund - og når man får børn f.eks.

Det kan som beskrevet også sagtens køre gnidningsløst selvom der er forskel i indtægter. Den med den laveste indtægt må indrette sit forbrug efter det, lige som hvis man havde været alene. Indretningen af forbruget sker så selvfølgelig i et samarbejde, fordi man er et par, der lever sammen, men derfor er det jo stadig begges ansvar selv at sørge for at ens indtægter og udgifter matcher.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 10. jan 2016, 15:40

Akehurst2 skrev:
Karkluden skrev:
Akehurst2 skrev:
girl_beat skrev:
Karkluden skrev:Jeg ville synes, det var helt crazy, at min kæreste skulle have 500-2000 kr ekstra til sig selv om måneden, fordi han dømmer.

Hvorfor egentlig? :gruble:

Min kæreste har nærmere 5000-10000 mere til sig selv hver måned - det har jeg absolut ingen problemer med. Manden har jo selv tjent dem :)

Min mand har også mange, mange flere penge til sig selv hver måned. Han tjener mere end det dobbelte af mig. Han bruger det fx på at have en ferielejlighed med sin søster, båd og motorcykel. Det er prioriteringer, han har lavet før han mødte mig, og det synes jeg er ret rimeligt, at han kan bruge sine egne penge på. (Og så glæder jeg mig over, at jeg også har glæde af de ting, uden ansvaret og forpligtelserne.)

Hvis min mand og jeg skulle have lige meget til sig selv, skulle han droppe nogle af de ting, og give pengene til mig i stedet - og hvorfor skulle han ikke have lov til at bruge sine hårdt tjente penge på ting, han gerne vil? For at jeg kunne have et højere forbrug? Hvis jeg gerne ville have et højere forbrug, så kunne jeg jo passende tjene nogle flere penge selv.

Vi har dine, mine og vores. Fælles budgetkonto til huset (og min mand betaler mest og ejer mest af huset - sådan kan det gøres, så boligen ikke skal være laveste fællesnævner og man mærker jo ikke i det daglige at der står nogle brøker på skødet), fælles husholdningskonto, hvor vi overfører lige meget hver måned og begge har dankort til, og så hver vores lønkonto, opsparing og budget til egen udgifter. Det er utrolig nemt og ukompliceret.

Det gøres selvfølgelig lettere af, at jeg har en fin løn selv, og at forbruget, herunder særligt boligen, er indrettet, så jeg ikke skal vende hver femøre for at kunne være med. Det gad jeg ikke.

Jeg gad heller ikke modellen, hvis vi skulle have børn. For så kunne min mand ikke have den gode karriere uden at nogle tog det ulønnede slæb med børnene og husholdningen, herunder også indtægtsnedgang ved barsel, mindre pension og sådan. Så ville jeg synes, der skulle reguleres for det, men når vi bare er to voksne, så er der ikke nogen, der ordner mere praktisk i hjemmet end den anden.

Min kæreste har også masser af udgifter der er lavet før han mødte mig - de er ikke så dyre som din mands, men der er nok noget med alder og indkomstniveau der, men alligevel :D
Dem har vi bare proppet i det fælles budget. Det er helt misforstået hvis nogen tror jeg mener, at man så skal fjerne udgifter for at have ens penge. Det har vi ikke gjort. Vi har bare puttet det hele i et fælles budget, så jeg er med til at afdrage på min kærestes indskudslån og finansiere hans dyre sport, og han er med til at betale, at i min familie er der flere vi er på gave med end i hans.

Og så har vi det samme til "forbrug", hvilket hjemme hos os betyder tøj, sko, makeup, parfume, plejeprodukter der ikke er basisnødvendige samt sjov og ballade (bytur eller en cafetur med veninden fx). Fx har min kæreste i NFL-sæsonen viaplay med sporthalløj til 229 kr. Det kører også på de fælles udgifter.

Og igen - det fungerer bedst for os, det andet fungerer bedst for jer, og man skal jo finde sin egen model. Vi har aldrig så meget som én gang været uenige om noget økonomisk, og denne her metode falder helt naturligt for os, og så er det jo fint.

Men hvorfor skulle det dog være en fælles ting, at min mand før han mødte mig har valgt at købe en mortorcykel? Hans motorcykel, hans valg, hans penge. Og så videre med de større prioriteringer, han vælger i forhold til sine penge. Nogle af dem ville jeg jo decideret ikke have valgt - jeg ville fx ikke investere i fast ejendom i udlandet (og under ingen omstændigheder med min svigerinde :tie:), så hvorfor dog gøre det til en fællesudgift?

Under alle omstændigheder, så ville min mand jo stadig selv skulle betale de ting, så hvorfor kalde det et fællesbudget og det hele for fællesudgifter, når han alligevel skulle betale, fordi jeg ikke ville kunne dække halvdelen med min løn? Så skulle det være for at følge et eller andet princip om at det skal hedde fælles - men det er det jo ikke. Vore hus er fælles, og den daglige husholdning er fælles, så det deles vi om. Ellers er vi stadig to personer, der træffer økonomiske beslutninger hver for sig.

Det behøver ikkeengang at handle om at man er uenige i prioriteringerne. Formentlig er man sammen med en person, man i vidt omfang deler værdier med, så man ville sikkert være enige om det meste, men derfor kan man da godt alligevel ønske ikke at blande alt sammen.

Det behøver man jo slet heller ikke. Det føltes rigtigt og naturligt for os (muligvis fordi vi i grove træk har og havde en ret ens økonomi, hvor min kæreste har lidt flere faste udgifter, men jeg til gengæld har lidt flere personlige udgifter til makeup osv), og noget andet føles rigtigt og naturligt for andre, og det er da bare enormt interessant med så mange perspektiver på det samme emne :gogo:

Og jeg kan godt følge dig i, at nogle udgifter ville man ikke deltage i - jeg ville også nødigt købe fast ejendom med min svigerinde, selvom hun er sød nok - og havde vi haft sådanne udgifter med os, som den anden fandt, at de ikke ønskede at være en del af, eller hvordan man skal sige det, så havde vi nok gjort det anderledes. Jeg synes det er enormt spændende at se andre perspektiver her, fordi jeg faktisk virkelig har undret mig over andre modeller, men nu forstår jeg det meget bedre :)
(jeg kommer så aldrig til at forstå, at min mor oprigtigt synes, den bedste model er, at man manuelt hver måned rykker rundt på pengene :lol: Dét gad jeg ikke :D Men hende om det :D )
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5896

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 16:04

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:
Men det er jo fællesøkonomi. Det, jeg spørger ind til, er når man har separat økonomi. Hvor man ikke dækker hinandens udgifter.

Jeg er med på, det kan køre gnidningsløst, hvis man tjener ca. det samme. Udfordringen kommer jo, når man ikke gør det af den ene eller anden grund - og når man får børn f.eks.

Det kan som beskrevet også sagtens køre gnidningsløst selvom der er forskel i indtægter. Den med den laveste indtægt må indrette sit forbrug efter det, lige som hvis man havde været alene. Indretningen af forbruget sker så selvfølgelig i et samarbejde, fordi man er et par, der lever sammen, men derfor er det jo stadig begges ansvar selv at sørge for at ens indtægter og udgifter matcher.

Det er jeg med på. Jeg har bare stadig ikke fået svar på mine spørgsmål til den måde at køre det på :)
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8385
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. jan 2016, 16:10

Jeg tror bare jeg afventer situationen. Og hvis jeg en dag flytter sammen med en mand, må jeg tage stilling der.

Med børnenes far var det 100% fælles økonomi. Det var specielt. Jeg skulle bede om penge. Han var desuden ekstrem nærig, så det var konstant en gang listen-rundt for ikke at bryde hans regler. Der var jo nærmest trusler om inddragelse af lommepenge, hvis jeg overskred hans regelsæt om hvor tit jeg måtte bruge tørretumbleren, hvor mange km. jeg måtte køre i bilen om ugen og hvor mange minutter jeg måtte tale i tlf. om dagen.

Med min seneste eks. havde vi adsklt økonomi, men betalte selvfølgelig begge ind til budgetkonto. Men det var en fandens besværlig omgang i starten, fordi han regnede og regnede på hvor meget han skulle betale til el-regningen, da han ikke ville betale for mine børns forbrug af strøm.

Jeg satser på at finde en mere fornuftig mand næste gang.
7
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 10. jan 2016, 16:18

Ado skrev:Jeg tror bare jeg afventer situationen. Og hvis jeg en dag flytter sammen med en mand, må jeg tage stilling der.

Med børnenes far var det 100% fælles økonomi. Det var specielt. Jeg skulle bede om penge. Han var desuden ekstrem nærig, så det var konstant en gang listen-rundt for ikke at bryde hans regler. Der var jo nærmest trusler om inddragelse af lommepenge, hvis jeg overskred hans regelsæt om hvor tit jeg måtte bruge tørretumbleren, hvor mange km. jeg måtte køre i bilen om ugen og hvor mange minutter jeg måtte tale i tlf. om dagen.

Med min seneste eks. havde vi adsklt økonomi, men betalte selvfølgelig begge ind til budgetkonto. Men det var en fandens besværlig omgang i starten, fordi han regnede og regnede på hvor meget han skulle betale til el-regningen, da han ikke ville betale for mine børns forbrug af strøm.

Ej, gud begge dele lyder da helt tosset. Så ville jeg godt nok også gerne have en adskilt økonomi - eller finde en mere fornuftig mand, ja :lol: :D eller kombinere begge dele. Det er nok sjovest på den lange bane at finde en lidt mere fornuftig mand uanset - og velfortjent :D :kys:
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8385
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. jan 2016, 16:20

Karkluden skrev:
Ado skrev:Jeg tror bare jeg afventer situationen. Og hvis jeg en dag flytter sammen med en mand, må jeg tage stilling der.

Ej, gud begge dele lyder da helt tosset. Så ville jeg godt nok også gerne have en adskilt økonomi - eller finde en mere fornuftig mand, ja :lol: :D eller kombinere begge dele. Det er nok sjovest på den lange bane at finde en lidt mere fornuftig mand uanset - og velfortjent :D :kys:

Det var også helt ekstremt. :D Mon ikke, at jeg kun kan blive mere heldig?
4
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1152
Likede indlæg: 6753

Indlægaf Wizzze » 10. jan 2016, 16:22

Ado skrev:
Karkluden skrev:

Det var også helt ekstremt. :D Mon ikke, at jeg kun kan blive mere heldig?

Jeg får stadig krumme tæer, bare over at tænke tilbage på nærig tråden og dine indlæg :tie:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1100

Indlægaf girl_beat » 10. jan 2016, 16:33

Wizzze skrev:Jeg får stadig krumme tæer, bare over at tænke tilbage på nærig tråden og dine indlæg :tie:

Årh ja, nærighedstråden :love: Der var nogle hårrejsende historier i mellem. Skal vi ikke snart have sådan én igen?
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3484

Indlægaf Ballademager » 10. jan 2016, 17:05

Stars skrev:En ting er, hvordan man deles om økonomien i hverdagen.

Men hvordan med aktiv/passiv-balancen man bringer ind i forholdet?
Hvor længe beholder man sin gæld/opsparing som sin egen, og hvornår bliver den et fælles anliggende, så den deles, hvis man går fra hinanden?

Hos os var det lidt skævt, fordi min kæreste pga en solid opsparing og salg af lejlighed havde mange flere penge med ind i vores huskøb end jeg havde. Jeg havde ca. 100.000 med ind i huskøbet fra min opsparing, og har en smule SU-gæld også.

Vi skrev os ud af det med vores testamente, for jeg ville have, at min kæreste får det samme med sig ud af forholdet, som han havde med ind i huskøbet, hvis vi går fra hinanden (og let's face it, det gør en tredjedel af forhold). Vores advokat sagde til mig, at så var vi da i hvert fald sikre på, at jeg ikke har taget min kæreste for pengenes skyld :genert: Jeg betaler selv mit SU-lån af efter eget valg. Min kæreste ville godt bare have betalt det ud, men jeg synes ikke, at han skal trækkes med min gæld fra tidligere.

Vi har optaget realkreditlånet sammen, og vi kommer også til at optage eventuelle fremtidige lån sammen. Så for os har skæringsdatoen været vores huskøb.
3
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3931

Indlægaf Angelina » 10. jan 2016, 18:30

Wizzze skrev:Krølle skrev noget klogt, når der er penge nok, fungerer de fleste systemer fint, det er nok når pengene er knappe, at de forskellige systemer kommer på prøve? :gruble:

ALT kommer på prøve når der ikke er penge nok - det er derfor økonomi er på top tre over grunde til skilsmisser - det er meget nemt at være enige når ingen mangler noget ... men nok ofte noget sværere når der står 200 kr på kontoen og der er 10 dage til den første.

Herhjemme har vi været igennem økonomiske kriser - og heldigvis også kunne finde ud af at få dem til at fungere uden det gik ud over parforholdet ... men det var sgisme ikke sjovt. Og det er altså bare nemmere at blive sur over at den anden (ham uden rygrad) køber en pakke smøger, når der ikke er så meget på kontoen - i forhold til når det bare er et småbeløb der ikke gør nogen forskel. Og i øvrigt uanset om man har hver sin konto eller ej.
4
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 19:05

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:

Jeg forstår godt det, du skriver. Men seriøst? Altså... Så hvis den ene tjener 80.000 kr. om måneden, så vælger man at bo i en billig 3-værelse, så den der tjener 19.000 kr. om måneden også kan være med? Og indregner man mistede tilskud for den lavestlønnede i det regnestykke?

Og kan den, er tjener 80.000 kr. om måneden så ikke tage på ferier, der er dyrere end det, den der tjener 19.000 kr. om måneden kan betale? Eller... Det kan personen så godt, for så bestemmer den højestlønnede og "inviterer" den lavestlønnede?

Og hvis den, der tjener 19.000 kr. om måneden mister sit arbejde, bliver syg og mister dagpengeretten, så er personen ikke kontanthjælpeberettiget. Hvad så? "Slipper" den højstlønnede så med at overfører det, der svarer til kontanthjælp til den anden, der så må huske at spise havregrød og undvære rundstykkerne om søndagen?

Helt ærligt. Så bliver jeg provokeret af "Det er jo ens eget ansvar, at indtægter og udgifter matcher". Jeg kan ikke forstå, nogen vil leve på den måde. Der er jeg nok mere med wizzze.
2
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 10. jan 2016, 19:31

Dikus skrev:
Når man har det, du kalder delvis fælles, så bliver det jo lidt et spørgsmål om semantik. Præcis som det eksempel, der var med vinterjakke/lydkort. Altså... Man kan da godt insistere på at begge venter en måned med at købe sin dims, fordi man holder på at have sine egne lommepenge, punktum slut... men resultatet er det samme. Man har lige meget til rådighed til at købe sin dims, uanset om man har mulighed for at bede om den andens pulje eller ej.

Men det kræver vel lidt, at begge parter er lige så betænksomme som dig :-p
For når nu lydkortet er købt, så er der jo en fiskestang næste måned - og et computerspil måneden efter og fjerde måneden efter det.
Og jo - selvfølgelig har man selv et ansvar for at sige: Hov hov, jeg vil altså gerne have den vinterjakke. Men nogle gange er det bare lettere at undvære - for hvis man ikke kan skiftes til at drikke fredagsøl med kollegerne, hvorfor skal man så tro på, at det er spor anderledes med køb af "Nice-to-have"-ting?
Og hvis man så vælger at tage diskussionen, bliver det så en:
- du fik sidste gang, nu er det min tur.
- jamen jeg har kun fået en ting, mens du har fået fem.
- men mine fem kostede kun 500 kr tilsammen, din ene ting kostede 1.000 kr.

Ja - jeg var gift med en røv med ører, der havde økonomisk sans som nogle af de grelle tilfælde i Luksusfælden :tie:
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 19:36

Stars skrev:
Dikus skrev:
Når man har det, du kalder delvis fælles, så bliver det jo lidt et spørgsmål om semantik. Præcis som det eksempel, der var med vinterjakke/lydkort. Altså... Man kan da godt insistere på at begge venter en måned med at købe sin dims, fordi man holder på at have sine egne lommepenge, punktum slut... men resultatet er det samme. Man har lige meget til rådighed til at købe sin dims, uanset om man har mulighed for at bede om den andens pulje eller ej.

For når nu lydkortet er købt, så er der jo en fiskestang næste måned - og et computerspil måneden efter og fjerde måneden efter det.
Og jo - selvfølgelig har man selv et ansvar for at sige: Hov hov, jeg vil altså gerne have den vinterjakke. Men nogle gange er det bare lettere at undvære - for hvis man ikke kan skiftes til at drikke fredagsøl med kollegerne, hvorfor skal man så tro på, at det er spor anderledes med køb af "Nice-to-have"-ting?

Ja - jeg var gift med en røv med ører, der havde økonomisk sans som nogle af de grelle tilfælde i Luksusfælden :tie:

Helt grundlæggende tror jeg ikke, man forstår, man gider være i et forhold, hvor man udviser så lidt betænksomhed over for hinanden. Jeg ville blive rasende, hvis jeg blev udsat for noget, der så meget som lignede den der samtale :tie: Jeg gider da ikke være i et forhold, med en forvokset teenager, der tænker mig-mig-mig og ikke tænker på mine behov og ønsker. Og lige over... Det må da være håbløst at være en mand, der aldrig får lov til at købe en dims, fordi kvindens ting altid er købt hurtigst.

Nææææhhhhh... Jeg kan virkelig mærke, hvor gal jeg ville blive :gisp:
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 20:39

Stars skrev:
Dikus skrev:

Sådan generelt set - så giver det god mening for mig, at man holder sådan en person i "kort snor" ved at give lommepenge til hinanden, så man ved, hver får sit. Ligesom når man deler slikskålen op til små børn. Men faktisk er det nok også derfor, jeg ikke forstår behovet, når der ikke er tale om generel uansvarlighed/dårlig økonomisk sans hos den ene part. Altså. Hvem gider ikke at kunne administrere sin slikskål? Og ingen skal da med sin adfærd indikere, de mener, jeg ikke er i stand til det :whine: Det er lidt en mistillidserklæring i mine øjne :gruble:

Nææææhhhh... hvor bliver jeg klog over, hvor mange følelser jeg (og andre) lægger i økonomien :gogo:

...

Det sagt, vil jeg gerne endnu engang understrege, jeg faktisk sagtens kan forestille mig, man kan være en fantastisk partner, selvom man har brug for, nogen holder en i kort snor og deler slikskålen op. Det kan være en ærlig sag, faktisk :) Det kunne jeg egentlig godt selv leve med. Altså en partner, jeg skulle holde pænt i snor med lommepenge for at sikre, han ikke bare brugte det hele fuldstændigt tankeløst. Hvis han altså selv var med på at prioritere pengene, så der kun var tale om en praktisk foranstaltning.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:50

Dikus skrev:
Stars skrev:
Dikus skrev:

Helt grundlæggende tror jeg ikke, man forstår, man gider være i et forhold, hvor man udviser så lidt betænksomhed over for hinanden. Jeg ville blive rasende, hvis jeg blev udsat for noget, der så meget som lignede den der samtale :tie: Jeg gider da ikke være i et forhold, med en forvokset teenager, der tænker mig-mig-mig og ikke tænker på mine behov og ønsker. Og lige over... Det må da være håbløst at være en mand, der aldrig får lov til at købe en dims, fordi kvindens ting altid er købt hurtigst.

Nææææhhhhh... Jeg kan virkelig mærke, hvor gal jeg ville blive :gisp:

Det gider man heller ikke i længden. Især ikke, når man så får skideballer for at forsøge at være den ansvarlige.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"