Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Sjg » 10. jan 2016, 21:07

Dikus skrev:
StripesAddict skrev:[
Det synes jeg så også sagtens man kan uden 100% fællesøkonomi, som jeg forstår som værende fælles konti. Det har vi ikke noget af, men det betyder da ikke at vi ikke står sammen - igen, vi lader jo ikke bare den anden i stikken, økonomisk eller på anden vis.

Fælleskonti er ikke fællesøkonomi.

Fællesøkonomi er, når man f.eks. betaler mere end den anden og dermed overfører penge fra sin formue til den andens. Det kan man kun i et forhold uden skattemæssige konsekvenser. Ellers ville det blive anset som en gave.

Hvordan man i praksis indretter det med dine, mine, vores konti - det er semantik.

Hvor har du det fra? :)

Begrebet "fællesøkonomi" har altså ingen juridisk betydning og bruges slet ikke i skatteretten. Udtrykket "fælles økonomi" bruges indimellem i retspraksis, men heller ikke dét er et juridisk begreb. Om ugifte samlevende bruges i skattemæssige sammenhænge udtrykket "økonomisk fællesskab".

Det er korrekt, at ugifte samlevende (efter 2 års samliv) opnår visse skattemæssige fordele ift. gaver, men der sondres altså imellem gaver og ydelse af vederlagsfri kost og logi, private fornødenheder osv., som betegnes underholdsydelser.

For ægtefæller gælder reglerne om "fælleseje", men også dét er noget helt andet end fællesøkonomi.

Fru Sunshine skrev:Dikus nu er du altså nødt til at forklare mig, hvad der så ligger i fællesøkonomi, når det er et begreb med skatteting og alt muligt.
Jeg har vist ikke forstået det, når jeg påstår at 100% fælles er at det hele ryger ind på en konto, og så fordeler man derfra.
Delvis fælles er dine, mine, vores-modellen.
Separat er når enhver dækker sine udgifter og fællesting som husleje deles midt over.

Men det er det ikke sådan juridisk set?

DDO definerer fællesøkonomi som "økonomi hvor indkomsterne fra en husholdnings medlemmer indgår i en fælles pulje", så det stemmer fint overens med din forståelse af begrebet.

Jeg har selv den samme opfattelse af ordet. :)
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 21:16

Sjg skrev:Hvor har du det fra? :)

Begrebet "fællesøkonomi" har altså ingen juridisk betydning og bruges slet ikke i skatteretten. Udtrykket "fælles økonomi" bruges indimellem i retspraksis, men heller ikke dét er et juridisk begreb. Om ugifte samlevende bruges i skattemæssige sammenhænge udtrykket "økonomisk fællesskab".

Det er korrekt, at ugifte samlevende (efter 2 års samliv) opnår visse skattemæssige fordele ift. gaver, men der sondres altså imellem gaver og ydelse af vederlagsfri kost og logi, private fornødenheder osv., som betegnes underholdsydelser.

For ægtefæller gælder reglerne om "fælleseje", men også dét er noget helt andet end fællesøkonomi.

Fru Sunshine skrev:Dikus nu er du altså nødt til at forklare mig, hvad der så ligger i fællesøkonomi, når det er et begreb med skatteting og alt muligt.
Jeg har vist ikke forstået det, når jeg påstår at 100% fælles er at det hele ryger ind på en konto, og så fordeler man derfra.
Separat er når enhver dækker sine udgifter og fællesting som husleje deles midt over.

DDO definerer fællesøkonomi som "økonomi hvor indkomsterne fra en husholdnings medlemmer indgår i en fælles pulje", så det stemmer fint overens med din forståelse af begrebet.

Nej - men du kan udelede forskellen mellem at holde noget separat og fælles af skatteretten :) Du må f.eks. ikke bare betale halvdelen af mine regninger fremover, fordi du synes, jeg er flink. Hvorimod jeg gerne må betale halvdelen af min kærestes regninger fremover, fordi jeg synes, han er flink.

Jeg taler hverken om fælleseje, fællesøkonomi eller skattemæssige fordele ift. gaver. Men netop forskellen på at holde noget adskilt og anse det som fælles og dermed overføre midler fra en til en anden, fordi man har lyst. Du kan i et forhold kalde det underholdsydelser. Men gør du det til mig, så slipper du ikke så let og uden beskatning. Uanset om det er min kost, logi eller andet, du har lyst til at dække.

Og ja - en fælles pulje giver fællesøkonomi. Uanset om den fællespulje opnås ved at have en grød, man deler ud fra - eller to dele, man blander til en grød. Altså uanset om det er det, sunshine kalder 100 % fælles eller delvis fælles.

Hvor der er en tendens til, folk anser sig selv for at have separatøkonomi, hvis de ikke har 100 % fælles i sunshines terminologi.
0
Sjg

Indlægaf Sjg » 10. jan 2016, 21:21

Dikus skrev:
Sjg skrev:Hvor har du det fra? :)

Nej - men du kan udelede forskellen mellem at holde noget separat og fælles af skatteretten :) Du må f.eks. ikke bare betale halvdelen af mine regninger fremover, fordi du synes, jeg er flink. Hvorimod jeg gerne må betale halvdelen af min kærestes regninger fremover, fordi jeg synes, han er flink.

Jeg taler hverken om fælleseje, fællesøkonomi eller skattemæssige fordele ift. gaver. Men netop forskellen på at holde noget adskilt og anse det som fælles og dermed overføre midler fra en til en anden, fordi man har lyst. Du kan i et forhold kalde det underholdsydelser. Men gør du det til mig, så slipper du ikke så let og uden beskatning. Uanset om det er min kost, logi eller andet, du har lyst til at dække.

Det har da intet med selve begrebet "fællesøkonomi" at gøre?

Du har i adskillige indlæg rettet på andre og insisteret på, at en økonomisk fordeling, som de selv opfatter som separat eller evt. delvis fælles økonomi, altså ER fællesøkonomi, og det har du begrundet under henvisning til, at fællesøkonomi er "et rigtigt begreb" med skattemæssige konsekvenser - men dét er det altså ikke, hvorfor det vel må stå enhver frit for, hvad de vil lægge i udtrykket "fællesøkonomi"?

At der skatteretligt set er forskel på fælles og separat økonomi såvel i som uden for parforhold er da indlysende for enhver, men igen har det bare ingenting at gøre med ordet fællesøkonomi, og hvad det dækker over.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 21:28

Sjg skrev:Det har da intet med selve begrebet "fællesøkonomi" at gøre?

Du har i adskillige indlæg rettet på andre og insisteret på, at en økonomisk fordeling, som de selv opfatter som separat eller evt. delvis fælles økonomi, altså ER fællesøkonomi, og det har du begrundet under henvisning til, at fællesøkonomi er "et rigtigt begreb" med skattemæssige konsekvenser - men dét er det altså ikke, hvorfor det vel må stå enhver frit for, hvad de vil lægge i udtrykket "fællesøkonomi"?

At der skatteretligt set er forskel på fælles og separat økonomi såvel i som uden for parforhold er da indlysende for enhver, men igen har det bare ingenting at gøre med ordet fællesøkonomi, og hvad det dækker over.

Du må undskylde, jeg har formuleret mig på en måde, du har misforstået.
0
Sjg

Indlægaf Sjg » 10. jan 2016, 21:38

Dikus skrev:

Hvad er det da, jeg har misforstået?

Hvis ikke du har ment, at fællesøkonomi (som det ellers fremgår af citatet nedenfor) "faktisk er et begreb med rigtige konsekvenser og alting", som har en helt fast betydning, eftersom du jo skriver, "at noget opfattes sådan, betyder jo ikke, det er sådan", er jeg da oprigtigt interesseret i at vide, hvad du så har ment, så jeg kan beklage en eventuel misforståelse. :)

Dikus skrev:
girl_beat skrev:
Dikus skrev:
girl_beat skrev:
Fru Sunshine skrev:Og hvis man har lyst til at give sin mand en gave, behøver han jo ikke kunne se det på netbank, hvis det nu er noget til en særlig lejlighed eller noget, der bliver sendt.

Det var sjovt nok også min kærestes første argument (bare med omvendt fortegn = gave til kone/kæreste), da vi blev enige om ikke at have 100% fællesøkonomi :D At han så havde dårlige erfaringer fra et tidligere forhold, hvor eks'en tømte kontoen hver måned, er vist en anden snak...

Men man kan jo sagtens have separate konti, men fællesøkonomi. Det giver slet ikke mening at tro, det ene udelukker det andet.

Ja, enig - men de forskellige opfattelser gør, at 'fællesøkonomi' ofte ses som én stor pulje med 100% gennemsigtighed for begge parter. Og så er der ikke plads til overraskelser eller hemmelige gavekøb, fordi partneren kan se præcis hvad og hvor pengene er brugt.

Af denne grund - blandt flere - er jeg derfor personligt tilhænger af dine, mine og vores :)

Men at noget opfattes sådan, betyder jo ikke, det er sådan :genert:

Fællesøkonomi er jo netop noget, man kun kan have i et forhold, hvis man ikke vil beskattes af det. Det er faktisk et begreb med rigtige konsekvenser og alting. Men du har helt ret i, der er meget "sådan opfatter jeg det" i par-økonomi. Det er det, jeg kalder semantik :)
0
Shmartiesh
Kort karma: 19
Likede indlæg: 105

Indlægaf Shmartiesh » 10. jan 2016, 21:45

Vi har kun enkelte fælles konti, ellers har vi hver vores penge.
Vi købte hus i august og i den forbindelse fik vi samme bank hvor bank og realkreditlån så blev oprettet fælles og en fællesbudget. Vi har dog stadig hver vores budgetkonto da han har bil som han betaler til og jeg har en budget, hvor jeg styrer mine personlige udgifter som han ikke er en del af.

Inden vi flyttede i hus havde vi fået lavet en fælles madkonto fordi vi alligevel var sammen hver dag og spiste sammen. Oftest var vi ved mig så jeg stod ofte for indkøb og synes ikke det var helt retfærdigt. Han foreslog dog selv den fælles konto så det var fint.

Vi har så hver vores lønkonto med 'lommepenge' til det vi køber til os selv. Opsparingen går via boligkreditten og er samlet, men vi har et excel ark hvor vi skriver hvad vi hver især betaler ind. Mest for at holde styr på hvor meget vi selv kan trække ud hvis jeg nu skulle mangle penge til tøj eller lign. og det samme med ham.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 22:01

Som svar på trådens emne:

Vi har fælles-fælles. Godt nok har vi hver vores lønkonto, men pengene er blandet sammen i en stor pærevælling, og ingen af os anser beløbene på de konti som noget andet end fælles. Vi har grundlæggende samme indtilling til forbrug og prioriterer ens. De områder, hvor vi har forskellige interesser (som i forskellige hobbyer, ikke ønsker/værdier), taler vi om større beløb eller forpligtelser, men det er snarere for at sikre, at der er rum til "hvad det nu end er, man ønsker", uden at det påvirker vores øvrige fælles ønsker negativt.

Jeg købte naturligt nok ikke en hest uden at tale med manden om det (... og han bidrager gladeligt til den månedlige udgift, selvom han ikke direkte "får" noget ud af det), men det var mest af alt fordi den beslutning ikke "bare" er anskaffelse af en ting og i øvrigt påvirker min fritid meget. Tilsvarende siger min mand det, hvis han planlægger køb af ny fancy laptop, men her har det mere karakter af information/planlægning af tidspunkt. Det kunne aldrig falde mig ind at second guesse nødvendigheden af hans indkøb, og jg ville godt nok også blive stram i betrækket, hvis han begyndte på den slags :tie:

Vi har for øvrigt kørt denne model næsten fra starten og uden for alvor at tale om det. De seneste 8 år har det svinget, hvem der har tjent mest med endog ret store udsving, men fra nu af bliver det nok mig, der "tjener" på konstellationen - navnlig pga førnævnte dyre hest. Heldigvis kunne intet rage os mindre.

Når alt det er sagt, forstår jeg sagtens, at andre kan trives bedre med dine/mine/vores. Vi er måske mest af alt bare for dovne til at lave fine udregninger, som alligevel ville ryge i skraldepanden så snart en af os manglede, og den anden havde ekstra :P
5
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 22:07

Shmartiesh skrev:Vi har kun enkelte fælles konti, ellers har vi hver vores penge.
Vi købte hus i august og i den forbindelse fik vi samme bank hvor bank og realkreditlån så blev oprettet fælles og en fællesbudget. Vi har dog stadig hver vores budgetkonto da han har bil som han betaler til og jeg har en budget, hvor jeg styrer mine personlige udgifter som han ikke er en del af.

Inden vi flyttede i hus havde vi fået lavet en fælles madkonto fordi vi alligevel var sammen hver dag og spiste sammen. Oftest var vi ved mig så jeg stod ofte for indkøb og synes ikke det var helt retfærdigt. Han foreslog dog selv den fælles konto så det var fint.

Vi har så hver vores lønkonto med 'lommepenge' til det vi køber til os selv. Opsparingen går via boligkreditten og er samlet, men vi har et excel ark hvor vi skriver hvad vi hver især betaler ind. Mest for at holde styr på hvor meget vi selv kan trække ud hvis jeg nu skulle mangle penge til tøj eller lign. og det samme med ham.

Men hvis opsparingen skal bruges fælles, er jeg ikke sikker på, jeg forstår, hvorfor der skal bruges tid på at lave Excel-ark. Er det fordi der er en regel for, hvornår man "må" bruge penge derfra? Hvis ja, har det så betydning, hvad det er (fysiske/varige ting eller fornøjelser) og om det er need to eller nice to have? Jeg er virkelig oprigtig nysgerrig, så jeg håber, det er ok, at jeg spørger.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 22:14

Krølle skrev:
Shmartiesh skrev:Vi har kun enkelte fælles konti, ellers har vi hver vores penge.

Men hvis opsparingen skal bruges fælles, er jeg ikke sikker på, jeg forstår, hvorfor der skal bruges tid på at lave Excel-ark. Er det fordi der er en regel for, hvornår man "må" bruge penge derfra? Hvis ja, har det så betydning, hvad det er (fysiske/varige ting eller fornøjelser) og om det er need to eller nice to have? Jeg er virkelig oprigtig nysgerrig, så jeg håber, det er ok, at jeg spørger.

Jeg vil altså også rigtigt gerne spørge, hvis det er okay? For det lyder jo som rigtig separat økonomi, hvor i til trods for et etableret forhold opretholder en separat økonomi.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. jan 2016, 22:18

Sjg skrev:
Dikus skrev:

Hvad er det da, jeg har misforstået?

Hvis ikke du har ment, at fællesøkonomi (som det ellers fremgår af citatet nedenfor) "faktisk er et begreb med rigtige konsekvenser og alting", som har en helt fast betydning, eftersom du jo skriver, "at noget opfattes sådan, betyder jo ikke, det er sådan", er jeg da oprigtigt interesseret i at vide, hvad du så har ment, så jeg kan beklage en eventuel misforståelse. :)

Dikus skrev:
girl_beat skrev:
Dikus skrev:
girl_beat skrev:
Fru Sunshine skrev:Og hvis man har lyst til at give sin mand en gave, behøver han jo ikke kunne se det på netbank, hvis det nu er noget til en særlig lejlighed eller noget, der bliver sendt.

Det var sjovt nok også min kærestes første argument (bare med omvendt fortegn = gave til kone/kæreste), da vi blev enige om ikke at have 100% fællesøkonomi :D At han så havde dårlige erfaringer fra et tidligere forhold, hvor eks'en tømte kontoen hver måned, er vist en anden snak...

Men man kan jo sagtens have separate konti, men fællesøkonomi. Det giver slet ikke mening at tro, det ene udelukker det andet.

Ja, enig - men de forskellige opfattelser gør, at 'fællesøkonomi' ofte ses som én stor pulje med 100% gennemsigtighed for begge parter. Og så er der ikke plads til overraskelser eller hemmelige gavekøb, fordi partneren kan se præcis hvad og hvor pengene er brugt.

Af denne grund - blandt flere - er jeg derfor personligt tilhænger af dine, mine og vores :)

Men at noget opfattes sådan, betyder jo ikke, det er sådan :genert:

Fællesøkonomi er jo netop noget, man kun kan have i et forhold, hvis man ikke vil beskattes af det. Det er faktisk et begreb med rigtige konsekvenser og alting. Men du har helt ret i, der er meget "sådan opfatter jeg det" i par-økonomi. Det er det, jeg kalder semantik :)

Altså... etablering af fællesøkonomi/formuefællesskaber og ophør af dem, hvordan man opdeler det i tilfælde af uenigheder og den slags... Det gider jeg faktisk ikke rigtigt deltage i en tråd om på debatten. Jeg skal bare beklage, jeg har formuleret mig, så du har misforstået mig. Det bidrager ikke rigtigt til tråden, at vi diskuterer det. Måske nogle andre har lyst, men så bør det være i en separat tråd.

Debatten er typisk ret dårlig til den slags - og jeg gider ærligt talt ikke skulle henvise til afgørelser fra SKAT, lovgivning og alt muligt andet hejs, fordi det er vigtigt for nogle, tingene er formuleret præcist. Skal jeg formulere mig præcist, skal jeg have løn for det :cool:
0
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 10. jan 2016, 22:20

Krølle skrev:

Den eneste grund til at den er fælles er fordi vi bruger vores boligkredit som opsparing, og ved at sætte penge ind på den, sænker vi vores renteudgifter til den. Hvis ikke vores bankrådgiver gav os det råd, havde vi beholdt vores egen opsparing.

Vi ønsker som sådan ikke at vores økonomi skal være fælles, derfor laver vi excel ark, og ligeså meget for at holde styr på hvor meget der rent faktisk må tages ud af kontoen når vi skal rejse eller købe en dyr ting til huset. Som jo så er en fælles udgift.
2
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 10. jan 2016, 22:22

Dikus skrev:
Krølle skrev:

Jeg vil altså også rigtigt gerne spørge, hvis det er okay? For det lyder jo som rigtig separat økonomi, hvor i til trods for et etableret forhold opretholder en separat økonomi.

At have fælles økonomi tror jeg bare ikke har så meget at sige i forhold til vores etablerede forhold. De hænger ikke nødvendigvis sammen for os.
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 22:23

Cool. Det giver god mening, tak for uddybning.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2016, 22:24

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:
Men det er jo fællesøkonomi. Det, jeg spørger ind til, er når man har separat økonomi. Hvor man ikke dækker hinandens udgifter.

Jeg er med på, det kan køre gnidningsløst, hvis man tjener ca. det samme. Udfordringen kommer jo, når man ikke gør det af den ene eller anden grund - og når man får børn f.eks.

Det kan som beskrevet også sagtens køre gnidningsløst selvom der er forskel i indtægter. Den med den laveste indtægt må indrette sit forbrug efter det, lige som hvis man havde været alene. Indretningen af forbruget sker så selvfølgelig i et samarbejde, fordi man er et par, der lever sammen, men derfor er det jo stadig begges ansvar selv at sørge for at ens indtægter og udgifter matcher.

Jeg forstår godt det, du skriver. Men seriøst? Altså... Så hvis den ene tjener 80.000 kr. om måneden, så vælger man at bo i en billig 3-værelse, så den der tjener 19.000 kr. om måneden også kan være med? Og indregner man mistede tilskud for den lavestlønnede i det regnestykke?

Næ - ikke nødvendigvis. Som beskrevet, så har vi et fælles hus, hvor min mand bare ejer mere og derfor betaler mere. På den måde har jeg ikke købt dyrere end min egen formue- og indtægtssituation tilsagde det, og vi har stadig glæde af, at min mand har mulighed for at betale mere, så vi kan bo lækrere end laveste fællesnævner.

Jeg har aldrig fået nogle tilskud fra det offentlige, min mand heller ikke, så det har ikke været en overvejelse.

Og kan den, er tjener 80.000 kr. om måneden så ikke tage på ferier, der er dyrere end det, den der tjener 19.000 kr. om måneden kan betale? Eller... Det kan personen så godt, for så bestemmer den højestlønnede og "inviterer" den lavestlønnede?

Hvis den, der har flest penge, vil på en ferie, der er dyrere end den anden har råd til, ja, så må den højstlønnede jo invitere den anden. Ligesom hvis det ikke handler direkte om "at have råd til" men også om "at ønske at prioritere".

Og hvis den, der tjener 19.000 kr. om måneden mister sit arbejde, bliver syg og mister dagpengeretten, så er personen ikke kontanthjælpeberettiget. Hvad så? "Slipper" den højstlønnede så med at overfører det, der svarer til kontanthjælp til den anden, der så må huske at spise havregrød og undvære rundstykkerne om søndagen?

Det har heldigvis ikke været aktuelt i vores forhold. Vi er dog gift, og der påtager sig man jo et forsørgeransvar overfor den anden, og det er noget, vi har talt om i forbindelse med ægteskabet - at det er et ansvar, vi begge ønskede at påtage os og som vi tager alvorligt. Hvordan det i givet fald skal udmøntes i praksis har vi dog ikke talt om, men der er jeg ikke spor i tvivl om, at vi finder en rimelig løsning, skulle det blive aktuelt.

Men hvorfor indrette sin økonomi efter det før det er nødvendigt?

Helt ærligt. Så bliver jeg provokeret af "Det er jo ens eget ansvar, at indtægter og udgifter matcher". Jeg kan ikke forstå, nogen vil leve på den måde. Der er jeg nok mere med wizzze.

Leve på den måde? Jeg synes, jeg lever rigtig fint.

Og hvis ansvar er det, at indtægter og udgifter matcher, hvis ikke mit eget?
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 10. jan 2016, 22:25

Dikus skrev:Fælleskonti er ikke fællesøkonomi.

Fællesøkonomi er, når man f.eks. betaler mere end den anden og dermed overfører penge fra sin formue til den andens. Det kan man kun i et forhold uden skattemæssige konsekvenser. Ellers ville det blive anset som en gave.

Hvordan man i praksis indretter det med dine, mine, vores konti - det er semantik.

Selv om jeg f.eks. betalte 80% af de faste udgifter for at min partner skulle have et nogenlunde fornuftigt rådighedsbeløb og var villig til at både at justere op og ned på procentsatsen hvis det blev nødvendigt, så er vi stadig meget langt fra en situation med fuld fællesøkonomi hvor begge parter har lige adgang til alle pengene. Det er bestemt ikke bare et spørgsmål om semantik men betyder helt konkret at det er mig og kun mig der har råderet over min indkomst (hvor en del er allokeret til den fælles husholdning); så hvis jeg har lyst til at bruge 40.000 på en rejse med min søster, så gør jeg det uden at skulle diskutere det med partneren (og det handler ikke om hvorvidt han vil unde mig det eller ej; det handler om at beslutningen slet ikke vedkommer ham).
1

Tilbage til "Forhold og sex"