Nytårstalen -hvad synes du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 846
Likede indlæg: 12254

Re: Nytårstalen -hvad synes du?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 17:56

adagio skrev:
GoGetter skrev:Mht. til titlen som konge vs. dronning, så burde det være sådan, at regenten var enten konge eller dronning, og ægtefællen var gemal/gemalinde.
I Danmark ER en dronning lige så meget værd som en konge, så jeg forstår ikke, at Mary skal have den titel.

Nej, i et monarki er en konge mest værd. Du kan se det på ethvert spil kort. Monarkiet passer ikke ind i et moderne samfund, det kan kun eksistere fordi vi tillader en række anakronismer at bestå. Begynder vi at afvikle anakronismerne, afvikler vi monarkiet.

Dit eksempel med kortspillet passer på fortiden, ja, men når nu arveretten til tronen faktisk er blevet fuldstændig ligestillet, ville det give god mening at forholde sig til den uklarhed, der er opstået mht. dronningetitlen, som har fået to betydninger. Mary får aldrig samme rang som sin svigermor, og Margrethe er ikke mindre værd end sine udenlandske mandlige kolleger.

At arveretten endte med at blive ligestillet viser, at tingene godt kan ændre sig indenfor rammerne af monarkiet, der i Danmark jo forresten også både har været lig med valgkongedømme, enevælde og den nuværende ordning. Om man så personligt mener, at forandringer er lig med afvikling, det er en anden snak.

At Margrethe efterfulgte sin far var en Plan B, formelt set, da ændringen i 1953 ikke ligestillede arveretten, og derfor har jeg også altid ment, at Henriks kongesnak har været malplaceret. Sådan noget kan man efter min mening ikke forlange skal blive effektueret med tilbagevirkende kraft, og det var de vilkår, han giftede sig ind i og som gjorde sig gældende indtil for 6 år siden.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 651
Likede indlæg: 5402

Indlægaf Rapfisk » 2. jan 2016, 22:03

I virkeligheden har vi vel bare aldrig fået et ord for en kvinde, der regerer, mens vi har fået for en mand, der er gift med regenten (svarende til briternes "prince consort", som prins Philip er).
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1651
Likede indlæg: 9196

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2016, 22:16

Rapfisk skrev:I virkeligheden har vi vel bare aldrig fået et ord for en kvinde, der regerer, mens vi har fået for en mand, der er gift med regenten (svarende til briternes "prince consort", som prins Philip er).

Historisk har mænd der giftede sig med regerende kvinder aldrig blevet konge, der var meget debat om det i forbindelse med Elizabeth den første, flere troede at hun var en genvej til en trone, men Statsrådet og parliamentet gik aldring med til mere end Prins eller hertug, noget som aldrig blev til noget da intet passende / acceptabelt parti blev fundet.
Jarlen af Bothwell som blev gift med Dronning Mary af Skotland, prøvede at få kongetitel og overtage styringen, det var bl.a. med til at begge måtte flygte, og han endte sine dage i et dansk fangehul.

Henrik vidste hvad han gik ind til, jeg forstår ikke hans ønske om sidestilling, han er jo ikke sidestillet, han indgår ikke tronfølgen, sådan smart sagt så er han del af presseafdelingen i familiefirmaet, han er ikke CEO eller bestyrelsesformand.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 106
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1643

Indlægaf landsbytossen » 2. jan 2016, 22:27

Rapfisk skrev:I virkeligheden har vi vel bare aldrig fået et ord for en kvinde, der regerer, mens vi har fået for en mand, der er gift med regenten (svarende til briternes "prince consort", som prins Philip er).

Jo, det har vi på sin vis. En konges hustru bliver Dronning af Danmark. En dronning, der er regent er majestæt, f.eks Hendes Majestæt, Dronning Margrete II, Danmarks Dronning.

Det afgørende er "af". En "prins til Danmark" er i den kongelige arvefølge, og en "prins af Danmark" er ikke i den kongelige arvefølge. Indgiftede i kongehuset kan ikke blive "til Danmark"

En pudsighed i kongerækken er, at Margrethe I ikke var Dronning af Danmark. Hun var Danmarks rigsformynder
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Livets forhold"