Vegetartråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
klumphen
Kort karma: 86
Likede indlæg: 805

Re: Vegetartråden

Indlægaf klumphen » 2. feb 2016, 17:45

Er er nogen der kan anbefale en måde at tilberede tofu, så det kommer til at smage af noget (godt)?
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Indlægaf Stars » 2. feb 2016, 17:48

klumphen skrev:Er er nogen der kan anbefale en måde at tilberede tofu, så det kommer til at smage af noget (godt)?

Skære i tern, marinere i soya, ingefær, hvidløg/ yndlingskrydderier og stege på panden?
Det kunne datteren godt li' (og hendes vegetar-ven var lykkelig)
2
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 6
Likede indlæg: 49

Indlægaf oOxXxOo » 21. feb 2016, 11:23

Fedt at der allerede var en sådan tråd! :)
Det var lige det jeg ledte efter!

Jeg er på ingen måde vegetar eller veganer, men forsøger for så vidt muligt at spise vegetarisk eller vegansk i hverdagen.

Jeg sidder netop lige nu og spiser min frokost: Små kikærte"kødbolle/frikadellelignende dimser" på rugbrød smut med hvidløgssmør, og en omgang bbq sovs på! :P Det er altså virkelig lækkert.

Normaltvis plejer frokosten at være rester fra aftenen før.
I aften skal jeg have resten af kikærtefrikadellerne i et hjemmelavet fladbrød m. en peanutbutterdressing og stegte grøntsager.
1
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:00

Er ikke vegetar, men ind i mellem elskeer jeg at spise vegetarretter. Både retter med fisk og retter uden. Nogle af de retter jeg laver:

Pita med tun
Flødelegeret grøntsagssuppe
Stegte sild med kartofler og dilddressing
Laks med pastasalater og andre forskellige ting
Fiskefrikadeller
Pasta elforno
Mannagrød
Kartoffelfrikadeller
Kartoffelsuppe
Lakseburger eller rejeburger
Pasta med laks og spinat
Vegetartærter (har bla lavet en med spinat og feta)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
klumphen

Indlægaf klumphen » 3. apr 2016, 10:14

getitright skrev:...
I går lavede jeg de lækreste quiona/spinat/feta "bøffer": http://www.greenkitchenstories.com/spin ... in-a-bowl/
De smagte virkelig godt og kan klart anbefales. En anden gang vil jeg nok forme dem mindre, end de gør på billederne, for for mig faldt de i hvert fald fra hinanden for et godt ord. :)

Lavede dem her igen bare med dobbelt så meget spinat som opskriften foreskriver. Det blev de bestemt ikke dårligere af. De kan klart anbefales!
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3481

Indlægaf FruDulle » 23. sep 2016, 13:35

Jeg hiver denne tråd op. Jeg har spist vegetarisk i en måneds tid nu og det passer mig ganske fint. Fysisk har jeg kun oplevet gode ting og i en grad at det bestemt er den vej jeg vil forsætte. Jeg kalder mig nu ikke vegetar af den grund, for man ved aldrig. Men mit velbefindende har det godt med det.

Jeg har købt vegetarisk smagekasse ved Aarstiderne og det bestemt at anbefale. Jeg har også prøvet seitan fra Naturli' og det fungerer ret godt som fyld til salater. Mand og barn spiser ikke vegetarisk, så jeg laver bare hvad end det nu er og så med et et alternativ til mig. Kræver aldrig andet end en ekstra pande :)
3
Whatever
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 23. sep 2016, 13:57

http://stinna.dk/fyldt-butternut-graeskar med bagte tomater.

Prøver vi i dag blot med laktosefri produkter
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2503

Indlægaf Pandesteg » 23. sep 2016, 17:23

Jeg spiser godt nok vegansk, men vil lige anbefale at kikke på bloggen Minimalist Baker for lækre smækre grøntsagsretter :savl: Jeg har lavet en del forskellige retter derfra og de har alle været sindssygt lækre!
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Mædem
Kort karma: 2
Likede indlæg: 124

Indlægaf Mædem » 24. sep 2016, 13:31

klumphen skrev:Er er nogen der kan anbefale en måde at tilberede tofu, så det kommer til at smage af noget (godt)?

Jeg kan godt lide at marinere dem, så de bliver sådan lidt beef teriyaki - agtige. Jeg skærer tofuen i små firkanter, steger dem hårdt i olie, hvorefter jeg kommer dem i en marinade af liquid smoke, karry, pressede hvidløg, paprika, eddike, citron, salt og soya. Herefter får de en tur på panden en gang til. Det smager pisse godt i f.eks. wokretter, men da smagen også kunne minde lidt om bacon smager det også godt til kartoffelmos o.lign.
1
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 24. sep 2016, 14:34

Mædem skrev:

Jeg kan godt lide at marinere dem, så de bliver sådan lidt beef teriyaki - agtige. Jeg skærer tofuen i små firkanter, steger dem hårdt i olie, hvorefter jeg kommer dem i en marinade af liquid smoke, karry, pressede hvidløg, paprika, eddike, citron, salt og soya. Herefter får de en tur på panden en gang til. Det smager pisse godt i f.eks. wokretter, men da smagen også kunne minde lidt om bacon smager det også godt til kartoffelmos o.lign.

Jeg er lidt nysgerrig efter hvordan tofu ser ud, i supermarkedet fx...? Ved ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter :genert:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6083

Indlægaf LadyFox » 24. sep 2016, 14:42

girl_beat skrev:Jeg er lidt nysgerrig efter hvordan tofu ser ud, i supermarkedet fx...? Ved ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter :genert:

Billede
Billede

F.eks. :)
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
sortkaffe
Kort karma: 41
Likede indlæg: 338

Indlægaf sortkaffe » 24. sep 2016, 15:42

Jeg synes tit jeg har svært at ved at finde på billig vegetar/vegansk mad.
Er vist ikke så opfindsom selv, og når jeg kigger i mine kogebøger (primært Kirsten Skaarup) så skal der alt muligt stads i, som er
halvdyrt at købe ind, selvom man dog godt nok kun skal bruge en smule og derfor har til laaaang tid.

Men her til aften blev det til Kartofler og lækker champignon løg sovs
0
Brugeravatar
klumphen

Indlægaf klumphen » 24. sep 2016, 15:56

LadyFox skrev:
girl_beat skrev:Jeg er lidt nysgerrig efter hvordan tofu ser ud, i supermarkedet fx...? Ved ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter :genert:

Billede
F.eks. :)

Køb kun det der langtidsholdbare tofu på glas i supermarkedet, hvis du absolut ikke har andre muligheder - det minder nøjagtig om viskelæder i konsistens :wacko:
Hvis du køber noget frisk tofu i en helsekost er det en hel del mere tiltalende.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 24. sep 2016, 17:11

klumphen skrev:Køb kun det der langtidsholdbare tofu på glas i supermarkedet, hvis du absolut ikke har andre muligheder - det minder nøjagtig om viskelæder i konsistens :wacko:
Hvis du køber noget frisk tofu i en helsekost er det en hel del mere tiltalende.

Tak for tip! Det er nyt for mig at lave mad med tofu hjemme :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 721

Indlægaf Lykke » 24. sep 2016, 17:46

sortkaffe skrev:Jeg synes tit jeg har svært at ved at finde på billig vegetar/vegansk mad.
Er vist ikke så opfindsom selv, og når jeg kigger i mine kogebøger (primært Kirsten Skaarup) så skal der alt muligt stads i, som er
halvdyrt at købe ind, selvom man dog godt nok kun skal bruge en smule og derfor har til laaaang tid.

Men her til aften blev det til Kartofler og lækker champignon løg sovs

Hvilke ting er det du synes man skal købe som er halvdyrt ekstra ting?
0

Tilbage til "Mad og drikke"