Bør vi kun have kristne helligdage i Danmark?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
annella
Kort karma: 0
Likede indlæg: 37

Indlægaf annella » 30. dec 2015, 14:13

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... elligdage/

De danske helligdage kan og bør tages op til revision, skriver Ida Schou, medlem af Radikal Ungdom.

Den muslimske andel af befolkningen udgør i dagens Danmark omkring 5 procent, og tallet er stigende. Alligevel er der i kalenderen ingen hensyntagen til muslimers religiøse højtider. Vi bør overveje, om vi skal indføre helligdage på muslimernes største helligdage, store og lille eid.

I USA’s største skoledistrikt, New York, har man fra dette skoleår tilføjet netop disse to dage til helligdagskalenderen. Jeg mener, vi bør gøre det samme i Danmark?

Jeg mener ja, Danmark er et kristent land, og jeg mener ikke vi skal, som Amerika har gjort, indføre hverken muslimske, hinduiske, jødiske, buddhistiske eller andre religioners helligdage.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10157

Re: Bør vi kun have kristne helligdage i Danmark?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. dec 2015, 14:27

Når Danmark stadig er så homogent, som det trods alt er, ser jeg ikke behovet, men jeg synes, at det generelt kunne være en ide med et par fleksible fridage til skolebørn, hvor forældrene ikke skal bede om tilladelse til, at deres børn bliver hjemme, men blot give besked. Disse dage skulle så ikke indgå i elevens fravær.

I øvrigt ser jeg ikke noget problem i at omplacere de mindre brugte kristne hellligdage, så der kom en bedre rytme i løbet af skoleåret.
Her tænker jeg på St. Bededag, Kristi Himmelfart og pinsen. Jeg tror, at det er de færreste, som bruger disse dage til religiøse gøremål.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10157

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. dec 2015, 14:46

adagio skrev:Vi bør ikke have nogen helligdage i Danmark, i hvert fald ikke religiøse, Grundlovsdag kunne allernådigst få lov at bestå. Hvad folk har af religiøse ritualer, må de selv ligge og rode med, og er der brug for fri til det, må de koordinere ferie med deres arbejdsgivere. Jeg gider f.eks. ikke påsken - en række tvungne fridage hvor alting er lukket, jeg har ingenting at bruge det til, det er spild af min tid.

Mener du så, at de nuværende fridage skal omplaceres eller afskaffes?
Jeg er delvist enig i din pointe, men jeg ser samtidig en del praktiske problemer i, at alle holder fri på forskellige tidspunkter. Især når det involverer børn. Det ses allerede nu med de tvungne lukkedage i institutionerne.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4271

Indlægaf Rapfisk » 30. dec 2015, 15:21

adagio skrev:
DetSorteCirkus skrev:
adagio skrev:Vi bør ikke have nogen helligdage i Danmark, i hvert fald ikke religiøse, Grundlovsdag kunne allernådigst få lov at bestå. Hvad folk har af religiøse ritualer, må de selv ligge og rode med, og er der brug for fri til det, må de koordinere ferie med deres arbejdsgivere. Jeg gider f.eks. ikke påsken - en række tvungne fridage hvor alting er lukket, jeg har ingenting at bruge det til, det er spild af min tid.

Mener du så, at de nuværende fridage skal omplaceres eller afskaffes?
Jeg er delvist enig i din pointe, men jeg ser samtidig en del praktiske problemer i, at alle holder fri på forskellige tidspunkter. Især når det involverer børn. Det ses allerede nu med de tvungne lukkedage i institutionerne.

Jeg så helst at alle samlet havde den samme mængde fridage som de har i dag, men at helligdagene bare var almindelig ferie som man kunne placere som man ville. Men jeg anerkender også at det formentlig er svært i mange tilfælde, f.eks. i skolen hvor jeg ikke kan vurdere hvor planlægningsmæssigt svært det ville være at give eleverne så mange fleksible fridage at alle kunne få deres helligdagsbehov dækket. Nogle steder ville der sidde én tilbage, og hvad skal man så gøre for ham?

I praksis forestiller jeg mig at en officiel afskaffelse af helligdagene mange steder ikke ville gøre den store forskel, skolen med lutter rent danske elever, ville stadig holde lukket til jul, og det skulle den have lov til. Det ville mange butikker sikkert også, og overenskomsterne ville sikkert stadig foreskrive genetillæg på kristne helligdage. Og det synes jeg er fint nok, jeg bryder mig bare ikke om at nogen religion skal nyde lovgivningsmæssig særstatus, det skal styres af de konkrete behov rundt omkring.

Hvad så med en skole med et antal ikke-kristne elever, men rent "kristen" lærerstab. Skulle den så holde åbent for eleverne eller lukket for lærerne?
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3085

Indlægaf Rakel » 30. dec 2015, 15:55

Lad eleverne få fri, når forældrene ønsker det ved siden af de kristne helligdage. Sådan fungerer det jo fint de fleste steder. Er mit indtryk.
2
GoGetter
Kort karma: 24
Likede indlæg: 142

Indlægaf GoGetter » 2. jan 2016, 16:53

Jeg synes, at vi bør afskaffe "tvungne" kristne helligdage, og istedet lade folk selv vælge, hvornår de vil holde det tilsvarende antal fridage. I det hele taget går jeg ind for en adskillelse af kirke og det øvrige samfund, men jeg er så heller ikke kristen.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 5. jan 2016, 15:23

I Danmark har vi religionsfrihed, men ikke lighed og sådan bør det forblive. Selvfølgelig bør kristne helligdage derfor fortsat være noget specielt I DK og det er de ikke hvis andre religioners helligdage får samme status.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"