Når det hele føles... ligegyldigt

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5871

Re: Når det hele føles... ligegyldigt

Indlægaf Smiling_Goat » 4. jan 2016, 06:53

Jeg tænker lidt på, om det også kan være noget hormonelt?

Når jeg har PMS og er ramt gevaldigt af hormoner, kan jeg i hvert fald godt få depressive tendenser. Jeg græder over alt, mit humør farer op og ned og selv den mindste ting kan sende det ned. Jeg ved også, at man nogle gange udskriver antidepressive til kvinder, der lider meget af PMS.

Det kan godt være, at det er ufatteligt dumt, det jeg siger. Jeg tænker bare, at hormoner vel er hormoner :genert:

Under alle omstændigheder er det rigtig godt, at du har fået en tid ved lægen og får løst det ad den vej. Så nu skal du bare holde dig over vande, til han har fundet en løsning. Jeg har selv lidt af en depression og sad i den forbindelse selv oppe til langt ud på natten, netop af samme årsag som dig, og det blev altså ikke bedre af at tage af sted. Tværtimod. Den lettelse jeg følte, da jeg besluttede mig for at blive hjemme var enorm, og allerede lige dér fik jeg det bedre (jeg siger ikke, at det lettede min depression, men det var en "sorg"skaber mindre.) Den psykolog jeg kom i kontakt med, anbefalede mig også at blive hjemme, når jeg havde det sådan. Så bliv hjemme :)

Forsøg at få en god dag ud af det. Lav en brainstorm over, hvad der gør dig glad, og får dig til at slappe af - og så gør det. Er det en god bog? Læs. En god film? Se. Chokolade? Spis (jeg siger ikke, at man altid skal løse sine problemer med mad. Jeg siger bare, at du skal holde dig oven vande lige nu, og hvis chokolade hjælper, så spis for pokker :P)

Du er lidt i krisetilstand lige nu, og det skal respekteres :)

God bedring
1
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2450
Kontakt:

Indlægaf Annione » 4. jan 2016, 07:45

Snak med din sundhedsrepræsentant på arbejdet, hvis I har sådan én. Hør om din arbejdsplads er medlem af Falck Healthcare - der kan du få 10 lektioner gratis psykolog, og mere, hvis din psykolog mener det er nødvendigt. Evt. om de har en anden form for sundhedssikring for medarbejdere.

Umiddelbart synes jeg det kunne lyde som stress - fordi det var sådan jeg havde det, da jeg havde stress. Det med at du græder, fordi du skal på arbejde, det er altså ikke normalt. Og ting, der ikke er normale kan afhjælpes!! Det synes jeg er betryggende. At man kan få det bedre igen.

Et læge-besøg er helt sikkert på sin plads! Hvis din læge ikke tager dig seriøst, så få en anden læge.

Da jeg havde stress var jeg oppe ved en ung fløs på mit lægekontor. Han mente at jeg kunne komme tilbage på fuld tid inden udgangen af måneden. Jeg kunne ikke trække vejret, men kunne kun gispe et "ok".
Siden kom jeg ind til en anden, dygtigere, læge, der omgående skrev en sygemelding til mig - som ikke var tidsbestemt.

Stakkels dig! :ae:

Hvordan sover du forøvrigt?
3
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jan 2016, 08:08

Evt. også vinterepression pga mangel på sollys.

Det kan man nemt finde ud af. Man kan købe lamper der modvirker det, hvor man skal tage lys fra den noget tid om dagen, a la 15-30minutter. Det virker, kender en der fiksede en vinterdepression med sådan en fætter.

F.eks. http://www.skiftselv.dk/energi-lamper/b ... AqJf8P8HAQ

Man kan sikkert købe en brugt på dba.dk for nogen 100 kr, og så ved man ret hurtigt om det er venterdepr. eller el.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2097

Indlægaf Danseprinsesse » 4. jan 2016, 10:33

Tak igen, det betyder virkelig meget, at I skriver. Undskyld jeg ikke lige får svaret på alt lige nu.

Jeg har sådan en brist, der gør, at jeg ikke kan finde ud af at sygemelde mig. Så jeg stod i morges for at tage på arbejde. Efter badet brød jeg grædende sammen for anden gang. Nu har jeg sygemeldt mig foreløbigt til på onsdag.
11
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9165

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jan 2016, 10:40

Fornuftigt. For du ER jo syg. Det skal du ikke være i tvivl om.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3229

Indlægaf DD_81 » 4. jan 2016, 10:46

Danseprinsesse skrev:Tak igen, det betyder virkelig meget, at I skriver. Undskyld jeg ikke lige får svaret på alt lige nu.

Jeg har sådan en brist, der gør, at jeg ikke kan finde ud af at sygemelde mig. Så jeg stod i morges for at tage på arbejde. Efter badet brød jeg grædende sammen for anden gang. Nu har jeg sygemeldt mig foreløbigt til på onsdag.

Godt du fik sygemeldt dig!

Og bare så du ved det, jeg synes altså ikke du er fjollet når du ikke kan finde ud af at melde dig syg. Jeg har det ligedan, er pligtopfyldende, og min barre for hvornår jeg er syg nok til at blive hjemme, den ligger højt, og markant højere end for mange af mine kollegaer.
Men når bl.a jobbet er det der gør dig syg, skidt tilpas, så er det altså vigtig at sige stop!

Havde en ung kollega der kæmpede med stress og depression, og som selv valgte at komme tilbage, og på fuld tid. Hun magtede ikke pga. ansvarsfølelse og trygheden i en ansættelse, selv at sige op. Hun blev derfor opsagt, og hun gav efterfølgende udtryk for at det var en gigantisk lettelse. At i det øjeblik det var sagt, at hun var opsagt, der fik lettede byrden på hendes skuldre markant, at tingene blev lysere og lettere.

Mistrivsel i ens hverdag, i ens job, det skal man tage dybt alvorligt, også selvom det er vanvittig svært :kys:
5
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 4. jan 2016, 21:28

Det lyder som om du "har fået det bedste ud af din dårlige dag" ved at få lagt den sygemelding :kys:
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 5. jan 2016, 18:29

Jeg sender dig masser af :ae: og :kys:. Det er ikke meningen, at du skal have det sådan - gravid eller ej.

Er der ingen mulighed for at rykke afdeling eller lignende på din elevplads?
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2369

Indlægaf achillaxedprune » 6. jan 2016, 07:49

Først og fremmest: Mange gange tillykke med graviditeten!

Dernæst: Godt at læse du har sygemeldt dig og kontaktet lægen. Jeg håber, at du får en afklaring eller i det mindste kommer lidt nærmere en forståelse af, hvad der er på spil. Jeg tror dog på - ud fra hvad jeg kender til dig fra debatten - at du også klarer denne forhindring... For du er faktisk sk*de sej, og du kommer til at få et lige så sejt lille barn. Og du skal nok blive glad igen. Det er jeg sikker på. :kys:
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jan 2016, 18:16

Annione skrev:Snak med din sundhedsrepræsentant på arbejdet, hvis I har sådan én. Hør om din arbejdsplads er medlem af Falck Healthcare - der kan du få 10 lektioner gratis psykolog, og mere, hvis din psykolog mener det er nødvendigt. Evt. om de har en anden form for sundhedssikring for medarbejdere.

Umiddelbart synes jeg det kunne lyde som stress - fordi det var sådan jeg havde det, da jeg havde stress. Det med at du græder, fordi du skal på arbejde, det er altså ikke normalt. Og ting, der ikke er normale kan afhjælpes!! Det synes jeg er betryggende. At man kan få det bedre igen.

Et læge-besøg er helt sikkert på sin plads! Hvis din læge ikke tager dig seriøst, så få en anden læge.

Da jeg havde stress var jeg oppe ved en ung fløs på mit lægekontor. Han mente at jeg kunne komme tilbage på fuld tid inden udgangen af måneden. Jeg kunne ikke trække vejret, men kunne kun gispe et "ok".
Siden kom jeg ind til en anden, dygtigere, læge, der omgående skrev en sygemelding til mig - som ikke var tidsbestemt.

Jeg føler ikke rigtig, at min læge hørte mig. Hun hørte kun det med, at jeg er ked af min arbejdsplads, og så handlede det hele om det. Hun sagde, at det var ikke en sag for lægen - og selvom det følgende ikke var direkte det hun sagde, så kunne hun næsten ligeså have sagt "jeg synes du skal kontakte din arbejdsgiver, de plejer at være meget lydhøre over for den slags problemer..."

Jeg sover rigtig dårligt. Kan ikke falde i søvn for uro i hovedet og i kroppen, og så vågner jeg utallige gange i løbet af natten. Det føles som om, jeg kan sove hele tiden.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3461

Indlægaf Ballademager » 6. jan 2016, 18:36

Danseprinsesse skrev:
Annione skrev:Snak med din sundhedsrepræsentant på arbejdet, hvis I har sådan én. Hør om din arbejdsplads er medlem af Falck Healthcare - der kan du få 10 lektioner gratis psykolog, og mere, hvis din psykolog mener det er nødvendigt. Evt. om de har en anden form for sundhedssikring for medarbejdere.

Jeg føler ikke rigtig, at min læge hørte mig. Hun hørte kun det med, at jeg er ked af min arbejdsplads, og så handlede det hele om det. Hun sagde, at det var ikke en sag for lægen - og selvom det følgende ikke var direkte det hun sagde, så kunne hun næsten ligeså have sagt "jeg synes du skal kontakte din arbejdsgiver, de plejer at være meget lydhøre over for den slags problemer..."

Jeg sover rigtig dårligt. Kan ikke falde i søvn for uro i hovedet og i kroppen, og så vågner jeg utallige gange i løbet af natten. Det føles som om, jeg kan sove hele tiden.

Hvis du skal sygemeldes, så skal der jo en læge til at gøre det. Det samme hvis du skal have en henvisning til en psykolog.

Synes, at du skal kontakte en anden læge. Hvis du ikke får taget det her i opløbet, så kan det få langvarige følger. Dit og babys helbred er langt vigtigere end dit arbejde.

Og så skal du lige have et par af de her :ae: :kram:

PS Jeg fik en lignende besked fra min læge, da jeg for år tilbage gik til læge med lignende symptomer ("gå til din fagforening" :rulle: ). Holdt den gående i små otte måneder efter det, så gik jeg for hårdt ned med stress.
4
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jan 2016, 19:16

Sorenspige skrev:Jeg sender dig masser af :ae: og :kys:. Det er ikke meningen, at du skal have det sådan - gravid eller ej.

Er der ingen mulighed for at rykke afdeling eller lignende på din elevplads?

Det håber jeg, at der er.

Jeg har vendt det med min kæreste og en veninde i dag, fordi jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg har tidligere nævnt nogle af mine frustrationer for min elevvejleder. Intet er ændret og hun har ikke fulgt op på det.
Der foregår rigtig meget bagtaleri og snakken bag ryggen på afdelingen, og jeg har ikke nogen tillid til min vejleder. Jeg kender hende ikke. Ser hende måske tilfældigt 1 gang i ugen, hvis hun kommer forbi kontoret, hvor jeg sidder - det er ikke altid, hun hilser på mig.

Men jeg synes måske på en måde, at jeg burde starte med at prøve med selv at løse det på afdelingen.

Det jeg selv har mest lyst til, er at kontakte uddannelseskoordinatoren, som står for ansættelsen af eleverne i regionen, og fortælle hende at jeg ikke trives på afdelingen.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 6. jan 2016, 19:22

Det lyder som en god ide at kontakte uddannelseskoordinatoren!

Og... En ny tid ved lægen, hvor du tager din kæreste med? Nogle gange kan det være meget svært at trænge igennem med, hvor dårligt man har det... når man helst vil have det godt. Der vil din kæreste garanteret være bedre til at holde samtalen på sporet.
3
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jan 2016, 19:25

Ballademager skrev:
Hvis du skal sygemeldes, så skal der jo en læge til at gøre det. Det samme hvis du skal have en henvisning til en psykolog.

Synes, at du skal kontakte en anden læge. Hvis du ikke får taget det her i opløbet, så kan det få langvarige følger. Dit og babys helbred er langt vigtigere end dit arbejde.

Og så skal du lige have et par af de her :ae: :kram:

PS Jeg fik en lignende besked fra min læge, da jeg for år tilbage gik til læge med lignende symptomer ("gå til din fagforening" :rulle: ). Holdt den gående i små otte måneder efter det, så gik jeg for hårdt ned med stress.

Jeg blev også ret vred bagefter, hun talte lidt til mig, som om jeg var idiot. Jeg går jo til lægen, fordi jeg er bekymret for mit helbred, ikke fordi jeg har brug for råd om, hvem jeg skal kontakte om et problem på min arbejdsplads.

Jeg fortalte, at det bekymrer mig, at jeg ikke mærker glæde over min graviditet. Hun svarede, at "baby tager ikke skade af, at mor er lidt ked af det, så det skal du ikke være bekymret for". Jeg fik sagt, at det ikke er det, der bekymrer mig - jeg fik ikke lov til at få sagt, at det bekymrer mig, at jeg føler mig ligeglad med baby.

Om 14 dage skal jeg til 1. jordemoderbesøg, så det er min livline lige nu. Der burde komme en afklaring omkring min elevplads inden da, og så må jeg se, om det har en positiv effekt. Ellers håber jeg, at hun er mere lydhør.
Desuden insisterede jeg på en ny tid hos lægen om 3 uger.

Hvis jeg undervejs føler, at det ikke går, så må jeg prøve med en af de andre læger...
3
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jan 2016, 19:27

Dikus skrev:Det lyder som en god ide at kontakte uddannelseskoordinatoren!

Og... En ny tid ved lægen, hvor du tager din kæreste med? Nogle gange kan det være meget svært at trænge igennem med, hvor dårligt man har det... når man helst vil have det godt. Der vil din kæreste garanteret være bedre til at holde samtalen på sporet.

Jeg havde ham med i dag. :)
1

Tilbage til "Livets forhold"