Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
mitze
Kort karma: 17
Likede indlæg: 102

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf mitze » 1. jan 2016, 17:28

Vi har også fælles økonomi. Jeg har en budget konto, han har ikke. Så jeg betaler alle regningerne og så lever vi af hans penge. Hvis der kommer en uventet regning, ryger betaling fra hans konto. I sidste ende har vi begge ca det samme tilbage når måneden/året er slut.
Vi har haft kørt det på denne måde fra vi flyttede sammen og det fungerer fint. Ingen af os bruger større beløb uden at tale med den anden om det.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 1. jan 2016, 18:10

Vi har 100% fællesøkonomi, og det passer os begge rigtig godt. Vi har hus, biler og børn og er gift, så det hele er vores, der er ikke noget dit og mit.

...Derudover er min mand den eneste, der har en indtægt de næste år, så hvis vi havde andet end 100% fællesøkonomi, ville jeg være på røven :deer:
0
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 1. jan 2016, 18:34

Vi har 100% fællesøkonomi.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2228

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2016, 19:07

Jer der har "lommepenge" hvor meget har I?

Vi har din, mine og vores :)
0
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 1. jan 2016, 19:19

Vi har separat økonomi, og det fungerer upåklageligt.

Min kæreste betaler vores fælles husleje og forbrug af vand, varme og el, og jeg betaler for fælles fornøjelser, restaurantbesøg og lignende samt størstedelen af vores dagligvareindkøb. Det går formentlig nogenlunde lige op, men det er ikke noget, der føres regnskab over.

Vi har hver sin lønkonto, opsparing og så videre, og vi involverer os ikke i, hvad den anden bruger sine penge på. Derfor ville jeg heller ikke spørge min kæreste om lov til at bruge af mine egne penge, og jeg ville nok blive ret fornærmet og vred, hvis jeg blev mødt med en forventning om at skulle tage ham med på råd, før jeg købte f.eks. en taske eller en ny computer til mig selv.

Vi kan selvfølgelig godt finde på at bede om den andens holdning til eventuelle køb, men der er ikke nogen tvivl om, at det suverænt er os selv, der bestemmer, hvad vi hver især vil bruge vores penge på.
1
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1059

Indlægaf KinderBueno » 1. jan 2016, 19:40

Vi har adskilte konti, men i praksis har vi vel en form for fællesøkonomi, hvor han gør mig til en meget priviligeret studerende. Jeg betaler meget mindre i husleje end han gør, og han står for størstedelen af alle dagligvare- og husholdningsindkøb. Når vi er ude eller besøger venner, betaler han også som regel for mig, fordi han ved, at det meget hurtigt bliver presset for min økonomi. Til gengæld har jeg så mulighed for at spare op, og det betyder, at jeg kan være med når der er større udgifter til f.eks. rejser eller møbler.
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 245

Indlægaf Alphilia » 1. jan 2016, 19:58

Selvom vi som nævnt kører "dine" og "mine" penge, så kan det sagtens ske det ændrer sig den dag vi fx finder på at købe bolig og en anden model bliver aktuelt.
På den måde er vi ikke mere fastlagte på een model end som så
0
Chloecat
Kort karma: 3
Likede indlæg: 66

Indlægaf Chloecat » 1. jan 2016, 20:10

Her har vi fælles budget konto, hvor alle vores faste udgifter trækkes og så en mad konto, hvor vi har et visa electron kort til. jeg tjener mere end ham pt. Men jeg er for nylig startet i job, jeg ville på sigt nok være åben for en procentfordeling Pt har jeg dog sørget for alt tøj til vores dreng samt fælles oplevelser. Så jeg foretrækker ligelig betaling og så frihed, så længe vi ikke køber et hus, hvor det er klart at en skal trække et større læs, for det løber rundt for begge.

Jeg kan dog ikke forestille mig 100% fælles økonomi med udbetaling af lommepenge. Min mand interessere sig heller ikke for økonomi, så jeg tror han ville blive træt af at skulle 'diskutere' hvordan evt opsparing skulle placeres.
0
Aquadorable
Kort karma: 22
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 1. jan 2016, 21:27

Moxy-lady skrev:Jer der har "lommepenge" hvor meget har I?

Vi har hver 9.000 kroner hver måned, som vi kan bruge, præcis som vi vil.
1
:love:
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 1. jan 2016, 23:14

Vi har pt 1400 kr hver, men det er også udelukkende, fordi min kærestes lejlighed som vi bor fælles i det næste halve års tid er ekstremt billig. Det er på ingen måde noget vi kunne opretholde med en dyrere husleje :lol: Og på 2 x SU synes jeg sådan set også, det er et virkelig flot beløb - det skal dække fornøjelser, tøj, sko, makeup og lignende. Så det er ikke fordi vi vælter os i lommepenge, men vi har en periode nu her, hvor vi har ldit mere end vi har været vant til til os selv :)
Jeg begynder at arbejde (færdiguddannet) 1/2, og der beholder vi dette budget, og sparer så omkring 3-7000 kr op pr måned alt efter indtægt, der kan svinge, fremfor de 500 vi sparer op nu.

Vi kunne muligvis afse mere, men vi prioriterer at spare op og at betale noget af på nogle lån nu.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3478

Indlægaf Ballademager » 1. jan 2016, 23:42

Det, der er tilbage, når de faste er betalt, og der er overført til opsparingen. For mig er det typisk 3000 kr til benzin, cafebesøg, tøj og andet diverse.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Mus84
Kort karma: 12
Likede indlæg: 225

Indlægaf Mus84 » 2. jan 2016, 07:13

Vi har mest fælles økonomi, men får "lommepenge".
Vi har hver vores lønkonto, vi beholder et beløb til lommepenge (vi får lige meget) og resten kører i den store fællespulje. Det fungerer rigtig fint. Hver måned overfører vi det hele fra vores lønkonto (fratrukket lommepenge) til højrentekontoen og herfra fordeles til budgetkonto (alle faste udgifter) og madkonto (benzin og mad, vi har begge dankort til denne konto). Børnepenge kommer på min NemKonto og overføres til børnekonto og bruges fx til børnetøj, autostole, sko osv (udgifter til børn som ikke er mad, bleer og institution).
Det der er tilbage på højrentekontoen er opsparing til uforudsete ting, gaver, rejser og bare ekstra sikkerhed.
Elsker mine lommepenge, så kan jeg købe tøj osv med god samvittighed og min mand kan købe elektroniske dimser uden at vi skal tale om det inden. Vi får 1000kr hver som dækker tøj, cafeture uden den anden, dims, frisør, linser osv. Det er dog ikke mere rigidt end at vi bare får ekstra penge hvis vi mangler ny vinterjakke eller lignende. Fælles oplevelser, restaurant osv kører fra madkonto eller højrentekontoen.
Vi har prioriteret ikke at få så meget i lommepenge trods rimelig god løn, men vi vil heller have til oplevelser og opsparing.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3550

Indlægaf Lemonella » 2. jan 2016, 07:41

Vi har ikke fælles konto. Jeg har min og han har sin. Det fungerer fint. :)

Vi betaler 40/60 af de fælles udgifter. Jeg er på Førtidspension og får jo udbetalt min pension efter, hvor meget han tjener, så det mente han var rimeligt og jeg brokkede mig ikke (ret meget i hvert fald :lol: ).
Jeg sætter pengene ind på hans konto, resten er så til mad og diverse og mine lommepenge.

Vi har et fast beløb på 5000 kr. hver måned, til mad og diverse og eventuelle gaver. Er der ikke nok, spæder vi hver det ½ til og er der for meget, ryger det på næste måneds budget.

Mangler jeg penge til tandlæge, frisør eller nyt tøj og sko, er han rigtig sød til, at give mig det jeg mangler eller også siger han, at han har overført et beløb til min konto fordi han synes jeg trænger til lidt forkælelse. :blush2:
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1629

Indlægaf dykkersild » 2. jan 2016, 17:36

Vi har 100% fællesøkonomi på følgende måde: 1 budgetkonto, 1 lønkonto til hver af os, 1 opsparingskonto. Det fungerer perfekt og vi overfører penge til den/de konti der evt. måtte være tæt på, at løbe tør. Nogle mdr. bruger jeg mange penge - andre mdr. min mand. Det går vi ikke op i - da vi i det store hele har samme indstilling til hvad der er brug for - og vi ønsker begge; ingen gæld, styr på økonomien og et stort plus i opsparing.
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 2. jan 2016, 18:08

Vi har separat økonomi, men i det nye år skal vi omkring hans bank for at åbne en fælles budgetkonto, en madkonto og en opsparingskonto, som vi begge overfører til efter en 40/60 fordeling hver måned. Han tjener pt noget mere end jeg.

Pt laver vi regnskab hver måned hvor vi betaler regninger, regner fællesudgifter ud og overfører mellemværender. Det er tidskrævende, men også lidt fint, fordi vi får et overblik over, hvad pengene går til.

Vi skal ikke have 100% fællesøkonomi. Vi har lidt for forskellige behov og prioriteter til at det ville give mening.
0

Tilbage til "Forhold og sex"