Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
GoGetter
Kort karma: 24
Likede indlæg: 142

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf GoGetter » 2. jan 2016, 18:40

Jeg ville foretrække dine, mine og vores-modellen. Fint nok hvis stort set hele lønnen kører på fælles budget, madkonto og opsparing, men det er vigtigt for mig at have lidt tilbage, som jeg kan bruge, uden at skulle spørge om lov.
Som studerende boede jeg med en kæreste, der havde fast arbejde, og som derfor havde fem gange så meget udbetalt. Han var ikke bleg for at skælde mig ud, hvis han syntes, at jeg havde brugt "forkert" af de fælles penge, eller hvis jeg brugte mine egne lommepenge ufornuftigt. (I det hele taget gjorde han sig til dommer over mange af de ting, jeg gjorde, og jeg lod ham gøre det). Derfor er jeg ret følsom overfor at skylde nogen noget eller at disponere over fælles penge til eget forbrug.
Jeg vil ikke afvise, at jeg på sigt kunne gå med til fællesøkonomi, da jeg naturligvis regner med, at en evt. kommende kæreste/mand har knap så perfide tilbøjeligheder.
3
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 5. jan 2016, 10:21

Vi har en ret uorganiseret økonomi. Vi har hver vores lønkonto og en fælles opsparingskonto. Vores udgifter deler vi, men vi har aldrig sat os ned og aftalt hvordan, det er bare kommet af sig selv hen ad vejen i takt med at vi har fået flere og flere udgifter (børn, bolig etc). Han betaler dog væsentlig flere af de faste udgifter end jeg gør, men han tjener så også mere end dobbelt så meget end mig.

Det fungerer fordi vi samlet tjener mere end vi bruger.

Vi gør ikke i lommepenge. Lommepenge er noget børnene får. Vi spørger heller ikke hinanden inden vi køber noget til os selv, vi går som udgangspunkt ud fra at det er i orden. Vi har samme holdning til økonomi og forbrug, så det er vi begge helt trygge ved. Større og dyrere tinge er selvfølgelig noget vi snakker sammen om. Men det er klart...hvis den ene af os var tilbøjelig til at gå SHOP-AMOK, eller købte starbucks kaffe 10 gange om ugen..så ville det ikke fungere. Min ex-kæreste ville jeg fx ALDRIG have haft så løs en økonomi med..han brugte hele sin løn inden den 10. i måneden...på ja...det vidste han heller ikke helt selv...men han havde haft det skægt.

Så vi har vel fællesøkonomi på en lidt uorganiseret måde.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2412

Indlægaf Joe » 5. jan 2016, 18:12

Vi har en lidt for separat økonomi til daglig, dog med fælles opsparing.
Med lidt for separat, ligger der det i det, at vi ikke engang har en fælles konto til mad. Den der køber ind betaler, og nogle gange husker vi at overføre til den anden på mobilepay, andre gange ikke. Jeg har ikke engang nogen anelse om, hvor mange penge vi bruger om måneden på mad.

Men nu skal vi have styr på det. Kæresten overgår fra dagpenge til SU fra februar, jeg tjener væsentlig mere. Vi har talt om at begynde at se på en anden opdeling end 50/50 mht husleje og mad. Jeg har sagt at så må vi forhandle om det. Er spændt på hvor mange tusinde ekstra jeg skal tage på mig før han til gengæld har tænkt sig at prøve at gøre mig gravid. Eller før han siger ok til at stå for alt det huslige. Eller mere sex på tidspunkter, jeg vil. Der er mange muligheder, hvis jeg til gengæld skal bidrage mere til økonomien.
2
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 5. jan 2016, 21:11

Jahon skrev:Vi har en lidt for separat økonomi til daglig, dog med fælles opsparing.
Med lidt for separat, ligger der det i det, at vi ikke engang har en fælles konto til mad. Den der køber ind betaler, og nogle gange husker vi at overføre til den anden på mobilepay, andre gange ikke. Jeg har ikke engang nogen anelse om, hvor mange penge vi bruger om måneden på mad.

Men nu skal vi have styr på det. Kæresten overgår fra dagpenge til SU fra februar, jeg tjener væsentlig mere. Vi har talt om at begynde at se på en anden opdeling end 50/50 mht husleje og mad. Jeg har sagt at så må vi forhandle om det. Er spændt på hvor mange tusinde ekstra jeg skal tage på mig før han til gengæld har tænkt sig at prøve at gøre mig gravid. Eller før han siger ok til at stå for alt det huslige. Eller mere sex på tidspunkter, jeg vil. Der er mange muligheder, hvis jeg til gengæld skal bidrage mere til økonomien.

Kan man få mere sex, når man har lyst??? Så vil jeg straks spørge min kæreste, om jeg ikke må bidrage lidt til hans økonomi!
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 5. jan 2016, 21:50

Vi har individuel lønkonto (og jeg har en opsparingskonto) og fælles budgetkonto og madkonto. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har i en periode (og det næste halve år i endnu højere grad) været den, der tjener mest, så hvis jeg gerne vil noget ud over det fællesbudgettet giver mulighed for, så betaler jeg gerne. Desuden spæder jeg mere til, når der kommer uforudsete udgifter og lignende. Det fungerer fint.
0
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 6. jan 2016, 09:01

Jeg ejer vores hus, så jeg betaler alle afdrag og vi deles om rentebetalingen. Forbrug er fælles men det meste trækkes fra min konto, som hun overfører et nøje udregnet beløb til.
Derudover har vi en fælleskonto som vi indbetaler det samme til. Herfra købes alt til husholdning og andre fælles ting.
Resten er adskilt.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2382

Indlægaf achillaxedprune » 6. jan 2016, 09:07

Da vi købte hus fik vi fællesøkonomi - før det havde vi adskilt, hvor jeg betalte husleje mv. til ham + indbetalte på en fælleskonto til husholdning.

Nu har vi en prioritetskonto som NemKonto, hvor vores begges løn går ind. Kontoen fungerer også som budgetkonto, så alle faste udgifter trækkes herfra. Fra denne konto overføres der et fast beløb til husholdningskontoen + lommepenge til os begge på private kontoer.

Det fungerer rigtig godt... :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1242

Indlægaf godtnavn » 9. jan 2016, 03:14

Vi har en konto, vores opsparing, hvor alle vores penge går ind, der indbetales så fast til budgetkonto, til hans kort-konto og min (ekstra til min da jeg hæver madpenge da vi synes det er nemmere at have kontanter der). Vi kører et ret stort beløb til hver vores konto, så der er ogås til at vi kan købe større ting og sparer op hver for sig, men hovedopsparingen er den fælles.
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1242

Indlægaf godtnavn » 9. jan 2016, 03:24

Mette skrev:Alle vores penge ryger ind på én konto.
Derfra bliver der overført til madkonto, budgetkonto, opsparing og lommepenge på hver vores konto.

Hvorfor overfører I fra den konto pengene går ind på til en opsparingskonto? Hvad er så et evt overskud på den konto så? Og er det ikke besværligt hvis der en måned går mere eller mindre ind, tænker I vel så skal ændre på overførslerne? Vi har cirka det samme, det er bare den konto pengene går ind på der er vores opsparing, så er det resten når mad, regninger og "lommepenge" er betalt som bliver sparret op, uanset hvad beløbet måtte være :)
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 9. jan 2016, 06:05

Har man kun èn fælles konto og ikke en egenkonto, skal man lige huske og tjekke hos sin bank om de spærrer kontoen ved dødsfald, eller man stadig kan hæve, hvis ens samlever/ægtefælle er død.
Selvom man er ung, kan der stadig ske uventede og ubehagelige ting. Tro mig, jeg har oplevet det hos flere i familien og hos venner.

http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... dre-sagen/
5
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 9. jan 2016, 08:02

Vi har 100% fælles økonomi - jeg har virkelig svært ved at forestille mig andre måder at køre det på i et fast forhold hvor man bor sammen.

Altså alternativet er jo at man deler alt 50/50, hvilket jeg godt kan se fungerer så længe begge parter har nogenlunde ens indtægt - men tjener den ene mere end den anden, skal man jo så hele tiden leve efter laveste fællesnævner - hvor den med lav indtægt sikkert har stort set intet tilbage når de har betalt deres andel, i mens den med høj indtægt så har masser af penge at gøre godt med. Alternativt så skal man så regne i procenter i forhold til indtægt - og så bliver det altså for meget millimeter demokrati til min smag ... og jeg har godt nok også svært ved at se hvordan man gør det retfærdigt uden der igen bliver en masse omstændigt hvis man f.eks vælger at få børn sammen - skal den ene part så betale differencen og tab af pension etc. i mens den anden er på barsel?

Som sagt, herhjemme er alt gået i en stor pulje - hvilket også betyder at det første år vi boede sammen forsørgede min mand mig og de to børn jeg havde med ind i ægteskabet (jeg var på su - og børnepasning kostede ca det samme som jeg fik udbetalt) - han holdt også røven oppe på det meste da jeg stiftede firma - eller sidste år da jeg investerede alt i mit nye studie ... uden fællesøkonomi havde vi skulle ventet flere år med at flytte sammen, og jeg ville ikke have haft mulighed for at stifte firma uden at stifte gæld.

I mine øjne er vi en enhed, en familie - og vi giver alle sammen det vi kan til familien - til gavn for hele familien.
7
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 9. jan 2016, 10:55

^Man kan altså sagten fungere som en enhed selvom man ikke har fælles økonomi og den ene tjener mere end den anden så man f.eks. betaler 40/60 som vi gør. Det har vi praktiseret i de snart 12 år vi har boet sammen.
Vi skændes aldrig om økonomi. Det fungerer bare. :)

Jeg tør ikke have kun én konto og slet ikke med de ubehagelige oplevelser jeg har set folk få, hvis banken spærrer kontoen i tilfælde sf den ene parts død. Det tog min veninde 9 måneder, at få fælleskontoen åbnet igen efter, hendes mands død og hun sad med nyt hus og et par nyfødte tvillinger.
3
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 9. jan 2016, 11:22

Lemonella skrev:^Man kan altså sagten fungere som en enhed selvom man ikke har fælles økonomi og den ene tjener mere end den anden så man f.eks. betaler 40/60 som vi gør. Det har vi praktiseret i de snart 12 år vi har boet sammen.

Jeg tør ikke have kun én konto og slet ikke med de ubehagelige oplevelser jeg har set folk få, hvis banken spærrer kontoen i tilfælde sf den ene parts død. Det tog min veninde 9 måneder, at få fælleskontoen åbnet igen efter, hendes mands død og hun sad med nyt hus og et par nyfødte tvillinger.

Det tror jeg også sagtens man kan - jeg kan bare ikke forestille mig det, altså sådan helt personligt, jeg tror for mig er økonomien også en del af fællesskabet, vi er sammen om det hele.

Vi har i øvrigt heller aldrig haft et skænderi om økonomi eller uenighed om forbrug.

Jeg kender godt risikoen hvis den ene dør, ang. spærrede konti, men det er jeg nu helt sikkert på jeg godt kan løse - om ikke andet, så må jeg jo snuppe fra firmakontoen, da det er en enkeltmandsvirksomhed er det jo en reel mulighed for mig.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 9. jan 2016, 11:31

Lemonella skrev:^Man kan altså sagten fungere som en enhed selvom man ikke har fælles økonomi og den ene tjener mere end den anden så man f.eks. betaler 40/60 som vi gør. Det har vi praktiseret i de snart 12 år vi har boet sammen.

Men med fællesøkonomi kan man da sagtens have ens egen lønkonto. Som man så bare fordeler over til budget/køb/mad, som der er brug for.

Og ja. Det kan da sagtens fungere med 40/60 - men her ville det heller ikke rigtigt fungere. Skulle den, der tjener mest så have x % større rådighedsbeløb og tage i biografen alene eller allernådigst invitere den anden med? Og skulle vi bo i en billig lejlighed, så dagpengemodtageren kunne betale sin del retfærdigt?

Jeg forstår faktisk ikke rigtigt, hvad det er der sker. Eller jo. Hvis man ikke er en familie, så gør jeg. Så giver det god mening, at den ene har større mulighed for at hytte eget skind og sparre penge op end den anden, og at man deler praktiske gøremål ligeligt. For at sikre egne værdier og ikke blive udnyttet som rengøringsmedhjælper, der muliggør at den anden tjener det dobbelte... Men ellers. Så forstår jeg det ikke helt.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9273

Indlægaf Fru Sunshine » 9. jan 2016, 12:08

Jeg gad ikke have 100% fællesøkonomi.

Og da slet ikke, hvis han tjener meget mere end mig. Jeg ville føle mig som en nasserøv, og jeg vil ikke forsørges.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"