Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Zinde » 9. jan 2016, 15:59

Jeg bruger lystigt penge uden at spørge. Ligesom min mand smider tøj til vask uden at spørge først :deer:
5
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 9. jan 2016, 18:02

Jeg spørger sgu heller ikke til fællespengene. Vi taler om sådan noget med hvad vi skal bruge ekstra indkomst til (nedbringe lån, spare op eller mangler der noget på tøj/hjemme/oplevelsesfronten i det budget?), og har lavet et budget sammen osv, men jeg ringer sgu ikke lige til kæresten, og hører om jeg må tage 200 kr fra husholdningskontoen. Heller ikke i næste måned hvor jeg ingen indkomst har, og han har dobbeltindkomst. Jeg tænker slet ikke i, at det så er "hans penge". Det er vores penge.

Vi har i fællesskab besluttet, hvad hans dommerpenge skal gå til eller det jeg tjener ud over min grundløn, når jeg begynder at arbejde fx. Jeg ville synes, det var helt crazy, at min kæreste skulle have 500-2000 kr ekstra til sig selv om måneden, fordi han dømmer. For når han dømmer, ordner jeg ofte noget praktisk herhjemme. Og det gør jeg gerne, men det betyder så også, at han bare kan komme hjem og slappe af bagefter...
Så vi er enige om, at de som udgangspunkt skal spares op eller bruges til at nedbringe gæld. Det samme med det jeg tjener udover de 8800 kr jeg har fået som SU/su-lån. Alt derover bliver fremadrettet brugt til yderligere opsparing/nedbringelse af gæld. Når vi flytter til sommer får vi en dyrere husleje, og så skal budgettet self. lige rettes, men så kører det igen med at alt der tjenes udover "minimumsindkomst for at budgettet hænger sammen", det bruges til yderligere nedbringelse af gæld.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 9. jan 2016, 18:20

Karkluden skrev:Jeg ville synes, det var helt crazy, at min kæreste skulle have 500-2000 kr ekstra til sig selv om måneden, fordi han dømmer.

Hvorfor egentlig? :gruble:

Min kæreste har nærmere 5000-10000 mere til sig selv hver måned - det har jeg absolut ingen problemer med. Manden har jo selv tjent dem :)
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5904

Indlægaf Dikus » 9. jan 2016, 18:37

girl_beat skrev:
Karkluden skrev:Jeg ville synes, det var helt crazy, at min kæreste skulle have 500-2000 kr ekstra til sig selv om måneden, fordi han dømmer.

Hvorfor egentlig? :gruble:

Min kæreste har nærmere 5000-10000 mere til sig selv hver måned - det har jeg absolut ingen problemer med. Manden har jo selv tjent dem :)

Så tager han på luksusferie, mens du bliver hjemme? Eller?

Sparer han dem bare op, så han har opsparing, hvis I går fra hinanden?

Og bor I så i en lejlighed, har et madbudget og den slags, der matcher dit indtægtsgrundlag?

Og deltager i så lige så ligeligt i de huslige ting? Altså... med øje for ikke at tage noget fra den anden?

(Altså for god ordens skyld: Det er oprigtige spørgsmål. Jeg forstår det ikke. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, hvordan det virker i praksis, uden at den ene har den økonomiske magt i forholdet.)
3
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 9. jan 2016, 19:20

Vi smider det hele i en pulje, sætter ind på budget, opsparinger, husholdningskonto, osv.
Overskuddet bliver delt i to, som vi hver især så kan bruge på tøj, mobil, medicin, og fornøjelser.
Det fungerer upåklageligt.
Vi har fuldt indblik i både fælles og separat økonomi, og snakker egentlig om alle køb, store som små, fordi vi synes det er hyggeligt.
Og hvis den ene har lidt mindre i en måned, så giver den anden.
Vi er en familie, selvom vi ikke har børn, og familiens fælles bedste kommer før os individuelt.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 9. jan 2016, 19:24

Whoosh skrev:Vi smider det hele i en pulje, sætter ind på budget, opsparinger, husholdningskonto, osv.
Overskuddet bliver delt i to, som vi hver især så kan bruge på tøj, mobil, medicin, og fornøjelser.
Det fungerer upåklageligt.
Vi har fuldt indblik i både fælles og separat økonomi, og snakker egentlig om alle køb, store som små, fordi vi synes det er hyggeligt.
Og hvis den ene har lidt mindre i en måned, så giver den anden.
Vi er en familie, selvom vi ikke har børn, og familiens fælles bedste kommer før os individuelt.

Ud over det der "selvom vi ikke har børn", så er det nok det, der er humlen for mig.

Altså... Jeg kan fint forstå, man ikke har fællesøkonomi, når man er i de indledende samboende faser, ikke er helt sikker på fremtiden og den slags... Men jeg forstår det ikke helt, når man er en familie, en enhed. Så virker det netop som om, man tænker på sig selv og sit som mere vigtigt end fællesskabet. Og det kan gøre mig helt trist.

Og altså... Jeg kan ikke finde ud af, om det er sådan for dem, der vil have mere til sig selv end deres partner. Eller vil have det samme - så skidt pyt med, at partneren har mere behov af en eller anden grund... eller om der foregår noget andet, jeg ikke forstår :blush:
2
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 700

Indlægaf FruKuk » 9. jan 2016, 19:26

Her har vi fælles økonomi. En lønkonto hvor hele skidtet går ind, og så flyttes der penge herfra til budgetkontoen. De penge, der står tilbage på lønkontoen, når der er flyttet til budget, kan frit bruges, som vi hver især lyster. Dog er det naturligvis fedest, hvis der også er penge til mad sidst på måneden :D
1
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 353
Likede indlæg: 3519

Indlægaf Ballademager » 9. jan 2016, 19:30

Dikus:

Kender jo ikke forholdene hos girl_beat, men det lyder til, at vi hos os er det nogenlunde samme scenarie som hos girl_beat, bortset fra, at min kæreste betaler al vores mad fra sin konto. Men når de faste udgifter er betalt, så må vi selv om, hvad vi bruger resten på. Og min kæreste har en del flere penge, end jeg har.

Det betyder jo ikke, at min kæreste rejser på luksusferie, mens jeg selv ligger i telt. Det er ofte ham, der betaler ferier og ekstra hverdagsluksus.

Forskellen generer mig virkelig ikke, for jeg er ikke i tvivl om, at han ville spæde mere til, hvis vores udgifter steg. Det vil blive nødvendigt, hvis vi skal have børn, og så skal vi nok omorganisere det lidt. Jeg er ikke i tvivl om, at han har mig ryg økonomisk, selvom vi ikke har helt fællesøkonomi.

Jeg synes, det giver en fantastisk frihed at have lidt penge til egen rådighed uden at skulle tænke på, at de ryger ud af et fælles budget, hvis jeg gerne vil have en kop kaffe eller et par nye jeans.

Giver det mening?
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 9. jan 2016, 19:40

Ballademager skrev:Dikus:

Kender jo ikke forholdene hos girl_beat, men det lyder til, at vi hos os er det nogenlunde samme scenarie som hos girl_beat, bortset fra, at min kæreste betaler al vores mad fra sin konto. Men når de faste udgifter er betalt, så må vi selv om, hvad vi bruger resten på. Og min kæreste har en del flere penge, end jeg har.

Det betyder jo ikke, at min kæreste rejser på luksusferie, mens jeg selv ligger i telt. Det er ofte ham, der betaler ferier og ekstra hverdagsluksus.

Forskellen generer mig virkelig ikke, for jeg er ikke i tvivl om, at han ville spæde mere til, hvis vores udgifter steg. Det vil blive nødvendigt, hvis vi skal have børn, og så skal vi nok omorganisere det lidt. Jeg er ikke i tvivl om, at han har mig ryg økonomisk, selvom vi ikke har helt fællesøkonomi.

Jeg synes, det giver en fantastisk frihed at have lidt penge til egen rådighed uden at skulle tænke på, at de ryger ud af et fælles budget, hvis jeg gerne vil have en kop kaffe eller et par nye jeans.

Giver det mening?

Men hvorfor ikke bare en fælles pulje, hvor du betalte kaffe og jeans fra?
0
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 9. jan 2016, 19:44

Hvis min mand havde behov for at have sine egne penge, ville jeg føle, at han ikke havde lukket muligheden for, at vi en dag ville gå fra hinanden.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 9. jan 2016, 19:47

Jeg gider ikke det der med fællespulje, fordi jeg ville føle, at jeg skulle spørge om lov, før jeg fyrer ublu summer af på kjoler og sko. Og i realiteten ville det også være hans penge, jeg brugte, for han bruger ikke ret meget på sig selv.

Jeg vil have noget, der er helt mit eget, men jeg er også brændt barn efter to eks'er, der bare ikke havde en skid styr på noget som helst hvad angik penge, så alting hang på mig.
Sådan er min mand slet ikke - og vi har da også en kæmpeopsparing fælles, som han indbetaler mest på, fordi det er ham, der får spillejobs. Han tjener f.eks. en ordentlig røvfuld penge til sommerspillet, mens jeg får to fribilletter (hvis de overhovedet vil have mig med i år).
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 9. jan 2016, 19:57

Fru Sunshine skrev:Jeg gider ikke det der med fællespulje, fordi jeg ville føle, at jeg skulle spørge om lov, før jeg fyrer ublu summer af på kjoler og sko. Og i realiteten ville det også være hans penge, jeg brugte, for han bruger ikke ret meget på sig selv.

Jeg vil have noget, der er helt mit eget, men jeg er også brændt barn efter to eks'er, der bare ikke havde en skid styr på noget som helst hvad angik penge, så alting hang på mig.
Sådan er min mand slet ikke - og vi har da også en kæmpeopsparing fælles, som han indbetaler mest på, fordi det er ham, der får spillejobs. Han tjener f.eks. en ordentlig røvfuld penge til sommerspillet, mens jeg får to fribilletter (hvis de overhovedet vil have mig med i år).

Mit svar er meget farvet af aldrig at have været brændt, at min mand er meget fornuftig mht økonomi, og at vi generelt er enige - også i forhold til prioritering af penge.
1
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 9. jan 2016, 20:05

Ballademager skrev:Dikus:

Giver det mening?

Ballademageren siger det egentlig meget godt - nemlig at det handler om personlig frihed SAMMEN med det fælles ansvar for de daglige udgifter. Min kæreste går fx i dyrere tøjmærker end mig, og jeg rejser på weekendture med veninderne - de forskellige prioriteringer gider jeg ikke skal være grundlag for diskussioner :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Lemonella » 9. jan 2016, 20:07

I min verden kan man sagtens have fælles økonomi selvom man har hver sin konto. Min kæreste og jeg er da stadig en fælles enhed og familie, selvom vi har hver vores konto.

Jeg har set økonomer slå på tromme for, at kvinder skal have deres egen konto fordi det vil give hende en form for økonomisk frihed til, at lave en egen opsparing og dermed en frihed til, at bruge sine egne penge. Samt penge hun selv kan bruge i tilfældet af skilsmisse eller ægtefællens død.

Jeg kan ikke lade være med, at tænke på, at gifte kvinder faktisk først fik ret til, at oprette en egen bankkonto i 1880 og dermed fik ret til, at bruge sine egne penge.

Jeg skal på ingen måde blande mig i, hvordan folk styrer deres økonomi i familien, men man skal ikke komme og fortælle mig, at jeg tænker mere på mig selv end på fælleskabet i familien, bare fordi jeg har min egen bankkonto. Den slags udtalelser gør faktisk mig en smule trist.
4
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 9. jan 2016, 20:14

Men der knækker tråden også for mig "Grundlag for diskussioner". Altså... Enten er det jo ok at rejse på weekendture med veninderne, eller også er det ikke. Hvis det virkeligt skulle være grundlag for diskussion, fordi man ikke selv har tjent pengene, så er det da helt skævt.

I et forhold under man da hinanden det, man har brug for inden for det økonomisk mulige? (Altså... et rigtigt forhold, hvor man har valgt hinanden til for livet og ikke bare prøver det af... Jeg har heller ikke fællesøkonomi med nuværende kæreste... mere om det efter næste bemærkning.)

Og at den ene "inviterer" på dyre ferie. Det giver ham jo den økonomiske magt i forholdet. Hvor man kan sige ja eller nej. Og være glad for det, man tilbydes.

Min nuværende kæreste vil aldrig have fællesøkonomi igen, fordi han ikke gider tjene alle pengene og så ikke måtte bruge dem på dimser, hvis det er det, han har lyst til. Og så får jeg det sådan lidt :forvirret: Du kan da bare købe dimser, hvis det gør dig glad. Hvis vi har til tag over hovedet, mad på bordet, regningerne og de ting, man nu har besluttet sig på - så er det da "gør mig glad", der er målet.

Nu ville vi ikke have problemet med, at han tjener alle pengene, men han forsøgte så at uddybe med, at han jo heller ikke sagde nej til, at jeg købte cremer for 1.000 kr., hvilket han måske ville have det stramt med, hvis det var vores penge. But why??? Resultatet er jo det samme... jeg køber cremerne. Hvorfor så ikke bare dele min glæde?

Og ja... Så er vi tilbage ved "økonomisk uansvarlig kæreste", der ikke kan styre at bruge, så der er til alles glæde OG de faste udgifter. Men... Det er en helt anden problemstilling.
2

Tilbage til "Forhold og sex"